beantwoord

Vragen over NS Flex.


Reputatie 5
Badge
Hallo,

Ik overweeg om in de zomervakantie een Weekend Vrij abonnement voor een maand af te sluiten. Echter zijn een paar dingen mij nog onduidelijk:
-Hoever van te voren moet NS Flex aangevraagd worden?
-Kan je, zoals bij normale abonnementen, een ingangsdatum kiezen?
-Wanneer is het mogelijk dit maandabonnement weer te beëindigen? (Gedurende het schooljaar heb ik helaas geen tijd om er gebruik van te maken)

Hopelijk kunnen jullie me van een antwoord voorzien! Bij voorbaat dank.
GroeneRuiter
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 juni 2018, 12:42

Hi GroeneRuiter en welkom bij de NS community.

Je kunt NS Flex op dit moment niet aanvragen, dit zit nog in een pilot fase waarbij er beperkt deelnemers worden toegevoegd. Zodra dit voor elke reiziger mogelijk is kun je het abonnement maandelijks aanpassen. Je kunt er dan voor kiezen om tijdens de zomermaanden een Weekend Vrij op de kaart te zetten. Daarbuiten kun je dan het basisabonnement erop zetten, wat neerkomt op Reizen op Rekening.

Je kunt NS Flex maandelijks aanpassen. Houdt er wel rekening mee dat je na een wijziging geen nieuwe wijziging kunt doen binnen 30 dagen. Heb je het abonnement aangeschaft, zit je er in elk geval 1 maand aan vast. Daarna kun je het weer aanpassen. Heb je zo een goed antwoord op je vragen?
Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 5
Badge
Mijn plannen zijn onderhand wat concreter geworden. Ik zou NS Flex Weekend Vrij graag in laten gaan op 13 Juli en reizen t/m 12 Augustus (een maand dus. Ik zal na de maand het abonnement wijzigen naar NS Flex Basis. De vragen die ik echter nog heb:
-Kan ik het op mijn huidige persoonlijke OV kaart laden, zonder BTM of NS Abonnementen, maar wel met Reizen op Saldo?
-Wat is het beste moment NS Flex aan te vragen om er gedurende de genoemde periode gebruik van te maken en niet te veel te betalen?

Bij voorbaat dank!
Theoretisch zou je daarvoor prima wat geheugenruimte kunnen reserveren in de kleine sectors en dat uit kunnen lezen. Moet best een sector voor vrij zijn uit mijn hoofd. Of het wenselijk is, is een volgende.

In mijn geval is het meer automatisme door veel gebruik (BC is tevens toegangspas voor deuren o.a.). Het verschil tussen beide kaarten is duidelijk zichtbaar.
Zou je als gebruiker informatie kunnen toevoegen aan je OV-Chipkaart,
die op de automaat of tijdens het inchecken wordt vertoond op het display?
Bijvoorbeeld bij het inchecken van:
OV-Chipkaart 1: Zakelijk
OV-Chipkaart 2: Privé
OV-Chipkaart 3: Fiets
Kunnen we dit weer vaker meemaken @Robert B 😏

Badge +3
Bij Reizen op Saldo kan er niet meer worden afgeschreven dan het bedrag dat op de kaart staat.
Behalve als je automatisch opladen aan hebt staan, dat kan je namelijk niet blokkeren omdat elke wijziging daarin opgehaald moet worden bij een automaat.

Hopelijk wordt in de toekomst de blacklist in de CiCo apparatuur wat vaker geüpdatet, zodat een verloren/gestolen kaart niet meer tot de volgende dag misbruikt kan worden...
Voor NS Flex geldt hetzelfde als hier wordt aangegeven. Tot de volgende dag is het je eigen risico dat er met je kaart gereisd wordt. Dit veranderd niet voor NS Flex. De bezwaren met betrekking tot de oplopende kosten bij Reizen op Rekening zou je ook kunnen hebben met betrekking tot Traject Vrij. Ook daar bestaat eenzelfde risico en ook daarvoor gelden geen speciale regels.
Voor zover ik het weet is dat niet het geval, Michiel.. Ik snap je bezwaren echter wel en ga dit wel intern doorspelen.
Dus of het verstandig is om meerdere Flex OV chipkaarten te hebben is de vraag?
Mogelijk om bijvoorbeeld de administratie gescheiden te kunnen houden, ik hou om dezelfde reden m'n eigen Businesscard nog steeds aan. Het is hooguit even opletten met inchecken.
Bij Reizen op Saldo kan er niet meer worden afgeschreven dan het bedrag dat op de kaart staat.
Bij Reizen op Rekening kan er in theorie onbeperkt worden gereisd, totdat de kaart
wordt geblokkeerd en daarmee (de volgende dag) op de (beperkte) zwarte lijst wordt gezet.

Is het mogelijk om bij Reizen op Rekening een limiet / plafond in te stellen?
Voor een verloren OV-chipkaart gelden dezelfde adviezen als bij Reizen op Saldo en gerelateerde abonnementen, Michiel.. De kaart blokkeren via de Klantenservice OV-chipkaart en laten vervangen. De reizen die in de tussentijd worden gemaakt worden wel bij jouw als reiziger in rekening gebracht. Dat is overigens bij Reizen op Saldo ook het geval, al wordt het dan afgeschreven van het saldo van je kaart.
Fijn dat het mogelijk is om als klant meerdere Flexabonnementen te mogen hebben,
mits elk flexabonnement maar op een andere, persoonlijke OV Chipkaart staat.

