beantwoord

Actuele situatie op het spoor - hoe moeilijk kan communiceren zijn ....

De volgende melding staat op NS.NL:
Tussen Tilburg en Breda rijden geen Intercity's door een defect spoor.
Er rijden snelbussen tussen Breda en Tilburg.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min.
De verstoring is naar verwachting rond 17:00 uur verholpen.
Reizigers tussen Eindhoven en Den Haag C./Rotterdam C. kunnen omreizen via Utrecht C.

Mijn vraag: rijden er nu WEL sprinters tussen Tilburg en Breda? Dat wordt niet duidelijk uit dit bericht. Als ze NIET rijden, zeg dat dan. Als ze WEL rijden, zeg dat dan. Nu blijft het in het midden hangen, want er rijden GEEN Intercity's maar WEL snelbussen. En de Sprinters dan, dat zijn toch ook treinen?
icon

Beste antwoord door Brian NS 27 juli 2016, 09:52

De collega's van de landelijke reisinformatie geven het volgende aan:

Wij kunnen alleen toevoegen wat er niet rijdt en dit specificeren we wel door te zeggen ' er rijden geen intercity's' , als er ook minder Sprinters rijden bovenop de intercity' s gebruiken we ' minder treinen, ' veel minder treinen, of ' geen treinen' als er niets rijdt. Het is dus niet mogelijk om daaraan toe te voegen dat Sprinters wel rijden.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 4
Er zullen eens een dag geen stremmingen zijn tussen Rotterdam en Venlo.
Het lijkt er sterk op dat sprinters wel reden/rijden, vandaar de specifieke keuze om alleen Intercity's te benoemen in de communicatie.
Het lijkt er sterk op dat sprinters wel reden/rijden, vandaar de specifieke keuze om alleen Intercity's te benoemen in de communicatie.

Klaas-Jan: bedankt voor je reactie, maar je mist het hele punt dat ik wil maken. Juist OMDAT er niets over de Sprinters wordt gezegd, is het bericht (in ieder geval voor semi-autisten zoals ik) onduidelijk. Het feit dat er snelbussen rijden zou kunnen betekenen I(maar zou dat ook niet....) dat er helemaal geen treinen rijden. Het feit dat deze verstoring met een RODE linkerrand op de site stond, suggereert OOK dat er geen (enkel) treinverkeer mogelijk was. Conclusie: onduidelijke communicatie. En om daar op voort te borduren: op het station ZELF was de communicatie zo mogelijk nog verwarrender. Op de vraag (aan de steward) wanneer de eerste trein naar Breda zou vertrekken, kwamen telkens verschillende antwoorden. Het ene moment wast beneden in de stationshal te zien dat de Sprinter WEL reed, boven op het perron werd dit weer tegengesproken door de vertrekinformatie. Het was kortom een zootje. De stewards doen hun best maar moetn ook maar afgaan op de informatie die zij krijgen. Dit is voor GROTE verbetering vatbaar!
Reputatie 4

Er staat dat er geen intercity's rijden. Hieruit mag worden opgemaakt dat er wel Sprinters rijden. Rijden de Sprinters niet, dan zou er worden gezegd dat er ofwel helemaal geen treinen rijden, ofwel geen Sprinters rijden. In dit geval wordt enkel gesproken over uitval van IC's, dus mag ervan worden uitgegaan dat er enkel geen IC's rijden.

Semi-autist is overigens geen argument. Als ik het als semi-autist begrijp, moet jij het als semi-autist ook begrijpen. Dit is gewoon een gevalletje begrijpend lezen.

Er staat dat er geen intercity's rijden. Hieruit mag worden opgemaakt dat er wel Sprinters rijden. Rijden de Sprinters niet, dan zou er worden gezegd dat er ofwel helemaal geen treinen rijden, ofwel geen Sprinters rijden. In dit geval wordt enkel gesproken over uitval van IC's, dus mag ervan worden uitgegaan dat er enkel geen IC's rijden.

Semi-autist is overigens geen argument. Als ik het als semi-autist begrijp, moet jij het als semi-autist ook begrijpen. Dit is gewoon een gevalletje begrijpend lezen.

Hee Jer-Voo: dan zal ik wel een volbloed-autist zijn! Haha man, je snapt er ook al geen snars van.
Ik snap 'm, zonder ooit getest te zijn op autisme en dergelijke, wel. Je zou, om discussie te voorkomen, in dit soort situaties inderdaad graag expliciet vermeld zien staan dat de stoptreinen wel rijden.
Ik snap 'm, zonder ooit getest te zijn op autisme en dergelijke, wel. Je zou, om discussie te voorkomen, in dit soort situaties inderdaad graag expliciet vermeld zien staan dat de stoptreinen wel rijden.

