AD Al gelezen? Ze werkte bij de NS Klantenservice/Nu dus niet meer....

• 16 maart 2021
  • 10 reacties
  • 331 Bekeken

Reputatie 2

Keurige uitzendkracht NS verduisterde 30.000 Euro!

Dat is niet zo mooi dan…….

NS: Nog beter controleren dus!…...

10 reacties

'Keurige' uitzendkracht van NS drukt 30.000 euro achterover: ‘Ik wilde van mijn schulden af’

Een uitzendkracht van de NS heeft 173 keer een bedrag van nét onder de 250 euro naar haar eigen rekeningen overgeschreven. Zo drukte ze stelselmatig bijna 30.000 euro achterover. ,,Ik werd gek van de aanbellende deurwaarders, en wilde van mijn schulden af.’’

Ard Schouten 15-03-21, 18:30 Laatste update: 19:28

•  
  •  
  •  

119 keer schreef ze in een half jaar tijd een bedrag van net onder de 250 euro over naar haar eigen bankrekening. En in de week nadat ze uit dienst trad, maakte ze het helemaal bont. Ze vroeg haar manager van de afdeling Klantenservice of ze nog ‘even in het systeem mocht’ om ‘haar uren te kunnen schrijven’. Maar vervolgens deed ze die dag nóg eens 54 overschrijvingen. 

Het ging simpel: ze veranderde de bankrekeningnummers van klagende NS-klanten - die geld tegoed hadden als er iets fout was gegaan met een abonnement of een los kaartje - in haar eigen rekeningnummer. Ze had drie verschillende, zodat het niet opviel. 

Ze was gemachtigd eigenhandig bedragen over te schrijven tot 250 euro. 
In totaal drukte ze zo dus bijna 30.000 euro achterover. Deels valt dat onder verduistering in dienstbetrekking, deels onder diefstal. Omdat ze bij de laatste 54 overmakingen formeel niet meer voor de NS werkte. 

De vrouw sluisde het geld dat bedoeld was voor reizigers een halfjaar lang naar haar eigen rekeningen over. Foto ter illustratie. © ANP

Gek van deurwaarders

Gek was ze geworden van de vele deurwaarders aan haar deur. Telkens weer kwamen er brieven van schuldeisers binnen. Het bedrag aan schulden - een opstelsom van ‘verkeerde keuzes in het verleden, studieschuld, telefoonrekeningen en ov-kosten - is opgelopen tot 80.000 euro. 

,,Toen het steeds lukte, ben ik doorgegaan met de overschrijvingen. Terwijl ik wist dat het fout was. Maar ik wilde van alles af. Ook die laatste dag handelde ik uit stress. Ik wist dat ik nooit meer bij het geld zou kunnen, dus besloot er in één dag voor het laatst een groot bedrag af te halen.’’ Dik 13.000 euro welteverstaan. 

Ik schrik ervan wat ik hier hoor en zie.

Officier van justitie

Trillende benen

Voor de rechtbank verschijnt een keurige jongedame, die de schuldenlast alleen draagt. Niemand buiten haar advocaat en medewerkers van de Reclassering weet wat er speelt, snottert ze. Haar benen en armen schokken alsof ze op trilplaat zit.  De rechter aankijken durft ze amper. Ze praat zacht. Misschien wel in de hoop dat niemand hoort in welk ‘moeras van torenhoge schulden’ ze zichzelf vast heeft gedraaid, zo omschrijft haar raadsman haar situatie treffend. 

Zowel de politierechter als de officier van justitie zeggen met haar te doen te hebben. De officier: ,,Ik schrik ervan wat ik hier hoor en zie. En ook van het feit dat de verdachte geen hulp zoekt om haar financiën te regelen. Ik voel ook echt met u mee, het is een schrijnende situatie.’’

Als je hier op dit forum leest over de constant terugkerende ICT problemen bij NS dan verbaasd je dit natuurlijk niet echt. Blijkbaar hanteert het bedrijf dan ook geen 4-ogen principe? 

Excuses voor de dubbele reactie maar dat je 173 keer een bedrag naar jezelf kan overmaken……..

Er komen in die 6 maanden dan toch mensen klagen die dat geld hadden moeten ontvangen en dan ga je toch nader onderzoek doen. überhaupt een uitzendkracht al rechten geven om zelfstandig

€ 250,00 over te maken doet bij mij al de nodige vragen opwellen.

Ik vind dit verhaal echt ongelooflijk en het zou mij niet verbazen als er dus meer mensen binnen NS dit doen. Mevrouw heeft 173 keer een bedrag naar zichzelf overgemaakt. Ik vind het zeer verontrustend dat dit bij zo'n groot bedrijf dus allemaal kan.

Keurige uitzendkracht NS verduisterde 30.000 Euro!

Dat is niet zo mooi dan…….

NS: Nog beter controleren dus!…...

Waarom? Het is uiteindelijk toch aan het licht gekomen? Als je voor 30.000 euro controleert (daar zit je zo aan in een grote organisatie), dan ben je het geld voorgoed kwijt. Van de 30.000 uit dit verhaal komt waarschijnlijk nog wel wat terug.

