Voel me bekocht met NSFlex | NS Community
beantwoord

Voel me bekocht met NSFlex

  • 1 February 2019
  • 50 reacties
  • 2191 Bekeken

Heb deze week mijn Voordeelurenabonnement omgezet in NSFlex met dalurenabonnement. Maar...wat blijkt nu? Ik heb veel minder voordeuren, want daluren zijn alleen tussen 9 en 16 uur en verdeeluren zijn altijd na 9 uur!

Er staat helemaal nergens dat als je zo'n voordeelurenabonnement hebt, je het NOOIT moet omzetten naar iets anders want dat je daarmee jezelf in de vingers snijdt.

En wat zegt de klantenservice op mijn vraag het oude abonnement weer terug te zetten? Dat kan helaas niet, want we verkopen dit abonnement niet meer... Had u maar de kleine lettertjes moeten lezen. En wat vervelend voor u. Ongelooflijk! In dit land kan je iedere koop binnen een week terugdraaien behalve bij de NS kennelijk.

Beste NS: hoe gaan jullie dit oplossen? Ik wil mijn oude voordeelurenabonnement weer terug.

Groet van een bijzonder trouwe maar nu erg teleurgestelde klant
icon

Beste antwoord door Momo 1 February 2019, 10:29

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 3

Gewoon aanklagen. Je hebt gelijk.

Elke aankoop moet je binnen 14 dagen kunnen terugdraaien en daar is de NS geen uitzondering op.

Dat NS niet het volste recht zou hebben om haar abonnement te wijzigen of te beeindigen, lijkt te berusten op een misverstand. Is het niet de hoogste tijd dat eindelijk eens, tbv verbeteringen, van dat recht gebruik wordt gemaakt ? 🤔

Deze heikele kwestie valt echter buiten het onderwerp van dit topic. Mogelijk later en elders meer.
@iMark

Je geeft hetzelfde weer als ik in mijn post heb proberen aan te geven. Nieuw is wel dat het niet vermelden van een einddatum, volgens jou, door de partijen zou zijn uitgelegd als een blijvende regeling. Lijkt mij te gek voor woorden en mogelijk een vorm van wensdenken.

Het alleen al noemen van een opzegtermijn bevestigt echter de aanwezigheid van de mogelijkheid tot wijziging of beeindiging.

Waar wordt het door NS in 2011 opgevoerde recht om te wijzigen of beeindigen betwist ?
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
Hier wat leesvoer.
Allereerst het advies van het LOCOV d.d. 20 mei 2011.
https://www.locov.nl/binaries/Locov%202011-210%20%20Advies%20nieuw%20productportfolio%20consumenten%202011_tcm118-312304.pdf

Vervolgens het besluit van NS d.d. 16 juni 2011 waarin staat dat klanten met een VDU abonnement kunnen blijven reizen onder de huidige kortingsvoorwaarden van het abonnement. Daar staat geen termijn bij en is door alle partijen uitgelegd als zijnde een blijvende regeling. Er staat ook in dat NS een opzegtermijn van een jaar in acht zal nemen wanneer de kortingsvoorwaarden van het VDU abonnement wijzigen of eindigen. NS heeft sinds 2011 geen advies gevraagd om de kortingsvoorwaarden te wijzigen of te beëindigen.
https://www.locov.nl/binaries/Locov%202011-93892%20Besluit%20Nieuw%20portfolio%20consumenten%202011_tcm118-311423.pdf
@iMark

Heb niet zo veel afspraken kunnen vinden.

In 2011 heeft NS toegezegd dat de korting intact zou blijven en dat een termijn van 12 (ipv 6) maanden zal worden aangehouden indien zij gebruik zou willen maken van haar recht om de kortingsvoorwaarden aan te passen of het abonnement te beeindigen.

Geconcludeerd kan worden, dat NS haar beleid mbt het VDU abonnement, zoals ook door @Jeroen aangegeven, gewoonweg kan wijzigen .

Zie kortom geen reden waarom men thans zou moeten inzetten op het in een val lokken van individuele klanten.
Reputatie 7
Badge +3
De VDU-kaarthouders zijn een regelmatige bron van inkomsten voor NS. Ieder jaar zo'n 900.000 x 63,70. Dat is ruim 57 miljoen euro. Zulke vaste klanten zouden NS-ers moeten koesteren in plaats van ze allerlei denigrerende opmerkingen toe te voegen.

