Waarom kan een verlopen OV-chipkaart voor een nieuw abonnement worden gebruikt? | NS Community
beantwoord

Waarom kan een verlopen OV-chipkaart voor een nieuw abonnement worden gebruikt?

  • 25 October 2021
  • 20 reacties
  • 699 Bekeken

NS blijft een bedrijf met merkwaardige eigenschappen. Zo kwam ik er vandaag achter dat m’n OV-chipkaart al ruim 14 maanden verlopen is, en daar vorige jaar een e-mailtje over is gestuurd met het onderwerp: “Verzoek pasfoto”. Laten we het er op houden dat dit geen sense of urgency creeert en ik niet van de instagram generatie ben die direct een selfie zou maken voor eenieder die daar om vraagt.

Wat mij inmiddels meer heeft verbaasd is het volgende;

  1. Mijn NS-flex basis abonnement loopt gewoon door, en is tot 2023 geldig. De telefonische klantenservice die 24/7 bereikbaar is (top!) wist me te vertellen dat de meest eenvoudige manier zou zijn om mijn Flex abonnement op te zeggen en vervolgens een nieuw flex abonnement aan te vragen, zo kon ik weer een gratis kaart krijgen. Het is natuurlijk een goed advies, maar een beetje bekrompen beleid is het wel. Waarom kan er niet gewoon een kaart worden uitgegeven voor een klant die daar om vraagt?
     
  2. Nu we toch in het konijnenhol zijn gesprongen kom ik het volgende tegen. Zou iemand me uit kunnen leggen waarom de Mijn NS omgeving het zou toestaan een abonnement aan te vragen op een verlopen OV-chipkaart? 

 

Uiteraard wil ik mijn afschuw uitspreken dat het gegeven onze CO2 doelstellingen absurd is om een kaart te moeten vervangen die volgens mijn NFC-lezer nog prima reageert. Daar gaat TLS natuurlijk over, maar NS zit natuurlijk ook in de cooperatie.

icon

Beste antwoord door Laura NS 8 December 2021, 21:58

Bekijk origineel

20 reacties

Ik heb inmiddels met skinkie gesproken en heb een kaartvernieuwing aangeboden. Dat er een abonnement op een verlopen kaart geplaatst kon worden is een fout en moet niet voorkomen. Het was een glitch. 

Badge +3

Keurig, want bij mijn weten moet een kaart nog minimaal 8 weken (?) geldig zijn om er een abonnement op te kunnen bestellen, toch?

Zelfs als het gaat het om een gratis abonnement zoals Kids Vrij, dat niet eens in aanmerking komt voor kaartvernieuwing vanuit de NS.

Reputatie 7
Badge +1

Bjna alle chipcards in deze hele wereld zijn MAX 5 jaar geldig. Dat is vooral om te oude kaarten te verwijderen na alweer de zoveelste update in het systeem. Idem dito voor vrijwel alle bankpasjes.

Die zo veel;geroemde London Oystercd doet nog ingewikkelder: er staat geen limiet in tijd op, maar om de zoveel tijd worden bepaalde oudere types ongeldig verklaard-daar kom je dan opeens achter als visitor omdat ie het niet meer doet. Wat prefereer je dan? Overigens wordt die inmiddels vrijwel uitgefaseerd en door bankpasjes vervangen.

Heb je het bestelproces helemaal afgerond met oude kaart? Kwam er dan niet aan het einde een melding dat het zo niet ging?

Over milieubewust weggooien: in FRankrijk en PorTugal wordt ook volop gebruik gemaakt van eenmalige chipkaartjes- die kosten dan bvb 30 of 20 ct maar kan je meermalen gebruiken of na 4 of 5x lkrijg je die centen weer terug.

Overigens kost volgens de regels een nieuwe FLEX basis wel eenmalig 10 eur admin.kosten-die vervallen als je de 1e maand voor 5 eur bvb DalVoordeel neemt.

Goedemorgen skinkie. Het zou niet mogelijk moeten zijn om de bestelling die je in je foto ziet af te ronden met een verlopen OV-chipkaart.

 

Goedemorgen skinkie. Het zou niet mogelijk moeten zijn om de bestelling die je in je foto ziet af te ronden met een verlopen OV-chipkaart.

 

Is “zou niet mogelijk moeten zijn” daadwerkelijk door jou gecontroleerd? Want dan is mijn volgende vraag: waarom wordt de kaart dan uberhaupt getoond als optie?

Nee, ik heb geen manier om dit te controleren. Als we het aan onze kant doen krijgen we wel een foutmelding, dus ik verwacht aan de kan van de gebruiker ook. Heb jij het gecontroleerd?
De optie staat erbij omdat de geldigheid van de kaart pas na deze stap wordt gecheckt, vermoed ik. Ik verneem graag of het lukt of niet, dan zet ik het door naar het team van de website.

