Sticky

We zijn benieuwd: waarom heb jij je wel/niet aangemeld voor NS Flex?

NS Flex loopt inmiddels al even, en hier en daar ontvangen we feedback. Daar zijn we erg blij mee! Met NS Flex reis je op rekening in het gehele OV: trein, bus, tram, metro, OV-fiets en Fietsenstallingen. Zonder instaptarief, zonder saldo te laden. Als je gaat reizen, hoef je alleen nog maar in en uit te checken.

Doe jij al mee met NS Flex? Ik hoor graag wat je er tot nu toe van vindt. Maar ik ben ook erg benieuwd naar de redenen waarom je je niet zal aanmelden voor NS Flex. Want dat kan natuurlijk ook.

96 reacties

Badge +3
Ik heb nog een Dal Voordeel met de nodige korting dat loopt tot maart 2019.

Zal me daarna wel aanmelden want omdat ik veelal met actiekaartjes reis zijn er nogal wat maanden waarin ik geen abonnement nodig heb, dus dan kan ik nog het nodige besparen door Flex op Basic te zetten, en voor bijv. een maandje Weekend Vrij tijdens vakanties e.d.
Ik meld me niet aan want ik heb een VDU.
Reputatie 6
Ik wacht nog even totdat NS Flex voor alle reizigers - dus ook voor de trouwe klanten die nog een Voordeelurenkaart hebben - beschikbaar komt 😇
Reputatie 6
Badge +1
Bertus schreef:

Ik wacht nog even totdat NS Flex voor alle reizigers - dus ook voor de trouwe klanten die nog een Voordeelurenkaart hebben - beschikbaar komt 😇

Same here 🙂
Ik maak gebruik van NS Flex, zodat ik twee maanden gebruik kan maken van een Dal Vrij abonnement en het daarna weer kan opzeggen.
Ik heb mezelf aangemeld omdat ik door het internationale karakter van mijn werk soms een maand helemaal geen gebruik maak van een jaar abonnement. Ook het achteraf betalen is een groot voordeel.

Wel zou ik als verbeterpunt een wijziging met een andere startdatum dan de huidige toejuichen, zodat je dit al op voorhand kunt regelen.
Badge +3
Ik ben overgestapt op NS Flex Dal Vrij omdat dit abonnement mij de mogelijkheid biedt standaard eerste klas te reizen in de daluren en tweede klas in de spitsuren. Achteraf betalen vind ik ook fijn, al werkte automatisch opladen ook prima. De mogelijkheid na een maand elke wijziging op elk moment te kunnen doorvoeren zou in de toekomst ook erg goed van pas kunnen komen.

Enigszins terzijde: ik vind dat NS wat steken laat vallen bij de communicatie en de mogelijkheid feedback te krijgen. NS Flex bevindt zich momenteel in een pilotfase en wordt uitgeprobeerd door een selecte groep testers. Het lijkt me dat je de ervaringen en verbeterpunten van deze groep graag hoort als NS, zodat je je product meteen kunt verbeteren. Als pilotgebruiker heb ik echter geen informatie gekregen over hoe ik mijn feedback kan delen. In de mails na aanmelding wordt wel verwezen naar dit topic voor als je vragen hebt, maar daaruit haal ik niet dat feedback daar ook welkom is.

Ik heb als vaste gebruiker van dit forum ook niet het idee dat er ook echt wat gebeurt met feedback die in dat topic gegeven wordt. Met @Danny Flex heeft zich wel een NS-medewerker gemeld, maar die heeft zich al zeven maanden niet meer laten zien. Op de opmerkingen die ik gedeeld heb na mijn aanmelding, over een onduidelijke formulering van het "standaard eerste klas" reizen en een onjuist bedrag op de pagina met Facturen, is niet door een moderator gereageerd. Beide punten zijn nog onveranderd.

Ook in dit topic, over een niet volledige reishistorie, heb ik niet de indruk dat de juiste urgentie wordt getoond. Een volledige reishistorie in Mijn NS is mijns inziens juist van essentieel belang, omdat het de enige plek is waar alle reizen ook met bedragen genoemd worden. Zo'n melding zou je daarom meteen moeten oppakken, zeker omdat twee verschillende gebruikers er last van hebben. Veel verder dan het doorzetten van de melding door een moderator drie dagen geleden zijn we nog niet gekomen.

