We zijn benieuwd: waarom heb jij je wel/niet aangemeld voor NS Flex?

Toon eerste bericht

96 reacties

@Tochjo, dank voor deze uiteenzetting. Ik zet het meteen door en ga kijken of iemand vanuit NS Flex zelf wil reageren.
Reputatie 6
Badge
Ik moet even kijken hoe dat zit met mijn WeekendVrij abonnement (eerste klas), die wil ik graag behouden.

Dat klopt, Robert. OV-fiets en Stallen op rekening zijn inbegrepen bij NS Flex.

Het zou fijn zijn als je collega's bij de helpdesk hier ook over geinformeerd waren. Afgelopen donderdag heb ik namelijk 20 minuten in de wacht gehangen bij de OV fiets helpdesk over waarom ik mijn OV fiets niet terug kon zetten op mijn OV-chipkaart nadat ik NS Flex had geactiveerd. Er is zelfs een IT-incident voor aangemaakt en zojuist krijg ik pas de terugkoppeling dat OV-fiets is inbegrepen bij NS Flex.
Badge +3
Intussen wacht ik nog steeds op een passende aanbieding die mijn VDU oude stijl zou kunnen vervangen. 😀
Vandaar dar je met Dal Voordeel ook met korting in de spits kan reizen, als je maar op tijd incheckt.
Badge +3
Vanuit jouw standpunt begrijpelijk, maar NS wil het met korting reizen gedurende spitsmomenten ontmoedigen.
Ik kan deze redenering uiteraard volgen. Maar dan moet NS niet tegen mij zeggen dat ze met een "passend alternatief" zullen komen terwijl dat helemaal niet past.
Ik ben overgestapt van weekendvrij naar NS flex weekendvrij. Dit is echt iets waar ik lang op gewacht heb. Voor een grote deel van 't jaar zal ik weekendvrij gebruiken en omdat ik vooral in de zomer doordeweeks vrij wil reizen (dalvrij) kan ik met dit abonnement continu switchen van abonnement, iedere maand, dus dat flexibel gedeelte ben ik heel erg blij mee!

En het saldo laden vond ik echt een gedoe. Iedere keer de bus instappen met het idee: ''straks heb ik te weinig saldo?'' is ook verleden tijd.

Conclusie: Ik ben er super blij mee!
Badge +3
@Bertus
Het lijkt erop dat we roependen in de woestijn zijn. Ook de Consumentenorganisaties hebben geadviseerd om ook (juist!) de Voordeelurenabonnementhouders te integreren in NS Flex. Dat zijn er nog honderdduizenden. Juist omdat dit de trouwste klanten zijn, zullen die wel openstaan voor vernieuwingen en verbeteringen.

De hele exercitie maakt op mij de indruk dat NS met de Voordeelurenabonnementhouders in de maag zit. Ze hebben weliswaar oude rechten, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Ik reken er dan ook niet meer op dat er ooit nog een "passende aanbieding" komt. Heel slecht doordacht van NS. Ze kunnen ambassadeurs in de vorm van abonnementhouders heel goed gebruiken. Zure abonnementhouders maken geen goede reclame voor het bedrijf. Ze kunnen ook geen zinnig woord zeggen over het gebruik van NS omdat ze zijn uitgesloten.
Badge +3
NS heeft conform de productvoorwaarden het recht de Voordeelurenabonnementen op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden. Met de consumentenorganisaties is afgesproken (pagina 3, eerste streepje) dat NS een opzegtermijn van een jaar zal hanteren.
Badge +3
In dit topic schreef een moderator (medewerker van NS) dat het tussen de 3 en 30 dagen kan duren en dat het in de meeste gevallen binnen 10 dagen geregeld is. Bij mij duurde het 6 dagen.
Badge +3
Ik vind de foutmelding zo opmerkelijk, omdat er helemaal geen sprake lijkt te zijn van een abonnement. Ik weet wel dat er soms problemen zijn als er nog iets als een OV-fiets-abonnement aan de kaart gekoppeld is, maar dat had de telefonische klantenservice moeten opmerken.

Wellicht dat een moderator van dit forum u zo verder kan helpen; zij schijnen iets beter op de hoogte te zijn van de ins en outs van NS Flex dan de telefonische klantenservice.

