beantwoord

Wanneer stoppen NS flex - weekend vrij abonnement

• 17 januari 2019
  • 14 reacties
  • 467 Bekeken

Hoi, Ik heb voor het eerst een persoonlijke ns kaart ns flex en gelijk een abonnement met weekend vrij omdat ik de komende 3 weken elke zaterdag naar arnhem moet. Dit was dus het goedkoopste. Na deze maand heb ik het abonnement pas weer in april nodig. Het april is vandaag ingegaan omdat ik zeker wilde weten dat ik op tijd het abonnement binnen zou krijgen terwijl ik toch 4 weekenden er gebruik van kan maken. Moet ik nu gelijk het abonnement weer stop zetten zodat ik niet volgende maand weer gefactureerd wordt of moet ik wachten tot exact 16 februari (laatste dag van abonnement). Het is mij onduidelijk maar wil voorkomen dat ik volgende maand weer moet betalen zonder dat ik er gebruik van maak.

Tweede vraag. Staat het abonnement al standaard nu op de kaart of moet ik nog naar een website of kaartjes automaat. Kortom moet ik het nog activeren? En hoe waar zet ik het weer uit?
icon

Beste antwoord door Denice NS 17 januari 2019, 21:34

Welkom bij de Community, kathy1978.

Wat leuk dat je gebruik gaat maken van NS Flex 🙂. Omdat je het abonnement met een nieuwe kaart hebt gekocht hoef je verder niks te doen en kan je gelijk gebruik maken van je abonnement. Je hoeft dus niks meer te activeren.

Wat betreft het beëindigen kan je dat doen op het moment dat de 1e maand voorbij is. Het is niet mogelijk om nu al aan te geven dat het abonnement per een bepaalde datum beëindigd moet worden. Via Mijn NS kan je ook nog niet eerder een wijziging doorgeven. Op het moment dat de 1e maand voorbij is krijg je de mogelijkheid om het contract via Mijn NS te wijzigen 🙂.

Kom je er zo uit?
Bekijk origineel

14 reacties

Ja, wachten tot 16 februari na deze datum is abonnement op elke dag stop te zetten.
Abonnement hoeft niet geactiveerd te worden.
Je zet het uit via Mijn NS.

Met Flex reis je op rekening waarbij je reisgegevens achteraf aan je abonnement worden gekoppeld. Je abonnement staat dus niet op je kaart en je zult ook bij in- en uitchecken slechts zien dat je op rekening reist.
Welkom bij de Community, kathy1978.

Wat leuk dat je gebruik gaat maken van NS Flex 🙂. Omdat je het abonnement met een nieuwe kaart hebt gekocht hoef je verder niks te doen en kan je gelijk gebruik maken van je abonnement. Je hoeft dus niks meer te activeren.

Wat betreft het beëindigen kan je dat doen op het moment dat de 1e maand voorbij is. Het is niet mogelijk om nu al aan te geven dat het abonnement per een bepaalde datum beëindigd moet worden. Via Mijn NS kan je ook nog niet eerder een wijziging doorgeven. Op het moment dat de 1e maand voorbij is krijg je de mogelijkheid om het contract via Mijn NS te wijzigen 🙂.

Kom je er zo uit?
Reputatie 5
Badge
In aanvulling op @Perron23 , voor de periode 16 februari - 16 maart krijg je ook een factuur. Als je via MijnNS je Flex omzet naar geen abonnement krijg je (naar verhouding) de kosten hiervan weer terug in maart.
Ok, duidelijk. Dus op de laatste dag, 16 feb kan ik het dus wijzigen zodat de 17e er niet een nieuwe maand in gaat. Wel een beetje stom dat je dat niet gelijk kan aangeven per welke datum te stoppen. Als je het die dag niet doet zit je schijnbaar gelijk aan weer een abon van 33 euro vast. Neem aan dat het stilwijgend door loopt.
Neen, je betaalt naar rato. Als je het abonnement dus 40 dagen laat lopen betaal je uiteindelijk 40 dagen en geen 2 maanden.
Enige beperking: na elke wijziging kun je 1 maand niet meer wijzigen
Hoeveel tijd heb je eigenlijk om het abon te wijzigen voordat volgende maan din gaat? 24 uur?
Ok, ik dacht dat het per 30 dagen gaat, dus gelijk na laatste reisdag in het weekend de zaak stoppen mits er dus 30 dagen voorbij is. Dat 30 dagen niet wijzigen geeft niet, want ik moet in april pas weer naar Arnhem.
In principe kun je een wijziging op de laatste dag doorgeven, maar dat is niet zo relevant omdat elke dag extra je slechts 1/30 x abonnementsprijs kost.
Maand heeft natuurlijk niet altijd 30 dagen. Datum waarop je abonnement is ingegaan is maatgevend. Op 16e ingegaan betekent volgens mij vanaf 15e kunnen wijzigen
In principe kun je een wijziging op de laatste dag doorgeven

Datum waarop je abonnement is ingegaan is maatgevend. Op 16e ingegaan betekent volgens mij vanaf 15e kunnen wijzigen

Dat komt niet overeen met mijn ervaring.