Reputatie 3

'De officier: ,,Ik schrik ervan wat ik hier hoor en zie. En ook van het feit dat de verdachte geen hulp zoekt om haar financiën te regelen. 

Misschien zou die officier zich eens moeten verdiepen in de materie. Het aantal mensen met problematische schulden neemt al jaren toe en een steeds kleiner deel van die mensen komt er uit. 

https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/2020/toegang-tot-wet-schuldsanering-is-een-hindernisbaan-zonder-finish

Grootste deel van het geld zal ook wel af zijn geschreven. In de praktijk wordt er in dit soort gevallen uiteindelijk ook maar een fractie van de schuld de bij schuldeiser afgelost. 

Badge +3

Heb ooit een cursus ‘rondkomen met inkomen’ gevolgd en het is inderdaad verbazend hoe veel mensen met minimale inkomsten torenhoge schulden weten op te bouwen, bijv. op krediet een complete inrichting van een huis bij de Wehkamp kopen en er achter komen dat ze alleen al de rente over een bedrag van zeg € 30.000 euro niet eens kunnen betalen, ook niet als (veel goedkopere) lening bij een bank.

Of diep in de put terecht komen door andere foute keuzes, zoals dure verslavingen. Goede schulddienstverlening (minnelijk traject) of sanering (wsnp) is dan inderdaad een beste noodzaak, maar kan me goed voorstellen dat o.a. de gemeentelijke instellingen daar niet altijd tot het uiterste in willen gaan. Dat blijft dan meestal bij die cursussen budgetbeheer of dringende maar uiterst logische adviezen zoals ‘dan verkoop je toch gewoon de auto/boot’ e.d.

Maar goed, als een uitzendkracht bij de NS ‘zomaar’ geld kan wegsluizen… 

Reputatie 7
Badge +3

'De officier: ,,Ik schrik ervan wat ik hier hoor en zie. En ook van het feit dat de verdachte geen hulp zoekt om haar financiën te regelen. 

Misschien zou die officier zich eens moeten verdiepen in de materie. Het aantal mensen met problematische schulden neemt al jaren toe en een steeds kleiner deel van die mensen komt er uit. 

https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/2020/toegang-tot-wet-schuldsanering-is-een-hindernisbaan-zonder-finish

Grootste deel van het geld zal ook wel af zijn geschreven. In de praktijk wordt er in dit soort gevallen uiteindelijk ook maar een fractie van de schuld de bij schuldeiser afgelost. 

Waarom zou de officier van justitie zich moeten verdiepen in de schilden materie? Dat zouden bedrijven en geldverstrekkers moeten doen. De verleiding tot kopen al dan niet op afbetaling is veel te groot. Je moet bepaalde dingen hebben om mee te kunnen doen. Zou willen banken en andere bedrijven dat je steeds meer met een smartphone gaat doen. Voor een beetje smartphone die redelijk wat apps kan hebben, ben je zo honderden euro's kwijt en daar moet dan ook nog een abonnement bent met de nodige data voor die apps. Als je dan ook nog Flex bij NS hebt, zie je pas later wat je verreisd hebt. Door dat steeds minder contant betaald wordt, zien mensen ook steeds minder wat iets waard is. Er zou wat meer aandacht moeten komen voor de schuldenproblematiek.

MoDe schreef: 

Voor een beetje smartphone die redelijk wat apps kan hebben, ben je zo honderden euro's kwijt en daar moet dan ook nog een abonnement bent met de nodige data voor die apps.

Probleem zit er volgens mij meer erin dat tegenwoordig iedereen minimaal een IPhone of de nieuwste Samsung wil hebben Ik heb zelf toevallig vorige week een nieuwe telefoon gekocht omdat mijn oude het na 5 jaar begaf. Een Xioami voor `149 euro tezamen met een abonnement van € 7,50 per maand. Ik heb het idee dat ik daar niet failliet aan ga. Ik ben wel met je eens dat alleen maar pinnen leidt tot gemakkelijker geld uitgeven. Volgens mij zijn er ook genoeg onderzoeken die dit overduidelijk hebben uitgewezen. Ook de kredietverschaffing via NS Flex ben ik absoluut geen voorstander van. Achteraf betalen geeft per definitie meer problemen omdat er altijd mensen zullen zijn die geen geld op hun rekening hebben staan op moment van incasso. Daarnaast worden er door een kredietcheck mensen bij voorbaat uitgesloten. Soms geheel ten onrechte.

In het verleden is er een topic geweest van kinderen die een NS Flex abonnement hadden terwijl NS Flex voor kids op dit moment nog niet bestond. Ik vind een uitzendkracht die zelfstandig een bedrag van € 250,00 kan uitbetalen eigenlijk in dezelfde categorie vallen. Zoals een oud spreekwoord zegt: De gelegenheid maakt de dief.    

Badge +3

Voor een beetje smartphone die redelijk wat apps kan hebben, ben je zo honderden euro's kwijt en daar moet dan ook nog een abonnement bent met de nodige data voor die apps.

Welkom in de 21e eeuw. