We zijn benieuwd: waarom heb jij je wel/niet aangemeld voor NS Flex?


NS Flex loopt inmiddels al even, en hier en daar ontvangen we feedback. Daar zijn we erg blij mee! Met NS Flex reis je op rekening in het gehele OV: trein, bus, tram, metro, OV-fiets en Fietsenstallingen. Zonder instaptarief, zonder saldo te laden. Als je gaat reizen, hoef je alleen nog maar in en uit te checken.

Doe jij al mee met NS Flex? Ik hoor graag wat je er tot nu toe van vindt. Maar ik ben ook erg benieuwd naar de redenen waarom je je niet zal aanmelden voor NS Flex. Want dat kan natuurlijk ook.

96 reacties

Badge +3
Ik ben overgestapt op NS Flex Dal Vrij omdat dit abonnement mij de mogelijkheid biedt standaard eerste klas te reizen in de daluren en tweede klas in de spitsuren. Achteraf betalen vind ik ook fijn, al werkte automatisch opladen ook prima. De mogelijkheid na een maand elke wijziging op elk moment te kunnen doorvoeren zou in de toekomst ook erg goed van pas kunnen komen.

Enigszins terzijde: ik vind dat NS wat steken laat vallen bij de communicatie en de mogelijkheid feedback te krijgen. NS Flex bevindt zich momenteel in een pilotfase en wordt uitgeprobeerd door een selecte groep testers. Het lijkt me dat je de ervaringen en verbeterpunten van deze groep graag hoort als NS, zodat je je product meteen kunt verbeteren. Als pilotgebruiker heb ik echter geen informatie gekregen over hoe ik mijn feedback kan delen. In de mails na aanmelding wordt wel verwezen naar dit topic voor als je vragen hebt, maar daaruit haal ik niet dat feedback daar ook welkom is.

Ik heb als vaste gebruiker van dit forum ook niet het idee dat er ook echt wat gebeurt met feedback die in dat topic gegeven wordt. Met @Danny Flex heeft zich wel een NS-medewerker gemeld, maar die heeft zich al zeven maanden niet meer laten zien. Op de opmerkingen die ik gedeeld heb na mijn aanmelding, over een onduidelijke formulering van het "standaard eerste klas" reizen en een onjuist bedrag op de pagina met Facturen, is niet door een moderator gereageerd. Beide punten zijn nog onveranderd.

Ook in dit topic, over een niet volledige reishistorie, heb ik niet de indruk dat de juiste urgentie wordt getoond. Een volledige reishistorie in Mijn NS is mijns inziens juist van essentieel belang, omdat het de enige plek is waar alle reizen ook met bedragen genoemd worden. Zo'n melding zou je daarom meteen moeten oppakken, zeker omdat twee verschillende gebruikers er last van hebben. Veel verder dan het doorzetten van de melding door een moderator drie dagen geleden zijn we nog niet gekomen.

Ik verwacht niet de NS Flex-medewerkers elke dag dit forum checken, maar als je de klantenservice voor NS Flex uitsluitend via dit forum laat verlopen, dan neem ik aan dat er een directe lijn is met de betreffende medewerkers. Waarom reageren zij niet even als een moderator hen attent maakt op een topic waar hun input gewenst is? Al is het maar "dank voor de melding, we gaan ernaar kijken". Dan weet ik dat mijn opmerkingen bij de juiste persoon zijn terechtgekomen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij met mijn NS Flex-abonnement en het is ook niet zo dat ik denk dat klanten met problemen nu niet goed geholpen worden. Ik heb momenteel echter niet meer de neiging om eventuele opvallende zaken te melden, omdat het mij tijd kost en ik het idee heb dat er niets mee wordt gedaan. Dat is toch jammer.
Badge +3
Ik wacht nog steeds een op een passende aanbieding die net zo voordelig is als mijn VDU.
Reputatie 3
Ha @Tochjo, bedankt voor deze feedback!

We zien het als een kwalijke zaak dat we je het gevoel hebben gegeven niets te doen met onder andere jouw feedback want niets is minder waar. Zoals je zelf ook aangeeft is jullie feedback zeer waardevol en we volgen dit forum dan ook dagelijks.

