vraag over klassewissel naar 1ste klas Dalvrij Flex



Toon eerste bericht

59 reacties

Badge +3

Als je in de reisplanner bij Meer prijzen kijkt zie je dat 1e klas precies 65% duurder is dan 2e klas. Dat zowel voor voltarief als met 20% of 40% korting.

NS Flex rekent natuurlijk met dezelfde prijzen/percentages, waarbij je bij vrij reizen het 2e klas tarief natuurlijk niet betaalt (wegens je abonnement) maar het verschil dus wél.

Voor een reis met Dal Vrij 2e klas die € 10,00 zou kosten (na aftrek van 40% korting, dus voltarief € 16,70) is dat doordeweeks in de daluren dan € 6,50 (en in het weekend € 5,00) als je 1e klas aan zet via de NS app of Mijn NS.

Ik ga het doorgeven!

Ik zal het voor jullie uitzoeken waarom er nu opeens 63% staat ipv de aangekondigde 65%. Ik kom hopelijk hier snel op terug.

Badge +3

Ik zal het voor jullie uitzoeken waarom er nu opeens 63% staat ipv de aangekondigde 65%. Ik kom hopelijk hier snel op terug.

Die 63% is het gevolg van 2020, zie de link die ik eerder postte. @Sascha NS heeft dat toen (uiteindelijk) kunnen laten aanpassen, via de afdeling pricing. :sweat_smile:

Dus het gaat nu om de verklaring voor het verschil van de kosten van een losse reis tussen de eerste en tweede klasse of mis ik nu de vraag met betrekking tot het verzoek tot gevalletje moderator van Thom?

Badge +3

Gevalletje moderator -om het op de Klassewissel pagina aan te laten passen- stamt dus uit deze (nogal komische of eigenlijk best wel trieste) historie, heeft wat voeten in de aarde gehad. :laughing:

Reputatie 7
Badge +4

De vraag is wat het opslagpercentage is om het bedrag dat bijbetaald moet worden als iemand met Dalvrij tweede klas eerste klas wil reizen. De site geeft aan 63 procent. Immers volletweedeklasprijs x 1,63. Uiteraard vermenigvuldigd met 0,6 wat hetzelfde is al 40 procent korting. Echter 65 procent is ook gevallen in plaats van 63, zie boven.

Tweede vraag, die ik stelde, is op welk percentage meerprijs we nu zitten. Dit was 70 procent maar wordt elk jaar verminderd door de prijsstijging niet door te berekenen. Dit is al een tijdje aan de gang, maar ik vraag me af of we al op 63 procent zitten, dat is het percentage dat nu effectief wordt toegepast in de formule. Ik kom daar in de normale meerprijs niet op uit, al kan afronding een kleine rol spelen.

Badge +3

Ik zie dat de 65% nu aan is gepast naar 63% vlak onder het tariefeenheden tabel. Alleen in de grafiek staat deze nog op 65%. Ik ga nog even op onderzoek uit wat er precies moet gebeuren. 

Andersom. Op de webpagina over Klasse wisselen staat het goed (65%), dat was een kwestie van een 3 in een 5 veranderen.

Maar het gelinkte pdf-document ‘tarievenpagina’ waarnaar verwezen wordt bij ‘Kosten van klasse wisselen’ is nog altijd ongewijzigd, en toont op pagina 15 nog altijd overal 63% waar dat dus 65% moet zijn.

Wat er moet gebeuren is het bronbestand (Tarievenlijst 2021, een Adobe Illustrator/InDesign document) aanpassen en dan de pdf’s voor zowel consumenten als zakelijk even opnieuw ‘genereren’. Net zoiets als de online (gele) vertrekstaten eigenlijk :sweat_smile:

Badge +3

Ik vind het op zich logischer om als basis de prijzen/percentages te hanteren die ook voor mensen zonder abonnement gelden, en dat gebeurt dus ook.

Per 2021 is 1e klas reizen dus inderdaad iets duurder geworden, heeft verder weinig met NS Flex te maken.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vind het logischer dat dat percentage gelijk is in beide gevallen. ;-)

Het heeft natuurlijk wel een relatie met NSFlex. Voorheenbij het klassieke abonnement gold een vaste opslag in euro’s en nu wordt bij Flex een percentage gehanteerd van de meerprijs. Dat is bepaald niet hetzelfde. Interessant is waar het percentage op is gebaseerd.

Uhm, ik moet hier even wat dieper induiken voordat ik iets durf te zeggen. Ik zal eerst Sascha vragen wie hij destijds heeft benaderd voor deze aanpassing.