Ik verwacht niet de NS Flex-medewerkers elke dag dit forum checken, maar als je de klantenservice voor NS Flex uitsluitend via dit forum laat verlopen, dan neem ik aan dat er een directe lijn is met de betreffende medewerkers. Waarom reageren zij niet even als een moderator hen attent maakt op een topic waar hun input gewenst is? Al is het maar "dank voor de melding, we gaan ernaar kijken". Dan weet ik dat mijn opmerkingen bij de juiste persoon zijn terechtgekomen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij met mijn NS Flex-abonnement en het is ook niet zo dat ik denk dat klanten met problemen nu niet goed geholpen worden. Ik heb momenteel echter niet meer de neiging om eventuele opvallende zaken te melden, omdat het mij tijd kost en ik het idee heb dat er niets mee wordt gedaan. Dat is toch jammer.
Thomas vroeg het wel, maar heb een Businesscard die het eigenlijk altijd doet. Heb enkel een consumentenkaart voor een product wat er zakelijk niet is en dat werkt momenteel super, al
zou ik dat liever ook op BC zien. Bij Flex zijn er nog allerlei kinderziektes terwijl reizen voor mij “gewoon” moet werken zonder geëmmer of discussie bij Keolis hier.
Reputatie 4
Ik gebruik een Traject Vrij abonnement en kan daarom (nog) geen gebruik maken van NS Flex.
Badge +3
Ik wacht nog steeds een op een passende aanbieding die net zo voordelig is als mijn VDU.
@Tochjo, dank voor deze uiteenzetting. Ik zet het meteen door en ga kijken of iemand vanuit NS Flex zelf wil reageren.
Reputatie 3
Ha @Tochjo, bedankt voor deze feedback!

We zien het als een kwalijke zaak dat we je het gevoel hebben gegeven niets te doen met onder andere jouw feedback want niets is minder waar. Zoals je zelf ook aangeeft is jullie feedback zeer waardevol en we volgen dit forum dan ook dagelijks.

Wij leren hieruit dat we niet transparant genoeg zijn in hoe wij omgaan met jullie terugkoppeling dus dit zullen we gaan verbeteren. Wellicht zijn ‘release notes’ met de laatste aanpassingen een idee?

We hopen natuurlijk feedback te blijven ontvangen zodat we juist in deze fase de grootste problemen, ergernissen en verbetermogelijkheden boven water kunnen halen!

Ik zal hiernaast op korte termijn de specifieke cases die je benoemd bekijken. Hier kom ik dus nog op terug!
Badge +3
Release notes zouden zeker fijn zijn, net zoals het nu al erg prettig is dat wijzigingen in voorwaarden aan het eind van het nieuwe document expliciet benoemd worden.

Daarnaast denk ik ook aan een roadmap: bijvoorbeeld een topic op dit forum met daarin de plannen voor de toekomst, met ook zichtbaar wat prioriteit heeft, en enige indicatie voor wanneer het gepland is. En vervolgens in dat topic allerlei gegeven feedback opnemen. Zo las ik vandaag een voorstel voor een lopend overzicht van kosten die op de eerstvolgende factuur komen. Lijkt me een erg goed idee. Zoiets kan dan daar een plek krijgen, zodat mensen kunnen zien dat het al genoemd is en wat de status ervan is.
Ik heb me gisteren aangemeld voor NS Flex, maar ik vond het hele aanmeldingstraject bijzonder onhandig en erg klantonvriendelijk. Het begon er mee dat ik een foutmelding kreeg omdat er al een NS abonnement op mijn OV kaart zou staan. Het enige abonnement dat er op mijn kaart stond was mijn OV-fiets abonnement. Uit navraag bij de NS bleek dat ik toch echt eerst mijn OV-fiets abonnement moest stopzetten alvorens ik NS Flex kon aanvragen. Nadat ik de NS Flex had aangevraagd, zou ik dan mijn OV-fiets abonnement weer terug kunnen zetten. De logica hier achter ontgaat me echt volledig!

