beantwoord

vragen ns flex

• 3 September 2020
  • 8 reacties
  • 279 Bekeken

Reputatie 2

Hallo.

Ik heb een mail ontvangen dat ik met korting ns flex weekend vrij kan nemen ik overweeg dit te doen want aan het einde van het jaar moet het sowieso en heb dan nu extra korting maar heb een aantal vragen 

-omdat ik bus dal voordeel heb wil ik de BTM optie uit laten zetten maar dit kan pas na dat ik flex activeer. Moet ik dan 2 keer langs de automaat?  En wat gebeurt er met mijn saldo in de tussentijd?

-Hoe worden de kosten van mijn klassieke abonnement verrekend aangezien je deze al vooruit betaald heb. En je voor flex ook betaald?

-ik heb begrepen dat de ritprijs vergoed wordt in de vrij reizen uren ipv een vast bedrag maar dat het nooit meer kan zijn dan dat je per maand betaald . Is dit maximum de abonnements prijs dus 40 euro in geval weekend vrij 1e klas of is dit bijvoorbeeld 60 euro als ik ook voor 20 euro aan betaalde reizen gemaakt heb?

-ik wil tijdens vrij reizen 1e klas maar Buiten vrij reizen 2e klas . Ik heb begrepen dat dit automatisch gaat?

-Kan ik nog steeds vrij reizen als ik om 18.26 ik check op de vrijdag?

icon

Beste antwoord door Rueben NS 3 September 2020, 14:19

Bekijk origineel

8 reacties

Dag Peter91,

Goed dat je die vragen even stelt, ik zal ze even puntsgewijs bij langs gaan:

• Wij (de klantenservice) kunnen het BTM-gedeelte uitzetten, daarvoor hoef je niet naar de kaartautomaat. Ook niet om de wijziging te bevestigen. Edit: Deze wijziging zul je wél moeten bevestigen bij een kaartautomaat, daarmee verwijder je het BTM gedeelte van je OV-chipkaart.
  • Bij het overstappen wordt er op dat moment een rekensom gemaakt. Je ontvangt dan de abonnementskosten terug over de periode dat je het niet meer gebruikt. Dit wordt teruggestort op je rekening. Resterend saldo wordt verrekend met de eerstvolgende NS Flex factuur.
  • Als je een NS Flex Weekend Vrij 1e klas neemt en je reist alleen maar in je afgekochte periode (lees: het weekend), dan betaal je inderdaad geen cent meer dan alleen de abonnementskosten. Reis je buiten je afgekochte reisrecht, dan komen inderdaad de ritkosten ook op de factuur te staan.
  • Je kan er voor kiezen om per rit aan te geven of je in de 1e of 2e klasse wil reizen, dit kan via onze app. Anderzijds kan je gewoon een 1e klas abonnement nemen, daarmee mag je ook plaatsnemen in de 2e klasse.
  • Ja.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt!

Reputatie 2

-in het geval van geld terug bij vertraging dat je niet meer GTBV kan ontvangen dan je betaald heb ik begrepen. Maar wordt hier mee bedoeld dat je maximaal je abonnementsprijs aan GTBV kan ontvangen of maximaal het factuurbedrag als ik ook  buiten mijn vrije uren heb gereisd.

-als ik ns flex activeer en erna BTM er afhaal moet ik dan nieuw saldo halen voor de bus omdat het saldo al van mijn kaart is? Of staat dit er nog op als ik het direct regel? Dit zodat ik niet voor verassingen komt te staan in de bus .

Mbt de klassewiseels . In het weekend zit ik uiteraard 1e klas maar wil doordeweeks het goedkoop houden door 2e klas te reizen fijn dat dit kan 

Badge +3

Voor wat betreft GTbV krijg je tijdens je vrij reizen periodes de ritprijs vergoed, volgens mij 2e klas, maar als je aangeeft dat je 1e klas hebt kunnen ze dat corrigeren. Dit met een maximum van de abonnementsprijs per maand. Volgens mij staan je betaalde doordeweekse reizen (hetzij op voltarief of met 40% korting) daar los van, maar zeker weet ik het niet.

Dat zou dus betekenen dat je €31 per maand aan vertraging kunt claimen voor je reizen in het weekend, en doordeweeks onbeperkt.

Na het verwijderen van de BTM component (bij een balie of via een automaat) zul je voor korting in de bus uiteraard weer saldo nodig hebben, dat wordt bij het ophalen van Flex namelijk van je kaart gehaald. Automatisch opladen is natuurlijk ook een optie.

En ja, buiten je vrij reizen periode reis je standaard 2e klas maar dat kan je in Mijn NS of de NS app per dag of zelfs per rit instellen. Als dat op 2e klas staat dan reis je in het weekend alsnog gewoon 1e klas. Dat staat er ook bij, althans op de Mijn NS website.

