beantwoord

Waar ergens overzicht

• 26 april 2020
  • 21 reacties
  • 213 Bekeken

Sinds vandaag heb ik flex, de bestelling opgehaald. Nu ben ik via de app aan het kijken bij mijn ns maar vind maar weinig ervan terug.

Ik heb op het moment alles op 0 staan, kan toch niet de trein op pad. Ik weet dat ik een aantal zaken kan aan of uitzetten zoals bv weekend vrij als ik me niet vergis. Waar kan ik dat vinden?

Hoe lang van te voren moet ik dat aanzetten? Stel dat ik midden in de maand een weekend onbeperkt met de trein op pad wil gaan. Kan ik dit dan de dag ervoor activeren?

icon

Beste antwoord door Robert B 26 april 2020, 21:15

Welkom bij de NS Community!

In de app zie je weinig inderdaad, daarvoor moet je op de Mijn NS website zijn. Je Flex abonnement staat op je Startpagina en bij Producten.

Wel kan je in de app een klassewissel uitvoeren, voor als je 1e klas zou willen reizen met de trein. Dat kan tot 15 minuten na het inchecken.

Als je sinds vandaag Flex hebt kan je per 26 mei weer wisselen van abonnement (via de klantenservice eventueel eerder).

Als je via Mijn NS een ander Flex abonnement kiest is dat per direct actief, dus een uurtje voordat je gaat reizen aan zetten is voldoende. Je hoeft niets meer te bevestigen bij een automaat.

Je krijgt daar dan twee e-mails over, de ene voor de wijzigingsaanvraag en de tweede als de wijziging definitief is. Meestal binnen 5 minuten.

Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

In de app zie je weinig inderdaad, daarvoor moet je op de Mijn NS website zijn. Je Flex abonnement staat op je Startpagina en bij Producten.

Wel kan je in de app een klassewissel uitvoeren, voor als je 1e klas zou willen reizen met de trein. Dat kan tot 15 minuten na het inchecken.

Als je sinds vandaag Flex hebt kan je per 26 mei weer wisselen van abonnement (via de klantenservice eventueel eerder).

Als je via Mijn NS een ander Flex abonnement kiest is dat per direct actief, dus een uurtje voordat je gaat reizen aan zetten is voldoende. Je hoeft niets meer te bevestigen bij een automaat.

Je krijgt daar dan twee e-mails over, de ene voor de wijzigingsaanvraag en de tweede als de wijziging definitief is. Meestal binnen 5 minuten.

Reputatie 7
Badge +3

Heb je Flex met of zonder abonnement besteld? Als alles op 0 staat zal het waarschijnlijk zonder abonnement zijn, dan staan de abonnementskosten op €0 (want je hebt geen abonnement binnen Flex) en de reiskosten staan op €0 zolang je niet gereisd heb. 

Wanneer je Flex zonder abonnement wilt wijzigen naar Flex Weekend Vrij kun je dit op de dag zelf doen, het gaat direct in. Maar je mag het natuurlijk ook de dag ervoor doen. Beste is dit te doen op de 1e zaterdag dat je wilt gaan reizen om er optimaal gebruik van te maken.

Badge +3

Beste is dit te doen op de 1e zaterdag dat je er gebruik van wilt om er optimaal gebruik van te maken.

Of op een vrijdag als je die dag na 18:30 op pad wilt… 

Reputatie 6
Badge +1

Op de app vindt u inderdaad niet zo veel terug over uw abonnement, behalve dat u een klassenwissel kunt uitvoeren. U kunt beter kijken op de website in uw Mijn NS welke meer informatie biedt.

Wijzigingen in uw abonnement kunnen alleen via uw Mijn NS uitgevoerd worden. Er moet minimaal 1 maand tussen de laatste wijziging zitten voordat u kunt wijzigen naar een ander abonnement, als het een wijziging naar een duurder abonnement is, is de klantenservice meestal ook wel coulant om het abonnement eerder voor u te wijzigen.

Wijzigingen worden meestal binnen een uur na wijziging doorgevoerd op uw kaart. Een wijziging vooraf inplannen is niet mogelijk.

Edit: Jeetje, wat zijn jullie snel zeg :grin: .

Dank je wel. 

Hoop dat ze de app ook snel aanpassen, kijk nooit op de website. Zoals ik het begrijp kan ik niet zomaar een abonnement afsluiten, 1 dag voordat ik wil vertrekken. Moet dat dus van tevoren plannen allemaal, niet echt flex toch.

Reputatie 7
Badge +3

Beste is dit te doen op de 1e zaterdag dat je er gebruik van wilt om er optimaal gebruik van te maken.

