beantwoord

vragen over NS flex

• 16 november 2019
  • 9 reacties
  • 431 Bekeken

Hallo.

Mijn ov chipkaart verloopt binnenkort en ik heb het voornemen om volgend jaar weer eens met de trein te reizen. Ik zag dat je een ov kaart kon aanvragen met NS flex erop voor €10. Ik heb echter een paar vragen erover.

1= ik heb gelezen dat je kan kiezen voor met abonnement (€5) en zonder  (€0) per maand. Ik heb ook begrepen dat je dit na de 1e maand kan switchen. Bijvoorbeeld, ik neem in januari NS flex zonder abonnement  (€0) en ik weet dat ik in maart met de trein wil, kan ik hem dan op 28/29 februari switchen naar abonnement (€5) en als ik met de trein ben geweest (bijvoorbeeld 26 maart) weer terug zetten op zonder abonnement? Ik heb ook begrepen dat je hiervoor  (gelukkig) niet naar zo'n automaat voor moet.

2= ik heb begrepen dat je ook met flex abonnement  (€5) iemand kan laten meereizen als die geen enkele abonnement heeft. Alleen op de site staat dat er een verschil is met activeren met of zonder NS flex, kan iemand mij vertellen wat dat verschil nou presies is?

3= ik neem aan dat met NS flex je in de daluren met 40% korting reist? Dus op werkdagen voor 6:30 na 9:00 voor 16:00 en na 18:30, in het weekend en op erkende feestdagen. 

4= ik heb begrepen dat je met flex geen saldo meer op je kaart nodig heb en dat dit per maand via incasso gaat. Maar als ik op de nieuwe OV kaart met het flex met/zonder abbolement krijg en ik zet daar gewoon saldo op, verreken die dan de de reiskosten van het saldo ipv incasso zoals het op de website staat als je (nog) saldo heb op je huidige kaart? Ik heb saldo nodig want ik neem aan dat de korting niet geldt voor de metro van de RET?

Alvast bedank voor de antwoorden. 

Ps, sorry voor als het voor u simpele vragen zijn, maar ik heb al jaren geen ervaring met de trein en al helemaal niet met de abonnementen die daarbij horen.

icon

Beste antwoord door Robert B 17 november 2019, 04:57

Wat er op een OV-chipkaart zelf staat (abonnementen en saldo) is leidend.

Je moet dus (eenmalig) naar een servicepunt (bestelling ophalen) voor die overstap.

Er gebeurt dan het volgende op je kaart:

• Huidige NS abonnementen worden beëindigd
  • Automatisch saldo opladen (als je dat hebt) wordt stopgezet
  • Je saldo wordt van de kaart verwijderd (dat krijg je via de eerste Flex maandfactuur terug)
  • De producten Reizen op Rekening NS (trein) en RoR NS (bus tram metro) worden op je kaart gezet

En dan ben je klaar :smile: Vanaf dan hoef je volgende wijzigingen niet meer te bevestigen bij een automaat, want dat handelt NS Flex (Reizen op Rekening) verder op de achtergrond af. Wijzigingen gaan vanaf dan via Mijn NS (website, niet via de app) en zijn per direct (vandaag, ook vorige reizen die dag!)

En zoals al gezegd, als je NS Flex neemt met een maandje Dal Voordeel voor €5 dan is een nieuwe OV-chipkaart gratis. Bij Weekend Voordeel voor €2 of Flex Basis (zonder abonnement) kost dat je inderdaad (onnodig) €10 inschrijfkosten.

Oh, en een huidige OV-chipkaart moet nog minimaal 2 maanden geldig zijn om er een NS abonnement op te kunnen zetten. Omdat die van jou binnenkort verloopt kan je dus net zo goed NS Flex aanvragen op een nieuwe kaart, dan staat het er al op en hoef je verder niets te doen. De ingangsdatum voor NS Flex op een nieuwe kaart is altijd 7 dagen na besteldatum.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4

1. Als je een abonnement neemt van 5 euro of duurder, vervalt de 10 euro administratie kosten. Je kunt wel op 28/29 februari aanzetten en dan kan je pas op 28/29 maart pas weer stoppen. Je hoeft niet langs een kaartautomaat.

2. 

Bij reizen op saldo zal diegene met zijn/haar ov-chipkaart langs een kaartautomaat gaan en daar de samenreiskorting opzetten. Bij een retourrit zal je 2x samenreiskorting erop gezet moeten worden.

Bij flex zal je via je ns account de samenreiskorting aanzetten.

