We zijn benieuwd: waarom heb jij je wel/niet aangemeld voor NS Flex?



Toon eerste bericht

105 reacties

Badge +3
NS heeft conform de productvoorwaarden het recht de Voordeelurenabonnementen op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden. Met de consumentenorganisaties is afgesproken (pagina 3, eerste streepje) dat NS een opzegtermijn van een jaar zal hanteren.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn indertijd natuurlijk wel afspraken gemaakt met de consumentenorganisaties en het is mij niet bekend of daar een einddatum bij afgesproken is. Het is toen nogal een toestand geweest, waarbij NS uiteindelijk bakzeil haalde. Daar kun je niet zo maar een streep doorheen zetten.

Er zijn nog steeds veel VDU-houders en die zullen hun abonnement niet inleveren voor NSFlex.

Ik snap het standpunt van NS, maar ook dat van de (900.000?) houders die hun oude Voordeelurenabonnement nog steeds hebben, sinds 2011 - of veel eerder.
“Op den duur” is natuurlijk heel rekbaar. Kan 1 jaar zijn, maar ook 5 of 10 jaar.

Precies. Verder heb ik de feedback over NS Flex en VDU doorgespeeld naar de collega's die betrokken zijn bij portfolio. De voordelen van NS Flex zijn voor sommigen al reden genoeg om over te stappen, maar ik begrijp natuurlijk dat dit niet voor iedereen geldt. Een andere reden is dat het Voordeelurenabonnement 40% korting geeft in de avondspits, wanneer het al erg druk is. Korting geven we juist om reizigers die dat kunnen te verleiden buiten de spits te reizen.
Reputatie 7
Badge +3
“Op den duur” is natuurlijk heel rekbaar. Kan 1 jaar zijn, maar ook 5 of 10 jaar.

Maar voor NS is het denk ik niet commercieel aantrekkelijk om NS Flex ook voor het VDU open te stellen. Eén van de grote voordelen van Flex is dat je een abonnement kan afsluiten en die altijd maandelijks een abonnement kan stopzetten en weer aanzetten. Het VDU is niet meer aan te schaffen, de andere abonnementen wel. Met NS Flex hoopt NS dan meer (flexibele) abonnementen te verkopen, dat speelt niet bij het VDU.
Het is duidelijk, VDU gaat verdwijnen verwacht Sivan en dat is dan de reden.


. Dit heeft te maken met het niet langer aanbieden van dit product, en met het oog op de nieuwere producten. Op den duur verwacht ik dat het VDU niet meer zal bestaan.
Reputatie 6
NS zou toch op minst kunnen uitleggen waarom het Voordelenurenabonnement niet met NS Flex gecombineerd kan worden. Of waarom NS dat niet wil. En als de reden is, dat NS het Voordelenurenabonnement graag helemaal ziet verdwijnen, prima. Communiceer dat dan, transparant en open maar om trouwe klanten compleet te negeren is een schoffering.
Reputatie 7
Badge +3
Ze kunnen ook geen zinnig woord zeggen over het gebruik van NS omdat ze zijn uitgesloten.
Correctie: NS Flex, niet NS.
Klopt en dat vindt NS het raar dat er negatieve geluiden komen. Ik heb de indruk dat een hoop actieve forumleden ook nog een VDU hebben.

Het is jammer dat er weinig met de feedback wordt gedaan.
Reputatie 7
Badge +3
@Bertus
Het lijkt erop dat we roependen in de woestijn zijn. Ook de Consumentenorganisaties hebben geadviseerd om ook (juist!) de Voordeelurenabonnementhouders te integreren in NS Flex. Dat zijn er nog honderdduizenden. Juist omdat dit de trouwste klanten zijn, zullen die wel openstaan voor vernieuwingen en verbeteringen.

De hele exercitie maakt op mij de indruk dat NS met de Voordeelurenabonnementhouders in de maag zit. Ze hebben weliswaar oude rechten, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Ik reken er dan ook niet meer op dat er ooit nog een "passende aanbieding" komt. Heel slecht doordacht van NS. Ze kunnen ambassadeurs in de vorm van abonnementhouders heel goed gebruiken. Zure abonnementhouders maken geen goede reclame voor het bedrijf. Ze kunnen ook geen zinnig woord zeggen over het gebruik van NS omdat ze zijn uitgesloten.
Reputatie 6
Daar komt het inderdaad wel op neer, Thom. Het Voordeelurenabonnement wordt niet aangeboden binnen NS Flex. Het alternatief is Dal Voordeel.
Dal Voordeel is natuurlijk geen alternatief voor het Voordeelurenabonnement. Ik vind het uitsluiten van de trouwste groep klanten wel een hele aparte en merkwaardige vorm van klantenbinding.
Badge +3
Wij leren hieruit dat we niet transparant genoeg zijn in hoe wij omgaan met jullie terugkoppeling dus dit zullen we gaan verbeteren.
Ik moet helaas vaststellen dat dat tot op heden niet gebeurd is en wacht nog steeds af.
Reputatie 7
Badge +3
Ik wacht nog steeds op de "passende aanbieding" voor de vervanging van mijn huidige VDU.
Reputatie 4
Is er al iets meer bekend over wanneer de samenreiskorting, keuzedagen en ns extra voor ns flex beschikbaar zijn?

