We zijn benieuwd: waarom heb jij je wel/niet aangemeld voor NS Flex?

Toon eerste bericht

96 reacties

@1vandereizigers

Ik kijk iedere maand welke reizen ik van plan ben te gaan maken. Aan de hand hiervan bepaal ik welk product ik op welke kaart ga zetten en hoe ik dit fiscaal interessant maak: kilometer vergoeding, werkelijke kosten op ritbasis of de volledige factuur indienen. Soms is het ook mogelijk om mijn reizen iets aan te passen zodat het binnen een bepaald abonnement past. Zo heb ik deze maand een terugkerende afspraak verschoven zodat ik Dal Vrij kan reizen met enkele losse kaartjes.

Door dit slim aan te pakken bespaar ik duizenden euro’s per jaar en pak ik ook nog eens honderden euro’s aan belastingvoordeel mee.

Interessant, klinkt inderdaad als een andere use-case. Bedankt voor het delen van je ervaring!
Reputatie 5
Er zijn indertijd natuurlijk wel afspraken gemaakt met de consumentenorganisaties en het is mij niet bekend of daar een einddatum bij afgesproken is. Het is toen nogal een toestand geweest, waarbij NS uiteindelijk bakzeil haalde. Daar kun je niet zo maar een streep doorheen zetten.

Er zijn nog steeds veel VDU-houders en die zullen hun abonnement niet inleveren voor NSFlex.

Ik snap het standpunt van NS, maar ook dat van de (900.000?) houders die hun oude Voordeelurenabonnement nog steeds hebben, sinds 2011 - of veel eerder.

Ik heb incidenteel dat ik in de spits geen gebruik mag maken van het zakelijke trein abonnement van mijn werkgever. Ik ben nog zo'n houder van een VDU abonnement. Incidenteel is gemiddeld 3 a 4x per maand. In de zomermaanden heb ik dat ook nog voordeel tijdens ochtendspits. En daar kan NS Flex niet tegenop. Los van deze reis, reis ik ook nog in de weekenden. Tijdje ook Weekend Vrij er naast gehad tot het weer aantrekkelijker was enkele reizen met de auto te doen. Ik liep toen met drie OV chipkaarten op zak.. Ns Flex heeft mij dus nog niet overtuigd om over te stappen. Volgens mij zou ik bij ns Flex altijd mijn VDU moeten opgeven en het niet ernaast kunnen hebben op een andere kaart zoals met weekend vrij wel kan.
Reputatie 1
Ik overweeg om na mijn verhuizing, als ik dichter bij het station woon, over te stappen op NS Flex Dal Vrij met een supplement 1e klasse. Dat betekent dat ik iets eerder op het station moet zijn 's ochtends, maar het zou me toch nog geld schelen ten opzichte van mijn huidige Altijd Vrij abonnement 2e klasse. Het rit naar reis-principe zou nu ook bij de andere vervoerders moeten gelden met NS Flex en dat is een voordeel ten opzichte van de klassieke abonnementen.

Toch vraag ik me af of het goed zou gaan, aangezien het zo schijnt te zijn dat de controleurs van Arriva niet kunnen uitlezen welk NS Flex-abonnement je hebt en in welke klasse je mag reizen (apparaat van het type baksteen). Daar komt gegarandeerd gedoe van met Arriva.

Ook vraag ik me af of het rit-naar-reis-principe zo ver is doorgevoerd, dat ik mijn hele reis in de 1e klasse zou kunnen afleggen. Ik check voor 6:35 bij NS in, check in de spits uit bij NS en in bij Arriva en beëindig mijn reis om 8:01.

Ik vraag mij af of de Arriva-controleurs dan moeilijk gaan doen. In andere topics lees ik ook al dat NS Flex niet altijd soepel loopt als je gedwongen bent met Arriva te reizen. Dat weerhoudt mij er eigenlijk van om over te stappen. Dat moet eerst goed geregeld zijn. Oh, was alles maar gewoon NS, dan hadden we geen gedoe gehad!
Reputatie 6
Badge +2
Ik overweeg om na mijn verhuizing, als ik dichter bij het station woon, over te stappen op NS Flex Dal Vrij met een supplement 1e klasse. Dat betekent dat ik iets eerder op het station moet zijn 's ochtends, maar het zou me toch nog geld schelen ten opzichte van mijn huidige Altijd Vrij abonnement 2e klasse. Het rit naar reis-principe zou nu ook bij de andere vervoerders moeten gelden met NS Flex en dat is een voordeel ten opzichte van de klassieke abonnementen.

Toch vraag ik me af of het goed zou gaan, aangezien het zo schijnt te zijn dat de controleurs van Arriva niet kunnen uitlezen welk NS Flex-abonnement je hebt en in welke klasse je mag reizen (apparaat van het type baksteen). Daar komt gegarandeerd gedoe van met Arriva.

Ook vraag ik me af of het rit-naar-reis-principe zo ver is doorgevoerd, dat ik mijn hele reis in de 1e klasse zou kunnen afleggen. Ik check voor 6:35 bij NS in, check in de spits uit bij NS en in bij Arriva en beëindig mijn reis om 8:01.

Ik vraag mij af of de Arriva-controleurs dan moeilijk gaan doen. In andere topics lees ik ook al dat NS Flex niet altijd soepel loopt als je gedwongen bent met Arriva te reizen. Dat weerhoudt mij er eigenlijk van om over te stappen. Dat moet eerst goed geregeld zijn.

201901 9 8:33
Ik ben ook benieuwd of alles goed gaat.

Wat betreft het met Dal Vrij lang gratis in de spits reizen lijkt het me dat een Arrivacontroleur zich niet bemoeit met de vraag of NS wel of geen kosten bij jou in rekening brengt voor de rit met Arriva, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Als Arriva inderdaad de klasse niet kan zien, zou er een systeem moeten zijn dat Arriva registreert dat je in de 1e klas reist en dat aan NS doorgeeft, zodat NS in het geval dat je alleen 2e klas zou mogen reizen een correctietarief in rekening zou kunnen brengen, en Arriva schadeloos kunnen stellen.

Zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/eersteklas-upgrade-dal-vrij-hoe-ziet-de-conducteur-dat-53581.
Ik heb me uit pure nood aangemeld voor NS Flex (met een nieuwe OV-kaart -> NS screwed up tijdens mijn verhuizing dus ik kan NIETS meer aanpassen aan mijn huidige klassieke abonnementen). Dit om 1 maand te overbruggen. Verder heb ik alleen maar narigheid meegemaakt en is het een alpha product wat nooit de markt op had gemogen. Na deze maand zet ik ook weer alles stop en hoop ik er nooit meer gebruik van te maken. De klassieke abonnementen zijn goed genoeg.

Voorbeeld: de NS conducteur kon niet eens zien wat voor NS Flex (klasse of product) ik had (mijn vriendin reed met mij mee op haar eigen kaart via samenreizen). Dit had dus zomaar een boete kunnen zijn? NS: Hoe lossen jullie dit op?

In en uit-checken: je ziet de ritkosten niet (al zijn het maar de kosten zonder korting).. je ziet nu niets.

Inzage in kosten van trein en bus... het is nu 5 uur na mijn reizen en ik heb nog geen inzage. Op mijn andere OV's heb ik dat direct (op mijn telefoon als push bericht zelfs).

Kan iemand mij een voordeel noemen? Behalve met geleend geld reizen? -> Waar is de BKR check? En de waarschuwing lenen kost geld ?
Ik heb me ook aangemeld, maar eigenlijk alweer spijt. Ik reis nog wel eens met mensen die een abonnement hebben, of met mijn zoon die een studentenreisproduct heeft. Maar nu kan ik niet meer gebruik maken van de meereiskorting. En dat stond dus nergens aangegeven.
Echt balen.
Hier ook aangemeld. Mijn mening:
voordelen:
geen saldo laden. Reisklasse evt. Aan te passen tijdens of voorafgaand aan de reis.

Nadelen:
Icd maand niet beschikbaar
Samenreiskorting niet beschikbaar
Stopzetten /aanpassen mogelijk na iedere 30 dagen. Maar een gemiddelde vakantie duurt 21 dagen.
Niet vooraf in te stellen alleen op de dag zelf.
Badge +3
Praktijkvraagje... Bij een overstap naar Flex wordt het saldo van je kaart verwijderd, maar wat als dit negatief is (een ov-chipkaart mag immers €4 in de min staan zonder problemen)?

Webcare zegt:
Om problemen te voorkomen bij het in- en uitchecken is het advies om altijd een positief saldo te hebben.

Komt dat (kleine) bedrag dan op de eerste maandfactuur? Overigens gaat reizen met Flex met een negatief saldo op je kaart vaak alleen mis (onvoldoende saldo melding) bij bus/tram/metro of streektreinen (Blauwnet/Arriva/Qbuzz) en niet bij NS!