@Perron23
Zie bijvoorbeeld https://www.nrc.nl/nieuws/2011/04/13/voordeel-blijft-maar-het-daluur-verdwijnt-12010543-a259691
Het Voordeelurenabonnement was weliswaar geen onderdeel van de concessievoorwaarden maar uit politieke overwegingen heeft NS indertijd besloten om toch niet te tornen aan de bestaande voorwaarden. NS had in 2011 (net na het Fyra-fiasco) absoluut geen zin in nog meer politieke turbulentie.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin


Als VDU-houder zou ik graag hetzelfde willen betalen als iemand met een davoordeelabonnement. Ik betaal al jaren zo'n 15 euro meer voor mijn VDU en voor dat bedrag mag ik in de avondspits met korting reizen en mocht ik tot 1-1-19 tussen 4 en 9 uur niet met korting reizen. Hoezo bevoorrecht en/of gematst? Wij VDU'ers zijn vaak wel al heel lang klant.
Welke merkwaardige afspraken zijn er in 2011 toch gemaakt, waardoor NS de zeggenschap over haar eigen product kennelijk is kwijtgeraakt ?
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk overigens dat het overgrote deel van de VDU-kaarthouders wel begrepen heeft dat NS hun abonnementsvorm niet wil koppelen aan NS Flex. Het zijn vaste klanten die anders wel massaal op dit forum geklaagd zouden hebben. Ik denk dat ze, net als ik, vanwege de oude rechten het wel uit hun hoofd laten om die op te geven. Voor de mensen die de consequenties van hun opzegging niet overzien hebben blijft het zuur.

Het is dan weer tamelijk inconsequent van NS dat dan weer wel sinds kort wordt toegestaan dat je met korting kunt reizen voordat de ochtendspits begint. Dat is een merkwaardige verruiming van de gebruiksmogelijkheden. Maar goed, over een verruiming van de voorwaarden in het voordeel van de klant zul je niemand horen mopperen.

Reizen op rekening zou zeker ook door VDU-kaarthouders gewaardeerd worden. Noem het desnoods geen NS Flex. Maar blijkbaar wil NS daar niet over nadenken. Het is dan niet anders. Automatisch opwaarderen is en blijft een goed alternatief.
Of mis ik weer iets?

Dacht het niet, of het moet zijn dat de laatste alinea iets gewijzigd mag worden.

Voor de rest een prachtige maar zeker ook kernachtige samenvatting van de problematiek inclusief aanverwante zaken.😜
Badge +3
Dat het VDU niet meer verkocht wordt sinds augustus 2011 is duidelijk, en de mensen die een VDU hebben zijn daar toentertijd ook duidelijk over geïnformeerd. Dat zijn er best veel (naar schatting nu nog steeds zo'n 900.000) en de meesten daarvan kunnen wel lezen of weten echt wel waar ze mee bezig zijn als ze interesse hebben in Flex (Reizen op Rekening).

Probleem is dat er geen Flex VDU bestaat dus? Tja, sinds 2011 niet meer te koop, en liefst iedereen op de nieuwe abonnementen, dus waarom zouden ze (NS) in hemelsnaam zoiets nog aanbieden? Analoge TV (je weet wel, zo'n ding met een beeldbuis) mag je ook nog gebruiken, maar veel zenders zal je niet meer ontvangen met die antenne op je dak...

Weet je wat, ik stap over op Digitenne of iets met kabel of zo, en als het me niet bevalt wil ik al mijn oude zenders terug op die good old beeldbuis TV 😅 Ain't gonna happen (dat gaat niet gebeuren dus).

Maar goed, die mensen reizen dus op saldo, hebben de nodige voordelen t.o.v. anderen (geen middagspits en geen spits in juli, augustus en tussen kerst en nieuwjaar) en dat alles omdat de consumentenorganisaties de NS 'overstag hebben doen gaan' om het toch maar te behouden voor die bestaande klanten. En die willen nu Flex?

Dat de NS vasthoudt aan 'overstappen/opzeggen betekent einde van je VDU' is dus niet meer dan logisch, maar op zich valt er iets voor te zeggen om mensen die Flex nemen een 'zichttermijn' of herroepingsrecht te geven.

Dat is onlangs ook nadrukkelijk opgenomen in de nieuwe voorwaarden voor (fiets) Stallen op Rekening. Binnen 2 weken kan je het abonnement zonder opgaaf van reden annuleren (eventuele gemaakte kosten voor de 'dienst' betaal je natuurlijk wel).