Wij leren hieruit dat we niet transparant genoeg zijn in hoe wij omgaan met jullie terugkoppeling dus dit zullen we gaan verbeteren. Wellicht zijn ‘release notes’ met de laatste aanpassingen een idee?

We hopen natuurlijk feedback te blijven ontvangen zodat we juist in deze fase de grootste problemen, ergernissen en verbetermogelijkheden boven water kunnen halen!

Ik zal hiernaast op korte termijn de specifieke cases die je benoemd bekijken. Hier kom ik dus nog op terug!
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb een VDU en wil deze (nog) niet kwijt.
Badge +3
Ik wacht nog steeds op de "passende aanbieding" voor de vervanging van mijn huidige VDU.
Reputatie 5
Als gepensioneerd zijnde heb ik genoeg aan mijn dal vrij 1e klasse tot voor kort 2e klasse met 65+ korting welke ik verlies met Flex
Er zijn ook geen argumenten om over te stappen ik heb namelijk genoeg tijd en hoef niet meer zo nodig flexibel.
Als ik in de spits rij reis ik op saldo en dat gebeurt maar een hoogst enkele keer.
Op mijn OV kaart heb ik tevens een kosteloos RET abonnement met gratis reizen in Rotterdam en omstreken en reis ik met korting in andere gemeenten.
Het saldo word automatisch aangevuld.
Voor mij dus flexibel genoeg en geen Flex.
namens een zeer tevreden NS reiziger
Ik meld me niet aan want ik heb een VDU.
Reputatie 6
Ik wacht nog even totdat NS Flex voor alle reizigers - dus ook voor de trouwe klanten die nog een Voordeelurenkaart hebben - beschikbaar komt 😇
Reputatie 7
Badge +3
Ik wacht nog even totdat NS Flex voor alle reizigers - dus ook voor de trouwe klanten die nog een Voordeelurenkaart hebben - beschikbaar komt 😇
Same here 🙂
Badge +3
Release notes zouden zeker fijn zijn, net zoals het nu al erg prettig is dat wijzigingen in voorwaarden aan het eind van het nieuwe document expliciet benoemd worden.

Daarnaast denk ik ook aan een roadmap: bijvoorbeeld een topic op dit forum met daarin de plannen voor de toekomst, met ook zichtbaar wat prioriteit heeft, en enige indicatie voor wanneer het gepland is. En vervolgens in dat topic allerlei gegeven feedback opnemen. Zo las ik vandaag een voorstel voor een lopend overzicht van kosten die op de eerstvolgende factuur komen. Lijkt me een erg goed idee. Zoiets kan dan daar een plek krijgen, zodat mensen kunnen zien dat het al genoemd is en wat de status ervan is.
Ik heb me gisteren aangemeld voor NS Flex, maar ik vond het hele aanmeldingstraject bijzonder onhandig en erg klantonvriendelijk. Het begon er mee dat ik een foutmelding kreeg omdat er al een NS abonnement op mijn OV kaart zou staan. Het enige abonnement dat er op mijn kaart stond was mijn OV-fiets abonnement. Uit navraag bij de NS bleek dat ik toch echt eerst mijn OV-fiets abonnement moest stopzetten alvorens ik NS Flex kon aanvragen. Nadat ik de NS Flex had aangevraagd, zou ik dan mijn OV-fiets abonnement weer terug kunnen zetten. De logica hier achter ontgaat me echt volledig!