En is het al bekend hoe ze vormgegeven worden?
Reputatie 7
Badge
Mocht saldo-opladen nog een ding zijn, dan is automatisch opladen eventueel ook een mogelijkheid, juist om onvoldoende saldo in bus/tram of metro te voorkomen.
Ik ben overgestapt van weekendvrij naar NS flex weekendvrij. Dit is echt iets waar ik lang op gewacht heb. Voor een grote deel van 't jaar zal ik weekendvrij gebruiken en omdat ik vooral in de zomer doordeweeks vrij wil reizen (dalvrij) kan ik met dit abonnement continu switchen van abonnement, iedere maand, dus dat flexibel gedeelte ben ik heel erg blij mee!

En het saldo laden vond ik echt een gedoe. Iedere keer de bus instappen met het idee: ''straks heb ik te weinig saldo?'' is ook verleden tijd.

Conclusie: Ik ben er super blij mee!
Badge +3
Oh ja, natuurlijk. Samenreiskorting was inderdaad het volgende waar ik over aan het puzzelen was, omdat iemand met Basic dus geen mensen mee mag laten reizen met korting 😃
Door de verbinding met de backoffice waar men aan werkt, waardoor het op de MCL zichtbaar is. Hetzelfde geldt mogelijk voor samenreiskorting.
Badge +3
Ik denk dat met name punt H. in dat document (ICE toeslag) een probleem wordt, want die is dus bij een Flex abonnement niet nodig behalve bij Basic.

Hoe kan men bij controle zien of je Basic of een andere variant van Flex hebt?

Of moet iedereen in het vervolg die toeslag gaan laden en dan achteraf geld terug?
Kijk even bij de besluiten, er zijn nog twee eerdere publicaties over Flex (adviesaanvraag en advies) die wat inzicht geven op basis van openbare stukken.

"Binnenkort wil NS de Samenreiskorting, Keuzedagen en NS Extra beschikbaar maken
voor NS Flex. Daarnaast werkt NS aan nog meer abonnementsvormen en gezinspakketten."

@Danny Flex is er al een termijn aan te geven wat de NS verstaat onder binnenkort ?
Is dat september 2018 of moet ik voor bovenstaande producten aan een latere datum denken?
@Michiel. Alle drie de onderwerpen zijn op dit moment al in meer of mindere mate in ontwikkeling maar of deze in september 2018 zijn afgerond kunnen we op dit moment helaas nog niet zeggen.


Hallo @Thijs Douma (Adviseur Public Affairs bij NS)
Zou jij deze NS Community actief kunnen informeren inzake NS Flex, wanneer er een NS Besluit komt inzake een NS Adviesaanvraag aan vertegenwoordigers van Consumentenorganisaties in het Locov?

https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-42696%20Besluit%20NS%20Flex_tcm118-315383.pdf
Reputatie 7
Badge +3
Vanuit jouw standpunt begrijpelijk, maar NS wil het met korting reizen gedurende spitsmomenten ontmoedigen.
Ik kan deze redenering uiteraard volgen. Maar dan moet NS niet tegen mij zeggen dat ze met een "passend alternatief" zullen komen terwijl dat helemaal niet past.
Badge +3
Kan ik NS Flex combineren met OV voordeel?
Nee, bus/tram/metro abonnementen zijn niet te combineren met NS Flex. Je zult voor Flex dan een nieuwe ov-chipkaart erbij moeten bestellen. Deze is gratis, behalve bij Flex Basic en Weekend Voordeel.
Kan ik NS Flex combineren met OV voordeel? Dat is momenteel helaas nog niet mogelijk, gezien het NS Flex abonnement nog niet werkt in combinatie met abonnementen voor Bus, Tram of Metro. Enkel het Altijd Voordeel abonnement is wel mogelijk als NS Flex variant.
Reputatie 3
"Binnenkort wil NS de Samenreiskorting, Keuzedagen en NS Extra beschikbaar maken
voor NS Flex. Daarnaast werkt NS aan nog meer abonnementsvormen en gezinspakketten."

@Danny Flex is er al een termijn aan te geven wat de NS verstaat onder binnenkort ?
Is dat september 2018 of moet ik voor bovenstaande producten aan een latere datum denken?

@Michiel. Alle drie de onderwerpen zijn op dit moment al in meer of mindere mate in ontwikkeling maar of deze in september 2018 zijn afgerond kunnen we op dit moment helaas nog niet zeggen.
Kan ik NS Flex combineren met OV voordeel?

Reageer