Mijn dank is groot, Henk_NL, eindelijk iemand die ME, c.q. HET begrijpt. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om expliciet te vermelden dat Sprinters wel of niet rijden? En nogmaals: de verwarring kwam mede door de rode linkerkantlijn op NS.NL bij het verstoringsbericht, die volgens de site NOTA BENE! betekent: GEEN treinverkeer mogelijk. En ik weet zeker dat ik me niet vergis: een Sprinter is een trein, en geen lieveheersbeestje. Over en sluiten.
Je vergist je niet, de situatie betrof een TIS 1.2 scenario, waarin er nog wel treinverkeer mogelijk is, maar beperkt (30+ minuten vertraging). Er reden dus nog wel treinen, en dat waren de stoptreinen cq. Sprinters. Dat zie je ook terug op de vertrekstaat van gisteren.

Ik sluit me aan bij de suggestie om bij de status "geen Intercity's" expliciet te vermelden dat er dus wel stoppers rijden. Klein werkje, scheelt een hoop.
De sprinters reden gewoon. Als er dus gemeld wordt dat de Intercity's niet rijden, dan gaat het ook echt alleen om de Intercity treinen die niet rijden. In de reisplanner op de site zie je op zo'n moment ook als je de reist plant dat de overige treinen wel gewoon rijden.
Nu maak je je er wel makkelijk vanaf Brian. Jij en ik weten inderdaad dat de Sprinters wel reden, maar wanneer je op een chaotisch station staat tussen de onwetende mensen dan is het, bij alleen de melding "geen Intercity's", niet altijd duidelijk dat de Sprinters wel rijden. Daarover is discussie mogelijk. Dat probleem zou je eenvoudig kunnen tackelen door bij de verstoringsstatus "geen Intercity's" expliciet te vermelden dat er dus wél stoppers rijden.
Ik probeer me er niet makkelijk vanaf te maken. Alleen is het zo dat als er helemaal geen treinen rijden er ook echt wordt aangegeven dat er geen treinverkeer mogelijk is tussen A en B. Dat hier dus explicitet wordt aangegeven dat het gaat om Intercity's die niet rijden, kan daaruit worden opgemaakt dat de sprinter treinen wel reden. In de reisplanner op de ns.nl of in de app zie je op zo'n moment ook dat alleen de Intercity treinen vervallen.
Misschien is dit topic dan de spreekwoordelijke druppel, maar oke. Dat er wel Sprinters hebben gereden is inmiddels duidelijk. Dat is ook al geen onderwerp van discussie meer, het gaat inmiddels over een oplossing om deze discussies te voorkomen. Daar ga je in zijn geheel aan voorbij. De status quo is mij bekend, ik werk er dagelijks mee.

Er komen de laatste tijd op het forum veel nietszeggende of wel heel voor de hand liggende antwoorden terwijl er door een aantal medeforummers, waaronder mijzelf, wel een hoop tijd wordt gestoken in uitzoeken en puzzelen, zoals topics over de informatievoorziening, waar ik aardig thuis in ben. De lol is er wat mij betreft momenteel wel vanaf.

"Geen intercity's" is een van de versperringsmaatregelen in patrooninformatie en derhalve zou het in de presentatie vrij eenvoudig moeten zijn om dit wél expliciet te vermelden. Daar blijkt behoefte aan te zijn, en ik kan geen argument tegen bedenken. Jij wel ?
We waarderen je bijdrage aan het forum en spijtig om te lezen dat de lol er momenteel af is. Ik zal de feedback in dit topic doorgeven aan onze collega's van de reisinformatie. Maar toch denk ik dat deze informatie niet tot verwarring zou moeten leiden bij een reiziger. Als de reiziger ook nog in de planner zou kijken wordt snel duidelijk dat de sprinter treinen wel gewoon rijden. Dat de communicatie op het station verschillend en misleidend is vind ik kwalijker en verdient onze aandacht.
Maar dan blijft voor mij het volgende staan. Er is - blijkbaar - wel discussie over deze manier van presenteren. Anders was heel dit topic er niet geweest. De gehele discussie is eenvoudig op te lossen door de presentatie iets aan te passen. Die presentatie is ook onderdeel van het grotere probleem 'buiten', want die informatie komt uit dezelfde keten. Is er een reden om deze wijziging niet door te voeren, en zo ja, dan vraag ik mij af wat die reden is. Het behelst immers alleen een stukje presentatie, geen enorme wijziging in heel de keten o.i.d.
Dat zou ik bij onze landelijke reisinformatie moeten navragen. Ik hun beweegredenen niet.
We waarderen je bijdrage aan het forum en spijtig om te lezen dat de lol er momenteel af is. Ik zal de feedback in dit topic doorgeven aan onze collega's van de reisinformatie. Maar toch denk ik dat deze informatie niet tot verwarring zou moeten leiden bij een reiziger. Als de reiziger ook nog in de planner zou kijken wordt snel duidelijk dat de sprinter treinen wel gewoon rijden. Dat de communicatie op het station verschillend en misleidend is vind ik kwalijker en verdient onze aandacht.

