beantwoord

Vragen flex overstapp

• 25 december 2018
  • 18 reacties
  • 507 Bekeken

Reputatie 4
Hallo,

Opzich wekt flex mij wel aan. Echter zou ik graag via het forum met een ns medewerker in een pb willen bekijken wat in mijn situatie de beste overstaptijd is en hoe alles het beste overgezet kan worden en per wanneer.

Groeten,
Dennis
icon

Beste antwoord door Robert B 25 december 2018, 19:05

Deze Community (forum) is juist een plek waar reizigers elkaar van info voorzien, o.a. om de klantenservice te ontlasten.

Voor een persoonlijk gesprek/advies kan je alsnog het beste contact opnemen met de klantenservice. Dat kan ook in PB/DM, maar dan liever via bijvoorbeeld Twitter of Facebook dan hier.

Overigens is er hier veel kennis/ervaring en antwoorden op vragen die de klantenservice wellicht niet zomaar paraat heeft.

Dat zijn dan meestal creatieve oplossingen of uitzonderingen zoals reizen met twee kaarten en NS Flex, of hoe je toch vrij kunt reizen met een overstap na de spits en zo.

Dus geef gerust je situatie/twijfelpunten aan waarom je wel of niet zou kunnen/willen overstappen naar Flex. Uiteraard geen privacy-gevoelige gegevens vermelden.
Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3
Deze Community (forum) is juist een plek waar reizigers elkaar van info voorzien, o.a. om de klantenservice te ontlasten.

Voor een persoonlijk gesprek/advies kan je alsnog het beste contact opnemen met de klantenservice. Dat kan ook in PB/DM, maar dan liever via bijvoorbeeld Twitter of Facebook dan hier.

Overigens is er hier veel kennis/ervaring en antwoorden op vragen die de klantenservice wellicht niet zomaar paraat heeft.

Dat zijn dan meestal creatieve oplossingen of uitzonderingen zoals reizen met twee kaarten en NS Flex, of hoe je toch vrij kunt reizen met een overstap na de spits en zo.

Dus geef gerust je situatie/twijfelpunten aan waarom je wel of niet zou kunnen/willen overstappen naar Flex. Uiteraard geen privacy-gevoelige gegevens vermelden.
Reputatie 4
Heb op dit moment een dal voordeel abonnement. Die is ook bij flex beschikbaar. Onlangs heb ik heb contract met een jaar verlengd. En loopt nu tot begin maart 2020.

Graag zou ik op een 1e van de maand willen beginnen met flex. Dus bijvoorbeeld op 1 maart, 1 april, 1 juni. De periode loopt dan toch ook gelijk met de normale maand. Kan ik eventueel ook later de ingangsdatum veranderen naar de 1e van een maand als ik het halverwege de maand heb aangevraagd?

Het liefst wil ik met 1 kaart reizen. Maar als ik naar flex overstap ben ik wel van mijn saldo af op mijn kaart. Echter als ik flex met dal voordeel neem en dan hele jaar door laat lopen. Dan weet ik niet of ik het er dan uithaal qua kosten.
Reputatie 4
Nog een aanvulling op mijn vorige bericht. Begin juli 2019 verloopt mijn kaart en moet dan vervangen worden.
Badge +3
Duidelijk allemaal.

Ik ben dus geen NS maar ga je morgen wel voorzien van een antwoord op al je vragen!

Zo te zien houdt niets je tegen om over te stappen. Hooguit de Factuurdatum en ingangs/overstapdatum wél (datum van de maand dus).

Die kan je bij je energieleverancier of zorgverzekeraar of telecom/internetprovider heel simpel gewoon op de 1e of 15e van de maand zetten.. maar bij NS lukt zoiets simpels helaas (nog) niet!

Dus dat gaat je ook via andere kanalen niet lukken. Je zou volgens mij de eerste zijn bij wie dat wél lukt (de maandelijkse incasso- of factuurdatum aanpassen).

Tot zover mijn ervaringen. De ingangsdatum van je abonnement is min of meer bindend dus voor die datum van de maand.

Elke overstap naar NS Flex (dat mag ook in het eerste jaar bij een abonnement!) kan je binnen 14 dagen ontbinden.
Reputatie 4
Eigenlijk gaat het om de volgende punten waar ik mee zit.

1) wanneer aanvragen

Het liefst dat elke nieuwe periode begint op de 1e dag van de maand.

De incasso komt toch ongeveer 5 dagen later?

