Wat is nou eigenlijk de zin van Flex?

• 21 september 2018
  • 8 reacties
  • 411 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Ik blijf me een beetje verbazen. Flex werd en wordt gepresenteerd als een manier om zonder saldo te kunnen reizen en achteraf te betalen. Of het verstandig is om mensen voor wie een saldo van €10 of €20 een probleem is op krediet te laten reizen wil ik in het midden laten maar het was wel de bedoeling van Flex.

Uit alle vragen en reacties krijg ik echter de indruk dat Flex vooral wordt aangevraagd door mensen die onder hun jaarcontract uit proberen te komen. Ik vraag me af wat de gedachtegang van NS Marketing nu eigenlijk is want Flex lijkt me op deze manier alleen maar tot een flinke inkomstenderving te leiden.

Uiteindelijk krijg ik de indruk dat met Flex naast loketten, automaten, etickets en gewone chipkaarten weer een nieuw systeem van vervoersbewijzen wordt opgestart, dit maal met bestaande producten maar dan wel met andere productvoorwaarden. Het wordt er daarmee alleen maar nog onoverzichtelijker door.

Iemand die mij dit kan uitleggen?

8 reacties

"Uit alle vragen en reacties krijg ik echter de indruk dat Flex vooral wordt aangevraagd door mensen die onder hun jaarcontract uit proberen te komen."

Voor de klant is een minimale contractduur van 1 maand, bij ongeveer dezelfde prijzen, natuurlijk veel aantrekkelijker dan een minimale contractduur van 1 jaar. Het lijkt mij dan ook logisch dat de bestaande abonnementhouders als eersten hun abonnementen omzetten nu die mogelijkheid geboden wordt.
In het voorjaar is zelfs geadviseerd om klassieke abonnementen af te sluiten, welke in de zomer omgezet zouden kunnen worden naar Flex.

" Ik vraag me af wat de gedachtegang van NS Marketing nu eigenlijk is want Flex lijkt me op deze manier alleen maar tot een flinke inkomstenderving te leiden.

Daar de drempel om een abonnement aan te schaffen flink verlaagd is, zegt mijn gevoel, dat het heel goed mogelijk is, dat het aantal abonnementen/dag, gemiddeld genomen, zal toenemen. Hogere omzet voor NS dus.

Flex betekent echter niet alleen flexibiliteit voor de klant maar ook flexibiliteit voor NS. Hierbij vraag ik mij af of deze laatste flexibiliteit altijd in het voordeel van de klant zal uitwerken
Naast het flexibel kunnen aanbieden van (nieuwe) producten/diensten ontstaat volgens mij ook de mogelijkheid om de prijzen te flexibiliseren. Weet niet of iedereen, als daar gebruik van zou worden gemaakt zo gelukkig van zal worden.

"Het wordt er daarmee alleen maar nog onoverzichtelijker door."

Ben het eens met de opmerking dat het op dit moment niet erg overzichtelijk is allemaal. Neem aan dat Flex, na verdere ontwikkeling en bij succes, het saldo-reizen zal vervangen.

Het blijft natuurlijk jammer dat NS zelf, op dit soort vragen, geen inhoudelijke reacties geeft.
Correctie: meer abonnementen leidt niet zonder meer tot een hogere omzet, dit is iets te kort door de bocht. Als de extra abonnementhouders geen nieuwe reizigers zijn maar eerder met duurdere kaartjes reisden gaat de omzet zelfs omlaag. Al met al zou het mij niet verbazen dat de omzet met Flex gaat stijgen, maar kan het op geen enkele wijze hard maken. Neem aan dat NS wel over aanwijzingen beschikt.
Reputatie 7
Badge +3
Al met al zou het mij niet verbazen dat de omzet met Flex gaat stijgen, maar kan het op geen enkele wijze hard maken. Neem aan dat NS wel over aanwijzingen beschikt.
Dat wordt sowieso moeilijk te meten omdat de BTW-verhoging fors gaat doortikken bij NS.Uit een gisteren gepubliceerde studie van het KiM bleek dat het aantal treinreizigers komend jaar daardoor zo'n 1,5% zal dalen omdat het voor veel mensen dan goedkoper wordt om met de auto te gaan. Omdat daar dan ook nog een inflatieverhoging bovenop komt wordt het erg lastig om te bepalen wat de invloed van Flex dan nog precies is.
@Tamzin

Heb een KiM bericht gelezen maar zie niets staan over de vergelijking met de auto. Het zou mij verbazen dat de kosten van het OV, in vergelijking met de kosten van het autogebruik, meer zouden toenemen. Neem aan dat de automobilist eveneens wordt geraakt door de BTW verhoging en inflatie.
Wel interessant, heb je misschien een link ?
De zin van Flex was voor mij al weg toen (na aanschaf) bleek dat je er een tweede kaart (met saldo er op) naast moet hebben voor je busabonnement, dubbele kosten dus en alleen maar lastiger i.p.v. handiger
Samenreiskorting werkt ook niet, dus de eerste de beste keer kostte ons dit dus de volle mep.

Voorlopig nog een waardeloos product door alle uitzonderingen en beperkingen, en vooral door het verzwijgen van deze zaken bij aanschaf.

Voor 10 euro p.st. hebben we nu nieuwe OV-Chipkaarten die we maar weer terugzetten naar de ouderwetse manier zonder Flex en met automatisch opladen.😥
@Tamzin Denk niet dat het erg lastig wordt om de invloed van Flex te meten. Kans is groot dat de verschillende effecten uiteindelijk (grotendeels) tegen elkaar weggestreept kunnen worden.
Zie je de zin van Flex ?

@Grumpy Aanvankelijk vroeg ik mij af waarom er weer iets nieuws gelanceerd moest worden. Men was er toch net gewend aan geraakt om van alles en nog wat op een kaartje te laden. Bovendien is Flex op dit moment inderdaad geen volwaardige vervanger van het Reizen op Saldo en kent ook nog enige haperingen (kinderziektes). Het als gevolg hiervan moeten aanhouden van meerdere kaarten is zeker niet handig.
Het voert mij echter veel te ver om het een waardeloos product te noemen. Het op (bijna) elk gewenst moment aan en uit kunnen zetten van abonnementen is bijzonder aantrekkelijk. Ook het alles zelf kunnen instellen zonder langs een laadzuil te hoeven gaan is een voordeel.
Mogelijk dat men had moeten wachten met de grootschalige introductie, totdat het wel meteen Reizen op Saldo had kunnen vervangen.
Volgens mij is er met Flex van alles te bedenken om het OV beter te benutten en te verbeteren.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin

Het zou mij verbazen dat de kosten van het OV, in vergelijking met de kosten van het autogebruik, meer zouden toenemen. Neem aan dat de automobilist eveneens wordt geraakt door de BTW verhoging en inflatie.

Benzine en auto's vallen onder het 21% tarief en dat verandert niet.

@Tamzin

Het zou mij verbazen dat de kosten van het OV, in vergelijking met de kosten van het autogebruik, meer zouden toenemen. Neem aan dat de automobilist eveneens wordt geraakt door de BTW verhoging en inflatie.
Benzine en auto's vallen onder het 21% tarief en dat verandert niet.

Dat is waar. Maar de verhoging van het lage BTW tarief zal via indirecte weg ook gaan doorwerken in de kosten van het autogebruik. Verder zal de inflatie het autogebruik ook niet ontzien. Denk kortom niet dat er een noemenswaardig verschil in kostenstijgingen gaat ontstaan en dat Flex er niet meer of minder succesvol door wordt.

Reageer