Is het heel belangrijk dat u vandaag al NS Flex kunt gebruiken? U zou bijvoorbeeld vandaag een klassiek Dal Vrij-abonnement (in de spitsuren en bij bus, tram en metro reizen op saldo) kunnen nemen en dit dan later kunnen wijzigen naar NS Flex Dal Vrij. Dat kan ook al gedurende het eerste contractjaar. Zo ontstaat er wat meer tijd om later nog te kijken waarom het afsluiten van een NS Flex-abonnement niet lukt.
Hallo ThomasLMMN, welkom op onze Community!

Vervelend dat het niet lukt om het abonnement af te sluiten. Ik kijk graag even met je mee. Zou je mij de volgende gegevens via een privébericht willen sturen?

- Volledige naam
- Geboortedatum
- Postcode en huisnummer
- OV-Chipkaartnummer

Je kunt mij een bericht sturen door te klikken op mijn naam en vervolgens op 'Stuur bericht'.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo ThomasLMMN, welkom op onze Community!

Vervelend dat het niet lukt om het abonnement af te sluiten. Ik kijk graag even met je mee. Zou je mij de volgende gegevens via een privébericht willen sturen?

- Volledige naam
- Geboortedatum
- Postcode en huisnummer
- OV-Chipkaartnummer

Je kunt mij een bericht sturen door te klikken op mijn naam en vervolgens op 'Stuur bericht'.

Er loopt nog een topic van @ThomasLMMN over hetzelfde probleem. Misschien kan die verwijderd worden?
Badge +3
Er lopen hier wel meer dingen door elkaar, zoals https://.

Opgelost neem ik zomaar aan, want van @Sander04 ook nooit meer iets gehoord.

Hoe veel/weinig mensen zijn hier eigenlijk actief? Dus niet alleen de diehards en supermembers maar ook wie er meerdere keren de weg naar hier vindt en een passend antwoord krijgt?

Ik stel deze vraag omdat 'wij' (dus hoor ik ook bij denk ik) de NS 1½ miljoen besparen per jaar aan support.

En 49k leden zegt dus bijzonder weinig! Het aantal vragen/topics is (marginaal) lager dan het aantal 'leden' dus wat doen die hier? 🤔

Stellen we dan zo veel vragen met zijn allen, of klopt daar iets niet?

Doe zelf maar de rekensom (onmogelijk, kanniewaarzijn).

Het het staat wel hartstikke leuk natuurlijk maar dat zijn 'verwrongen stats' en dus ongeldig!

Aan de hoogste spoorboom/schandpaal dus NS voor die misinformatie!

Ik zeg los dat even op en geef InSided de opdracht om reële getallen te tonen!

Anders heb je kans op heel boze mensen misschien (juristen) wegens misinformatie geven en zo 😛 of waar die getallen (AVG en zo) die getallen op gebaseerd zijn.
het valt mij zwaar tegen moet ik eerlijk zijn. Binnen 35 minuten stap ik over naar een andere vervoerder. Toch komt er een volledige tarief op mijn factuur te staan. Na een week gebruik te maken van een flex abo heb ik al een besluit genomen om volgende maand niet verder te gaan.
@Meral daar zijn meer meldingen over. Ben wel benieuwd bij welke vervoerders/overstappen het mis gaat.

Heb je een screenshot van je transacties van Mijn OV-Chip bijvoorbeeld?

maand factuur van Ns zelf is alles heel duidelijk te zien. Raar dat ze dan zelf wel kunnen bijhouden maar geen actie ondernemen.
@Meral daar zijn meer meldingen over. Ben wel benieuwd bij welke vervoerders/overstappen het mis gaat.

Heb je een screenshot van je transacties van Mijn OV-Chip bijvoorbeeld?

ik ga denk ik nog een ov kopen waar geen flex abo op zit. Om voor overige ov te gebruiken zodat ik met een overstap tarief voordeliger kan blijven reizen. Tot dat flex is bijgewerkt.
Ik heb mij niet aangemeld omdat dat niet kan volgens NS. Ik heb een oud voordeelurenabonnement en NS wil me dwingen naar een huidig abonnement over te stappen. Maak het gewoon beschikbaar voor jarenlange 'trouwe' klanten.
Ik vind het niet echt een verbetering; samenreiskorting instellen kan dus niet en inchecken met je telefoon is ook niet mogelijk. Kan met mijn telefoon wel afrekenen bij de supermarkt. Ik wacht nog wel even op een echte innovatie!
Reputatie 1
Ik ga in januari over van de NS Business Card naar Flex. Dit zodat ik gebruik kan maken van Dal Vrij 2e klasse.