2) korting

Op dit moment heb ik nog een korting. En voor de volgende periode vanaf begin maart ook weer. Als ik dus overstap ben ik die kwijt.

3) samenreiskorting

Mocht ik nu willen overstappen en ik wil voor een maand geen abonnement. En ik moet toch een verre reis maken met iemand anders die wel een abonnement heeft kan ik met flex dus geen korting krijgen. Al een idee wanneer dit beschikbaar komt?

4) abonnement vs geen abonnement

Op dit moment heb ik een dal voordeel abonnement. Dat is ook bij flex zo. Echter weet ik meestal niet van te voren of ik die maand gebruik van het abonnement ga maken. Deels ook met punt 2 en 3 te maken.
Hallo dennisg,

1) Wanneer je het abonnement het beste kunt aanvragen kun je het beste even nagaan bij mijn collega's van de Klantenservice. Zij hebben inzage in je gegevens en kunnen je hierin het beste adviseren.

2) Als je overstapt ben je de korting inderdaad kwijt.

3) Dat klopt inderdaad. Er is nog geen duidelijkheid wanneer dit beschikbaar wordt.

4) Je kunt NS Flex gewoon maandelijks wijzigen, dus dat moet geen probleem zijn.
Reputatie 4
@Miriam NS,

Zou jij eventueel mee kunnen kijken wat voor mij de beste overstaptijd is als ik naar flex heen wil?
Dat kan wel, maar ik ben zo vrij en ben er vrijdag pas weer. Dus dan zal ik hier vrijdag naar kijken. Als dat geen probleem voor je is dan mag je mij wel een privébericht sturen.
Reputatie 4
Welke gegevens heb je van mij nodig? En wat wil je verder weten van de situatie van die ik wil hebben.
- Volledige naam
- Postcode en huisnummer
- Geboortedatum

Volgens mij heb je de situatie helder uitgelegd in dit topic dus dat komt vast wel goed.
Reputatie 4
Heb je een pb gestuurd, met nog wat aanvullende informatie. Hoor het wel van jou wat er in mijn situatie gedaan kan worden.
Komt goed, ik ben er vrijdag in de avond vanaf 17.00 uur en zal er dan rustig even naar kijken.
Badge +3
Een overstap naar Flex op een bestaande kaart is altijd op het moment van bestellen, en direct actief (wel even de overstap bevestigen bij een automaat). Je kunt (nog) geen datum in de toekomst kiezen.

Die overstap kan je dus het beste vlak voor of op de 1e van de maand doen. Bij een ingangsdatum vanaf de 28e van een maand komt de verlengdatum automatisch op de 1e te staan (alhoewel, of dat bij Flex ook zo is weet ik niet zeker).

Ongebruikte maanden/dagen van een lopend abonnement krijg je binnen 2 weken teruggestort. Overstappen naar Flex kan óók in het eerste jaar van Dal Voordeel of andere jaarabonnementen.

Van Dal Voordeel overstappen naar Flex Basis (een maand geen abonnement) is gratis, zolang het op een bestaande ov-chipkaart gebeurt. Als je kaart in juli 2019 verloopt krijg je via NS een nieuwe, want je bent abonnementshouder.

Samenreizen in de tijd dat je geen Flex abonnement hebt kan met e-tickets (enkele reis of retour), zie www.ns.nl/samenreiskorting

Oh, en de incasso is inderdaad rond 3-5 dagen na de factuurdatum. Ligt er aan of er toevallig een weekend tussen zit.

Onderbreken van een Flex abonnement kan voor 30 dagen of langer, dus ook bijv. voor 6 weken. De maandelijkse factuurdatum blijft daarbij hetzelfde.
Reputatie 4
@Robert B

Is de samenreiskorting die je in jou link ziet de oplossing zoals in dit topic aangegeven word. Of komt hier nog een oplossing voor? Zodat je daarmee toch op rekening kunt reizen.

Hoe gaat het dan met de overstap als je de aanvraag hebt gedaan met het saldo en eventueel automatisch opladen? En komt er dan ook een bestelling om je abonnement te deactiveren per direct of gebeurd dat als je flex ophaalt?

Is het makkelijker op automatisch opladen zelf van je kaart te halen en het saldo van je kaart op te halen bij een balie? Of is het makkelijker om te wachten tot de nieuwe kaart er is en dan flex aanvragen op 1 juli (als de kaart er dan al is) bijvoorbeeld. Dan zit je allen met automatisch opladen eraf te halen en overstappen naar flex heen via de overstapfunctie binnen "mijn ns" of eerst beeindigen en dan zo aanvragen. Maar dan komt het niet uit met de aanvraag op de eerste van de maand. Tenzij je flex kunt aanvragen op de eerste terwijl je het abonnement al beëindigd hebt.
Inmiddels heb ik ook al veel vragen van dennisg via een privébericht beantwoord. Zijn de vragen in je laatste post nu ook beantwoord? Zo niet, dan hoor ik het graag.
Reputatie 4
Op dit moment heb ik al ns flex.

Heb hem op de 1e van de maand aangevraagd en ook al gelijk dezelfde dag op de kaart gezet.

Begint de nieuwe periode weer op de eerste van de maand?

Hoelang duurt de maximale verwerking van een volledige reis die je gemaakt hebt?

Tot hoeveel tijd voordat de factuur aangemaakt is zullen alle reizen meegenomen worden op de nieuwe factuur?

Daarnaast zie ik op ov-chipkaart.nl bij het kopje abonnementen het abonnement "dal voordeel" nog op actief staan. Wanneer wordt dit aangepast naar beëindigd? En wanneer wordt de status van "reizen op rekening Trein" en "reizen op rekening Bus, Tram, Metro" nog op "Klaar voor gebruik" wanneer word dit op "actief" gezet.

En op de oude producten pagina binnen mijn ns zie ik het abonnement ook nog staan. Word deze pagina nog aangepast naar de nieuwe omgeving?
Badge +3
Zodra je overstapt naar Flex (bevestigen bij automaat) gebeuren er 2 tot 5 dingen...
  • Huidige NS abonnementen worden beëindigd (geld terug daarvoor krijg je binnen 2 weken als het een jaarabonnement was).
  • Reizen op Saldo NS wordt verwijderd.
  • Saldo wordt van je kaart verwijderd (dat krijg je terug op de eerste maandfactuur).
  • Automatisch opladen wordt gestopt. Als je dat alsnog nodig hebt (bijv. voor korting in bus/tram/metro bij een streekvervoerder) dan zet dat gewoon opnieuw aan.
  • Flex wordt op je kaart gezet (2 varianten, namelijk Reizen op Rekening NS voor trein, en de andere voor bus/tram/metro).
Voor wat betreft Reizen op Saldo (soms nog steeds nodig dus, bij sommige vervoerders zoals Waterbus of nachtbussen waar je een vast tarief betaalt), dat kan je niet meer laden bij een NS automaat, maar kan nog wel gewoon bij andere oplaadpunten zoals supermarkt of online via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm Oók bij een NS automaat kan je dat dan ophalen als je wilt.

Reizen op saldo zie je niet terug op je Flex factuur, want die worden dus door de streekvervoerder afgehandeld. In Mijn OV-chip kan je wel alles zien, en eventueel een declaratie maken voor de niet-Flex reizen.

Het verwerken van Flex reizen kan enkele dagen duren (met name als dat bus/tram/metro is). Het kan dus zijn dat op een factuur van bijv. 1 februari er nog reizen ontbreken van eind januari. Die komen dan op de volgende factuur.
Reputatie 4
Bij mij is "Reizen op Saldo" niet van de kaart gehaald. Volgens een medewerker van de klantenservice maakte dit niet uit. Moet dit er nou vanaf of niet? Die stond toen niet klaar om op te halen.

• Huidige NS abonnementen worden beëindigd (geld terug daarvoor krijg je binnen 2 weken als het een jaarabonnement was). Als het goed is moet het van mijn kaart zijn en al bevestigd zijn
  • Reizen op Saldo NS wordt verwijderd. niet gebeurd.
  • Saldo wordt van je kaart verwijderd (dat krijg je terug op de eerste maandfactuur). al gedaan bij een servicebalie
  • Automatisch opladen wordt gestopt. Als je dat alsnog nodig hebt (bijv. voor korting in bus/tram/metro bij een streekvervoerder) dan zet dat gewoon opnieuw aan. ook al van te voren van de kaart gehaald
  • Flex wordt op je kaart gezet (2 varianten, namelijk Reizen op Rekening NS voor trein, en de andere voor bus/tram/metro). die staan er ook al op
Nadat ik het opgehaald heb, heb ik even ingecheckt en gaf die de melding weer met reizen op rekening Trein. Toen ik uitcheckte gaf die ook weer de saldo weer. Weet niet wat er dan gebeurt als ik een korte reis maak en dan geen saldo erop heb. Bij de btm weet ik nog niet hoe het werkt

Reageer