beantwoord

waarom krijg ik een correctietarief als ik een eerste klas abonnement heb?

• 4 november 2019
  • 7 reacties
  • 210 Bekeken

Gisteren reisde ik eerste klas. Ik heb het juiste product hiervoor op mijn ov chipkaart, dit kon de conducteur ook zien. Na het controleren van mijn kaartje zag ik haar wat intoetsen op haar apparaat (ik wist meteen hoelaat het was, dit is al de tweede keer dat zoiets gebeurd.) En jahoor, vandaag ontving ik een e-mail: correctietarief van €20 wordt op uw volgende factuur in rekening gebracht. Ik heb meteen contact opgenomen met de NS Klantenservice en deze hebben het meteen in orde gebracht.

Opgelost, maar ik voel me wel beledigd. Blijkbaar ging de conducteur ervan uit dat ik niet eerste klas hoorde te reizen. ( ik hoop dat het niet komt door mijn afkomst.) Dit is de tweede keer in twee controles dat dit gebeurt. Ik heb ook meteen mijn eerste klas abonnement stopgezet. Ik wil niet extra betalen om als schoft behandeld te worden.

Waarom vertel de conducteur niet op dat moment dat ik in de ‘verkeerde’ ruimte ziet, zodat ik op dat moment kan uitleggen dat ze beter moet opletten?

Waarom gebeurt dit zovaak (2 van de 2 controles)? Is het beleid van de NS om ervan uit te gaan dat getinte mensen standaard fout zitten in de eerste klas?

Waarom heeft de conducteur de mogelijkheid (technisch) om mij een correctietarief te geven, terwijl het apparaat leest dat ik eerst klas reis.

Ik ben benieuwd.

mvg,

Iemand die weer tweede klas reist.

icon

Beste antwoord door Loes 4 november 2019, 17:43

Een NS Flex reiziger zit qua klasse altijd goed, maar wat oa @Erryt NS al aangeeft, kan het zijn dat mijn collega de klasse niet kon uitlezen. Onze MCLC, @Stijn NS het is geen railpocket meer 😉, geven we dat aan als we geen contact kunnen maken met de backoffice. Wij lezen dan een ?klasse uit en bij 1e klas registreren we dat. Achteraf in de backoffice hoort dit gechecked te worden of de reiziger idd correct zat. Ik kan me voorsrellen dat dat niet direct gebeurd.

Officieel moet ik aangeven dat ik registreer, maar ik word zo vaak vreemd aangekeken als ik dat vraag voor de klasse, dat ik daar mee ben opgehouden. Wat ik wel belangrijk vind, is hoe de backoffice het afwikkeld. Bij een juiste klassewissel hoort dat geen problemen op te leveren. Ook niet bij de kaarten, die online zijn omgezet, waar ik 2e klas uitlees en dan registreer naar 1e klas. 

Ik ben dus ook wel benieuwd wat er hier gebeurd is.

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemiddag Houtenaar en welkom bij de NS Community!

Ik vind het erg vervelend om te lezen dat er nu al meerdere keren blijkbaar onjuist een correctietarief in rekening is gebracht. Wat er precies is misgegaan durf ik niet te zeggen, maar dit zal absoluut niet komen doordat de conducteur ervan uit zou zijn gegaan dat je niet in de 1e klas zou thuishoren. Bij NS Flex is het namelijk niet de conducteur die een boete uitschrijft. De conducteur geeft in de railpocket enkel aan wat de reissituatie is. In welke klasse reis je, is er een toeslag nodig, welke richting, et cetera.

Het NS Flex systeem bekijkt dan achteraf of jij voor die reissituatie een correct vervoerbewijs had. Zo niet, dan wordt er een correctietarief in rekening gebracht.

We merken dat er helaas nog wel eens een foute situatie beschreven wordt of aangegeven wordt in de railpocket en dat is uiteraard spijtig. We doen ons best om al het treinpersoneel goed te instrueren over hoe het controleren met NS Flex werkt. Wanneer er echter iets mis gaat zal dit in vrijwel alle gevallen een vergissing zijn van de conducteur (edit) of een fout in het NS Flex systeem en geen bedoelde fout.

Ik vind het jammer dat je deze correctietarieven als iets persoonlijks ervaart, want dit is absoluut niet het geval.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer er echter iets mis gaat zal dit in vrijwel alle gevallen een vergissing zijn van de conducteur en geen bedoelde fout.

Ah, is de oorzaak eindelijk bekend?

Vergissing van een conducteur, of een fout in het NS Flex systeem*

Ik dacht al dat ik ergens iets vergeten was.

Bedankt voor uw reactie,

Fijn om te horen dat het niet gaat om een inschattingsfout van de conducteur, maar dat het een foutje is in het systeem. Ik hoop dat dit gauw wordt opgelost, anders moet ik na elke controle weer bellen met de helpdesk.

mvg

Reputatie 4

Bij NS Flex is het namelijk niet de conducteur die een boete uitschrijft. De conducteur geeft in de railpocket enkel aan wat de reissituatie is. In welke klasse reis je, is er een toeslag nodig, welke richting, et cetera.

Dat lijkt me een zeer vreemde manier van handelen. Dat zou namelijk betekenen dat de conducteur bij iedere flex reiziger een flinke tijd bezig is om alle gegevens in te voeren van de reissituatie. Daar heeft de conducteur waarschijnlijk helemaal de tijd niet voor.

Logischer zou zijn alleen iets in te hoeven voeren als de door de railpocket aangegeven gegevens van de reiziger niet overeenkomen met de situatie.

Het kan soms gebeuren dat de informatie niet opgehaald kan worden door mijn collega. Deze dient dan in te vullen met welke klasse de reiziger de reis maakt. Dit gebeurt wel eens op de dag van een klassewijziging zelf. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ik wil Houtenaar vragen of hij toevallig op deze dag zijn klasse heeft gewijzigd?

Een NS Flex reiziger zit qua klasse altijd goed, maar wat oa @Erryt NS al aangeeft, kan het zijn dat mijn collega de klasse niet kon uitlezen. Onze MCLC, @Stijn NS het is geen railpocket meer 😉, geven we dat aan als we geen contact kunnen maken met de backoffice. Wij lezen dan een ?klasse uit en bij 1e klas registreren we dat. Achteraf in de backoffice hoort dit gechecked te worden of de reiziger idd correct zat. Ik kan me voorsrellen dat dat niet direct gebeurd.

Officieel moet ik aangeven dat ik registreer, maar ik word zo vaak vreemd aangekeken als ik dat vraag voor de klasse, dat ik daar mee ben opgehouden. Wat ik wel belangrijk vind, is hoe de backoffice het afwikkeld. Bij een juiste klassewissel hoort dat geen problemen op te leveren. Ook niet bij de kaarten, die online zijn omgezet, waar ik 2e klas uitlees en dan registreer naar 1e klas. 

Ik ben dus ook wel benieuwd wat er hier gebeurd is.

Reageer