Waarom krijgen mensen die hun reis direct willen betalen geen korting ten opzichte van de risicogroep die achteraf betaalt?

• 15 november 2020
  • 33 reacties
  • 794 Bekeken

Reputatie 2

Waarom wordt het mensen die direct zonder problemen willen betalen bij het uitchecken zo moeilijk gemaakt? Wat is voor de NS het zakelijke voordeel van iedereen dwingen achteraf te betalen, extra klachten behandelen en meer wanbetalers krijgen?

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het waren juist de reizigersorganisaties zoals Rover die wilden dat er achteraf betaald zou worden en groot bezwaar hadden tegen reizen op saldo.

Wat mij betreft had het ook niet gehoeven. Reizen op saldo in combinatie met automatisch opladen vond ik eigenlijk wel zo ideaal.

Ik schat zo dat de kosten met Flex voor NS door alle administratieve rompslomp, risico op wanbetaling en incasso alleen maar hoger zijn geworden en de inkomsten juist lager zijn geworden omdat abonnementen nu per maand opgezegd kunnen worden.

Reputatie 2

Het waren juist de reizigersorganisaties zoals Rover die wilden dat er achteraf betaald zou worden en groot bezwaar hadden tegen reizen op saldo.

Wat ik niet snap is waarom het dan niet gewoon een optie is. Het is fantastisch voor sommige reizigers en compleet onwerkbaar voor anderen. Door beide opties te laten bestaan houd je de meeste tevreden klanten. En met een robuust computersysteem geeft het minimaal extra werk.

Reputatie 7
Badge +3

NS gaat niet steeds meer betalingsvarianten in stand houden. Dat kost ook weer goud geld want alle software ontwikkelen en onderhouden vergt ook veel duur IT-personeel. 

Reputatie 2

NS gaat niet steeds meer betalingsvarianten in stand houden. Dat kost ook weer goud geld.

Nee, maar wijzigen van een bestaande betaalvariant naar een nieuwe doen ze wel, ook al kost dat eveneens meer geld. Dus de logica blijft ver te zoeken.

Reputatie 7
Badge +3

NS gaat niet steeds meer betalingsvarianten in stand houden. Dat kost ook weer goud geld.

Nee, maar wijzigen van een bestaande betaalvariant naar een nieuwe doen ze wel, ook al kost dat eveneens meer geld. Dus de logica blijft ver te zoeken.

Dat is dus gebeurd omdat de reizigersorganisaties dat via een lobby in de politiek hebben afgedwongen. Reizen op saldo was voor die organisaties niet acceptabel.

Reputatie 2

Ik vraag me af waarom. We reizen al op saldo sinds voor de OV chipkaart is ingevoerd en het heeft altijd gewerkt.

Reputatie 2

In een brief gedateerd 30 oktober 2019 aan de consumentenorganisaties staat dat het juridisch niet mogelijk is om de genoemde abonnementen automatisch te migreren omdat een klant akkoord moet geven voor de overstap. Hoe dit een jaar later opeens zonder toestemming kan blijft mij een raadsel. En hoewel ik het meerdere keren heb gevraagd blijft de NS in gebreke bij het geven van een duidelijk antwoord.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou niet de eerste keer zijn dat NS eenzijdig voorwaarden wijzigt die met de consumentenorganisaties zijn overeengekomen. Zie bijvoorbeeld https://community.ns.nl/ov-fiets-48/incasso-zonder-facturen-36496 en lees hoe een monopolist zich niet houdt aan de eigen productvoorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

Automatisch migreren is iets anders dan stoppen met bepaalde productvarianten. Als NS een product in een bepaalde variant niet meer verkoopt is het aan de klant om te beslissen wat hij/zij doet: hetzelfde product in een andere variant, een ander product nemen of geen product meer nemen. 

Reputatie 2

Automatisch migreren is iets anders dan stoppen met betaalde productvarianten. Als NS een product in een bepaalde variant niet meer verkoopt is het aan de klant om te beslissen wat hij/zij doet: hetzelfde abonnement in een andere variant, een ander product nemen of geen product meer nemen. 

Ik kreeg 5 november 2019 een email die letterlijk zei: “Je abonnement wijzigt eind 2020 in NS Flex Weekend Vrij.” Dat is dus niet “We stoppen met met uw abonnement, wilt u blijven reizen dan moet u switchen". Het is een actieve migratie (zonder expliciete toestemming).

Reputatie 7
Badge +3

Er staat heel duidelijk "we stoppen met uw abonnement", dus geen actieve migratie.

Reputatie 2

Er staat heel duidelijk "we stoppen met uw abonnement", dus geen actieve migratie.

Nee. In de brief staat “Je abonnement wijzigt eind 2020 in NS Flex Weekend Vrij.” Dat stuk “Wij stoppen..” stond niet in de email en had ik zelf geschreven om aan te geven wat er had moeten staan om het geen actieve migratie te maken. 