Enfin, OV-fiets er af gehaald en NS Flex aangevraagd met een Dal Voordeel. Na het maandbedrag van € 5 via Ideal betaald te hebben, verwachte ik een scherm te zien waarin mijn bestelling werd bevestigd. Ik kwam echter gewoon weer in het NS Flex bestelscherm terecht. Ik ontving daarnaast ook geen bevestiging per email.
Gelukkig stond het chatvenster nog open, zodat ik wederom navraag kon doen. De medewerker van NS chat kon mijn bestelling wel zien en ik zou een bevestiging per email moeten ontvangen. Die bevestiging ontving ik inderdaad, 12 uur later, om 3 uur 's nachts.
En als klap op de vuurpijl ontving ik vanochtend ook nog een uitnodiging om mijn mening over de dienstverlening van NS te geven nav mijn telefonische (!!!) contact dat ik gisteren had gehad.... Tja...
Reputatie 4
Badge
De reden waarom ik niet overwogen heb om naar NS Flex over te stappen is omdat ik een Vdu en traject vrij abonnement heb en bij beide wordt NS Flex niet ondersteund.
Nou NS het signaal is duidelijk, NS Flex voor alle klanten, ook voor die vervelende VDU houders die maar niet over willen stappen 😁
Reputatie 7
Badge +4
Met NSFlex heb ik geen 65-pluskorting op mijn abonnement, dat scheelt 64 euro per maand, en ik vind meerdere abonnementen op één kaart ook wel handig. Persoonlijk ervaar ik reizen op saldo prettiger. Ik heb dan meteen automatisch betaald en heb dat liever dan een rekening en eventueel een verrassing achteraf. Wel handig dat ov-fiets en stallen op rekening er al vast op staan, maar dat kan ook niet meer anders.

Het kunnen opwaarderen naar de eerste klas in een drukke trein is een vorm van devaluatie van de eerste klas abonnementen. Er zijn er nogal wat die eerste klas reizen vanwege de grotere kans op een zitplaats en die ben je door NSFlex als snel kwijt. Iemand met Flex zit, en iemand met een duur eersteklasabonnement moet dan staan, dat is niet denkbeeldig.
NS mag wel wat meer rekening houden met de duur betalende minderheid en had dit nooit moeten implementeren. Het levert voor NS geld op, daarom zal het ook wel zijn ingevoerd, maar is unfair in de drukke spits.

Ik heb me dus niet aangemeld.

Ik ben eigenlijk best tevreden met mijn Dalvrij met nog wat dingetjes op de kaart, en per maand opzeggen zal haast ook wel kunnen ;-)

Absoluut geen verplichte Flex dus. Ik wil graag ook zo 'Flex' kunnen zijn dat ik met de oude regelingen kan blijven rijden. NSFlex is er kennelijk ook om problemen voor NS op te lossen, het is niet alleen een consumentenconstructie.
Reputatie 7
Badge +3
“Op den duur” is natuurlijk heel rekbaar. Kan 1 jaar zijn, maar ook 5 of 10 jaar.

Maar voor NS is het denk ik niet commercieel aantrekkelijk om NS Flex ook voor het VDU open te stellen. Eén van de grote voordelen van Flex is dat je een abonnement kan afsluiten en die altijd maandelijks een abonnement kan stopzetten en weer aanzetten. Het VDU is niet meer aan te schaffen, de andere abonnementen wel. Met NS Flex hoopt NS dan meer (flexibele) abonnementen te verkopen, dat speelt niet bij het VDU.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn indertijd natuurlijk wel afspraken gemaakt met de consumentenorganisaties en het is mij niet bekend of daar een einddatum bij afgesproken is. Het is toen nogal een toestand geweest, waarbij NS uiteindelijk bakzeil haalde. Daar kun je niet zo maar een streep doorheen zetten.

Er zijn nog steeds veel VDU-houders en die zullen hun abonnement niet inleveren voor NSFlex.

Ik snap het standpunt van NS, maar ook dat van de (900.000?) houders die hun oude Voordeelurenabonnement nog steeds hebben, sinds 2011 - of veel eerder.
Badge +3
@Meral daar zijn meer meldingen over. Ben wel benieuwd bij welke vervoerders/overstappen het mis gaat.

Heb je een screenshot van je transacties van Mijn OV-Chip bijvoorbeeld?
Badge +3
Ik heb mij niet aangemeld omdat dat niet kan volgens NS. Ik heb een oud voordeelurenabonnement en NS wil me dwingen naar een huidig abonnement over te stappen. Maak het gewoon beschikbaar voor jarenlange 'trouwe' klanten.
Dat kan dus niet (zie mijn reactie in het andere topic), want Flex is juist bedoeld om maandelijks te kunnen wisselen van abonnement, of pauzeren als je dat wilt.