Die (streekvervoerders) checken dus eerst je saldo voordat ze Reizen op Rekening (NS Flex) zien, en spreken dan vervolgens het saldo niet aan... Je kunt dan door de betreffende vervoerder (waar het mis gaat) je saldo op 0 laten zetten bij een servicepunt.
Hoi Robert B,

Het negatieve saldo zal niet worden aangevuld tot € 0,00 bij het laden van NS Flex. Je negatieve saldo zal dan blijven staan. Zoals je zelf aangeeft kan dit bij bus, tram of metro problemen veroorzaken bij het inchecken. Ook al heb je NS Flex een negatief saldo kan problemen veroorzaken.
Vandaar het advies via webcare om altijd een positief saldo te hebben.
Nog niet aangemeld. Op de site staat 'we werken aan gezinspakketten', en daar wacht ik op. Treinreizen is erg duur voor een gezin met twee pubers, dus ik hoop op wat moois.
Thomas vroeg het wel, maar heb een Businesscard die het eigenlijk altijd doet. Heb enkel een consumentenkaart voor een product wat er zakelijk niet is en dat werkt momenteel super, al
zou ik dat liever ook op BC zien. Bij Flex zijn er nog allerlei kinderziektes terwijl reizen voor mij “gewoon” moet werken zonder geëmmer of discussie bij Keolis hier.
Badge +3
@Veerha Volgens mij zit OV-fiets standaard bij NS Flex, dus dat hoef je er dan niet opnieuw op te zetten.
Dat klopt, Robert. OV-fiets en Stallen op rekening zijn inbegrepen bij NS Flex. Blondjee als je je OV-chipkaart niet tijdig hebt ontvangen dan wil ik je het advies geven om contact op te nemen met de klantenservice van de OV-chipkaart. Zij gaan over de OV-chipkaart en de levering daarvan. Contactgegevens van de OV-chipkaat kan je hier vinden.
Haha, mooie conclusie inderdaad, MvanGelder 😃.

Dank, allen. NS Flex leest mee!
Reputatie 7
Badge +4
Nou, dat zou je geduld wel eens op de proef kunnen gaan stellen 😇.
Daar komt het inderdaad wel op neer, Thom. Het Voordeelurenabonnement wordt niet aangeboden binnen NS Flex. Het alternatief is Dal Voordeel.
"Binnenkort wil NS de Samenreiskorting, Keuzedagen en NS Extra beschikbaar maken
voor NS Flex. Daarnaast werkt NS aan nog meer abonnementsvormen en gezinspakketten."

@Danny Flex is er al een termijn aan te geven wat de NS verstaat onder binnenkort ?
Is dat september 2018 of moet ik voor bovenstaande producten aan een latere datum denken?

https://www.ns.nl/abonnementen/ns-flex

https://www.ns.nl/abonnementen/ns-flex
Badge +3
Daar komt het inderdaad wel op neer, Thom. Het Voordeelurenabonnement wordt niet aangeboden binnen NS Flex. Het alternatief is Dal Voordeel.
Dat kan ik geen passend alternatief noemen. Met Dal Voordeel kan ik niet met korting inchecken in de middagspits.

Wanneer NS toezegt met een "passend alternatief" te komen dat moet er ook echt passende aanbieding gedaan worden waarbij mijn oude rechten mij niet ontnomen worden.
Reputatie 4
Vanuit jouw standpunt begrijpelijk, maar NS wil het met korting reizen gedurende spitsmomenten ontmoedigen.
Kan ik NS Flex combineren met OV voordeel?
Reputatie 3
"Binnenkort wil NS de Samenreiskorting, Keuzedagen en NS Extra beschikbaar maken
voor NS Flex. Daarnaast werkt NS aan nog meer abonnementsvormen en gezinspakketten."

@Danny Flex is er al een termijn aan te geven wat de NS verstaat onder binnenkort ?
Is dat september 2018 of moet ik voor bovenstaande producten aan een latere datum denken?

@Michiel. Alle drie de onderwerpen zijn op dit moment al in meer of mindere mate in ontwikkeling maar of deze in september 2018 zijn afgerond kunnen we op dit moment helaas nog niet zeggen.
Kan ik NS Flex combineren met OV voordeel? Dat is momenteel helaas nog niet mogelijk, gezien het NS Flex abonnement nog niet werkt in combinatie met abonnementen voor Bus, Tram of Metro. Enkel het Altijd Voordeel abonnement is wel mogelijk als NS Flex variant.
Badge +3
Kan ik NS Flex combineren met OV voordeel?
Nee, bus/tram/metro abonnementen zijn niet te combineren met NS Flex. Je zult voor Flex dan een nieuwe ov-chipkaart erbij moeten bestellen. Deze is gratis, behalve bij Flex Basic en Weekend Voordeel.

@Michiel. Alle drie de onderwerpen zijn op dit moment al in meer of mindere mate in ontwikkeling maar of deze in september 2018 zijn afgerond kunnen we op dit moment helaas nog niet zeggen.

Hallo @Thijs Douma (Adviseur Public Affairs bij NS)
Zou jij deze NS Community actief kunnen informeren inzake NS Flex, wanneer er een NS Besluit komt inzake een NS Adviesaanvraag aan vertegenwoordigers van Consumentenorganisaties in het Locov?

https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-42696%20Besluit%20NS%20Flex_tcm118-315383.pdf
Kijk even bij de besluiten, er zijn nog twee eerdere publicaties over Flex (adviesaanvraag en advies) die wat inzicht geven op basis van openbare stukken.

Reageer