Badge +3

Uhm, ik moet hier even wat dieper induiken voordat ik iets durf te zeggen. Ik zal eerst Sascha vragen wie hij destijds heeft benaderd voor deze aanpassing.

Lees dat andere topic en je weet het. Afdeling pricing en wat er op de site (en in die voorwaarden tabel) staat.

Verouderde info dus, 63 procent is 65 geworden per 2021.

Edit: per 2022 is het 67 procent en per 2023 is het 70% (voor NS)

Ik ben nog bezig om dit uit te zoeken.

Badge +3

Kleinigheidje op https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html voor 2023

De toeslag voor 1e klas reizen met NS Flex in het weekend wordt verhoogd van 67% naar 70% bovenop de 2e klas prijs.

Die verhoging van de 1e klas toeslag heeft niets met het weekend te maken (dat was vorig jaar toen de weekend-toeslag gelijk getrokken werd naar 67%).

En toeslag bovenop de 2e klas prijs wordt ook lastig bij vrij reizen abonnementen 🤣

Je betaalt gewoon 70% meer dan wat de reis 2e klas voltarief je zou kosten (zonder vrij reizen).

Reis je vrij dan krijg je 40% korting op die 70% toeslag en betaal je effectief 42% van het 2e klas voltarief (niet bovenop).

Maar goed, de tabel op pagina 16 van https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf is helemaal correct!

Bedankt voor de verheldering, Robert. Ik hoop alsnog wel een toelichting van onze organisatie te krijgen. Helaas is nu mijn contactpersoon met vakantie dus dat kan nog even duren.

Badge +3

Ik zie een belangrijke fout op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

  • NS Flex-abonnement

    • Toeslag in het weekend: 50% bovenop de vol tarief-prijs van 2e klas
    • Toeslag doordeweeks: 65% bovenop de vol tarief-prijs van 2e klas
    • Een maand 1e klas reizen met een vrij-abonnement: toeslag afhankelijk van abonnement
    • Een dag 1e klas reizen met een vrij-abonnement: je betaalt 50% (weekend) of 65% (doordeweeks) bovenop de vol tarief-prijs van 2e klas. Ook als dit binnen de tijden van je abonnement is

Dat laatste is niet waar want er gaat (Dal Vrij en Altijd Vrij) nog 40% korting vanaf. Je betaalt dus doordeweeks 39% en in het weekend 30% van het 2e klas voltarief (dus niet bovenop het 2e klas tarief want je reist vrij).

De juiste verwoording zou zijn: Je betaalt 50% (weekend) of 65% (doordeweeks) van wat diezelfde reis je 2e klas zou kosten, (met inachtneming van korting buiten de spits). De kosten 2e klas betaal je niet want die zijn gedekt door je abonnement.

Voor het gemak kan je dus kijken naar de ‘Meer prijzen’ van een reisadvies, rekening houdend met 40% korting buiten de spits (uitgezonderd Weekend Vrij zonder dalkorting). Het verschil tussen 1e en 2e klas is wat je (extra) betaalt.

Scherp Robert. Ik heb het doorgezet!

Badge +3

Scherp Robert. Ik heb het doorgezet!

Top, goed dat je het nog even privé vroeg, en ik toch nog maar even een rekenvoorbeeldje maakte (voor tarieven zie een willekeurige reisplanner):

Stel je hebt NS Flex Dal Voordeel en reist doordeweeks met 40% korting van Eindhoven naar Utrecht. Dat kost 2e klas € 9,36 en 1e klas € 15,44 (want 65% meer) en daarmee is 1e klas dus € 6,08 duurder.

Volgens dat verhaal op de Klassewissel pagina (vrij reizen abonnement) zou iemand met 2e klas Dal Vrij of Altijd Vrij voor die reis 65% van/bovenop het 2e klas voltarief (van € 15,60) moeten betalen, dus € 10,14

Maar dat klopt dus niet, want iemand met Altijd Vrij of Dal Vrij krijgt daar (buiten de spits) nog 40% korting op en betaalt natuurlijk ook gewoon € 6,08 voor die reis. Het 2e klas deel van de prijs is daarbij afgedekt door het abonnement.

Per saldo is de prijs dus doordeweeks 39% en in het weekend 30% van het 2e klas voltarief.

Edit: per 2022 is de toeslag 1e klas 67%, zowel doordeweeks als in het weekend. Bij een 2e klas vrij reizen abonnement betaal je dus 40,2% van het 2e klas voltarief per reis.

Nog een edit: per 2023 is het 70%

Badge +3

Voor TS @Hooijenga een beetje late reactie maar als je het stuk met Arriva niet 1e klas wilt reizen kun je na het 2e klas inchecken bij Arriva een klassewissel doen via de NS app (of Mijn NS) en daarna overstappen naar NS.

