vraag over klassewissel naar 1ste klas Dalvrij Flex


Ik krijg verschillende prijzen te horen over een klassewissel.

Maar wat kost nu eigenlijk een klassewissel van 2de naar 1ste klas per keer de prijs met een Dalvrij als ik in de daluren reis.

En dat wil ik graag weten voor het traject van Arnhem naar Leeuwarden voor een retour voor zowel door de week als in het weekend.

Ik om wel uit Duiven maar ik hoef geen 1ste klas wissel met Arriva is het dus mogelijk om een klassewissel te doen alleen op het NS traject en hoe moet ik dit dan doen


59 reacties

Badge +3

Nog een ander foutje, op ns.nl/tarieven staat dat bij een groepsticket het voor persoon 5 t/m 7 per persoon €3 extra is in 2022, in de tarievenlijst 2022 staat nog €2 (pagina 5).

Zie ook dat er €1 extra betaald moet worden voor een dagkaart kind (Railrunner), hond en fiets uit de automaat, maar die kunnen dus ook op een ov-chipkaart geladen worden?

Is dat nieuw (laden op ov-kaart)?

Badge +3

De sterretjes vliegen om je oren maar nog eentje (uit de 2022 pdf) pagina 3:

IC direct Toeslag maand**** (77 euro)

**** Alleen verkrijgbaar icm een ander RoS Abonnement en alleen via de Kaartverkoopautomaat.

Ik zou daar gewoon Reizen op Saldo van maken, en abonnement en kaart(verkoop)automaat met een kleine letter schrijven :tired_face:

Oei, en de 2-1 upgrade voor Keuzedagen en (vrij reizen) saldo abonnementen (incl. Studentenreisproduct, mag erbij gezet worden) is ook met €1 verhoogd zie ik voor dal en weekend, maar staat op pag. 5 bij Losse kaartjes & Toeslagen

Dat laatste klopt wel (Toeslagen), maar op losse kaartjes is dat allemaal niet van toepassing natuurlijk. Laat dat maar zo staan, anders wordt het te ingewikkeld.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een ander foutje, op ns.nl/tarieven staat dat bij een groepsticket het voor persoon 5 t/m 7 per persoon €3 extra is in 2022, in de tarievenlijst 2022 staat nog €2 (pagina 5).

Zie ook dat er €1 extra betaald moet worden voor een dagkaart kind (Railrunner), hond en fiets uit de automaat, maar die kunnen dus ook op een ov-chipkaart geladen worden.

Is dat nieuw (laden op ov-kaart)?

Kon al langer. In ieder geval de fietskaart, zelf een keer gedaan. Zal in 2017 of 2018 geweest zijn.

Badge +3

Dit hele topic teruglezend ben ik al lang blij dat men er scherp op is om de nieuwe (landings)pagina ns.nl/tarieven bijna helemaal kloppend te houden.

Voor Zakelijk en Consumenten is het verder identiek, er is (logisch) geen pagina voor Zakelijke tarieven (meer), want dat verschil was er al niet en nooit geweest.

Top dat er in de Tarievenlijst van 2022 gewoon netjes 67% staat voor 1e klas toeslag. Hoeven ‘we’ daar in ieder geval meer maanden op te wachten voor een aanpassing.

Gisteren op Twitter nog wel een kleine ‘aanvaring’ met een Webcare ^dakje die (tegen mij) begon over 63%, als antwoord op iemand die NS Flex had en het allemaal nogal onduidelijk vond.

Tja, voor wie nu ineens NS Flex heeft werkt een Klassewissel anders dan bij reizen op saldo (klassewissel voor een dag, laden bij een automaat). Dat werkt niet meer dus.

Bij reizen op saldo en Weekend Vrij was een klassewissel bij een automaat voor vrijdagavond al veel langer niet mogelijk, dat kostte dan altijd al €9 (daluren) i.p.v. €5 (weekend).

Badge +3

Kleinigheidje op https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html voor 2023

De toeslag voor 1e klas reizen met NS Flex in het weekend wordt verhoogd van 67% naar 70% bovenop de 2e klas prijs.

Die verhoging van de 1e klas toeslag heeft niets met het weekend te maken (dat was vorig jaar toen de weekend-toeslag gelijk getrokken werd naar 67%).

En toeslag bovenop de 2e klas prijs wordt ook lastig bij vrij reizen abonnementen 🤣

Je betaalt gewoon 70% meer dan wat de reis 2e klas voltarief je zou kosten (zonder vrij reizen).

Reis je vrij dan krijg je 40% korting op die 70% toeslag en betaal je effectief 42% van het 2e klas voltarief (niet bovenop).

Maar goed, de tabel op pagina 16 van https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf is helemaal correct!

Reputatie 7
Badge +2

 

 

En toeslag bovenop de 2e klas prijs wordt ook lastig bij vrij reizen abonnementen 🤣

 

Prima toch, 70% van 0 euro extra betalen. Moeten we NS ook wel aan houden dan komend jaar.

 

Badge +3

We gaan zien hoe het Flex systeem het allemaal gaat verrekenen, maar voor de prijzen is er in ieder geval nu één pagina www.ns.nl/tarieven en die klopt!

Let op: voor reizen met NS klopt het!.

Blauwnet hanteert andere tarieven voor NS Flex, maar daar zijn andere topics over (kan in je voordeel of nadeel zijn, afhankelijk van het traject) 😴

Badge +3

Klein detail nog, https://www.ns.nl/binaries/_ht_1632900653831/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-2021.pdf staat nog online.

Wel handig om dingen te vergelijken, maar die mag op zich wel weg of doorverwijzen naar ns.nl/tarieven want het is 2023...

Badge +3

Klein detail nog, https://www.ns.nl/binaries/_ht_1632900653831/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-2021.pdf staat nog online.

Wel handig om dingen te vergelijken, maar die mag op zich wel weg of doorverwijzen naar ns.nl/tarieven want het is 2023...

Snel downloaden dan maar… want ‘vroeger in 2021, weet je nog?’ 😅

Reageer