Was de facturatie ook maar zo Flex

• 4 juni 2019
  • 6 reacties
  • 381 Bekeken

Reputatie 1
13 mei mijn flex abonnement omgezet van weekend vrij naar dal vrij. Nu krijg ik een factuur van 195 euro en staat mijn nieuwe factuur ook alweer op 142 euro. Oftewel voor 1 maandje dal vrij 1e klas, dat normaal 134 euro kost, moet je met dit facturatiesysteem meer dan 300 euro betalen. Het zal wel teruggestort worden, maar ik ben erg berekenend met mijn uitgave en daar past een facturatie zoals bij ns-flex totaal niet bij, ik ga overwegen toch maar weer over te stappen op een gewoon abonnement want dit is niet de eerste keer dat de facturatie dan wel vooruit loopt dan weer achter loopt. Ik wil weten waar ik aan toe ben, en dat inzicht is er totaal niet. (niet boos maar teleurgesteld)

6 reacties

Badge +3
Je betaalt bij Flex de abonnementskosten altijd een maand (volledig) vooruit. Per de volgende factuurdatum krijg je het niet gebruikte deel daarvan terug.

Die €195 zijn dus reiskosten van de vorige maand plus een deel van het abonnement Dal Vrij vanaf 13 mei tot de huidige factuurdatum.

En die 142 euro is dus voor Dal Vrij, en bevat wellicht nog reizen die niet op de vorige factuur terecht gekomen zijn. Die betaal je dus pas in juli.

Uiteindelijk kan het (afhankelijk van wanneer tussen facturen je het abonnement naar een duurdere variant wisselt) dus inderdaad voorkomen dat je bijna 2 maanden moet betalen. Uiteraard krijg je dat later verrekend.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem ligt erin dat NS wel vooraf factureert maar als klant kun je niet vooraf je abonnementswijziging of opzegging aangeven.Zou je dit bv een week van te voren wel kunnen doen dan ben je de factuur voor.
Reputatie 7
Badge +3
Het wordt wel verrekend, maar toch blijft het wel apart. Flex wordt aangeboden als een abonnement dat je zelfs slechts voor één maand kunt afsluiten. Dat is op zich ook wel zo, maar je moet sowieso altijd een maand extra voorschieten, omdat het niet mogelijk is vooraf aan te geven dat je je abonnement wil beëindigen. Met Dal Voordeel is dat bedrag wel te overzien, maar met Altijd Vrij wordt het toch een ander verhaal. Dat zou op zich wel duidelijker vermeld mogen worden.
Wat jammer dat je niet tevreden bent over ons nieuwste product. Helaas lijkt het me beter om in dit geval weer over te stappen naar reizen op saldo. Voor de een is het overzichtelijker dan de ander. Wanneer je inderdaad switcht tussen abonnementen, kan het nogal 'gecompliceerde' rekensommen opleveren!
Er zijn heel veel klachten over de opzegging van een flex-abonnement.
De NS hanteert een slimme truc: beweren dat je per maand kunt opzeggen, maar je kunt niet vooraf aan een datum dat aangeven: je moet de wekker zetten op de eerste dag van de nieuwe maand, en ook dan ben je al te laat. In tegenstelling tot andere abonnementen is dit een belachelijke praktijk, en gewoon misleidend te noemen. In de voorwaarden hoort te staan: je kunt per maand opzeggen, maar de betaling gaat vooralsnog door en wordt gerestitueerd met terugwerkende kracht. Dat is heel iets anders dan wat er nu wordt gesuggereerd. Ondanks alle malle verdediging die door de NS wordt ingebracht: formeel gelijk hebben maar de werving zo misleidend mogelijk maken. Helaas, kennelijk moet het zo zijn.

Reageer