Bij een VDU (waarmee NS al lang had kunnen stoppen als ze zouden willen, zie de laatste reacties op pagina 2 van dit topic) is het zodra je het stopt einde verhaal, en zit je dus aan één van de modernere abonnementen vast (die overigens veel duurder zijn als je in de middagspits met korting wilt reizen).

NS dwingt je nergens toe. Sterker nog, ze hebben het VDU aangehouden voor bestaande klanten. Nieuwe klanten zouden er veel voor over hebben om voor een prikkie met 40% korting te kunnen reizen tussen 16:00-18:30, net als voor bijv. papieren keuzedagen of in juli/augustus en tussen kerst en nieuwjaar heel de dag met korting reizen.

Dat kunnen klanten van na 1 augustus 2011 allemaal niet krijgen, maar jij hebt wel al die voordelen! Heb je dat allemaal niet nodig, dan stap gewoon over naar Dal Voordeel inderdaad, en bespaar daarmee bijna € 4,- per jaar (als je het hele jaar door wilt blijven reizen) :P

Simpelweg een factuurtje achteraf voor je VDU reizen sturen gaat het dus in ieder geval niet worden. Heb je een broertje dood aan saldo laden, dan neem Automatisch opwaarderen, ben je ook klaar.
I had to terminate my NS Flex Altijd Vrij subscription within a day of getting it, because it could not be combined with IC Direct ToeslagVrij! 😞 I use the Rotterdam-Schiphol ICD route everyday on my way to office.

While I was misinformed about the unavailability of ICD monthly supplement, but NS customer service did an excellent job to resolve my problem!

I finally took my old Traject Vrij with ICD add on. I would love to participate in the NS Flex if IC Direct Toeslag Vrij or OV-Vrij is introduced soon. 🙂
Reputatie 3
Volgens mij zou ik bij ns Flex altijd mijn VDU moeten opgeven en het niet ernaast kunnen hebben op een andere kaart zoals met weekend vrij wel kan.
Deze kwestie -is het mogelijk een Flex abonnement te hebben naast een Voordeelurenabonnement- kwam ook naar voren in dit topic. De uitkomst daar was het laten aanmaken van een persoonlijke OV chipkaart buiten NS, en daar vervolgens het Flex product op te laten zetten.
Reputatie 3
Mijn situatie verandert zo vaak dat jaarabonnementen geen goede optie voor mij zijn. Reizen op rekening bij NS en andere vervoerders vind ik ook handig, maar niet meer een jaar vastzitten aan een abonnement is voor mij de reden geweest om over te stappen naar NS Flex en het bevalt prima.

Ik heb nog geen problemen gehad met controle in het OV en ook niet met facturen of aanpassingen in mijn abonnement. Bij mij werkt/klopt alles tot nu toe.
Badge +3
Ik heb nog een Dal Voordeel met de nodige korting dat loopt tot maart 2019.

Zal me daarna wel aanmelden want omdat ik veelal met actiekaartjes reis zijn er nogal wat maanden waarin ik geen abonnement nodig heb, dus dan kan ik nog het nodige besparen door Flex op Basic te zetten, en voor bijv. een maandje Weekend Vrij tijdens vakanties e.d.
Ik maak gebruik van NS Flex, zodat ik twee maanden gebruik kan maken van een Dal Vrij abonnement en het daarna weer kan opzeggen.
Ik heb mezelf aangemeld omdat ik door het internationale karakter van mijn werk soms een maand helemaal geen gebruik maak van een jaar abonnement. Ook het achteraf betalen is een groot voordeel.

Wel zou ik als verbeterpunt een wijziging met een andere startdatum dan de huidige toejuichen, zodat je dit al op voorhand kunt regelen.
Reputatie 5
Ik gebruik een Traject Vrij abonnement en kan daarom (nog) geen gebruik maken van NS Flex.

Reageer