Ja kan ook, wanneer je vrijdag avond wilt reizen. Maar stel dat je hem op vrijdag 5 juni naar Weekend Vrij wijzigt, dan loopt de maand t/m zaterdag 4 juli. Op zaondag de 5e gaat weer een nieuwe maand in, wil je er dan ook mee reizen en daarna niet meer dan betaal je meer dan 1 maand. Begin je op zaterdag 6 juni, dan loopt de maand t/m zondag 5 juli, en het aantal uur dat er op die zondag mee kan reizen is meer dan op de eerste vrijdag avond.

Reputatie 6
Badge +1

Dank je wel. 

Hoop dat ze de app ook snel aanpassen, kijk nooit op de website. Zoals ik het begrijp kan ik niet zomaar een abonnement afsluiten, 1 dag voordat ik wil vertrekken. Moet dat dus van tevoren plannen allemaal, niet echt flex toch.

Zo flexibel is het dan ook weer niet dat er dagelijks gewijzigd kan worden binnen de maand. Nadat er een maand verstreken is, gerekend vanaf de laatste wijziging, kunt u wel weer dagelijks wijzigen. U kunt Flex eigenlijk bijna vergelijken met elk ander klassiek maandabonnement, maar dan met een paar voordelen zoals achteraf betalen van de reiskosten, de inchecktijd die leidend is voor uw korting en dat u na een maand dagelijks kunt wijzigen.

Het inzien van uw facturen is bovendien enkel mogelijk via de website.

Ja kan ook, wanneer je vrijdag avond wilt reizen. Maar stel dat je hem op vrijdag 5 juni naar Weekend Vrij wijzigt, dan loopt de maand t/m zaterdag 4 juli. Op zaondag de 5e gaat weer een nieuwe maand in, wil je er dan ook mee reizen en daarna niet meer dan betaal je meer dan 1 maand. Begin je op zaterdag 6 juni, dan loopt de maand t/m zondag 5 juli, en het aantal uur dat er op die zondag mee kan reizen is meer dan op de eerste vrijdag avond.

Als ik voor 1 maand kies reizen in het weekend. Ik zet deze aan maar wil het alleen maar voor die maand gebruiken. Wanneer zet ik het weer uit zodat ik maar voor 1 maand betaal?

Badge +3

Dank je wel. 

Helaas is het nog niet mogelijk om een wijziging in Flex op een datum in de toekomst te doen.

Dat is wel een veel gevraagde optie (maandag 1 juni weer aan het werk dus per die datum graag weer abonnement X ). Maar goed, die ochtend zelf is ook prima toch?

Weekend Vrij weer stoppen kan na die ene maand op elke dag. Reeds betaalde dagen krijg je terug (via een tussentijdse factuur of via je volgende maandfactuur).

Reputatie 6
Badge +1

Als ik voor 1 maand kies reizen in het weekend. Ik zet deze aan maar wil het alleen maar voor die maand gebruiken. Wanneer zet ik het weer uit zodat ik maar voor 1 maand betaal?

Zodra de nieuwe abonnementsmaand in gaat kunt u deze weer omzetten in NS Flex zonder abonnement. Meestal betaald u wel de abonnementskosten voor de eerstvolgende maand van uw oude abonnement wel alvast, maar die krijgt u vaak binnen enkele dagen weer teruggestort via een tussentijdse factuur.

Dus ik wil in mei weekend vrij, dan zet ik dat aan op de eerste zaterdag in mei en ik zet het dan weer uit in juni, de eerste dag na einde abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Maar hou er wel rekening mee dat de trein nog steeds geen uitje is en momenteel alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen. “Funreizen” is niet verboden maar als er geen 1,5 meter afstand kan worden gehouden, kan de HC vragen aan de mensen die niet voor vitaal beroep reizen uit te stappen en een volgende trein die rustiger is te nemen. En als het echt te druk is en niemand bereid is uit te stappen kan de trein zelfs worden opgeven. 

Ja ik weet het, het is ook de reden dat ik mijn abonnement heb stopgezet en naar deze ben overgestapt. Nu kost het me niets totdat ik een optie aanzet. Ben bang dat het nog lang duurt voordat ik familie kan bezoeken die niet gezond zijn.

Is tenslotte geen vitaal beroep, zieke familieleden maar ben wel afhankelijk van de trein om er te komen.

Badge +3

Ook zonder vitaal beroep mag je nog met de trein, zolang het niet te druk wordt om 1,5 meter afstand te houden.

Je reismotief kan niemand controleren, dus zieke familieleden bezoeken (misschien zie je ze anders nooit meer) is geen enkel probleem… 

Uiteraard alle regels tegen besmetting volgen… dat is niet altijd even makkelijk en zal het ook niet worden als er bijna niemand meer in een trein past die wil reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Dus ik wil in mei weekend vrij, dan zet ik dat aan op de eerste zaterdag in mei en ik zet het dan weer uit in juni, de eerste dag na einde abonnement.

