beantwoord

Vragen over NS Flex.

Reputatie 5
Badge
Hallo,

Ik overweeg om in de zomervakantie een Weekend Vrij abonnement voor een maand af te sluiten. Echter zijn een paar dingen mij nog onduidelijk:
-Hoever van te voren moet NS Flex aangevraagd worden?
-Kan je, zoals bij normale abonnementen, een ingangsdatum kiezen?
-Wanneer is het mogelijk dit maandabonnement weer te beëindigen? (Gedurende het schooljaar heb ik helaas geen tijd om er gebruik van te maken)

Hopelijk kunnen jullie me van een antwoord voorzien! Bij voorbaat dank.
GroeneRuiter
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 juni 2018, 12:42

Hi GroeneRuiter en welkom bij de NS community.

Je kunt NS Flex op dit moment niet aanvragen, dit zit nog in een pilot fase waarbij er beperkt deelnemers worden toegevoegd. Zodra dit voor elke reiziger mogelijk is kun je het abonnement maandelijks aanpassen. Je kunt er dan voor kiezen om tijdens de zomermaanden een Weekend Vrij op de kaart te zetten. Daarbuiten kun je dan het basisabonnement erop zetten, wat neerkomt op Reizen op Rekening.

Je kunt NS Flex maandelijks aanpassen. Houdt er wel rekening mee dat je na een wijziging geen nieuwe wijziging kunt doen binnen 30 dagen. Heb je het abonnement aangeschaft, zit je er in elk geval 1 maand aan vast. Daarna kun je het weer aanpassen. Heb je zo een goed antwoord op je vragen?
Bekijk origineel

31 reacties

Je kunt NS Flex op dit moment niet aanvragen, dit zit nog in een pilot fase waarbij er beperkt deelnemers worden toegevoegd. Zodra dit voor elke reiziger mogelijk is kun je het abonnement maandelijks aanpassen. Je kunt er dan voor kiezen om tijdens de zomermaanden een Weekend Vrij op de kaart te zetten. Daarbuiten kun je dan het basisabonnement erop zetten, wat neerkomt op Reizen op Rekening.

Je kunt NS Flex maandelijks aanpassen. Houdt er wel rekening mee dat je na een wijziging geen nieuwe wijziging kunt doen binnen 30 dagen. Heb je het abonnement aangeschaft, zit je er in elk geval 1 maand aan vast. Daarna kun je het weer aanpassen. Heb je zo een goed antwoord op je vragen?
Reputatie 5
Badge
Hai Jouke,

Ik weet dat er via nieuws.ns.nl al een link bestaat waarmee ik me aan zou kunnen melden. (https://www.ns.nl/abonnementen/ns-flex/wat-is-ns-flex.html) Vandaar mijn vragen over het aanvragen en de ingangsdata. Bedankt voor het antwoord m.b.t. de looptijd van de abonnementen!
Fijn dat het allemaal goed komt GroeneRuiter. De knop die je aangeeft had ik zelf nog niet gevonden, bedankt hiervoor!

Voor alle meelezende reizigers. NS Flex zit nog wel steeds in een test-fase. Het kan dus zijn dat de link bij het later bekijken van dit topic niet meer werkt. Op dit moment is het echter wel mogelijk om je aan te melden, ook al gaf ik eerder aan van niet.

...
...

