beantwoord

Werkt mijn Weekend Vrij abonnement in een NS bus?

• 20 augustus 2020
  • 14 reacties
  • 446 Bekeken

Ik heb een NS flex weekend vrij abonnement gekocht, maar er zijn dit weekend werkzaamheden op het spoor bij Zwolle waardoor ik een NS snelbus moet nemen. Werkt mijn weekend vrij abonnement ook in de NS bus, of moet ik extra geld betalen om te kunnen reizen? Alvast bedankt! 

icon

Beste antwoord door loklok8 20 augustus 2020, 16:11

Ja, uw abonnement is ook geldig in de treinvervangende bus. Net als alle andere vervoersbewijzen die normaal geldig zijn in een NS trein. 

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ja, uw abonnement is ook geldig in de treinvervangende bus. Net als alle andere vervoersbewijzen die normaal geldig zijn in een NS trein. 

Hallo Selena1406, welkom op de NS Community. 

Ik zie dat loklok8 je vraag al heeft beantwoord :). 

Badge +3

Webcare zegt dat er poortjes open zullen staan in Zwolle (en waar je met de NS bus heen moet, dat zal Meppel zijn) maar dat betwijfel ik.

Je kunt dan het beste in Zwolle door de poortjes naar buiten en bij de mobiele CiCo (check in/out) paal bij de bussen inchecken, of aan de buitenkant van een poortje in Zwolle als je niet in de rij wilt staan voor de mobiele paal.

Bij Weekend Vrij en reizen op een zaterdag of zondag maakt het niet zoveel uit, dan check je eventueel gewoon uit in Zwolle en neemt een bus naar Meppel en checkt daar weer in om verder te reizen.

Bij reizen met korting zoals Dal Voordeel is het belangrijk om altijd ingecheckt te blijven (via mobiele paaltjes e.d) want anders kost een reis Maastricht - Groningen je soms ineens veel meer dan de € 16,20 die je zou verwachten.

Maastricht - Zwolle kost namelijk al € 16,20 met 40% korting, en als je niet binnen 35 minuten weer incheckt in Meppel komt daar dan zomaar € 9,00 bij voor naar Groningen. Die 'overstap’ zonder ingecheckt te zijn met de bus is namelijk ongeveer een half uur… ik zou het er niet op aan laten komen.

Nogmaals, met Weekend Vrij op zaterdag doe maar wat je wilt, maakt niets uit.

Bij Weekend Vrij en reizen op een zaterdag of zondag maakt het niet zoveel uit, dan check je eventueel gewoon uit in Zwolle en neemt een bus naar Meppel en checkt daar weer in om verder te reizen.,

Nogmaals met Weekend Vrij op zaterdag doe maar wat je wilt, maakt niets uit.

Advies tegen het beleid van NS in, je dient altijd ingecheckt te zijn tijdens je reis.

Badge +3

Advies tegen het beleid van NS in, je dient altijd ingecheckt te zijn tijdens je reis.

Klopt (of eigenlijk niet), maar geef mij maar de schuld.

Als er geen poortjes open staan en geen mobiele CiCo paaltjes bij de bussen moet je dus in feite weer inchecken bij de poortjes in Zwolle zonder naar binnen te gaan om ingecheckt met een bus naar Meppel te mogen.

Dat ‘advies’ is dus het enige juiste, maar wie snapt dat verder of gaat dat doen? Die mensen checken dus uit in Zwolle (poortjes dicht), stappen in een NS bus en zien vanaf Meppel wel verder.

En al staan er paaltjes bij de bussen in Zwolle, dan kom je aan op Meppel en moet daar weer uit- en opnieuw inchecken. Hoop gedoe… maar met een incheck in Zwolle aan de buitenkant van een poortje mag je ook vanaf Meppel (geen poortjes?) verder.

Dat is wél belangrijk bij reizen op saldo, zie mijn vorige reactie over een reis Maastricht - Groningen die zomaar meer dan de helft duurder uit kan vallen. Door ingecheckt te blijven bespaar je dus nogal wat geld, maar dan moet die mogelijkheid er wél zijn (poortjes open óf een mobiele incheckpaal voor bus)… 

Moet er de komende tijd nog iemand van Zwolle naar Meppel met NS bus (of andersom)? Laat maar weten waar het goed of fout gaat met poortjes en mobiele CiCo paaltjes.

Dat het bij een Weekend Vrij abonnement niet uitmaakt voor het saldo en de ritprijs, wil niet zeggen dat het toegestaan is. Ik weet inderdaad dat de mobiele paaltjes soms niet te vinden zijn, dat geeft echter geen vrijbrief om de incheckregels te negeren. Zonder een incheck is een Weekend Vrij abonnement niet geldig, ook in trein vervangend busvervoer. Bovendien vervalt daarmee ook de mogelijkheid op een Geld Terug bij Vertraging claim.

Badge +3

Voor een zaterdag/zondag met Weekend Vrij heb je 100% afgekocht reisrecht en is een incheck niet nodig. Dat is al vaak genoeg voorbij gekomen in andere topics, deze week nog.

Vandaar mijn reactie dat als het allemaal niet lukt met open poortjes of mobiele CiCo palen bij de bussen je dat gerust kunt overslaan… (al dan niet bewust).