Reputatie 6
Badge +1

Bij ELK soort ABO is er een vast bedrag bij GTBV-en dat is bij veel heel goedkope ABOś pas vanaf 60 min, niks bij 30 min. Alleen als je op saldo reist dan wordt naar de werkelijke reiskosten gekeken-maar enkel die aangerekend bij NS. Als je eventueel overstapt (en de aansl. mist door wanprestatie NS) op een niet-NS treintjesrijder dan vang je niks. Bvb NS met +18-mist aansl.- 30 min te laat aangekomen.

In theorie is het wel mogelijk dat als je echt elke dag reëel 60 min vertr zou scoren-en soms zelfs 2x (H/T) dat je dan over 1 maand meer terugbetaald krijgt als het ABO kost. Of dat ook echt in het systeem is ingebouwd kunnen alleen heel ervaren reiziger met zoiets bevestigen/ontkennen.

Badge +3

Bij ELK soort ABO is er een vast bedrag bij GTBV-en dat is bij veel heel goedkope ABOś pas vanaf 60 min, niks bij 30 min.

Nee, bij Flex is dat anders daar krijg je bij vrij reizen de (halve) ritprijs ongeacht welk abonnement. Maar met een maximum per maand dus, zodat je geen ‘winst’ kunt maken op je abonnement door een paar forse claims.

Zie ook de vergoedingentabel op deze pagina (klik jouw situatie) en dan voetnoot *

Of de eerste regel in de tabel:
Reizen op saldo of Reizen op rekening, inclusief alle NS Flex-abonnementen* ½ ritprijs / hele ritprijs

Reputatie 7
Badge +3

In de tabel voor GTBV staat dit:

Reizen op saldo of Reizen op rekening, inclusief alle NS Flex-abonnementen*  -  1/2 ritprijs (bij 30 t/m 59 minuten) en hele ritprijs (bij 60 minuten of meer).

* De vergoeding wordt gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NStraject. Voor NS Flex-kortingsabonnementen geldt de ritprijs inclusief eventuele verrekening van korting buiten de spits. Tijdens vrije reisperiodes (100% korting) vindt berekening plaats op basis van de vol tarief enkele ritprijs .

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1566918010075/content/assets/ns-nl/tarieven/tabel-geld-terug-bij-vertraging.pdf

Dat van het maximum bedrag per maand zie ik er niet bij staan, maar zou me wel logisch lijken. Anders ga ik nu ook een goedkoop Weekend Vrij aanschaffen en speciaal op trajecten met veel vertraging reizen. :grin:

Reputatie 7
Badge +1

Psstt... niet doorvertellen hoor. Over de maand half februari tot half maart heb ik voor mijn NS Flex Weekend Vrij 1e klas (€38), €46,61 aan GTBV claims teruggekregen. Dus over die maand heb ik €8,61 verdiend. Eigenlijk kan het nog zelfs meer zijn omdat ik enkel het 2e klas tarief heb teruggekregen.

En ook voor deze maand ziet het ernaar uit dat ik 'winst' ga maken. 

Het magische woord is: HSL

Het blijft natuurlijk wel een beetje scheef dat mensen met een klassiek Weekend/Dal/Altijd Vrij abonnement maar een deel van hun abonnementskosten per claim terug kunnen krijgen, terwijl houders van een NS Flex Weekend/Dal/Altijd Vrij abonnement in een keer een goed deel of alles van hun abonnementskosten terug kunnen krijgen als ze op een lang traject reizen. 

• Wij (de klantenservice) kunnen het BTM-gedeelte uitzetten, daarvoor hoef je niet naar de kaartautomaat. Ook niet om de wijziging te bevestigen.

Ik zie dat ik iets moet corrigeren in de reactie van mijn collega. Het eerste punt is namelijk niet juist. Het NS Flex BTM gedeelte is een los product naast het NS Flex treingedeelte. Als je het BTM gedeelte uit laat zetten door de Klantenservice, moet je dit ook bevestigen bij een kaartautomaat. Daarmee wordt het BTM gedeelte van de kaart verwijderd en blijft enkel het ‘Reizen op Rekening’ trein product over.

Wat betreft het reizen in de 1e en 2e klas, bij NS Flex abonnementen waarbij je de 1e klas afkoopt (dus Weekend Vrij 1e klas, of Dal Vrij 1e klas) koop je enkel het gedeelte af wat door het abonnement gedekt wordt. Het gedeelte buiten dat abonnement staat standaard op 2e klas. Dit kun je uiteraard wel per rit alsnog aanpassen, zoals mijn collega aangaf.

Reageer