Beste StijnHommes

Ik zie dat je in veel verschillende topics (tot aan topics die 6 jaar oud zijn) reacties hebt geplaatst, alle reacties met de strekking dat jij NS Flex niet wilt. Die boodschap is duidelijk. Ik of leden op de community kunnen niet voorkomen dat er straks abonnementen enkel in NS Flex vorm beschikbaar zijn. Je kan er dan voor kiezen om op saldo te reizen zonder abonnement, op saldo te reizen met een Dal Voordeel abonnement, bij de automaat een Traject Vrij of Altijd Vrij maandabonnement aanschaffen of reizen met een NS Flex product. Dat zijn alle opties. De intentie is niet om het voor reizigers moeilijker te maken en het spijt mij dat dat bij jou de uitkomst is. Onderling discussiëren over de voor- en nadelen en kritische vragen stellen is natuurlijk helemaal goed, maar via de community zie ik niet hoe je het kan bereiken dat het abonnement dat je nu hebt oneindig beschikbaar blijft met reizen op saldo. 

Reputatie 2

Beste StijnHommes

Ik zie dat je in veel verschillende topics (tot aan topics die 6 jaar oud zijn) reacties hebt geplaatst, alle reacties met de strekking dat jij NS Flex niet wilt. Die boodschap is duidelijk. Ik of leden op de community kunnen niet voorkomen dat er straks abonnementen enkel in NS Flex vorm beschikbaar zijn. Je kan er dan voor kiezen om op saldo te reizen zonder abonnement, op saldo te reizen met een Dal Voordeel abonnement, bij de automaat een Traject Vrij of Altijd Vrij maandabonnement aanschaffen of reizen met een NS Flex product. Dat zijn alle opties. De intentie is niet om het voor reizigers moeilijker te maken en het spijt mij dat dat bij jou de uitkomst is. Onderling discussiëren over de voor- en nadelen en kritische vragen stellen is natuurlijk helemaal goed, maar via de community zie ik niet hoe je het kan bereiken dat het abonnement dat je nu hebt oneindig beschikbaar blijft met reizen op saldo. 

1. Ik wil een duidelijk antwoord op de vraag waarom de NS denkt dat dit een goede ontwikkeling is. Saldo reizen is al sinds het begin van treinreizen de norm. Je hebt met rekening reizen meer kans op wanbetalers en mensen die per ongeluk niet kunnen betalen en er zijn nog altijd geen voordelen genoemd. Waarom wijzigen als saldo al jaren werkt? Wat is get voordeel?
  2. Ik wil duidelijk antwoord op de vraag hoe het legaal kan zijn dat de NS dit aan klanten opdringt. Ze hebben niet op alle trajecten concurrentie dus mensen die afhankelijk zijn van de trein kunnen niet overstappen op alternatief openbaar vervoer om op hun werk terecht te komen. Waarom wordt dit niet gezien misbruik van de monopolie-positie van de NS? Waarom is het legaal?
  3. Als wat ik wil niet haalbaar is, wil ik op zijn minst kunnen begrijpen waarom dat het geval is en hoe het zover heeft kunnen komen zodat ik geïnformeerd ben om dit probleem bij toekomstige wijzingen tijdig te kunnen onderscheppen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet zo ingewikkeld. NS wil snoeien in het aantal abonnementsvormen en vooral gebruik maken van de infrastructuur van NS Flex. Dit mede om tegemoet te komen aan de wensen van de consumentenorganisaties, zoals al meerdere keren is uitgelegd.

1 - Het voordeel is dat reizigers geen saldo op hun kaart hoeven hebben. Ik kan niet tellen hoeveel vragen/klachten/opmerkingen ik als klantenservicemedewerker heb gekregen, voordat Flex er was, over saldo. Ik zag dat het in een van de andere topics waarin je hebt gereageerd ook is gezegd. Als je geen abonnement hebt en je maakt heel sporadisch een kleine reis van een paar euro, dan heb je wel steeds 20,- euro nodig om in te checken. Met Flex is dat verleden tijd. Automatisch saldo laden is ook leuk, maar hiermee heb je ook constant geld op je OV-pas staan terwijl veel reizigers dit niet fijn vinden. Als je veel reist kunnen de hoeveelheid transacties hierbij ook aardig oplopen, waardoor het onoverzichtelijk kan worden. Bij NS Flex wordt achteraf de ritprijs berekend, waardoor het makkelijker wordt om van abonnement of klasse te wijzigen (want hiervoor hoef je ook niet meer naar een kaartautomaat). Een vergeten uitcheck kan gemakkelijk automatisch worden gecorrigeerd (iets wat met reizen op saldo niet mogelijk is).

2 - Ik ben geen jurist en kan geen antwoord geven op de vraag waarom iets legaal is.

