beantwoord

Waarom kan ik geen weekend voordeel abonnement afsluiten zonder flex?

Mijn dochter is 17 en reist alleen het weekend. Toen ik probeerde een weekend voordeel abonnement af te sluiten kon dit niet venwege haar leeftijd. Een begrijpelijke keuze dat dit niet kan in combinatie met een flex abonnement maar waarom moet ik nu een duurder abonnement aanschaffen (dal voordeel) omdat mijn kind nog niet volwassen is? Waarom kan ik dan niet gewoon zonder flex dit weekend voordeel abonnement aanschaffen?
icon

Beste antwoord door Thom 20 september 2018, 22:39

U kunt WeekendVrij op de traditionele wijze aanschaffen voor uw minderjarige dochter. Dat is er alleen met de oude voorwaarden waarbij Dalvoordeel bij Weekendvrij is inbegrepen. Een oud Weekendvrij-abonnement zonder Dalvoordeel is niet mogelijk. Dat is een nieuwe feature van Flex, de oude abonnementen zijn niet zo flexibel. Het is kiezen of delen in dit geval, Weekendvrij is veelal een koopje, ook in de traditonele vorm. Het is een euro of acht - en zelfs nog minder voor een weekend vrij reizen.

Het Dalvoordeelabonnement is 50 euro per jaar, en dan heeft u in het weekend ook 40 procent korting.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt WeekendVrij op de traditionele wijze aanschaffen voor uw minderjarige dochter. Dat is er alleen met de oude voorwaarden waarbij Dalvoordeel bij Weekendvrij is inbegrepen. Een oud Weekendvrij-abonnement zonder Dalvoordeel is niet mogelijk. Dat is een nieuwe feature van Flex, de oude abonnementen zijn niet zo flexibel. Het is kiezen of delen in dit geval, Weekendvrij is veelal een koopje, ook in de traditonele vorm. Het is een euro of acht - en zelfs nog minder voor een weekend vrij reizen.

Het Dalvoordeelabonnement is 50 euro per jaar, en dan heeft u in het weekend ook 40 procent korting.
Helaas is het verschil in prijs wel heel erg groot. Een weekend voordeel abonnement geeft 40% korting tijdens het weekend en kost slechts 2 euro per maand een WeekendVrij abonnement kost daarentegen 33 euro per maand. Dat is nogal een verschil. Mijn dochter reist ook maar 1-2 weekenden per maand dus dat is gewon niet rendabel.
Reputatie 7
Badge +4
Het is inderdaad en kwestie van rekenen. Op een wat langere afstand kan weekendvrij snel uit, op een kortere en met twee weekenden per maand dan zal dat veelal niet zo zijn. Hoe dan ook, het kan niet worden verstrekt aan minderjarige personen.

Persoonlijk zou ik niet tegen een soort garantstelling zijn van een oudere bij Flex, maar juridisch is dat mogelijk lastig of niet op korte termijn te regelen. Een discussie daarover heeft ook geen zin, het kan niet op dit moment.

Als dochterlief twee weekenden per maand reist, kan een Dalvoordeelabonnement dik uit.
Reputatie 7
Badge +3
Persoonlijk zou ik niet tegen een soort garantstelling zijn van een oudere bij Flex, maar juridisch is dat mogelijk lastig of niet op korte termijn te regelen. Een discussie daarover heeft ook geen zin, het kan niet op dit moment.
Rechters erkennen dit soort garantiestellingen in de praktijk niet, waardoor zo'n garantiestelling een wassen neus is.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is helder, echter zover hoeft het niet te gaan. Beetje overdrachtelijk denken. Een betalingsvariant zoals met het huidige bijabonnement en dan door de wettige vertegenwoordiger, was wel een optie geweest. Het is denkbaar dat dat komt, strikt genomen betaalt de hoofdabonnementhouder ook voor het bijabonnement. Bij Flex zijn de kosten wel variabel, dat is wel anders dan vaste abonnementskosten. Flex zou uiteindelijk wel voor jongeren op deze manier beschikbaar moeten zijn. Verder heb ik alle begrip voor NS dat ze minderjarigen in de huidige omstandigheden geen Flex geven, dan ben je op dit moment gekke Henkie.

Het kan zonder dat er een rechter aan te pas moet komen, dat is de taak van juristen die de voorwaarden maken. Het zou me ook niet verbazen als men het ten onrechte gebruik maken van bijabonnementen zo wil voorkomen op den duur.

NSFlex legt behoorlijk beslag op de ontwikkelaars en het zal nu ook niet hoog op het lijstje staan om dit te ontwikkelen. De Flexdagen bijvoorbeeld zijn pas aangekondigd voor volgend voorjaar, dus het zal in het beste geval later zijn - als het al komt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik blijf me een beetje verbazen. Flex werd en wordt gepresenteerd als een manier om zonder saldo te kunnen reizen en achteraf te betalen. Of het verstandig is om mensen voor wie een saldo van €10 of €20 een probleem is op krediet te laten reizen wil ik in het midden laten maar het was wel de bedoeling van Flex.

Uit alle vragen en reacties krijg ik echter de indruk dat Flex vooral wordt aangevraagd door mensen die onder hun jaarcontract uit proberen te komen. Ik vraag me af wat de gedachtegang van NS Marketing nu eigenlijk is want Flex lijkt me op deze manier alleen maar tot een flinke inkomstenderving te leiden.

Iemand die mij dit kan uitleggen?
@Tamzin Lijkt mij een interessant onderwerp voor een nieuw topic. Flex biedt niet alleen de reiziger voordelen maar ook NS.
Reputatie 6
Badge +2
Flex werd en wordt gepresenteerd als een manier om zonder saldo te kunnen reizen en achteraf te betalen. (..) Uit alle vragen en reacties krijg ik echter de indruk dat Flex vooral [om andere redenen] wordt aangevraagd.
201809 21 12:05 flexomandereredenen
Het kan soms voordelig zijn, maar met het vermengen van de keuze van betaalsysteem en de keuze van abonnement wordt het in ieder geval niet overzichtelijker en logischer. Ook hier weer een raar neveneffect dat iemand onder de 18 soms meer moet betalen voor zijn reizen dan een meerderjarige die dezelfde reizen maakt. Jongeren hebben vaak minder geld, dus het is een beetje de omgekeerde wereld.
Reputatie 4
Badge
Ik ben het met Dennis eens dat dit de omgekeerde wereld is. Ik ga even uit van twee jongeren, een van 17 en een van 18. Beiden zijn net zo kredietwaardig en betalen altijd alle rekeningen. Ze wonen dicht bij hun school dus hebben geen abonnement en hebben elk weekend buiten de vakanties geen tijd om op reis te gaan, behalve gedurende de vakantieperiodes en kunnen/willen zich niet vastleggen aan even om hetvwelk jaarabonnement. (Dalvoordeel is heel vaak NIET de voordeligste optie dus zouden actiekaartjes gekocht moeten worden)
Ze gaan op reis, op dezelfde trajecten in het weekend in de kerstvakantie. De jongere van 17 die in deze identiek is aan de jongere van 18 kan GEEN NS Flex aanschaffen door het kleine leeftijdsverschil en zou alleen een tienertour à €36 aan kunnen schaffen, tweede klas. De andere jongere kan echter NS Flex aanschaffen en rijdt voor slechts €1 meer 5 Weekenden lang in de EERSTE KLASSE door heel Nederland. Het product bij de jongere van 18 is veel attractiever dan bij de ander die voor dezelfde dienst, maar dan 2e klas (5 weekenden reizen van vrijdag 18:30 tot maandag 4:00). De jongere van 18 is zoals gezegd €37, maar de jongere van 17 mag voor het slechtere product €180 neerleggen. Dus een prijsverschil van maarliefst 487% bij een slechter product, in de eerste klasse valt zelfs al uit te gaan van een veel hogere stijging die ik nu even heb weggelaten.
Dit betekent dus dat ondanks het, buiten de leeftijd, om twee identieke personen gaat twee verschillende prijzen betaalt moeten worden die dermate ver uit elkaar liggen dat het als jongere doorgaans niet meer te betalen is. Of iets wordt aangeboden met een goed alternatief danwel een klein prijsverschil of iets wordt niet aangeboden. Ik heb nu wel twee fictieve personen genomen om mijn punt te maken in een tamelijk overdreven voorbeeld omdat de kans dat iemand 5 tienertourkaarten aanschaft klein is, maar ik keek puur naar wat je zonder Flex zou moeten betalen voor dezelfde prestaties.
Het is nou niet bepaald zo dat er weinig vraag is onder jongeren voor deze manier van reizen, zo blijkt uit de vele, wel concrete, voorbeelden die hier op het forum staan. Ik weet dat NS Flex nieuw is, maar het is voor zoveel klantengroepen niet te gebruiken, waar vooral de groep jongeren aanloopt tegen de hogere kosten door het ontbreken aan goed alternatief.
Persoonlijk zou ik het als goed zien als de 'oude' abonnementen tijdelijk ook aangeboden worden als maandvariant, van te voren te betalen via iDeal, exclusief voor minderjarigen zodat zij niet direct aan een jaarcontract vastzitten.
Reputatie 7
Badge +3
@GroeneRuiter
Voor minderjarigen verandert er niets, het wordt voor hen niet beter maar ook niet slechter dan het was.

Het gevoel dat NS wellicht niet zo goed heeft nagedacht over alle consequenties van Flex is ook de strekking van mijn vraagtekens bij dit product hierboven.
Reputatie 4
Badge
Dat klopt, maar dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat minderjarigen in dezen bij een mogelijkheid goedkoop te reizen buiten de boot gegooid worden doordat ze op dit moment niet meegenomen zijn in de innovatie die NS Flex brengt waardoor men geen jaarcontract meer hoeft af te sluiten, maar bijv. 3 maanden weekend vrij kan nemen.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin Lijkt mij een interessant onderwerp voor een nieuw topic. Flex biedt niet alleen de reiziger voordelen maar ook NS.
Zal ik doen.

Reageer