Zou het geen goed idee zijn om de levertijd van Flex-chipkaart te verlengen ?

• 18 september 2018
  • 9 reacties
  • 418 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
In de testfase van NS Flex is gebleken dat een nieuwe chipkaart met Flex-abonnement meer dan eens niet binnen de aangekondigde 5 werkdagen geleverd kon worden. Daar het abonnement, op een niet te vermijden wijze, wel 7 dagen na bestelling inging, zorgde dit naast veel onzekerheid ook voor veel frustratie en overlast bij de klant en maar zeker ook bij NS.
Waarom hanteert men thans nog dezelfde levertijd ?
Wederom zie ik op dit forum voortdurend berichten verschijnen van klanten die hun abonnement niet tijdig ontvangen en door de drukte op de verschillende kanalen (mede veroorzaakt door dit probleem), niet weten waar ze aan toe zijn of geconfronteerd worden met een hoop extra gedoe.
Zou het geen goed idee zijn om de levertijd (al dan niet tijdelijk) te verlengen ?

9 reacties

Ik zou de vraag graag omdraaien. Waarom zorgt de NS niet bij de introductie van een nieuw product (in de drukste maand van het jaar) dat er voldoende capaciteit is voor de benodigde kaarten?
@marv87 het probleem mbt de produktie ligt waarschijnlijk niet bij de NS maar bij de producent van de ov-chipkaart, te weten Translink.
NS zou op basis van de ervaringen uit de testfase en de huidige gang van zaken, de ingangsdatum van het abonnement kunnen verschuiven van 7 naar bijvoorbeeld 14 dagen na besteldatum.
Dit onder het motto: beter even geen kermis dan een koude kermis.
De NS is groot aandeelhouder van translink en heeft een dermate grote afname dat ze best afspraken kunnen maken om tijdelijk hogere capaciteit in te zetten.

Mee eens dat het beter is om vooraf al aan te geven dat de termijn van 7 dagen niet gehaald wordt zodat je geen abonnement afsluit dat binnen 7 dagen begint.
Maar als je toch voorbereidingen treft voor een grote lancering dat blijf ik erbij dat het afspreken van een hogere capaciteit bij je onderaannemer klantvriendelijker is.
Heb zelf geen zicht op het productieproces en de verhoudingen tussen Translink en NS. Constateer wel dat het probleem uit de testfase (nog) niet is opgelost. Neem hierbij aan dat hier op het forum slechts het topje van de ijsberg zichtbaar is en dat de servicekanalen danig (extra) worden verstopt door klanten die naar een oplossing zoeken.
Zou het ondertussen dan niet raadzaam zijn om de ingangsdatum van het abonnement (tijdelijk) te verschuiven ? Dit lijkt mij een bijzonder eenvoudige maatregel, die de overlast voor de klant en de NS drastisch zou kunnen beperken.
...... en het duurt maar voort:

https://community.ns.nl/members/m-de-koning-9917

https://community.ns.nl/members/emma-vm-60104

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ov-chipkaart-met-ns-flex-nog-steeds-niet-ontvangen-51682

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ov-flex-kaart-nog-niet-ontvangen-maar-betaal-per-vandaag-al-51686
weer oorverdovende stilte.

Als je pro-actief wil overkomen ga je alle klanten zelf actief benaderen dat ze extra kosten kunnen terugvragen.

Het is natuurlijk bizar, je incasseert het geld en doet verder niets, terwijl je al van te voren weet dat dit gaat gebeuren.
@MvanGelder De extra reiskosten vallen in het niet, in vergelijking met de tijd die de klant EN NS kwijt zijn met het melden, uitzoeken en oplossen van het probleem.

Het zou al heel wat zijn als je op de hoogte zou worden gesteld van het feit dat de levering vertraging oploopt en dat de ingangsdatum, indien gewenst, wordt aangepast.

Blijf mij afvragen waarom de ingangsdatum niet al bij bestelling op een later tijdstip is en wordt gezet.
Vooral de klant, NS moet alleen evt extra reiskosten vergoeden, de klant kan soms dagen aan de telefoon of de live chat hangen.
Omdat de klant zowaar niet op de hoogte wordt gesteld van de vertraagde levering en mogelijk te ondernemen acties, ga ik er toch wel vanuit dat er een behoorlijk beslag wordt gelegd op de beschikbare service-capaciteit. De klant gaat via de verschillende kanalen zijn beklag doen en zoeken naar oplossingen.
Ook al zou de klant er via dit forum achter zijn gekomen, dat extra reiskosten gedeclareerd kunnen worden, wil dat nog niet zeggen dat dat voor hem een passende oplossing is.

Bijkomend is dat de Klantenservice slechts uit coulance lijkt te willen handelen. Het niet kunnen of willen erkennen dat de klant, na aan zijn verplichting te hebben voldaan (c.q. betaald te hebben) recht heeft op levering conform hetgeen overeen is gekomen, maakt dat de afhandeling van verzoeken tot restitutie of compensatie zich ellenlang kunnen voortslepen en dus ook voor NS extra inzet vergen.

Zou ook hier niet een duidelijke regeling (bijv. Compensatie bij Vertraagde Levering van Vervoersbewijzen) soelaas kunnen bieden ?

Reageer