beantwoord

Waarom is NS Flex pas vanaf 18 jaar?

• 13 juni 2019
  • 5 reacties
  • 189 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hallo,

Ik ben 16 jaar en wil heel graag NS flex zodat ik automatisch het saldo kan opladen. Ik wil dit samen met een dal voordeelkaart. Dit mag niet omdat ik niet 18 ben. Mijn ouders betalen en zijn wel boven de 18. Wat is het probleem???
icon

Beste antwoord door Erryt NS 13 juni 2019, 21:30

Hallo BramE en welkom bij de NS Community,

Helaas is het voor minderjarigen niet mogelijk om een abonnement bij NS af te sluiten. Voor klassieke abonnementen geldt dat een van je ouders contracthouder kan worden, jij wordt dan alleen kaarthouder. Op die manier kun je alsnog gebruik maken van een abonnement. Voor NS Flex is deze scheiding er (nog) niet en dus kun jij hiervan geen gebruik maken. Dit komt grotendeels doordat wetgevers het niet toestaan voor bedrijven om contracten af te sluiten met minderjarigen. Denk hierbij ook aan een abonnement bij een telecombedrijf. Daar komt nog bij dat er een ook een financieel risico is voor NS welke door minderjarigen niet altijd gedekt kan worden. We werken wel aan verbeteringen voor NS Flex, maar daar kan ik helaas nog niets over kwijt. Kunnen wij je misschien helpen met informatie over een klassiek abonnement?
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Aan een klassiek abonnement zit je inderdaad een jaar vast, alleen mag je wel binnen een jaar upgraden naar een duurder abonnement. Traject Vrij is duurder dan een Dalvoordeelabonnement, dus zou het voilgens mij mogelijk moeten zijn om een Dalvoordeelabonnement wel binnen een jaar te wijzigen naar een Traject Vrij jaar abonnement. Je zit dan wel daarna een jaar vast aan dat Traject Vrij jaar abonnement.

Misschien kan ene moderator dit even bevestigen? Of niet , mocht ik het niet juist hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Je haalt nu twee zaken door elkaar.
Bij "Reizen op saldo" (dus niet met Flex!) kun je Automatisch Opladen aanzetten, zodat zodra je saldo onder een bepaalde grens komt, dit wordt aangevuld. Dit kan ook als je nog geen 18 bent, zie de site van OV-chipkaart.
Bij "Reizen op rekening" (alle Flex-abonnementen) heb je helemaal geen saldo, maar krijg je aan het eind van elke maand een factuur voor alle reizen die je die maand gemaakt hebt, die dan ook geïncasseerd wordt. Dit kan inderdaad niet als je nog geen 18 bent.
Ik heb altijd een abonnement gehad voor school maar vanwege mijn ziekte kan ik niet iedere dag naar school. Alleen als ik mij goed voel, vandaar dat het abonnement is gestopt. Mijn ouders willen wel het dalurenabonnement aanschaffen maar dan zit ik er een jaar aan vast. Zodra het goed gaat met mij wil ik weer een traject abonnement. Ik hoop dat dit snel is dus voor een jaar iets afsluiten wil ik ook niet.

Jammer dat als ouders betalen voor je dat automatisch opladen niet kan.......
Hallo BramE en welkom bij de NS Community,

Helaas is het voor minderjarigen niet mogelijk om een abonnement bij NS af te sluiten. Voor klassieke abonnementen geldt dat een van je ouders contracthouder kan worden, jij wordt dan alleen kaarthouder. Op die manier kun je alsnog gebruik maken van een abonnement. Voor NS Flex is deze scheiding er (nog) niet en dus kun jij hiervan geen gebruik maken. Dit komt grotendeels doordat wetgevers het niet toestaan voor bedrijven om contracten af te sluiten met minderjarigen. Denk hierbij ook aan een abonnement bij een telecombedrijf. Daar komt nog bij dat er een ook een financieel risico is voor NS welke door minderjarigen niet altijd gedekt kan worden. We werken wel aan verbeteringen voor NS Flex, maar daar kan ik helaas nog niets over kwijt. Kunnen wij je misschien helpen met informatie over een klassiek abonnement?
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat NS naar zijn centen kan fluiten als een minderjarige achteraf weigert te betalen. Een garantie van de ouders voor de betaling is juridisch weinig waard als ook die weigeren te betalen.

Reageer