Aanvullende vraag betreffende het niet kunnen wijzigen binnen 30 dagen:
Stel ik neem een Weekend Vrij of Dal Vrij abonnement, ingangsdatum 1-7-2018. Op 15-7-2018 zeg ik dit abonnement weer op, dus einde van het ... Vrij abonnement op 31-7-2018. Op 10-8-2018 wil ik opnieuw een ... Vrij afsluiten. Kan dit dan of geldt die '30 dagen niet opnieuw wijzigen' regeling dan vanaf 15-7? Hoe moet ik deze regeling precies zien?
Die vraag kan ik beantwoorden Janneman. Op het moment dat jij op 1 juli een abonnement hebt aangevraagd kun je deze vanaf 1 augustus wijzigen. Vanaf dat moment gebruik je dit abonnement minimaal 1 maand. Je kunt dan na die maand weer wijzigen. Kortom, aanvragen op 1 juli betekend dat de eerste wijziging kan per 1 augustus. Wijzigen per 1 augustus betekend dat een nieuwe wijziging per 1 september in kan gaan.
Die vraag kan ik beantwoorden Janneman. Op het moment dat jij op 1 juli een abonnement hebt aangevraagd kun je deze vanaf 1 augustus wijzigen. Vanaf dat moment gebruik je dit abonnement minimaal 1 maand. Je kunt dan na die maand weer wijzigen. Kortom, aanvragen op 1 juli betekend dat de eerste wijziging kan per 1 augustus. Wijzigen per 1 augustus betekend dat een nieuwe wijziging per 1 september in kan gaan.
...

Dank voor het antwoord... dus wat ik in mijn vraagstelling aangaf (1-7 aanvragen, 15-7 opzeggen per 31-7 en dan op 10-8 weer nieuwe abo aanvragen kan gewoon begrijp ik?
Niet helemaal, Janneman_NL. Ook na de initiële aanvraag gaat er eerst een periode van 30 dagen in waarin geen wijziging mogelijk is. In jouw voorbeeld zeg je tot twee keer toe binnen 30 dagen het abonnement op. Dat is helaas niet mogelijk. Hoewel NS Flex erg flexibel is, is het niet zo flexibel.
Reputatie 5
Badge
Maar is het wel zo flexibel dat je, in het geval van Janneman_NL, voor het einde van de maand (dit geval 15 juli) kan aangeven dat je het na het einde van de maand niet meer wil gebruiken?
Dat is niet mogelijk omdat Janneman_NL dan nog in de afkoelperiode zit van 30 dagen. Na deze 30 dagen kan hij wel dagelijks zijn abonnement wijzigen en per direct in laten gaan. De verwerking duurt wel 15 minuten. Ditzelfde geldt ook voor een wijziging. Dan zit je weer in een afkoelperiode van 30 dagen.
Dat is niet mogelijk omdat Janneman_NL dan nog in de afkoelperiode zit van 30 dagen. Na deze 30 dagen kan hij wel dagelijks zijn abonnement wijzigen en per direct in laten gaan. De verwerking duurt wel 15 minuten. Ditzelfde geldt ook voor een wijziging. Dan zit je weer in een afkoelperiode van 30 dagen.
Dus de ene maand Weekend Vrij en gelijk aansluitend de daarop volgende maand bijv. Dal Vrij gaat niet? Of begrijp ik het niet...
Dat is wel mogelijk, maar wij kunnen de wijziging dan pas na de eerste 30 dagen doorvoeren. Het kan dus wel, maar je dient dan eerst 30 dagen te wachten voordat je deze wijziging aan oNS door kan geven.
Reputatie 5
Badge
@Erryt NS Ah, als ik mijn Weekend Vrij afsluit, zal ik de datum dat ik weer kan wijzigen maar in mijn agenda zetten. 😛 Bedankt! De ingangsdatum is wel vrij te kiezen bij aanmelding?
De ingangsdatum is vrij te kiezen indien je in het bezit bent van een persoonlijke OV-chipkaart. Anders kan je het abonnement over 5 werkdagen in laten gaan omdat de OV-chipkaart moet worden geleverd.
Badge +3
Paar opmerkingen:

• Na het bestellen van NS Flex op een bestaande kaart gaat het direct in (nou ja, binnen een uur kan je het ophalen bij een automaat). Je kunt dus geen ingangsdatum kiezen. Dit is al benoemd in een ander topic.
  • Het staat je vrij om bijv. na 2 weken een abonnement op te zeggen of te wijzigen. Het wordt dan beëindigd (of gewijzigd) per 1 maand na de ingangsdatum.
Reputatie 7
Badge +3
edit: Verwijderd omdat ik gewoon niet goed gelezen heb. Sorry 🙂
Reputatie 5
Badge
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal het de vrijdag voor het eerste weekend dat ik wil reizen bestellen. Dan ben ik helemaal zeker dat het goed komt.
Na 1 maand kun je een Flex abonnement wijzigen in een NS Flex Basis (€0/maand). Na minstens
één maand kun je dit NS Flex Basisabonnement dagelijks weer wijzigen in een ander abonnement.

Kun je nu een 2e abonnement aanvragen (bijvoorbeeld NS Flex Weekend Vrij) dat je laat ingaan op
de 10e van de maand? En kun je dát abonnement na 1 maand weer wijzigen in een NS Flex Basis?
Een wijziging gaat direct in waardoor vooraf aanvragen van wijzigingen niet mogelijk is. Op het moment dat je nog binnen de 30 dagen van je vorige wijziging zit kun je niet een nieuwe wijziging aanvragen. Het is daarnaast niet mogelijk om meerdere abonnementen op 1 kaart te hebben, ook niet met NS Flex. Mocht je dus, zoals Michiel. aangeeft, een NS Flex Basis hebben aangevraagd dan kun je dit na 1 maand wijzigen in bijvoorbeeld een Weekend Vrij. Dit abonnement loopt dan minimaal 1 maand vanaf de datum dat je deze wijziging hebt aangevraagd. Daarna staat het je vrij het weer te wijzigen.
Helder, 2 Flexabonnementen op één persoonlijke OV-Chipkaart kan niet.
Na elke wijziging zit een afkoelperiode van 1 maand dat je niets kunt wijzigen.

Hoe zit het wanneer je kiest bij het aanvragen van een 2e Flex abonnement kiest voor een nieuwe persoonlijke OV-Chipkaart? Kun je 2 Flexabonnementen hebben op 2 OV-Chipkaarten?
Dat is inderdaad mogelijk Michiel.
Fijn dat het mogelijk is om als klant meerdere Flexabonnementen te mogen hebben,
mits elk flexabonnement maar op een andere, persoonlijke OV Chipkaart staat.

Let op: je kunt met elke OV-Chipkaart met Flex onbeperkt reizen. Mocht je nu één of meerdere
persoonlijke OV-Chipkaarten met Flex verliezen, dan zou een dubbelganger daarop kunnen reizen?

Dus of het verstandig is om meerdere Flex OV chipkaarten te hebben is de vraag?
Voor een verloren OV-chipkaart gelden dezelfde adviezen als bij Reizen op Saldo en gerelateerde abonnementen, Michiel.. De kaart blokkeren via de Klantenservice OV-chipkaart en laten vervangen. De reizen die in de tussentijd worden gemaakt worden wel bij jouw als reiziger in rekening gebracht. Dat is overigens bij Reizen op Saldo ook het geval, al wordt het dan afgeschreven van het saldo van je kaart.
Bij Reizen op Saldo kan er niet meer worden afgeschreven dan het bedrag dat op de kaart staat.
Bij Reizen op Rekening kan er in theorie onbeperkt worden gereisd, totdat de kaart
wordt geblokkeerd en daarmee (de volgende dag) op de (beperkte) zwarte lijst wordt gezet.

Is het mogelijk om bij Reizen op Rekening een limiet / plafond in te stellen?
Dus of het verstandig is om meerdere Flex OV chipkaarten te hebben is de vraag?
Mogelijk om bijvoorbeeld de administratie gescheiden te kunnen houden, ik hou om dezelfde reden m'n eigen Businesscard nog steeds aan. Het is hooguit even opletten met inchecken.
Voor zover ik het weet is dat niet het geval, Michiel.. Ik snap je bezwaren echter wel en ga dit wel intern doorspelen.

Reageer