beantwoord

Waarom geen NS Flex zonder BTM?

• 17 februari 2019
  • 4 reacties
  • 647 Bekeken

Waarom is er geen NS Flex zonder BTM op rekening?

Momenteel is er nog het probleem dat ik twee OV chipkaarten nodig heb als ik met bus kortingsabonnementen wil reizen. (een voor treinen en een voor bussen)

Waarom is het niet mogelijk het NS Flex BTM product op de OV chipkaart stop te zetten zonder het NS Flex trein product te beëindigen? Dat zou een prima oplossing zijn tot dat er bus abonnementen voor NS Flex zijn.

De NS heeft geen voordeel doordat ik een tweede OV moet gebruiken. Ik heb het nadeel dat ik moet kiezen tussen 66% duurder reizen met de bus of het gedoe met twee kaartjes.

Ik denk wel dat het technisch eenvoudiger is een NS Flex zonder BTM te realiseren dan bus abonnementen in Flex.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 18 februari 2019, 09:39

Hallo luna_sol,

Ik snap dat het vervelend is dat je nu gebruik moet maken van twee kaarten. NS Flex is ontstaan om juist de flexibiliteit te bieden door in al het openbaar vervoer op rekening te reizen. Er is dus geen onderscheid gemaakt in de trein, bus of overig openbaar vervoer. Technisch gezien is er dus geen mogelijkheid om alleen het NS Flex treinproduct te behouden, omdat het één product is wat niet kan worden opgesplitst.

We zijn nog steeds constant bezig NS Flex verder te ontwikkelen en issues als deze op te lossen, dus ik hoop voor jou dat dit ook snel zal lukken en dat je gewoon met één kaart kunt reizen en ook korting in de bus krijgt.
Bekijk origineel

4 reacties

Hallo luna_sol,

Ik snap dat het vervelend is dat je nu gebruik moet maken van twee kaarten. NS Flex is ontstaan om juist de flexibiliteit te bieden door in al het openbaar vervoer op rekening te reizen. Er is dus geen onderscheid gemaakt in de trein, bus of overig openbaar vervoer. Technisch gezien is er dus geen mogelijkheid om alleen het NS Flex treinproduct te behouden, omdat het één product is wat niet kan worden opgesplitst.

We zijn nog steeds constant bezig NS Flex verder te ontwikkelen en issues als deze op te lossen, dus ik hoop voor jou dat dit ook snel zal lukken en dat je gewoon met één kaart kunt reizen en ook korting in de bus krijgt.
Badge +3
Flex bestaat wel degelijk uit twee producten die op je kaart staan, namelijk Reizen op Rekening NS (Trein) en Reizen op Rekening NS (Bus Tram Metro).

Technisch gezien is het dus helemaal niet moeilijk om het BTM product te verwijderen, zodat je gebruik kunt maken van o.a. streekvervoer abonnementen (op saldo (korting) of zone/ster abonnementen) op dezelfde kaart als Flex.

Dit zou zeker als suggestie meegenomen moeten worden, want er hoeft verder niets aangepast te worden aan het systeem.
Het is op dit moment technisch gezien niet mogelijk om dit los te koppelen Robert. Wie weet dat dit in de toekomst wel een optie wordt. Ik zal in ieder geval de suggestie doorzetten.
Badge +3
Als het echt zo lastig is, dan zou je het in eerste instantie gewoon bij een servicebalie kunnen laten doen. Da's voor hen één muisklik en weg is je BTM product!

Uiteraard blijft je abonnement gewoon bestaan uit een volledig Flex product, alleen wat niet op je kaart staat kan simpelweg niet (meer) aangesproken worden. Wijzigingen in Flex hoeven niet meer bij een automaat opgehaald te worden, dus dat bijt elkaar allemaal niet. Voor NS is het dan gewoon alsof je nooit meer met bus/tram/metro reist.

Uiteraard kan je het eenmaal verwijderd niet meer zomaar terug krijgen, dat mag duidelijk zijn.

Eind maart (als ik zelf Flex heb) zal ik dat eens testen/navragen bij de balie van Hermes, want ik heb daar een Dal Vrij abonnement. Voor de rest van het Nederlandse streekvervoer vind ik het geen probleem om op saldo te reizen.

Reageer