beantwoord

Wijzigen Belgische bankrekening voor incasso: hoe aanvragen? (Liefst niet bellen)

• 8 januari 2019
  • 15 reacties
  • 409 Bekeken

Beste leden, moderators,

Ik ben momenteel van Belgische bank aan het veranderen.

Op 10/12/2018 heeft de dienst bankswitching al mijn domiciliëringen op mijn oude Belgische rekeningnummer beëindigd. Ik ging er vanuit dat zij de tegenpartijen voor mijn incasso's ging contacteren voor het switchen naar mijn nieuwe Belgische rekening. Door een misverstand werd alle partijen die op regelmatige basis geld op mijn rekeningnummer stortten gecontacteerd. 😞

Op 18/12/2018 kreeg ik een mail dat mijn factuur van Flexabonnement rond 20 december ging afgeschreven worden. Omdat ik op dat moment geen toegang had tot mijn rekening (kaartlezer verloren), dacht ik dat de incasso wel ging doorgaan.

Op 24/12/2018 om 22u kreeg ik een mail dat de automatische incasso van 17/12/2018 mislukt was. Op 25/10/2018 kreeg ik om 01u00 al een betalingsherinnering. 3 uur later dus. Mijn abonnement moest voor 31/12/2018 betaald zijn.

Op deze acceptgiro stond echter geen BIC-code en adres in Nederland. Mijn nieuwe bank had deze gegevens nodig voor een internationale overschrijving, waardoor de betaling maar niet lukte.

NS heeft ondertussen de betaling ontvangen. Er staat ook al een terugbetaling klaar.

In februari wil ik mijn Flex-abonnement weer aanzetten. Maar hoe kan ik dit betalen?

Ik heb vorige donderdag via de chat geprobeerd mijn rekeningnummer te wijzigen. Melanie kwam niet veel verder dan "Dat wordt moeilijk". Uiteindelijk moest ik de chat verbreken voor er een oplossing was. Ik heb toen wel doorgegeven dat er minstens twee moderatoren mijn privégegevens al hadden. Via die weg proberen?

Na deze lange inleiding toch even volgende vragen:
  • Hoe kan ik mijn bankrekening wijzigen?
Ik bel liever niet. De chat lukt niet. Ik ga mijn gegevens niet openbaar op Facebook zetten. En Twitter geef momenteel een foutmelding. Hiervoor moet ik eerst op Twitter inloggen op een vaste computer (die niet mijn werk-pc is).
Kan ik aan een NS loket een formulier tekenen?
In februari op een zaterdag langskomen bij de webhelp Groningen? Of het NS-hoofdkantoor in Utrecht? ... ? En in Mijn NS kan ik alleen een rekeningnummer wijzigen als ik iDeal heb. Gaat dus ook niet lukken. 😥
  • Waarom kwam de melding van de factuur na de automatisch incasso?
  • Kan in de brief van de gestorneerde incasso en de acceptgiro alle nuttige informatie vermeldt
worden? Dus IBAN- rekeningnummer, BIC-code, adres van incassant, bedrag, ...?

Ondertussen heb ik nog 3 Belgische rekeningen mét internetbankieren, maar zonder iDeal. 🤔😋🤔

Wil de NS mijn geld niet?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 8 januari 2019, 19:50

Hallo herrie,

Ik heb je gegevens nog niet, maar je kunt ook je bankrekeningnummer wijzigen via je Mijn NS-account als je een Flex abonnement hebt. Als je inlogt in je account vind je deze optie op de startpagina onder de knop 'bekijk en wijzig abonnement'. Heb je dit al geprobeerd?
Bekijk origineel

15 reacties

Hallo herrie,

Ik heb je gegevens nog niet, maar je kunt ook je bankrekeningnummer wijzigen via je Mijn NS-account als je een Flex abonnement hebt. Als je inlogt in je account vind je deze optie op de startpagina onder de knop 'bekijk en wijzig abonnement'. Heb je dit al geprobeerd?
Myriam,

Mijn Belgische bank zonder iDeal staat er niet tussen.

Badge +3
Sjonge zeg, lastig dat zoiets niet via chat opgelost kon worden!

Maar goed, ik ken je en je weet de weg! Op zich is een IBAN wijzigen in Mijn NS relatief eenvoudig (alhoewel, bij Flex dan weer niet las ik ergens...)

En áls dat al lukt (online) willen ze natuurlijk die ene eurocent via iDeal ter verificatie. NS gebruikt diverse rekeningen bij ABNA en INGB dus kan ik je helaas ook niet de juiste SWIFT/BIC codes geven. Daar zijn overigens wel online calculators voor.

Je zult in ieder geval een betalingskenmerk o.i.d. moeten hebben, want anders weten ze natuurlijk nog niet waar die eurocent vandaan komt.. Je klantnummer in de omschrijving van een overboeking toevoegen zal niet zomaar geaccepteerd worden denk ik.

Ik neem aan dat e.e.a. wel door een moderator opgepikt gaat worden! Oh wacht, Miriam heeft al gereageerd 😉
Hé wat vervelend!

Wil je mij dan je gegevens sturen? Ik ontvang graag de volgende gegevens:

• Volledige naam
  • Postcode en huisnummer
  • Geboortedatum
  • Oude en nieuwe rekeningnummer
De BIC-codes kan je online vinden als je het IBAN-rekeningnummer hebt.
https://www.ibanbic.be/
https://nl.ibancalculator.com/
e.a. Maar toen zei mijn bank dat het al te lang duurde.
Kleine update.

En vandaag de acceptgiro per post ontvangen met postdatum 31/12/2018. Daar staan de gegevens van de NS wél op. ☺️

In de brief staat dat ik 17 dagen krijg om te betalen vanaf dagtekening. Is dit de datum van verzending? Of de datum van ontvangst 10 dagen later?

Miriam,

Bedankt voor het in gang zetten van de wijziging.

En nog sorry dat ik je naam verkeerd schreef. 😐 Ik vrees dat het niet de eerste keer was.
Fijn dat de acceptgiro binnen is, wel vreemd dat je deze zo laat hebt ontvangen.
De dagtekening verwijst naar de datum die op de brief staat. Normaal gesproken ontvang je de brief de volgende dag of wellicht een dag daarna. Is dat voor nu een probleem?

Hopelijk is het rekeningnummer snel aangepast.

Geen probleem hoor 😉
Nee,

Geen probleem. Ik weet ondertussen dat post uit Nederland met minstens een week vertraging binnen komt.

Die meldingen op het forum rond acties in Spoor zijn ook handig. Dan weet ik "over ongeveer een week krijg ik dit ook". 😜

Super!

Ja haha dan ben je een beetje voorbereid 😉
Ik heb nog geen bericht ontvangen herrie en zal daarom even een reminder sturen.
Is het rekeningnummer misschien al aangepast?
Miriam,

Mijn oude rekeningnummer is ondertussen verwijderd uit Mijn NS. Van mijn nieuwe rekeningnummer is nog geen spoor te zien. 😋

Oh, maar dan is wel iets gaande dus 😛 Ik heb er in ieder geval nog even achteraan gemaild.
Miriam,

Aangezien ik gisteren nog geen incasso zag van NS, heb ik zelf een betaling van 0,01 euro richting NS ingegeven.

Daarnet nog eens naar mijn Mijn NS-omgeving gaan kijken. Mijn nieuwe rekeningnummer is eindelijk te zien. ☺

Bedankt voor alle moeite,
herrie
Hallo herrie, wat fijn om te lezen! Graag gedaan, mooi dat het is aangepast 🙂

Reageer