1 mei weekend vrij aanzetten kan niet, je kunt pas op 26 mei wijzigen.

Reputatie 7
Badge +3

Alert MoDe. Ik lees nu even terug en TS heeft Flex pas vandaag 26 april aangezet, die was ik even vergeten. Ja, dan kan pas 26 mei weer een wijziging gedaan worden. Tussen iedere wijziging moet altijd minstens een maand zitten.

Badge +3

Alert MoDe. Ik lees nu even terug en TS heeft Flex pas vandaag 26 april aangezet, die was ik even vergeten. Ja, dan kan pas 26 mei weer een wijziging gedaan worden. Tussen iedere wijziging moet altijd minstens een maand zitten.

Ik zei het al eerder maar via de Klantenservice zou het zomaar kunnen, een Flex Basis abonnement binnen een maand weer upgraden.

Naar iets waarvoor je zou moeten reizen eventueel… Vraag me wel af waarvoor dan, en Weekend Vrij roept dan de nodige vragen op natuurlijk. Voor verreweg de meesten is dat namelijk een pret-abonnement en niet voor woon-werk naar vitale dingen.

{vanaf hier off-topic}

Ja mijn familie die ik al 6 weken niet gezien heb en zo.. NEE dat kan ook op afstand en ov is geen noodzaak in dat geval.

Ja maar… ze zijn 25 jaar getrouwd en dus een feestje of barbecue en zo.. Prima, bij meer dan 6 personen komt de politie boetes van €400 uitdelen als ze dat doen!

En voor studenten die klagen dat Koningsdag (g)een feestdag is (SRP niet geldig, ja maar ik moet ‘gewoon’ naar mijn vitale stage op maandag?)..

Geen idee welke onderwijsinstelling dat bedacht heeft. Maar blijf lekker waar je bent vooral. En bereid je gerust voor op wat er nog komen gaat voor jullie (studenten).

Voor de rest, Weekend Vrij hartstikke leuk natuurlijk, maar wat is je reismotief (of beter nog, alternatief)?

Badge +3

Ja.

Maar reis bij voorkeur dus NIET voorlopig!

Badge +3

Ja, daar trapte ik ook in bijna (5 weekenden Weekend Vrij als je op het juiste moment wisselt!) @Momo 

Maar Flex hè? Dus als je een dag of twee later je Flex Weekend Vrij stopt krijg je gewoon dat deel (van je volgende maand) terug! 29 of 28 dagen.. whatever!

Als je dus Flex Weekend Vrij neemt kan je dus gewoon 5 weekenden reizen voor €31 en als je dat daarna ergens op maandag of dinsdag weer wisselt maakt bijzonder weinig uit volgens mij. Oke het zal om centen gaan dan (Flex Weekend Vrij per dag een hele euro ongeveer).

Reputatie 7
Badge +3

Ja, met Flex kun je na 1 maand weer wijzigen naar basis zonder abonnement maar natuurlijk ook na 1 maand en 1 dag, betaal je een fractie meer om ook die ene dag te kunnen reizen ermee. Wat je dan weer in mei hebt als je het vrijdag 1 mei aanzet, dan loopt het tot zondag 31 mei, zet je het aan op zaterdag 2 mei dan loopt het tot maandag 1 juni, wat een feestdag is (2e Pinksterdag) en dus ook geldig als vrij reizen met Weekend Vrij. Je hebt dan in mei bovendien Bevrijdingsdag en Hemelvaartsdag. 

Maar reken er maar op dat het, zeker bij goed weer, die feestdagen druk in de trein kan zijn en dat is in deze tijden absoluut niet gewenst. Je ziet nu ook dat het in de weekenden toch weer drukker wordt in de trein, maar ook winkelstraten en sommige parken. Aan de andere kant, als het een langere reis betreft hoef je maar 1 of 2 keer te reizen om het er al uit te hebben en hoef je niet ieder weekend te reizen. Maar wie weer is dan wel een reserveringssysteem of verbod op reizen als je geen vitaal beroep hebt, en dan zit je met “pret abonnement". 

Het is niet de bedoeling om met de trein de komende tijd, was gewoon als voorbeeld bedoeld hoe de werking is van het systeem. Voorlopig ga ik nergens naar toe, in augustus heb ik 2 weken vakantie. Als het dan is toegestaan zet ik het onbeperkt reizen aan in het weekend.

Kost op het moment geen geld, dat was de reden van het omzetten naar Flex.

Reageer