We zijn benieuwd: waarom heb jij je wel/niet aangemeld voor NS Flex?

Toon eerste bericht

96 reacties

Ik vind het niet echt een verbetering; samenreiskorting instellen kan dus niet en inchecken met je telefoon is ook niet mogelijk. Kan met mijn telefoon wel afrekenen bij de supermarkt. Ik wacht nog wel even op een echte innovatie!
Reputatie 5
Als gepensioneerd zijnde heb ik genoeg aan mijn dal vrij 1e klasse tot voor kort 2e klasse met 65+ korting welke ik verlies met Flex
Er zijn ook geen argumenten om over te stappen ik heb namelijk genoeg tijd en hoef niet meer zo nodig flexibel.
Als ik in de spits rij reis ik op saldo en dat gebeurt maar een hoogst enkele keer.
Op mijn OV kaart heb ik tevens een kosteloos RET abonnement met gratis reizen in Rotterdam en omstreken en reis ik met korting in andere gemeenten.
Het saldo word automatisch aangevuld.
Voor mij dus flexibel genoeg en geen Flex.
namens een zeer tevreden NS reiziger
I had to terminate my NS Flex Altijd Vrij subscription within a day of getting it, because it could not be combined with IC Direct ToeslagVrij! 😞 I use the Rotterdam-Schiphol ICD route everyday on my way to office.

While I was misinformed about the unavailability of ICD monthly supplement, but NS customer service did an excellent job to resolve my problem!

I finally took my old Traject Vrij with ICD add on. I would love to participate in the NS Flex if IC Direct Toeslag Vrij or OV-Vrij is introduced soon. 🙂
Reputatie 1
Ik ga in januari over van de NS Business Card naar Flex. Dit zodat ik gebruik kan maken van Dal Vrij 2e klasse.

Daarnaast is de NS Business Card mij teveel gedoe met dubbele accounts (eentje voor kaarthouder en eentje voor administrateur), dubbele chipkaarten (met en zonder pasfoto) en dubbele facturen (credit en debet factuur in dezelfde maand) die moeilijk in de administratie te verwerken zijn. Bij Flex heb je één account, één factuur en één chipkaart.

Overstappen na inchecken is ook een zeer gewenste optie.

Het enige wat ik verlies is Greenwheels. Maar dat bleek peperduur te zijn. Europcar is goedkoper en heeft ook nog eens het voordeel dat de huurauto op mijn oprit wordt gezet en aan het einde van de dag opgehaald wordt. Zo hoef ik niet door de regen naar de Greenwheels auto te lopen.

Dus ik kan niet wachten op NS Flex!
Wat ik niet zo goed snap is waarom een flex abonnement duurder is dan de twee los van elkaar:

Flex zonder abo is 0 euro per maand, 10 euro eenmalig
Dalvrij is 105 per maand.

Flex dalvrij is 106 per maand.

Oftewel, vanaf 10 maanden is het flex dalvrij abonnement duurder dan beide producten los.
Badge +3
Flex-abonnementen zijn inderdaad een euro duurder dan de klassieke varianten. NS heeft aangegeven dat dit komt door het gemak van reizen op rekening en achteraf betalen, en de flexibiliteit om maandelijks het abonnement te kunnen wijzigen.

Ter illustratie: het klassieke Dal Vrij-abonnement is alleen verkrijgbaar met een minimale contactduur van een jaar, terwijl NS Flex Dal Vrij na een maand al kan worden gewijzigd in een goedkoper abonnement of kan worden stopgezet. Die flexibiliteit zit in de prijs verwerkt.
Flex-abonnementen zijn inderdaad een euro duurder dan de klassieke varianten. NS heeft aangegeven dat dit komt door het gemak van reizen op rekening en achteraf betalen, en de flexibiliteit om maandelijks het abonnement te kunnen wijzigen.

Ter illustratie: het klassieke Dal Vrij-abonnement is alleen verkrijgbaar met een minimale contactduur van een jaar, terwijl NS Flex Dal Vrij na een maand al kan worden gewijzigd in een goedkoper abonnement of kan worden stopgezet. Die flexibiliteit zit in de prijs verwerkt.

