beantwoord

Weekendvrij 1e klas

  • 31 March 2023
  • 6 reacties
  • 142 Bekeken

Ik ben in het bezit van een weekendvrij abonnement en reis met een een zekere regelmaat tussen Sittard en Rotterdam.

Afgelopen januari ben ik 65 jaar geworden en wil gebruikmaken van de NS voordelen die er voor 65plussers zijn. Volgens de informatie zou ik dus, met een geringe bijbetaling, nu 1e klas kunnen reizen zowel in de weekenden alsook gedurende de daluren (40% korting). Ik heb het een en ander telefonisch geregeld met een medewerker van de klantenservice. Mij werd bevestigd dat het klopt en dat alles geregeld zou worden.

Echter, afgelopen maandag werd mij , tijdens een kaartcontrole, door een conductrice erop gewezen dat ik 2e klas moest reizen. Onbegrijpelijk.

Mijn vraag dus: Ligt de fout nu bij de NS of heb ik iets over het hoofd gezien?

icon

Beste antwoord door Lorena NS 31 March 2023, 17:10

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi timmusic en welkom bij de NS Community! 

Ik ga ervan uit dat jouw abonnement goed gewijzigd is naar de eerste klas. Dat betekend dat je in de vrij-reizen periode, het weekend dus, in de eerste klas reist. Buiten het weekend staat het abonnement standaard op de tweede klas. Omdat je aangeeft dat dit een maandag is, lijkt dat bij jouw abonnement ook het geval. Je kunt de reisklasse van de reizen door de week ook naar de eerste klas wijzigen. Dit kan via jouw Mijn NS-account of via onze klantenservice. Let er dan wel op dat de ritprijzen wel duurder worden.

Dank voor je reactie.  Maar het gaat mij vooral om het reizen tijdens de daluren 1e klas doordeweeks (dus met 40% korting). Als ik via 'mijn NS' wijzig naar 1e klas, betaal ik dan het volle pond of wordt de 65+korting meteen toegepast??

Reputatie 6
Badge +2

Je wijzigt nu niets meer aan het abonnement, alleen de klasse. Dit doe je direct op de startpagina wanneer je bent ingelogd in het Mijn NS-account bij ‘mijn reisvoorkeuren'. Hierbij kun je de eerste klas aanzetten voor onbepaalde tijd. Hierbij veranderd verder niets aan de abonnementskosten. Je betaald dan alleen voor de eerste klas ritprijzen door de week met de 40% korting.

Dankjewel,  ik ga het maandag uitproberen  

Badge +3

Bij 65+ krijg je voor de trein geen leeftijdskorting, je kunt dus gewoon de (40% korting buiten de spits) prijzen aanhouden uit de Reisplanner.

Op het abonnement zelf krijg je (2e klas) 10 euro korting, bij 1e klas is dat 11 euro

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf pagina 4.

In bus/tram/metro krijg je 34% leeftijdskorting als je een persoonlijke kaart hebt (ongeacht welk abonnement dan ook).

Reputatie 7
Badge +4

Het is misschien wel verstandig een rekensommetje te maken. Ook met 40 procent korting liegen de brutotarieven er in de eerste klas niet om. Voor 87 euro heeft u Dalvrij. Met deze kaart reist u zonder verdere kosten eerste klas, zolang u maar incheckt in de daluren.

 

Reageer