Maar hier is er dus geen sprake van 'iets op proef kopen' maar sprake van een situatie die vergelijkbaar is met een auto inruilen, of verhuizen, mét de melding "prima, maar je oude auto (of woning) krijg je echt niet meer terug, want die wordt gesloopt en we maken die oude dingen ook niet meer sinds 2011"

Misschien moet die melding inderdaad nóg iets duidelijker 🤔

Je weet dus waar je aan begint, en een weg terug is er simpelweg niet. Garantie tot aan de deur dus, en geen levenslange garantie zelfs al ben je het bonnetje (VVD grapje) kwijt. Ja, maar? Pech, jammer dan...😥

Een VDU terug vragen omdat Flex je niet bevalt is dus simpelweg geen optie. En als je het vervelend vindt om op saldo te reizen, neem Automatisch opladen, dan ben je ook klaar. Werkt ook in bus/tram/metro :D

Of mis ik weer iets?
@Tamzin en Jeroen,

Mijn reactie had betrekking op een moderator die opmerkingen heeft gemaakt en maakt die mijn inziens een beetje ongepast zijn. Die berichten zijn helaas deels door de moderators verwijderd vanwege de 'huisregels'. De NS of inSided kan deze data niet herstellen. Dus niets persoonlijk richting jou of Jeroen.
Echter sommige moderators en NS medewerkers -die op persoonlijke titel actief zijn - lijken het idee van een klant helpt klant forum een beetje minder serieus te nemen. Er zijn topics waar nieuwe forumleden direct afgebrand worden door ....
Opgezegd is opgezegd is de regel en als je dat dan weer ongedaan wil laten maken is dat vragen om je te matsen want de regel is duidelijk.

Ga er vanuit dat je precies weet wat ik bedoel. Zelf meen ik te weten wat je dwars zit, maar dat moet m.i. via een andere weg geregeld worden en niet via individuele klanten die even niet goed hebben opgelet. Dat zet bovendien geen zoden aan de dijk.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, dat zijn nu eenmaal de gemaakte afspraken uit 2011. Daar was NS zelf bij. Als er iets onsympathiek is dan is het de invoering van de middagspits.
Opgezegd is opgezegd is de regel en als je dat dan weer ongedaan wil laten maken is dat vragen om je te matsen want de regel is duidelijk.

Kom op NS: toon klasse, ook ik wil trots zijn op onze NS 🙂. Bied de trouwe klant een passende oplossing en pas de informatie aan !Klasse? Om een groep oude klanten jarenlang op een schandalige manier te bevoordelen boven de andere klanten heeft sowieso al niets met klasse te maken. Laat staan dat deze groep nog eens extra gematst zou moeten worden.


Vaak ben ik het geheel met jou eens, maar dit keer niet. Het gaat hierbij niet om het extra matsen van een groep klanten, maar wel om een open en eerlijke manier van communiceren met je (trouwe) klanten.
Kom op NS: toon klasse, ook ik wil trots zijn op onze NS 🙂. Bied de trouwe klant een passende oplossing en pas de informatie aan !
Klasse? Om een groep oude klanten jarenlang op een schandalige manier te bevoordelen boven de andere klanten heeft sowieso al niets met klasse te maken. Laat staan dat deze groep nog eens extra gematst zou moeten worden. Het wordt tijd de VDU klanten eindelijk eens hetzelfde gaan betalen als de rest van de reizigers.

@Pink Panther
Wat onsympathiek is dat oudere VDU klanten menen de rest van hun leven bijzondere rechten te moeten hebben die andere reizigers niet hebben.

Wat zal ik zeggen Jeroen. Je reactie voegt niks toe aan de discussie en is alleen maar bedoelt om forumleden in een kwaad daglicht te stellen. 🤔

(Ben er zelf ook ooit ingetuind w.b. mijn oude vdu. In welke wereld leef ik?)
Ik stel helemaal niemand in een kwaad daglicht, ik ben alleen van mening dat als iemand een beslissing neemt om iets te veranderen en later blijkt dat dit een foutieve keuze is geweest je voornamelijk jezelf de schuld kunt geven. In dit geval staat er gewoon duidelijk vermeld voor welke uren dit abonnement geldig is en als je dan niet leest, tja .....

En aangezien het abonnement niet meer bestaat is er helaas voor de TS geen weg meer terug, was het een nog bestaand abonnement dan was er wel een weg terug geweest. Je kunt toch niet verwachten dat abonnementen altijd maar hetzelfde blijven en altijd maar blijven bestaan?

En dit is gewoon mijn persoonlijke mening hierover.@Jeroen


Tamzin
Helemaal mee eens. Opgezegd is opgezegd.

Wat een onsympathieke reacties zeg.

Zal het nog sterker stellen. Ik begin het dreigen wat 'je' doet behoorlijk beu te raken. 🤔
De reacties van @Jeroen , zijn ietwat traditioneel te noemen. De NS treft geen enkele blaam en de schuld ligt volledig bij de ander, in dit geval de trouwe klant. Heb daar vanuit zijn positie overigens wel enig begrip voor.

Ligt de werkelijkheid echter niet iets genuanceerder ?

Net zo min als de klant niet handelingsonbekwaam is, is de informatieverstrekking door NS niet ver onder de maat (is zelfs duidelijk verbeterd sinds de introductie van Flex).

Net zo zeer als de trouwe klant zich mogelijk iets meer moeite had kunnen doen getroosten, had NS een en ander duidelijker kunnen en mogelijk ook moeten aangeven.

Kom op NS: toon klasse, ook ik wil trots zijn op onze NS 🙂. Bied de trouwe klant een passende oplossing en pas de informatie aan !

Inderdaad. En het is in NL toch gebruikelijk dat de consument zijn beslissing binnen een redelijke tijd van een week terug kan draaien?Daar zijn wettelijk tientallen uitzonderingen op, onder andere vervoersbewijzen.


Een VDU is geen vervoersbewijs, het is alleen maar een kaart waarmee je met korting vervoersbewijzen kunt kopen.
@Jeroen
Helemaal mee eens. Opgezegd is opgezegd.


Wat zal ik zeggen Jeroen. Je reactie voegt niks toe aan de discussie en is alleen maar bedoelt om forumleden in een kwaad daglicht te stellen. 🤔

(Ben er zelf ook ooit ingetuind w.b. mijn oude vdu. In welke wereld leef ik?)

Ik stel helemaal niemand in een kwaad daglicht, ik ben alleen van mening dat als iemand een beslissing neemt om iets te veranderen en later blijkt dat dit een foutieve keuze is geweest je voornamelijk jezelf de schuld kunt geven. In dit geval staat er gewoon duidelijk vermeld voor welke uren dit abonnement geldig is en als je dan niet leest, tja .....

En aangezien het abonnement niet meer bestaat is er helaas voor de TS geen weg meer terug, was het een nog bestaand abonnement dan was er wel een weg terug geweest. Je kunt toch niet verwachten dat abonnementen altijd maar hetzelfde blijven en altijd maar blijven bestaan?

En dit is gewoon mijn persoonlijke mening hierover.
Perron23, in welke wereld leef jij? Als mens moet je eens je eigen verantwoordelijkheid nemen voor beslissingen die je maakt, maak je een foute beslissing dan moet je met de consequenties leven en niet een ander verwijten dat JIJ een verkeerde keuze hebt. gemaakt.

Dit is zo'n grote onzin dat je de verantwoordelijkheid van JOUW beslissingen bij een ander wilt neerleggen. Als je niet kunt instaan voor je eigen beslissingen moet je je beslissingsonbekwaam laten verklaren of gewoon geen beslissingen nemen.

En er wordt geen informatie weggelaten, bij het abonnement staat exact vermeld voor welke tijdstippen dit geldig is, jij als houder van een ander abonnement wordt geacht te weten waar je abonnement gekdig voor is en de NS hoeft dat toch echt niet bij elk abonnement te gaan vermelden wat de nadelen en voordelen zijn van abonnement x t.o.v. abonnement y.


Wat zal ik zeggen Jeroen. Je reactie voegt niks toe aan de discussie en is alleen maar bedoelt om forumleden in een kwaad daglicht te stellen. 🤔

(Ben er zelf ook ooit ingetuind w.b. mijn oude vdu. In welke wereld leef ik?)
Ik heb mijn bedenkingen over de houding van NS in dit topic. Waar ik echt slecht tegen kan zijn de likes van 2 moderators op het antwoord van Jeroen NS. Ik vind sowieso dat moderators geen likes moeten geven.
Neem aan dat TS is overgestapt in de veronderstelling dat haar lopende Voordeeluren-abonnement zou worden overgezet naar Flex.

Zelf interpreteer ik de zin “Het voordeelurenabonnement komt niet terug in NS Flex” als een mededeling dat het VDU-abonnement niet meer opnieuw verkocht zal worden, hetgeen niet wegneemt dat een bestaand abonnement, bij overstap, overgezet gaat worden.

Wijs er verder op dat door een gebrekkige communicatie op de website en voorlichting door de Klantenservice talloze klanten er pas achteraf achter zijn gekomen de verkeerde beslissing te hebben genomen en teruggezet zijn naar de klassieke abonnementen. Dat zou in dit specifieke geval ook dienen te gebeuren.

Begrijp heel goed dat men af wil van het VDU abonnement, maar acht de, in dit geval, gekozen weg niet gepast.

PS. meen in dezelfde wereld te leven als @Jeroen, maar men moet mij niet kwalijk nemen dat ik de zaak wellicht iets meer vanuit de klant benader, zonder het belang van NS daarbij te vergeten.

Reageer