Daarnaast is de NS Business Card mij teveel gedoe met dubbele accounts (eentje voor kaarthouder en eentje voor administrateur), dubbele chipkaarten (met en zonder pasfoto) en dubbele facturen (credit en debet factuur in dezelfde maand) die moeilijk in de administratie te verwerken zijn. Bij Flex heb je één account, één factuur en één chipkaart.

Overstappen na inchecken is ook een zeer gewenste optie.

Het enige wat ik verlies is Greenwheels. Maar dat bleek peperduur te zijn. Europcar is goedkoper en heeft ook nog eens het voordeel dat de huurauto op mijn oprit wordt gezet en aan het einde van de dag opgehaald wordt. Zo hoef ik niet door de regen naar de Greenwheels auto te lopen.

Dus ik kan niet wachten op NS Flex!
Wat ik niet zo goed snap is waarom een flex abonnement duurder is dan de twee los van elkaar:

Flex zonder abo is 0 euro per maand, 10 euro eenmalig
Dalvrij is 105 per maand.

Flex dalvrij is 106 per maand.

Oftewel, vanaf 10 maanden is het flex dalvrij abonnement duurder dan beide producten los.
Badge +3
Flex-abonnementen zijn inderdaad een euro duurder dan de klassieke varianten. NS heeft aangegeven dat dit komt door het gemak van reizen op rekening en achteraf betalen, en de flexibiliteit om maandelijks het abonnement te kunnen wijzigen.

Ter illustratie: het klassieke Dal Vrij-abonnement is alleen verkrijgbaar met een minimale contactduur van een jaar, terwijl NS Flex Dal Vrij na een maand al kan worden gewijzigd in een goedkoper abonnement of kan worden stopgezet. Die flexibiliteit zit in de prijs verwerkt.
Flex-abonnementen zijn inderdaad een euro duurder dan de klassieke varianten. NS heeft aangegeven dat dit komt door het gemak van reizen op rekening en achteraf betalen, en de flexibiliteit om maandelijks het abonnement te kunnen wijzigen.

Ter illustratie: het klassieke Dal Vrij-abonnement is alleen verkrijgbaar met een minimale contactduur van een jaar, terwijl NS Flex Dal Vrij na een maand al kan worden gewijzigd in een goedkoper abonnement of kan worden stopgezet. Die flexibiliteit zit in de prijs verwerkt.

Als ik het goed begrijp krijg je dat gemak van reizen op rekening en achteraf betalen ook met het gratis abonnement, en zit het enige verschil 'm dus in die flexibiliteit van maandelijks van abonnement switchen.

Persoonlijk herken ik die behoefte van maandelijks abonnementen switchen niet, ik heb al jaren hetzelfde abonnement. Ik ben daarom ook benieuwd hoe groot de vraag hiernaar is, dat mensen bereid zouden zijn hier een euro per maand extra voor te betalen.

Als antwoord op de vraag van dit topic is dus: Ik ben niet bereid om meer te betalen voor mijn abonnement, gezien ik niet maandelijks wil switchen. Als er geen prijsverschil meer tussen beide vormen van abonnementen is, dan zal ik me aanmelden voor Flex.
Reputatie 1
@1vandereizigers

Ik kijk iedere maand welke reizen ik van plan ben te gaan maken. Aan de hand hiervan bepaal ik welk product ik op welke kaart ga zetten en hoe ik dit fiscaal interessant maak: kilometer vergoeding, werkelijke kosten op ritbasis of de volledige factuur indienen. Soms is het ook mogelijk om mijn reizen iets aan te passen zodat het binnen een bepaald abonnement past. Zo heb ik deze maand een terugkerende afspraak verschoven zodat ik Dal Vrij kan reizen met enkele losse kaartjes.

Door dit slim aan te pakken bespaar ik duizenden euro’s per jaar en pak ik ook nog eens honderden euro’s aan belastingvoordeel mee.
Reputatie 7
Badge
De reden dat ik mij niet heb aangemeld voor ns flex is omdat dat dat niet kan met mijn abbo. Anders had ik het zeker wel gedaan.

Reageer