Als ik het goed begrijp krijg je dat gemak van reizen op rekening en achteraf betalen ook met het gratis abonnement, en zit het enige verschil 'm dus in die flexibiliteit van maandelijks van abonnement switchen.

Persoonlijk herken ik die behoefte van maandelijks abonnementen switchen niet, ik heb al jaren hetzelfde abonnement. Ik ben daarom ook benieuwd hoe groot de vraag hiernaar is, dat mensen bereid zouden zijn hier een euro per maand extra voor te betalen.

Als antwoord op de vraag van dit topic is dus: Ik ben niet bereid om meer te betalen voor mijn abonnement, gezien ik niet maandelijks wil switchen. Als er geen prijsverschil meer tussen beide vormen van abonnementen is, dan zal ik me aanmelden voor Flex.
Reputatie 1
@1vandereizigers

Ik kijk iedere maand welke reizen ik van plan ben te gaan maken. Aan de hand hiervan bepaal ik welk product ik op welke kaart ga zetten en hoe ik dit fiscaal interessant maak: kilometer vergoeding, werkelijke kosten op ritbasis of de volledige factuur indienen. Soms is het ook mogelijk om mijn reizen iets aan te passen zodat het binnen een bepaald abonnement past. Zo heb ik deze maand een terugkerende afspraak verschoven zodat ik Dal Vrij kan reizen met enkele losse kaartjes.

Door dit slim aan te pakken bespaar ik duizenden euro’s per jaar en pak ik ook nog eens honderden euro’s aan belastingvoordeel mee.
Reputatie 7
Badge
De reden dat ik mij niet heb aangemeld voor ns flex is omdat dat dat niet kan met mijn abbo. Anders had ik het zeker wel gedaan.
@1vandereizigers

Ik kijk iedere maand welke reizen ik van plan ben te gaan maken. Aan de hand hiervan bepaal ik welk product ik op welke kaart ga zetten en hoe ik dit fiscaal interessant maak: kilometer vergoeding, werkelijke kosten op ritbasis of de volledige factuur indienen. Soms is het ook mogelijk om mijn reizen iets aan te passen zodat het binnen een bepaald abonnement past. Zo heb ik deze maand een terugkerende afspraak verschoven zodat ik Dal Vrij kan reizen met enkele losse kaartjes.

Door dit slim aan te pakken bespaar ik duizenden euro’s per jaar en pak ik ook nog eens honderden euro’s aan belastingvoordeel mee.

Interessant, klinkt inderdaad als een andere use-case. Bedankt voor het delen van je ervaring!
Reputatie 5
Er zijn indertijd natuurlijk wel afspraken gemaakt met de consumentenorganisaties en het is mij niet bekend of daar een einddatum bij afgesproken is. Het is toen nogal een toestand geweest, waarbij NS uiteindelijk bakzeil haalde. Daar kun je niet zo maar een streep doorheen zetten.

Er zijn nog steeds veel VDU-houders en die zullen hun abonnement niet inleveren voor NSFlex.

Ik snap het standpunt van NS, maar ook dat van de (900.000?) houders die hun oude Voordeelurenabonnement nog steeds hebben, sinds 2011 - of veel eerder.

Ik heb incidenteel dat ik in de spits geen gebruik mag maken van het zakelijke trein abonnement van mijn werkgever. Ik ben nog zo'n houder van een VDU abonnement. Incidenteel is gemiddeld 3 a 4x per maand. In de zomermaanden heb ik dat ook nog voordeel tijdens ochtendspits. En daar kan NS Flex niet tegenop. Los van deze reis, reis ik ook nog in de weekenden. Tijdje ook Weekend Vrij er naast gehad tot het weer aantrekkelijker was enkele reizen met de auto te doen. Ik liep toen met drie OV chipkaarten op zak.. Ns Flex heeft mij dus nog niet overtuigd om over te stappen. Volgens mij zou ik bij ns Flex altijd mijn VDU moeten opgeven en het niet ernaast kunnen hebben op een andere kaart zoals met weekend vrij wel kan.
Reputatie 3
Volgens mij zou ik bij ns Flex altijd mijn VDU moeten opgeven en het niet ernaast kunnen hebben op een andere kaart zoals met weekend vrij wel kan.
Deze kwestie -is het mogelijk een Flex abonnement te hebben naast een Voordeelurenabonnement- kwam ook naar voren in dit topic. De uitkomst daar was het laten aanmaken van een persoonlijke OV chipkaart buiten NS, en daar vervolgens het Flex product op te laten zetten.
Reputatie 1
Ik overweeg om na mijn verhuizing, als ik dichter bij het station woon, over te stappen op NS Flex Dal Vrij met een supplement 1e klasse. Dat betekent dat ik iets eerder op het station moet zijn 's ochtends, maar het zou me toch nog geld schelen ten opzichte van mijn huidige Altijd Vrij abonnement 2e klasse. Het rit naar reis-principe zou nu ook bij de andere vervoerders moeten gelden met NS Flex en dat is een voordeel ten opzichte van de klassieke abonnementen.

Toch vraag ik me af of het goed zou gaan, aangezien het zo schijnt te zijn dat de controleurs van Arriva niet kunnen uitlezen welk NS Flex-abonnement je hebt en in welke klasse je mag reizen (apparaat van het type baksteen). Daar komt gegarandeerd gedoe van met Arriva.

Ook vraag ik me af of het rit-naar-reis-principe zo ver is doorgevoerd, dat ik mijn hele reis in de 1e klasse zou kunnen afleggen. Ik check voor 6:35 bij NS in, check in de spits uit bij NS en in bij Arriva en beëindig mijn reis om 8:01.

Ik vraag mij af of de Arriva-controleurs dan moeilijk gaan doen. In andere topics lees ik ook al dat NS Flex niet altijd soepel loopt als je gedwongen bent met Arriva te reizen. Dat weerhoudt mij er eigenlijk van om over te stappen. Dat moet eerst goed geregeld zijn. Oh, was alles maar gewoon NS, dan hadden we geen gedoe gehad!
Reputatie 6
Badge +2
Ik overweeg om na mijn verhuizing, als ik dichter bij het station woon, over te stappen op NS Flex Dal Vrij met een supplement 1e klasse. Dat betekent dat ik iets eerder op het station moet zijn 's ochtends, maar het zou me toch nog geld schelen ten opzichte van mijn huidige Altijd Vrij abonnement 2e klasse. Het rit naar reis-principe zou nu ook bij de andere vervoerders moeten gelden met NS Flex en dat is een voordeel ten opzichte van de klassieke abonnementen.

Toch vraag ik me af of het goed zou gaan, aangezien het zo schijnt te zijn dat de controleurs van Arriva niet kunnen uitlezen welk NS Flex-abonnement je hebt en in welke klasse je mag reizen (apparaat van het type baksteen). Daar komt gegarandeerd gedoe van met Arriva.

Ook vraag ik me af of het rit-naar-reis-principe zo ver is doorgevoerd, dat ik mijn hele reis in de 1e klasse zou kunnen afleggen. Ik check voor 6:35 bij NS in, check in de spits uit bij NS en in bij Arriva en beëindig mijn reis om 8:01.

Ik vraag mij af of de Arriva-controleurs dan moeilijk gaan doen. In andere topics lees ik ook al dat NS Flex niet altijd soepel loopt als je gedwongen bent met Arriva te reizen. Dat weerhoudt mij er eigenlijk van om over te stappen. Dat moet eerst goed geregeld zijn.

201901 9 8:33
Ik ben ook benieuwd of alles goed gaat.

Wat betreft het met Dal Vrij lang gratis in de spits reizen lijkt het me dat een Arrivacontroleur zich niet bemoeit met de vraag of NS wel of geen kosten bij jou in rekening brengt voor de rit met Arriva, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Als Arriva inderdaad de klasse niet kan zien, zou er een systeem moeten zijn dat Arriva registreert dat je in de 1e klas reist en dat aan NS doorgeeft, zodat NS in het geval dat je alleen 2e klas zou mogen reizen een correctietarief in rekening zou kunnen brengen, en Arriva schadeloos kunnen stellen.

Zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/eersteklas-upgrade-dal-vrij-hoe-ziet-de-conducteur-dat-53581.
Ik heb me uit pure nood aangemeld voor NS Flex (met een nieuwe OV-kaart -> NS screwed up tijdens mijn verhuizing dus ik kan NIETS meer aanpassen aan mijn huidige klassieke abonnementen). Dit om 1 maand te overbruggen. Verder heb ik alleen maar narigheid meegemaakt en is het een alpha product wat nooit de markt op had gemogen. Na deze maand zet ik ook weer alles stop en hoop ik er nooit meer gebruik van te maken. De klassieke abonnementen zijn goed genoeg.

Voorbeeld: de NS conducteur kon niet eens zien wat voor NS Flex (klasse of product) ik had (mijn vriendin reed met mij mee op haar eigen kaart via samenreizen). Dit had dus zomaar een boete kunnen zijn? NS: Hoe lossen jullie dit op?

In en uit-checken: je ziet de ritkosten niet (al zijn het maar de kosten zonder korting).. je ziet nu niets.

Inzage in kosten van trein en bus... het is nu 5 uur na mijn reizen en ik heb nog geen inzage. Op mijn andere OV's heb ik dat direct (op mijn telefoon als push bericht zelfs).

Kan iemand mij een voordeel noemen? Behalve met geleend geld reizen? -> Waar is de BKR check? En de waarschuwing lenen kost geld ?
Ik heb me ook aangemeld, maar eigenlijk alweer spijt. Ik reis nog wel eens met mensen die een abonnement hebben, of met mijn zoon die een studentenreisproduct heeft. Maar nu kan ik niet meer gebruik maken van de meereiskorting. En dat stond dus nergens aangegeven.
Echt balen.
Hier ook aangemeld. Mijn mening:
voordelen:
geen saldo laden. Reisklasse evt. Aan te passen tijdens of voorafgaand aan de reis.

Nadelen:
Icd maand niet beschikbaar
Samenreiskorting niet beschikbaar
Stopzetten /aanpassen mogelijk na iedere 30 dagen. Maar een gemiddelde vakantie duurt 21 dagen.
Niet vooraf in te stellen alleen op de dag zelf.
Badge +3
Praktijkvraagje... Bij een overstap naar Flex wordt het saldo van je kaart verwijderd, maar wat als dit negatief is (een ov-chipkaart mag immers €4 in de min staan zonder problemen)?

Webcare zegt:
Om problemen te voorkomen bij het in- en uitchecken is het advies om altijd een positief saldo te hebben.

Komt dat (kleine) bedrag dan op de eerste maandfactuur? Overigens gaat reizen met Flex met een negatief saldo op je kaart vaak alleen mis (onvoldoende saldo melding) bij bus/tram/metro of streektreinen (Blauwnet/Arriva/Qbuzz) en niet bij NS!

Die (streekvervoerders) checken dus eerst je saldo voordat ze Reizen op Rekening (NS Flex) zien, en spreken dan vervolgens het saldo niet aan... Je kunt dan door de betreffende vervoerder (waar het mis gaat) je saldo op 0 laten zetten bij een servicepunt.
Hoi Robert B,

Het negatieve saldo zal niet worden aangevuld tot € 0,00 bij het laden van NS Flex. Je negatieve saldo zal dan blijven staan. Zoals je zelf aangeeft kan dit bij bus, tram of metro problemen veroorzaken bij het inchecken. Ook al heb je NS Flex een negatief saldo kan problemen veroorzaken.
Vandaar het advies via webcare om altijd een positief saldo te hebben.
Reputatie 3
Mijn situatie verandert zo vaak dat jaarabonnementen geen goede optie voor mij zijn. Reizen op rekening bij NS en andere vervoerders vind ik ook handig, maar niet meer een jaar vastzitten aan een abonnement is voor mij de reden geweest om over te stappen naar NS Flex en het bevalt prima.

Ik heb nog geen problemen gehad met controle in het OV en ook niet met facturen of aanpassingen in mijn abonnement. Bij mij werkt/klopt alles tot nu toe.
Nog niet aangemeld. Op de site staat 'we werken aan gezinspakketten', en daar wacht ik op. Treinreizen is erg duur voor een gezin met twee pubers, dus ik hoop op wat moois.

Reageer