Zolang je het niet 12 keer binnen een (half)jaar doet en je kaart geblokkeerd wordt, of een conducteur besluit (bij Flex) om een correctie van €50 te registreren. Plus uiteraard het GTbV verhaal. Het *advies* is dus zoveel mogelijk ingecheckt blijven en na inchecken ook weer uit te checken ergens (vooral bij met korting reizen), maar dat is hier dus niet aan de orde.

Voor een zaterdag/zondag met Weekend Vrij heb je 100% afgekocht reisrecht en is een incheck niet nodig.

Dus je geeft wederom het advies alhier om niet in te checken bij een afgekocht reisrecht, ik denk nogmaals dat dat niet de bedoeling is.

Dit is tegen het beleid van de vervoerders en het feit dat je bij reizen met de OV chipkaart altijd dient in- en uit te checken.

Zie ook de tekst van @Stijn NS .

Badge +3

Dus je geeft wederom het advies alhier om niet in te checken bij een afgekocht reisrecht, ik denk nogmaals dat dat niet de bedoeling is.

Dit is tegen het beleid van de vervoerders en het feit dat je bij reizen met de OV chipkaart altijd dient in- en uit te checken.

Zie ook de tekst van @Stijn NS .

Nogmaals, ik adviseer niet om bewust zonder incheck te reizen (trein, NS bus, whatever) maar als het je niet lukt of geen zin hebt om ergens onverwacht gesloten poortjes of ontbrekende mobie CiCo apparaten tegen te komen… dan is er met Weekend Vrij op een zaterdag niets aan de hand.

Zie specifiek deze reactie. Maar lees gerust de rest van dat topic ook even door. Tenslotte is er bij bussen geen ingangscontrole, en als die er wel is dan moeten ze je daar maar vertellen dat je toch eerst ergens moet inchecken met je Weekend Vrij (om welke reden dan ook).

Voor wat betreft de incheckplicht (dus wél altijd inchecken, ook met afgekocht reisrecht)

De staatssecretaris geeft echter ook aan dat zij niks ziet in het herzien van de in -en uitcheckplicht en maakt een duidelijk onderscheid tussen het incidentele en het structurele.

Dus bij werkzaamheden moeten zoeken naar een CiCo apparaat en dat overslaan is incidenteel en niets structureels of kwade opzet om kosten te besparen.

En als kers op de appelmoes voor de braafmensen (uit het Kamerdebat):

Bij de OV-chipkaart is ervoor gekozen om alle reizigers op dezelfde manier te laten in- en uitchecken. Een eenduidig handelingsperspectief is duidelijk voor alle reizigers. Met de wettelijke incheckplicht is deze uniformiteit geborgd.

Daarnaast biedt de incheckplicht ook voordelen voor de reiziger. De transactiegegevens zijn bruikbaar bij een beroep op de Geld terug bij Vertraging regeling; gegevens kunnen gebruikt worden bij de belastingaangifte of declaratie van reiskosten. Bovendien kan de vervoerder ten behoeve van de reiziger extra voertuigen inzetten indien uit de transactiegegevens blijkt dat de voertuigen op bepaalde trajecten vol zijn.

Yeah right, vooral dat laatste zeg! :rofl:

Webcare zegt dat er poortjes open zullen staan in Zwolle

De poortjes staan bij werkzaamheden @Robert B nooit meer open, zo ook niet te Zwolle dit weekend. Er staan extra paaltjes bij de bussen om uit of in te checken. Ingecheckt reizen in de NS bussen is vanzelfsprekend verplicht.

Reputatie 7
Badge +3

Voor reizigers met afgekocht reisrecht is het verplicht inchecken de facto afgeschaft in april 2015. Het in- en uitchecken is niet noodzakelijk voor het betalen voor de reis. Die is immers al betaald.

Ik raad overigens iedereen met afgekocht reisrecht aan om in- en uit te checken. Maar als het er een keer niet van komt dan is dat geen enkel probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Webcare zegt dat er poortjes open zullen staan in Zwolle

De poortjes staan bij werkzaamheden @Robert B nooit meer open, zo ook niet te Zwolle dit weekend.

Da's wel heel selectief quoten, hij zegt letterlijk “Webcare zegt dat er poortjes open zullen staan in Zwolle [...] maar dat betwijfel ik.". Richt je dus liever op webcare dan op Robert B.

@Robert B wilde het graag weten @mrfreeze hoe het geregeld was te Zwolle. Dat gaf ik slechts aan.

Badge +3

En dank daarvoor. Hoe de situatie ook is, het blijft vaak nogal onduidelijk voor reizigers.

Ikzelf ben er ook wel eens tegenaan gelopen, netjes inchecken voor de bus in Den Bosch (paaltje op perron bij spoor 1, het hek naar de bussen) wegens Dal Voordeel.

… en dan in Utrecht ergens bij spoor 20/21 niet naar binnen kunnen zonder dubbel in te checken, (geen mobiele paal te vinden) of via de SOS/Infozuil. Zal ze de kost niet geven bij wie het tot extra kosten geleid heeft zonder dat men het weet.

Zoals ik al zei kan je jezelf flink op kosten jagen bij een lange treinreis met een halfuurtje niet ingecheckt in een bus. E-tickets kunnen dan ineens heel erg handig zijn.

Reageer