Ik heb mijn Flex Weekend Vrij gewijzigd naar Flex zonder abonnement op 6 januari. Ik kan mijn abonnement terug wijzigen op 6 februari (zie bijlagen). Wijzig je je abonnement op 31 december, dan kan de volgende aanpassing op 31 januari ingaan. Benieuwd wat het systeem doet met een wijziging van 29 t.e.m. 31 januari. Wordt dat dan 1 maart? 😀

Je moet dus altijd voor de tweede maand betalen, maar dat bedrag krijg je een maand later (bijna) volledig terug.

Kosten-technisch kan het voor een nieuwe klant dus interessant zijn om 7 weken voor je het abonnement nodig hebt een Flex Dal Voordeel van 5 euro/maand te kopen. Met dit abonnement krijg je dan ook een nieuwe kaart.

Ongeveer een week voor de factuurdatum wijzig je het abonnement dan naar het gewenste abonnement. Met de volgende factuur betaal je dan voor 5 weken Weekend Vrij (of ...). Een week voor de volgende factuurdatum kan je het abonnement weer aanpassen. Bij de eerst volgende factuur krijg je dan het bedrag voor die ene week terug.

Treinreizen met voorbedachte rade dus. 😜

In principe kun je een wijziging op de laatste dag doorgeven

Datum waarop je abonnement is ingegaan is maatgevend. Op 16e ingegaan betekent volgens mij vanaf 15e kunnen wijzigen
Dat komt niet overeen met mijn ervaring.

Ik heb mijn Flex Weekend Vrij gewijzigd naar Flex zonder abonnement op 6 januari. Ik kan mijn abonnement terug wijzigen op 6 februari (zie bijlagen). Wijzig je je abonnement op 31 december, dan kan de volgende aanpassing op 31 januari ingaan. Benieuwd wat het systeem doet met een wijziging van 29 t.e.m. 31 januari. Wordt dat dan 1 maart? 😀

Je moet dus altijd voor de tweede maand betalen, maar dat bedrag krijg je een maand later (bijna) volledig terug.

@herrie

Heb zelf voor exact 1 maand een Flex Weekendvrij abonnement gehad.

Kan mij eigenlijk niet meer precies herinneren of ik dat abonnement op de laatste dag of op de daaropvolgende dag heb beeindigd. Wel weet ik zeker dat ik niet voor de volgende maand vooruit heb betaald, heb de factuur erop nageslagen.
Verder meen ik later vastgesteld te hebben dat de dag van beeindiging niet in rekening wordt gebracht. Dat laatste doet mij vermoeden dat ik mijn abonnement dan waarschijnlijk op de eerste dag na afloop van de eerste maand heb beeindigd.

Kortom: een Flex maandabonnement kan waarschijnlijk pas vanaf de eerste dag na afloop van de eerste maand gewijzigd worden en het is niet zo dat je altijd voor de tweede maand vooruit moet betalen.
Heb zelf voor exact 1 maand een Flex Weekendvrij abonnement gehad.

Wel weet ik zeker dat ik niet voor de volgende maand vooruit heb betaald, heb de factuur erop nageslagen.

@Perron23,

Viel je abonnement dan samen met de factuurdatum? Of week deze daarvan af?
@herrie

Flex-abo is ingegaan op de 30e, eerste factuur gedateerd op de 5e, factuurdatum na beeindiging de 2e, vervolgens varieren de factuurdata van de 1e t/m 5e van elke maand
Badge +3
Wat apart dat de factuurdata wisselt, of bedoelde je de datum van de incasso?

Dat laatste kan inderdaad een paar dagen speling in zitten (dag of 3 tot 5 na factuurdatum meestal, met name als er een weekend tussen zit).

Als je trouwens in Mijn NS iets probeert te wijzigen binnen 30 dagen (of een maand?) na de vorige wijziging zal je een melding krijgen per welke datum je wél weer kunt wijzigen. Zet die in je agenda bijvoorbeeld.

Dit lijkt best onhandig, maar bij NS Flex kan je ook halverwege de dag wijzigen, zoals op een vrijdagochtend nog met Dal Voordeel reizen, en dan 's middags wijzigen naar Weekend Vrij zonder korting doordeweeks, zodat je na 18:30 'gratis' met de trein kunt. Elke wijziging in Flex gaat namelijk per direct in.
Bedoel de factuurdata. Overigens is het varieren niet uniek, bij de facturen van mijn vrouw blijkt een zelfde spreiding voor te komen.

Verder heb ik elders al eens opgemerkt dat de dag van beeindiging, ongeacht het tijdstip van beeindiging, niet in rekening wordt gebracht. Misschien vind je het leuk om daar in relatie met je eigen opmerkingen eens over door te denken.

Ben benieuwd of het iets verrassends gaat opleveren.

Reageer