3 - zie 1 & 2.

Badge +3

Het gaat dus specifiek om Weekend Vrij, dat ‘verflext’ wordt volgens die mail?

Als je dat als klassieke variant had en alleen in het weekend reist (vrijdag na 18:30 tot maandag 4:00) dan verandert er helemaal niets voor wat betreft de maandelijkse betaling van het abonnement!

Plus, als je een tijdje niet reist kan je het gewoon pauzeren en later op elk moment weer aan zetten. Met het saldo (jaar)abonnement kan dat helemaal niet dus dat is al winst.

Reis je er ook doordeweeks mee dan krijg je met NS Flex precies dezelfde korting als met het abonnement op saldo, met als verschil dat je geen saldo meer hoeft te laden (bij een automaat of automatisch opladen). Je doordeweekse treinreizen betaal je dan achteraf.

Voor bus/tram/metro is dan (standaard) ook geen saldo meer nodig, maar als je dat wel wilt kan je BTM gewoon uit laten zetten.

In de begintijd (zie oudere topics) was er nogal wat scepsis over Flex omdat er dingen soms niet klopten of structureel mis gingen, maar op wat uitzonderingen na zijn de kinderziektes er echt wel uit en is vrijwel iedereen dik tevreden. Mocht er onverhoopt iets mis gaan, dan is dat via de klantenservice meestal heel eenvoudig te corrigeren.

Reputatie 2

Die (doordeweekse) treinreizen betaal je dan achteraf.

Mocht er onverhoopt iets mis gaan, dan is dat via de klantenservice meestal heel eenvoudig te corrigeren.

Ik reis doordeweeks voor mijn werk. Hierdoor is het achteraf betalen van doordeweekse reizen het probleem waar ik tegenaan loop en dat kan de klantenservice helaas niet corrigeren. Mijn opties zijn een duurder saldo abonnement (bijvoorbeeld Dalvrij Voordeel dat met mijn pre-coronareisgedrag minstens 25-30 euro per maand duurder is als je abo en reiskosten optelt) of risico lopen met achteraf betalen. Ik kan natuurlijk ook twee verschillende (duurdere) prepaid abonnementen nemen op aparte kaarten maar dat is wachten op het moment dat ik in mijn haast de trein te halen de verkeerde kaart swipe.

Het zal er uiteindelijk op neerkomen dat mij de mogelijkheid om te reizen wordt ontnomen. Hopelijk heeft mijn werkgever begrip voor de situatie. Een business card zou nog een lichtpuntje kunnen zijn om in elk geval op mijn werk te komen. Maar ook na de corona zullen pretreisjes er niet meer in zitten.

Reputatie 7
Badge +3

U dikt het qua drama wel heel erg aan, met dat u de mogelijkheid om te reizen wordt ontnomen. U weet hoeveel uw abonnement kost, u weet hoeveel keer per week u naar werk gaat en weet of kan zien hoeveel dat kost (of u gaat uit van het bedrag aan saldo wat u nu betaalt). U kunt in de reishistorie ook zien welke reiskosten u gemaakt heeft. U weet rond welke datum van de maand de factuur wordt geincasseerd aangezien dat iedere maand rond dezelfdedatum is. U kunt dus dat bedrag op uw rekening hebben staan en er is niets aan de hand. Maar u gaat er nu al vanuit dat dat mis gaat. Dan moet u wel erg weinig vertrouwen hebben in uw eigen financiele situatie. 

Badge +3

Ik reis doordeweeks voor mijn werk. Hierdoor is het achteraf betalen van doordeweekse reizen het probleem waar ik tegenaan loop en dat kan de klantenservice helaas niet corrigeren.

Schop dan maar tegen je werkgever, als je daar tegenaan loopt.

Heb je de NS klantenservice echt niet voor nodig. Handmatig betalen kan altijd (als een incasso voor je Weekend Vrij reiskosten een keer mislukt).

Wat zou de klantenservice moeten corrigeren?

Reputatie 2

Maar u gaat er nu al vanuit dat dat mis gaat. Dan moet u wel erg weinig vertrouwen hebben in uw eigen financiele situatie. 

Ik heb vertrouwen in mijn financiële situatie. Ik heb echter geen vertrouwen erin dat de NS alles foutloos kan behandelen. Ik weet zeker dat ik zonder financiële problemen toch nog een issue zal krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.

Reputatie 7
Badge +4

….doch dat nimmer op komt dagen.

Vondel zei het al. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Off topic: @Thom 

Vondel was het niet: https://onzetaal.nl/taaladvies/een-mens-lijdt-dikwijls-het-meest:grinning:

Reputatie 7
Badge +4

Off topic, maar toch leuk. Ik putte uit mijn herinnering van de middelbare school, maar dat is inderdaad een tijdje geleden. ;-)

Grappige link!

Reageer