beantwoord

Wanneer gaat een Flex abonnementswijziging in?

Stel ik heb NS Flex met een Weekend Vrij abonnement, en ik wil dit t/m een bepaalde zondag gebruiken. Als ik op die zondag zelf op Mijn NS aangeef dat ik het Weekend Vrij wil stopzetten, geldt het Weekend vrij dan gewoon t/m het einde van die zondag (en dan ook eigenlijk tot 04.00u maandagmorgen)? Of geldt het Weekend Vrij dan t/m de zaterdag ervoor (en dan ook eigenlijk tot 04.00u zondagmorgen)? (In dat laatste geval zou ik het dus eigenlijk op maandag moeten opzeggen als ik het zondag nog wil gebruiken).
icon

Beste antwoord door bryan 14 maart 2019, 03:54

Een wijziging gaat per direct in. U zou dus meteen na uw laatste reis van die dag (of die u met uw huidige abonnement nog wilt maken) kunnen wijzigen om daarna onder de voorwaarden van het nieuwe abonnement te reizen.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5
Een wijziging gaat per direct in. U zou dus meteen na uw laatste reis van die dag (of die u met uw huidige abonnement nog wilt maken) kunnen wijzigen om daarna onder de voorwaarden van het nieuwe abonnement te reizen.
Reputatie 3
Het kan 15 minuten duren voordat het volledig verwerkt is.
Reputatie 5
Het gaat sowieso op de dag zelf in dat je het wijzigt. Dus als je op zondag wijzigt geldt voor zaterdag sowieso het oude abonnement. Dit blijkt duidelijk uit de voowaarden van NS Flex. En de bevestigingsmail heeft het over een ingangsdatum.

De tijd is echter wat onduidelijker. De voorwaarden spreken over "per direct", maar de bevestigingsmail noemt geen tijd.

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je tijdens een reis het abonnement verandert? Geldt dan het oude of het nieuwe abonnement? Bij onduidelijke voorwaarden zoals deze hoort echter het voordeel van de consument te gelden. Ik vermoed dat NS dit ook doet, aangezien hier nooit klachten over gekomen zijn op dit forum. Ik heb zelfs het vermoeden dat NS de gehele wisseldag automatisch het voordeligste abonnement van de klant berekent, maar ik heb het nergens bevestigd zien worden. Het stukje tussen 0:00 en 4:00 zou dan ook nog een interessant vraagstuk zijn.

Mocht iemand het qua tijden uitgetest hebben, laat het dan hier even weten 🙂
Badge +3
s1mon9 schreef:

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je tijdens een reis het abonnement verandert? Geldt dan het oude of het nieuwe abonnement?

Je bent dan ingecheckt op het oude abonnement, dus dat geldt totdat je uitcheckt. Voor een volgende reis geldt dan het nieuwe abonnement.
Reputatie 5
Robert B schreef:

s1mon9 schreef:

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je tijdens een reis het abonnement verandert? Geldt dan het oude of het nieuwe abonnement?

Je bent dan ingecheckt op het oude abonnement, dus dat geldt totdat je uitcheckt. Voor een volgende reis geldt dan het nieuwe abonnement.

Heb je hier ook een bron voor? Het is niet heel vanzelfsprekend, want je mag na inchecken nog wel de klasse aanpassen. Je reist technisch gezien op NS Flex, niet op een bepaald abonnement.

Ook hoort de tijd dan m.i. duidelijk in de bevestigingsmail vermeld worden. Nu staat er gewoon "ingangsdatum".
Badge +3
Niet echt een bron, maar het lijkt mij gelijk aan reizen op een klassiek abonnement, waar de incheck het tarief voor je reis bepaalt (voltarief/korting/vrij reizen).

Ben wel benieuwd hoe het dan met de facturering gaat. Dus als je op een vrijdag naar je werk gaat met Altijd Vrij, dit omzet in Weekend Vrij en 's avonds daarmee op reis gaat, betaal je dan voor die dag behalve het (dure) Altijd Vrij ook al een dag Weekend Vrij?
Reputatie 6
Badge +1
voor zover ik begrepen heb gaat een Flexwijziging direct in. Dus als je 's ochtends met altijdvoordeel hebt gereisd in de spits en ' s middags zet je hem om in dalvrij dan zal voor de reis 's ochtends altijdvoordeeltarief gelden en de reizen na omzetting met dalvrijtarief berekend worden, ook al zijn deze reizen op dezelfde dag.

Ik ga er vanuit dat als je tijdens je reis je abonnement wijzigt, deze tegen het tarief dat geldig was bij inchecken wordt afgerekend.
Badge +3
Voor de berekening van de reis/reizen zelf lijkt het me vrij duidelijk (tegen tarief/abonnement van incheck), maar hoe wordt een abonnementswijziging (ergens midden op een dag) zelf berekend?

Ik neem aan dat als je wisselt van bijv. Altijd Vrij naar Weekend Vrij je voor die dag het duurdere product gefactureerd krijgt, maar wat als je die dag daar geen gebruik (meer) van gemaakt hebt?

Dan zou je voor die dag alleen Weekend Vrij moeten betalen toch? En wat als je die dag helemaal niet reist? Wat betaal je dan aan abonnementskosten voor die dag?

Dus betaal je voor die dag:
  • Het abonnement dat je aan het begin van die dag nog had?
  • Het nieuwe abonnement voor heel die dag (en dan nog afhankelijk of je voor de wisseling nog gereisd hebt)?
  • Het duurdere abonnement voor heel die dag?
Omgekeerd (van goedkoper naar duurder abonnement) blijft de vraag hetzelfde natuurlijk. Bijv. "vanaf morgenochtend ga ik op abonnement × flexen maar ik zet het de avond ervoor alvast even om, smeer ook alvast mijn boterhammen en ga naar bed.." 🤔

Reageer