Brian, ik kom hier Henk te hulp. Je zegt (nota bene) zelf: ""dat deze informatie niet tot verwarring zou moeten leiden bij een reiziger". Kijk, dat ben ik nou eens 1000% met je eens. Het probleem, in ieder geval MIJN probleem als reiziger (= klant, best belangrijk dus) is dat het dat nou net WEL doet. Tot verwarring leiden dus. Henk zegt terecht dat dit topic er anders helemaal niet geweest was. Het zal voor de meeste mensen allemaal misschien wel klip en klaar zijn, maar niet voor iedereen dus. En nou voor de laatste keer: hoe moeilijk is het nou helemaal om VOLLEDIG te zijn, en dus ook te vermelden wat er eventueel WEL rijdt? En nu kap ik ermee.
Ik probeer me er niet makkelijk vanaf te maken. Alleen is het zo dat als er helemaal geen treinen rijden er ook echt wordt aangegeven dat er geen treinverkeer mogelijk is tussen A en B. Dat hier dus explicitet wordt aangegeven dat het gaat om Intercity's die niet rijden, kan daaruit worden opgemaakt dat de sprinter treinen wel reden. In de reisplanner op de ns.nl of in de app zie je op zo'n moment ook dat alleen de Intercity treinen vervallen.

Brian: dat is nou NET het probleem: op de site van NS werd deze verstoring namelijk met een rode linkerbalk aangegeven, en dat betekent GEEN TREINVERKEER MOGELIJK! Dat is dus in tegenspraak met het feit dat er WEL Sprinters reden!!!
De collega's van de landelijke reisinformatie geven het volgende aan:

Wij kunnen alleen toevoegen wat er niet rijdt en dit specificeren we wel door te zeggen ' er rijden geen intercity's' , als er ook minder Sprinters rijden bovenop de intercity' s gebruiken we ' minder treinen, ' veel minder treinen, of ' geen treinen' als er niets rijdt. Het is dus niet mogelijk om daaraan toe te voegen dat Sprinters wel rijden.
Dat zijn inderdaad de achterliggende codes, maar de presentatie horende bij die codes kan prima aangepast worden. Dat ligt alleen bij andere afdelingen dan LRI.
Reputatie 3
Brian,

"het is dus niet mogelijk" leidt tot allergische reacties bij reizigers. Henk_NL heeft gelijk, het kan (eenvoudig) duidelijker gemaakt worden.

Ik merk dat de reisinformatie voor mij als reiziger vaak onduidelijk is. Laat ik de werkzaamheden op de website eens bekijken - dat is geen haastwerk (want gepland), en zou dus duidelijk moeten kunnen zijn:

"Werkzaamheden" "Amsterdam-Hengelo: beperkt treinverkeer", en doorklikkend:
"werkzaamheden", "Oorzaak: door drukte in IC Berlijn" - "advies: gebruik binnenlandse treinen".

--> Zijn er nu werkzaamheden, of is dit alleen een waarschuwing dat de IC Berlijn druk is?

De volgorde bij werkzaamheden is vaak onlogisch - welke treinen wel/niet rijden staat niet of pas heel laat in het bericht, soms zelfs niet.

Neem de werkzaamheden Arnhem-Nijmegen/Tiel 28-31 juli: bij de verwijzing staat "gewijzigd treinverkeer", in het bericht zelf staat wel welke bussen er rijden, maar nergens staat welke treinen er wel of niet rijden. Onduidelijk voor mij is verder of de NS-bussen in Elst stoppen, of op de A325, of niet, danwel of de Arriva-bussen naar Elst rijden of naar de carpoolplaats.

Ik mis in al deze berichten als eerste stap het "wat" er aan de hand is - geen, of minder, treinen? Pas als ik dat weet is het voor mij zinvol iets te lezen over de gevolgen: extra reistijd, omreismogelijkheden of bussen.

Reageer