Let op: je kunt met elke OV-Chipkaart met Flex onbeperkt reizen. Mocht je nu één of meerdere
persoonlijke OV-Chipkaarten met Flex verliezen, dan zou een dubbelganger daarop kunnen reizen?

Dus of het verstandig is om meerdere Flex OV chipkaarten te hebben is de vraag?
Dat is inderdaad mogelijk Michiel.
Helder, 2 Flexabonnementen op één persoonlijke OV-Chipkaart kan niet.
Na elke wijziging zit een afkoelperiode van 1 maand dat je niets kunt wijzigen.

Hoe zit het wanneer je kiest bij het aanvragen van een 2e Flex abonnement kiest voor een nieuwe persoonlijke OV-Chipkaart? Kun je 2 Flexabonnementen hebben op 2 OV-Chipkaarten?
Een wijziging gaat direct in waardoor vooraf aanvragen van wijzigingen niet mogelijk is. Op het moment dat je nog binnen de 30 dagen van je vorige wijziging zit kun je niet een nieuwe wijziging aanvragen. Het is daarnaast niet mogelijk om meerdere abonnementen op 1 kaart te hebben, ook niet met NS Flex. Mocht je dus, zoals Michiel. aangeeft, een NS Flex Basis hebben aangevraagd dan kun je dit na 1 maand wijzigen in bijvoorbeeld een Weekend Vrij. Dit abonnement loopt dan minimaal 1 maand vanaf de datum dat je deze wijziging hebt aangevraagd. Daarna staat het je vrij het weer te wijzigen.
Na 1 maand kun je een Flex abonnement wijzigen in een NS Flex Basis (€0/maand). Na minstens
één maand kun je dit NS Flex Basisabonnement dagelijks weer wijzigen in een ander abonnement.

Kun je nu een 2e abonnement aanvragen (bijvoorbeeld NS Flex Weekend Vrij) dat je laat ingaan op
de 10e van de maand? En kun je dát abonnement na 1 maand weer wijzigen in een NS Flex Basis?
Reputatie 5
Badge
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal het de vrijdag voor het eerste weekend dat ik wil reizen bestellen. Dan ben ik helemaal zeker dat het goed komt.
Reputatie 7
Badge +3
edit: Verwijderd omdat ik gewoon niet goed gelezen heb. Sorry 🙂
Badge +3
Paar opmerkingen:

  • Na het bestellen van NS Flex op een bestaande kaart gaat het direct in (nou ja, binnen een uur kan je het ophalen bij een automaat). Je kunt dus geen ingangsdatum kiezen. Dit is al benoemd in een ander topic.
  • Het staat je vrij om bijv. na 2 weken een abonnement op te zeggen of te wijzigen. Het wordt dan beëindigd (of gewijzigd) per 1 maand na de ingangsdatum.
De ingangsdatum is vrij te kiezen indien je in het bezit bent van een persoonlijke OV-chipkaart. Anders kan je het abonnement over 5 werkdagen in laten gaan omdat de OV-chipkaart moet worden geleverd.
Reputatie 5
Badge
@Erryt NS Ah, als ik mijn Weekend Vrij afsluit, zal ik de datum dat ik weer kan wijzigen maar in mijn agenda zetten. 😛 Bedankt! De ingangsdatum is wel vrij te kiezen bij aanmelding?
Dat is wel mogelijk, maar wij kunnen de wijziging dan pas na de eerste 30 dagen doorvoeren. Het kan dus wel, maar je dient dan eerst 30 dagen te wachten voordat je deze wijziging aan oNS door kan geven.
Dat is niet mogelijk omdat Janneman_NL dan nog in de afkoelperiode zit van 30 dagen. Na deze 30 dagen kan hij wel dagelijks zijn abonnement wijzigen en per direct in laten gaan. De verwerking duurt wel 15 minuten. Ditzelfde geldt ook voor een wijziging. Dan zit je weer in een afkoelperiode van 30 dagen.
Dus de ene maand Weekend Vrij en gelijk aansluitend de daarop volgende maand bijv. Dal Vrij gaat niet? Of begrijp ik het niet...
Dat is niet mogelijk omdat Janneman_NL dan nog in de afkoelperiode zit van 30 dagen. Na deze 30 dagen kan hij wel dagelijks zijn abonnement wijzigen en per direct in laten gaan. De verwerking duurt wel 15 minuten. Ditzelfde geldt ook voor een wijziging. Dan zit je weer in een afkoelperiode van 30 dagen.
Reputatie 5
Badge
Maar is het wel zo flexibel dat je, in het geval van Janneman_NL, voor het einde van de maand (dit geval 15 juli) kan aangeven dat je het na het einde van de maand niet meer wil gebruiken?
Niet helemaal, Janneman_NL. Ook na de initiële aanvraag gaat er eerst een periode van 30 dagen in waarin geen wijziging mogelijk is. In jouw voorbeeld zeg je tot twee keer toe binnen 30 dagen het abonnement op. Dat is helaas niet mogelijk. Hoewel NS Flex erg flexibel is, is het niet zo flexibel.

Reageer