Let op dat je dat langer dan 15 minuten na je 2e klas incheck doet, want anders wordt die ook 1e klas afgerekend.

Wil je 1e klas met NS en daarna 2e klas verder met Arriva? Zet dan tijdens je reis met NS je instelling weer op 2e klas en stap daarna over naar Arriva.

Een klassewissel naar 1e klas is met 15 minuten terugwerkende kracht, een klassewissel naar 2e klas is per direct (geldig vanaf volgende incheck/overstap).

Badge +3

Klein detail nog, https://www.ns.nl/binaries/_ht_1632900653831/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-2021.pdf staat nog online.

Wel handig om dingen te vergelijken, maar die mag op zich wel weg of doorverwijzen naar ns.nl/tarieven want het is 2023...

Badge +3

Oef, dat die 50% 1e klas toeslag in het weekend verdwijnt is wel jammer :disappointed_relieved:

Nog even muggeziften dan, op pagina 16 en 17 staat er nog een * bij Traject Vrij Maandabonnement (2e klas). Dat was een opmerking onder de tabel *Dit product is nog niet te koop.

Voor 2022 is die opmerking weg, maar het sterretje staat er nog… :sweat_smile:

Badge +3

Nog een ander foutje, op ns.nl/tarieven staat dat bij een groepsticket het voor persoon 5 t/m 7 per persoon €3 extra is in 2022, in de tarievenlijst 2022 staat nog €2 (pagina 5).

Zie ook dat er €1 extra betaald moet worden voor een dagkaart kind (Railrunner), hond en fiets uit de automaat, maar die kunnen dus ook op een ov-chipkaart geladen worden?

Is dat nieuw (laden op ov-kaart)?

Badge +3

De sterretjes vliegen om je oren maar nog eentje (uit de 2022 pdf) pagina 3:

IC direct Toeslag maand**** (77 euro)

**** Alleen verkrijgbaar icm een ander RoS Abonnement en alleen via de Kaartverkoopautomaat.

Ik zou daar gewoon Reizen op Saldo van maken, en abonnement en kaart(verkoop)automaat met een kleine letter schrijven :tired_face:

Oei, en de 2-1 upgrade voor Keuzedagen en (vrij reizen) saldo abonnementen (incl. Studentenreisproduct, mag erbij gezet worden) is ook met €1 verhoogd zie ik voor dal en weekend, maar staat op pag. 5 bij Losse kaartjes & Toeslagen

Dat laatste klopt wel (Toeslagen), maar op losse kaartjes is dat allemaal niet van toepassing natuurlijk. Laat dat maar zo staan, anders wordt het te ingewikkeld.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een ander foutje, op ns.nl/tarieven staat dat bij een groepsticket het voor persoon 5 t/m 7 per persoon €3 extra is in 2022, in de tarievenlijst 2022 staat nog €2 (pagina 5).

Zie ook dat er €1 extra betaald moet worden voor een dagkaart kind (Railrunner), hond en fiets uit de automaat, maar die kunnen dus ook op een ov-chipkaart geladen worden.

Is dat nieuw (laden op ov-kaart)?

Kon al langer. In ieder geval de fietskaart, zelf een keer gedaan. Zal in 2017 of 2018 geweest zijn.

Badge +3

Dit hele topic teruglezend ben ik al lang blij dat men er scherp op is om de nieuwe (landings)pagina ns.nl/tarieven bijna helemaal kloppend te houden.

Voor Zakelijk en Consumenten is het verder identiek, er is (logisch) geen pagina voor Zakelijke tarieven (meer), want dat verschil was er al niet en nooit geweest.

Top dat er in de Tarievenlijst van 2022 gewoon netjes 67% staat voor 1e klas toeslag. Hoeven ‘we’ daar in ieder geval meer maanden op te wachten voor een aanpassing.

Gisteren op Twitter nog wel een kleine ‘aanvaring’ met een Webcare ^dakje die (tegen mij) begon over 63%, als antwoord op iemand die NS Flex had en het allemaal nogal onduidelijk vond.

Tja, voor wie nu ineens NS Flex heeft werkt een Klassewissel anders dan bij reizen op saldo (klassewissel voor een dag, laden bij een automaat). Dat werkt niet meer dus.

Bij reizen op saldo en Weekend Vrij was een klassewissel bij een automaat voor vrijdagavond al veel langer niet mogelijk, dat kostte dan altijd al €9 (daluren) i.p.v. €5 (weekend).

Reageer