Waarom krijgen mensen die hun reis direct willen betalen geen korting ten opzichte van de risicogroep die achteraf betaalt?

• 15 November 2020
  • 33 reacties
  • 836 Bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nog steeds off topic: na een tijdje leer je je pappenheimers wel kennen en ga je vermoeden wie een taalkundig exposé zou kunnen waarderen. :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Mijn vader, zeer zeker geen bekend dichter, zei altijd “niet huilen voor je geslagen wordt”. 

Zie je bankrekening gewoon als chipkaart met saldo, dan verandert er feitelijk dus niets: je zet er van tevoren zelf geld op en de NS haalt er geld af na je reis :joy:

Het voordeel is dat je je geld ook aan iets anders kunt uitgeven i.p.v. dat het op een fysieke kaart stil staat.

Reputatie 7
Badge +3

Zie je bankrekening gewoon als chipkaart met saldo, dan verandert er feitelijk dus niets: je zet er van tevoren zelf geld op en de NS haalt er geld af na je reis :joy:

Het voordeel is dat je je geld ook aan iets anders kunt uitgeven i.p.v. dat het op een fysieke kaart stil staat.

Liever niet, ik heb graag zelf controle over wie wanneer welke bedragen van mijn rekening haalt. Ik heb geen problemen met op saldo reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Laat vooral aan de consumentenorganisaties weten dat jullie reizen op saldo zo veel mogelijk willen behouden. Zij zijn het geweest die sinds de komst van de OV-chipkaart bezwaren gehad hebben tegen de hoge incheckwaarborgsommen die op de OV-chipkaart moeten staan voor het reizen per trein.

Reputatie 7

De reizigers- en consumentenorganisaties waren wel tegen de hoge incheckborgsommen maar streden ook voor een keuze voor de klant. Dat je kon gaan kiezen tussen maandelijks achteraf betalen of reizen op saldo. Geen verplichte verFlexing, dat was de insteek. Uiteindelijk zijn er slechts enkele abonnementen (zoals Dal Voordeel) met keuze tussen Flex en Saldo toegezegd. Waarom niet gewoon allemaal? Beide betalingsvormen bestaan immers dan toch al naast elkaar? Dan was NS van een hoop discussie, uitleg, gedoe en ergernis af geweest. En meer tevreden klanten hebben gehad.

Liever niet, ik heb graag zelf controle over wie wanneer welke bedragen van mijn rekening haalt. Ik heb geen problemen met op saldo reizen.

Dat liever ook niet. Reizen op saldo is een gedrocht voor de organisatie, het is goed dat ze dat eens afbouwen en vervangen door reizen op rekening. Als je bezwaar hebt, kun je altijd nog losse kaartjes kopen.

De controle die je noemt is vaak schijnveiligheid; als je automatisch opladen aan hebt staan, dan boekt de NS ook automatisch geld van je rekening af, alleen vooraf i.p.v. achteraf. En als je het uit hebt staan, dan kun je mogelijk niet inchecken of nog erger: niet uitchecken. Dan heb je nog mensen die ermee stoppen en hun saldo willen innen. Aan alle kanten een gedrocht dus :laughing:

Reputatie 7
Badge +3

Losse kaartjes met korting zijn nu juist niet meer te koop. Abonnementhouders zijn al jaren verplicht om met de OV-chipkaart te reizen.

Bij automatisch opladen wordt het geld door TLS (niet NS) overigens pas dagen na het opladen afgeschreven. Je kunt dus altijd uitchecken. 

Reageer