Ik kan ook in de volgende stap komen, terwijl er al een NS Flex abonnement aan de kaart is gekoppeld.

Zorg jij er voor dat deze chaos wordt opgelost? Dus het dubbele abonnement geannuleerd, de bugs dat dit uberhaupt kan worden aangvraagd op een verlopen kaart, en een kaart met een bestaand NS Flex abonnement? 

 

Ik zet het door. Bedankt voor de inspanning skinkie.

@Laura NS ik wil geen kosten gaan maken omdat ik een bug in een NS systeem heb aangetoond. En mijn herzieningsrecht verloopt op zondag. Tien dagen nodig hebben om de afdeling IT wat te vragen vind ik nogal overdreven lang eigenlijk.

Badge +3

Ik had iets soortgelijks, met weliswaar een nog geldige kaart maar die had ik wel uit Mijn NS verwijderd.

Zodra er een NS Flex abonnement actief is op een kaart op jouw naam/account dan wordt deze in het bestelproces getoond, ongeacht of je deze kaart aan je account gekoppeld hebt.

Maar dus ook als de kaart verlopen is. En zo zijn er ook regelmatig mensen met een jaarabonnement die verrast worden door een incasso (bijv. €60 voor Dal Voordeel) voor een abonnement op een (al lang) verlopen kaart, zeker als ze die wegens corona gewoon hebben laten verlopen omdat ze toch niet reisden.

Vind inderdaad dat de NS daar wel actief op mag checken, en als een kaart echt verlopen is de klant vragen of die toevallig zelf (via ov-chipkaart) de kaart vernieuwd heeft, of dat het abonnement niet verlengd hoeft te worden (en je reeds betaalde abonnementskosten van na de einddatum terug kunt krijgen).

Vaak is dat laaste (achteraf geld terug) nog wel mogelijk maar dan voor een beperkte periode, ik meen 3 maanden.

Ik heb zelf ook nog geen terugkoppeling mogen krijgen helaas, ik ga het escaleren. Of ik op korte termijn een reactie krijg durf ik niet te zeggen, maar ik neig naar waarschijnlijk niet. Stuur je mij een privébericht met daarin je NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres skinkie? Dan bekijk ik de kosten voor je.

Mag dit naar mij, @skinkie? Sascha is er volgende week niet, dus neem ik het even over.

@Sascha NS ik zou graag vanuit NS / ComIT een mailtje willen of het gereproduceerd kan worden, en of ik het dus ‘foute’ abonnement al kan annuleren. Vind ik als ontwikkelaar en als klant normale zakelijke hygiene.

Reputatie 6

Hey skinkie. @Sascha NS is op het moment niet aanwezig, maar ik heb hem op de hoogte gesteld van je verzoek.

Ik heb tot op heden nog geen reactie van @Sascha NS gehad of iemand van ComIT in m’n mail ontvangen.

Ik heb zelf ook nog geen terugkoppeling mogen krijgen helaas, ik ga het escaleren. Of ik op korte termijn een reactie krijg durf ik niet te zeggen, maar ik neig naar waarschijnlijk niet. Stuur je mij een privébericht met daarin je NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres skinkie? Dan bekijk ik de kosten voor je.

Hij heeft a.s. maandag weer een dienst, skinkie. Hij zal er dan even op terugkomen. Excuus voor het wachten!

Ik denk dat Sascha er nog wel op terugkomt, maar ik wilde dit wel alvast delen, met mijn eigen verlopen OV-chipkaart:

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Datzelfde kreeg ik ook bij een kaart die al meer dan 2 jaar verlopen is. Maar in allebei de gevallen betreft het zo te zien wel een kaart na het verlopen al uit het MijnNS account was verwijderd (want nummer zelf ingevuld bij ‘ander OV-chipkaartnummer’). Bij TS was deze zo te zien niet verwijderd uit het account, mogelijk maakt dat nog verschil. Al zou dat geen verschil moeten maken, verlopen is verlopen en dat moet het niet mogelijk zijn daar nog een nieuw abonnement op te bestellen. Ik herinner me dat toen ik zo'n 7 jaar geleden mijn Traject Vrij bestelde dat er werd aangegeven dat als je het op een bestaande kaart wilde zetten deze kaart nog tenminste 6 maanden geldig moest zijn. 

@Laura NS ik denk dat jij een kaart toevoegt, terwijl ik nu een verlopen kaart gekoppeld heb met twee flex abonnementen… dus op meerdere niveaus gaat dit mis.

Wat je in mijn bericht zag is een bestelling van NS Flex Dal Voordeel. Maar ik ben het er wel over eens dat het bij jou fout gaat.

Reageer