3. Als je dal voordeel hebt, dan reis je met de trein met 40% korting. Als je dan overstapt  binnen 35 minuten naar een andere vervoerder of zelfde dan behoud je de korting. Als je reis begint in de spits begint, dan zal je voltarief betalen tot 35 minuten na laatste uitcheck.

4. Je hoeft geen saldo te laden. Ook reizen in bus, tram, metro zijn op rekening. Je krijgt geen korting met flex.

Heb je een bus, tram, metro abonnement, zet flex op een nieuwe ov-chipkaart. Ze werken niet goed samen

Dus ik begrijp dat je dus ook dal voordeel en NS flex samen dient te nemen? En ik heb nog een vraag. Ik zie op de site dat het weekend duurt van vrijdag 18:30 tot maandag 4:00.  Waarom niet tot maandag 6:30 en wat gebeurt er dan als je reis om 3:00 begint en na 4:00 eindigd, krijg je de periode na 4:00 dan geen korting meer? En wat gebeurt er als je reist tussen 4:00 en 6:29 begint? 

Reputatie 4

Als je basis abonnement hebt (0 euro) krijg je geen korting, tenzij je samenreiskorting gebruikt en met iemand samen reist en een abonnement heeft.

Elke dag duurt van 00:00 uur tot de volgende dag om 04:00 uur.

Dal voordeel is niet geldig doordeweeks tussen 6:30 en 9:00 uur en 16:00 en 18:30 uur. Hier heb je max 5 minuten marge voor de korting. De rest van de tijd wel ook het weekend.

Je blijft, als je om 03:00 uur incheckt wel de korting houden.

Weekend voordeel is alleen geldig van vrijdag 18:30 tot maandag 04:00 uur. Daar buiten heb je geen korting.

Ok, dus met weekend voordeel is het van vrijdag 18:30 tot maandag 4:00

En met dal voordeel is het weekend van vrijdag 18:30 tot maandag 6:30

?

Badge +3

Weekend Voordeel (€2 per maand) geeft 40% korting vanaf vrijdagavond 18:30 tot en met zondag. Een NS dag duurt tot 04:00 de volgende ochtend, dus dat eerste klopt.

Dal Voordeel (€5 per maand) geeft de hele week 40% korting bij een (eerste) incheck buiten de spits. Op maandag t/m vrijdag begint die om 6:30 dus dat tweede klopt ook. 

Nog een vraag

als je NS flex zonder abonnement op je huidige OV kaart zet, moet je dan ook naar zo'n automaat om te activeren of wordt dat er gewoon gelijk opgezet zonder gedoe?

Badge +3

Wat er op een OV-chipkaart zelf staat (abonnementen en saldo) is leidend.

Je moet dus (eenmalig) naar een servicepunt (bestelling ophalen) voor die overstap.

Er gebeurt dan het volgende op je kaart:

• Huidige NS abonnementen worden beëindigd
  • Automatisch saldo opladen (als je dat hebt) wordt stopgezet
  • Je saldo wordt van de kaart verwijderd (dat krijg je via de eerste Flex maandfactuur terug)
  • De producten Reizen op Rekening NS (trein) en RoR NS (bus tram metro) worden op je kaart gezet

En dan ben je klaar :smile: Vanaf dan hoef je volgende wijzigingen niet meer te bevestigen bij een automaat, want dat handelt NS Flex (Reizen op Rekening) verder op de achtergrond af. Wijzigingen gaan vanaf dan via Mijn NS (website, niet via de app) en zijn per direct (vandaag, ook vorige reizen die dag!)

En zoals al gezegd, als je NS Flex neemt met een maandje Dal Voordeel voor €5 dan is een nieuwe OV-chipkaart gratis. Bij Weekend Voordeel voor €2 of Flex Basis (zonder abonnement) kost dat je inderdaad (onnodig) €10 inschrijfkosten.

Oh, en een huidige OV-chipkaart moet nog minimaal 2 maanden geldig zijn om er een NS abonnement op te kunnen zetten. Omdat die van jou binnenkort verloopt kan je dus net zo goed NS Flex aanvragen op een nieuwe kaart, dan staat het er al op en hoef je verder niets te doen. De ingangsdatum voor NS Flex op een nieuwe kaart is altijd 7 dagen na besteldatum.

Hallo Uranus84, welkom op de NS Community.

Ik hoop dat je iets kan met de gegeven antwoorden! 

Hallo, bedankt voor de informatie. Ik heb er veel aan gehad en heb een keuze kunnen maken wat voor mij het handigste is 👍

Reageer