beantwoord

Wat is nou een correctietarief??

• 28 november 2018
  • 5 reacties
  • 747 Bekeken

Ik was vanochtend op reis van Hengelo naar Utrecht met NS, maar in Apeldoorn werd gecommuniceerd dat er stroomstoring was tussen Apeldoorn en Amersfoort. Dus dacht ik: wat een zonde van tijd, ik ga direct terug dan. Ik heb dus een Sprinter (NS) tot Almelo genomen, en daarna een Intercity (Blauwnet) tot Hengelo.
Ik heb net een email gekregen dat zegt dat ik een treinreis heb gemaakt "tegen de reisrichting in". Een zogenoemde "correctietarief" (???) van 50 € wordt in rekening gebracht.
Ik weet niet wat dit betekent, en waarom ik 50 € zou moeten betalen. Zeker wil ik geen 50 € betalen zonder echte reden.
Wat moet ik nou doen?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 28 november 2018, 14:43

Hallo StefanoS en welkom bij de NS Community.

Op deze pagina lees je exact wat voor correctietarieven er mogelijk zijn. Wanneer een correctietarief is aangegeven in je reishistorie of op je factuur kun je het beste contact zoeken met mijn collega's van de Klantenservice via Live Chat of Sociale Media. We kunnen dit dan voor je aanpassen zodat je alleen de ritprijs betaald of een restitutie krijgt op je volgende factuur.
Bekijk origineel

5 reacties

Hallo StefanoS en welkom bij de NS Community.

Op deze pagina lees je exact wat voor correctietarieven er mogelijk zijn. Wanneer een correctietarief is aangegeven in je reishistorie of op je factuur kun je het beste contact zoeken met mijn collega's van de Klantenservice via Live Chat of Sociale Media. We kunnen dit dan voor je aanpassen zodat je alleen de ritprijs betaald of een restitutie krijgt op je volgende factuur.
Reputatie 7
Badge +3
Ik begrijp uit het feit dat er een correctietarief is berekend dat je op het moment dat je besloot terug te reizen je niet uitgecheckt hebt en weer ingecheckt en op de terugweg controle hebt gehad?
En dat je een Flex-abonnement hebt?
Die €50,= wordt berekend omdat er geen reisroute berekend kan worden doordat er in- en/of uitcheck's missen.
Ik heb inderdaad een NS Flex Dal Vrij abonnement, en ik was ook aan het reizen tijdens de daluren. Dus in principe zou ik niet hoeven betalen..?
Ik begrijp nu waarom het systeem iets verkeerd zou kunnen herkennen (wegens het niet uit/incheck in Apeldoorn kon het niet bepalen waar ik ben geweest). In ieder geval heb ik de hele tijd in de daluren gereist, dus zou het ook niets moeten kosten, klopt?
Ik ben aan het proberen om contact op te nemen met klantenservice, maar via telefoon lukt het niet, en via chat krijg ik nog geen antwoord..
Reputatie 5
Normaal zou een conducteur in je situatie geen boete geven (en hooguit even melding maken dat je eigenlijk moest omchecken).
Maar omdat het met NS Flex allemaal automatisch gaat, heb je dus nu een boete gekregen omdat het systeem detecteerde dat je richting je beginstation reisde. Wat dat betreft is het wat belangrijker dan bij een regulier abonnement om dit soort fouten niet te maken, maar je boete zal ongetwijfeld wel kwijtgescholden worden.
Ok, ik kon eindelijk iemand van de klantenservice vinden en ze heeft gedaan zoals s1mon9 zei.
Dank jullie allemaal voor de verklaringen!

Reageer