Waarom wordt niet meer opladen als een voordeel van NS flex genoemd? | NS Community

Waarom wordt niet meer opladen als een voordeel van NS flex genoemd?

  • 15 November 2020
  • 14 reacties
  • 518 Bekeken

Reputatie 3

Waarom wordt niet meer opladen een voordeel van NS Flex, met automatisch opladen bij mijn hiudige abonnement heb ik daar nu al geen omkijken naar.


14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het helemaal met je eens.

Het enige mogelijke voordeel is dat je bij NS Flex geen saldo op de kaart hoeft te hebben staan om te kunnen inchecken. Tel uit je winst qua gemak als je automatisch opladen hebt aanstaan.

Waarom wordt niet meer opladen een voordeel van NS Flex, met automatisch opladen bij mijn hiudige abonnement heb ik daar nu al geen omkijken naar.

Dat is omdat de politiek en de reizigersorganisaties dat als een voordeel zien. 

Reputatie 3

Ik ben het helemaal met je eens.

Het enige mogelijke voordeel is dat je bij NS Flex geen saldo op de kaart hoeft te hebben staan om te kunnen inchecken. Tel uit je winst qua gemak als je automatisch opladen hebt aanstaan.

Het probleem is dat achteraf aan het eind van de maand betalen van reizen totaal geen gemak biedt. Het geeft alleen maar het risico dat je meer moet betalen dan je toevallig op dat moment op je rekening hebt. Om van het onnodig krediet nog maar niet te spreken. Er zijn maar twee goede redenen om geld te lenen en treinreizen is daar niet een van, hoe kort de leenperiode ook mag zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dat maakt eigenlijk niets uit ten opzichte van automatisch opladen. Ook dan moet je altijd genoeg geld op de rekening hebben staan om de automatische incasso van het automatisch opladen te kunnen voldoen.

Het enige verschil is dat je het automatisch opladen in stapjes gebeurt en bij reizen op rekening in één keer. 

Omdat ik eigenlijk alleen maar korte ritten maak staat mijn automatisch opladen afgesteld op €10 zodat ik altijd kan inchecken. Maar als ik langere ritten maak zal mogelijk een veelvoud worden geïncasseerd. Dat geld moet gewoon op mijn rekening staan.

Reputatie 3

Dat maakt eigenlijk niets uit ten opzichte van automatisch opladen. Ook dan moet je altijd genoeg geld op de rekening hebben staan om de automatische incasso van het automatisch opladen te kunnen voldoen.

Het enige verschil is dat je het automatisch opladen in stapjes gebeurt en bij reizen op rekening in één keer. 

Omdat ik eigenlijk alleen maar korte ritten maak staat mijn automatisch opladen afgesteld op €10 zodat ik altijd kan inchecken. Maar als ik langere ritten maak zal mogelijk een veelvoud worden geïncasseerd. Dat geld moet gewoon op mijn rekening staan.

Dat maakt dus wel verschil. Als een bankrekening niet voldoende saldo heeft, dan lukt het automatisch opladen niet en kan je niet reizen door een gebrek aan saldo. Met reizen op rekening kan je gewoon in de trein stappen en aan het eind van de maand ontdekken dat je niet kan betalen als het reeds te laat is en hoe klein die kans ook is, dat moet gewoon niet mogelijk zijn.

@StijnHommes 

Je kunt wel blijven zeuren maar reizigersorganisaties en politiek wilden dit perse. 

Reputatie 7
Badge +3

@StijnHommes 

Dan zul je toch echt bij de wetgever moeten zijn.

In Nederland ben je zelf verantwoordelijk voor je financiën. Je zult dus geen dingen moeten kopen die je niet kunt betalen. Daar valt reizen, hoe noodzakelijk misschien, ook onder.

Reputatie 3

Prima, dan zal ik bij de politiek lobbyen dat dit idiote idee ook voor supermarkten, bouwmarkten en tankstations wordt ingevoerd. Misschien dat jullie dan eindelijk snappen dat het niet werkt. :rage:

Reputatie 3

@StijnHommes

Dan zul je toch echt bij de wetgever moeten zijn.

In Nederland ben je zelf verantwoordelijk voor je financiën. Je zult dus geen dingen moeten kopen die je niet kunt betalen. Daar valt reizen, hoe noodzakelijk misschien, ook onder.

Ik kan reizen betalen.

OP. HET. MOMENT. VAN. UITCHECKEN. 

Badge +3

Als een bankrekening niet voldoende saldo heeft, dan lukt het automatisch opladen niet en kan je niet reizen door een gebrek aan saldo.

​Dat klopt niet. Als er bij inchecken te weinig saldo op de kaart staat, dan zal meteen saldo worden bijgeladen, of er nu voldoende saldo op de bankrekening staat of niet. De afschrijving van de bankrekening volgt pas dagen later. Dat kan ertoe leiden dat, bij gebrek aan saldo op het moment van de incasso, de afschrijving van de bankrekening mislukt. In het uiterste geval kan dat leiden tot blokkade van het saldo op de kaart.

Reputatie 3

@StijnHommes

Je kunt wel blijven zeuren maar reizigersorganisaties en politiek wilden dit perse. 

En dat blijf ik ook doen net zolang totdat ze van dit idee zijn afgestapt. Maar dan moet ROVER eerst toegeven dat ze deels verantwoordelijk zijn.

Reputatie 3

Als een bankrekening niet voldoende saldo heeft, dan lukt het automatisch opladen niet en kan je niet reizen door een gebrek aan saldo.

​Dat klopt niet. Als er bij inchecken te weinig saldo op de kaart staat, dan zal meteen saldo worden bijgeladen, of er nu voldoende saldo op de bankrekening staat of niet. De afschrijving van de bankrekening volgt pas dagen later. Dat kan ertoe leiden dat, bij gebrek aan saldo, de afschrijving van de bankrekening mislukt. In het uiterste geval kan dat leiden tot blokkade van het saldo op de kaart.​

Een afschrijving van 10 euro die niet lukt en geblokkeerd saldo is nog altijd meer wenselijk dan een afschrijving van alle kosten van een maand en een blokkade van een compleet abonnement als de afschrijving niet lukt.

Reputatie 7
Badge +3

En dat blijf ik ook doen net zolang totdat ze van dit idee zijn afgestapt. Maar dan moet ROVER eerst toegeven dat ze deels verantwoordelijk zijn.

Er valt in dit verband niets toe te geven. Het zijn de consumentenorganisaties die bij de introductie van de OV-chipkaart al hebben geklaagd over de hoge waarborgsommen op de kaart zelf.

Badge +3

Dat maakt dus wel verschil. Als een bankrekening niet voldoende saldo heeft, dan lukt het automatisch opladen niet en kan je niet reizen door een gebrek aan saldo.

Nee, dat is niet waar. Automatisch opladen lukt altijd, want de incasso daarvoor komt pas een kleine week later. Pas als je €60 achterloopt (mislukte incasso's door TLS/OV-chipkaart) heb je een probleem.

Zie https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen/wat-is-automatisch-opladen.htm

Zodra je je kaart bij een paaltje of poortje houdt, wordt het saldo van je kaart opgeladen. Wij schieten dit bedrag aan je voor.

Incasso dus binnen 15 dagen (vaak al na een dag of 5 tot een week). Tijdstip opladen staat in de betalingsomschrijving.

Reageer