Enfin, OV-fiets er af gehaald en NS Flex aangevraagd met een Dal Voordeel. Na het maandbedrag van € 5 via Ideal betaald te hebben, verwachte ik een scherm te zien waarin mijn bestelling werd bevestigd. Ik kwam echter gewoon weer in het NS Flex bestelscherm terecht. Ik ontving daarnaast ook geen bevestiging per email.
Gelukkig stond het chatvenster nog open, zodat ik wederom navraag kon doen. De medewerker van NS chat kon mijn bestelling wel zien en ik zou een bevestiging per email moeten ontvangen. Die bevestiging ontving ik inderdaad, 12 uur later, om 3 uur 's nachts.
En als klap op de vuurpijl ontving ik vanochtend ook nog een uitnodiging om mijn mening over de dienstverlening van NS te geven nav mijn telefonische (!!!) contact dat ik gisteren had gehad.... Tja...
Badge +3
@Veerha Volgens mij zit OV-fiets standaard bij NS Flex, dus dat hoef je er dan niet opnieuw op te zetten.
Dat klopt, Robert. OV-fiets en Stallen op rekening zijn inbegrepen bij NS Flex. Blondjee als je je OV-chipkaart niet tijdig hebt ontvangen dan wil ik je het advies geven om contact op te nemen met de klantenservice van de OV-chipkaart. Zij gaan over de OV-chipkaart en de levering daarvan. Contactgegevens van de OV-chipkaat kan je hier vinden.
Reputatie 4
Badge
De reden waarom ik niet overwogen heb om naar NS Flex over te stappen is omdat ik een Vdu en traject vrij abonnement heb en bij beide wordt NS Flex niet ondersteund.
Reputatie 5
Badge
Ik moet even kijken hoe dat zit met mijn WeekendVrij abonnement (eerste klas), die wil ik graag behouden.
Reputatie 6
Badge
Ik heb een VDU en wil deze (nog) niet kwijt.
Nou NS het signaal is duidelijk, NS Flex voor alle klanten, ook voor die vervelende VDU houders die maar niet over willen stappen 😁
Haha, mooie conclusie inderdaad, MvanGelder 😃.

Dank, allen. NS Flex leest mee!
Reputatie 7
Badge +4
Met NSFlex heb ik geen 65-pluskorting op mijn abonnement, dat scheelt 64 euro per maand, en ik vind meerdere abonnementen op één kaart ook wel handig. Persoonlijk ervaar ik reizen op saldo prettiger. Ik heb dan meteen automatisch betaald en heb dat liever dan een rekening en eventueel een verrassing achteraf. Wel handig dat ov-fiets en stallen op rekening er al vast op staan, maar dat kan ook niet meer anders.

Het kunnen opwaarderen naar de eerste klas in een drukke trein is een vorm van devaluatie van de eerste klas abonnementen. Er zijn er nogal wat die eerste klas reizen vanwege de grotere kans op een zitplaats en die ben je door NSFlex als snel kwijt. Iemand met Flex zit, en iemand met een duur eersteklasabonnement moet dan staan, dat is niet denkbeeldig.
NS mag wel wat meer rekening houden met de duur betalende minderheid en had dit nooit moeten implementeren. Het levert voor NS geld op, daarom zal het ook wel zijn ingevoerd, maar is unfair in de drukke spits.

Ik heb me dus niet aangemeld.

Ik ben eigenlijk best tevreden met mijn Dalvrij met nog wat dingetjes op de kaart, en per maand opzeggen zal haast ook wel kunnen ;-)

Absoluut geen verplichte Flex dus. Ik wil graag ook zo 'Flex' kunnen zijn dat ik met de oude regelingen kan blijven rijden. NSFlex is er kennelijk ook om problemen voor NS op te lossen, het is niet alleen een consumentenconstructie.
Erryt NS schreef:

Dat klopt, Robert. OV-fiets en Stallen op rekening zijn inbegrepen bij NS Flex.

Het zou fijn zijn als je collega's bij de helpdesk hier ook over geinformeerd waren. Afgelopen donderdag heb ik namelijk 20 minuten in de wacht gehangen bij de OV fiets helpdesk over waarom ik mijn OV fiets niet terug kon zetten op mijn OV-chipkaart nadat ik NS Flex had geactiveerd. Er is zelfs een IT-incident voor aangemaakt en zojuist krijg ik pas de terugkoppeling dat OV-fiets is inbegrepen bij NS Flex.
Badge +3
Intussen wacht ik nog steeds op een passende aanbieding die mijn VDU oude stijl zou kunnen vervangen. 😀
Reputatie 7
Badge +4
Nou, dat zou je geduld wel eens op de proef kunnen gaan stellen 😇.

Reageer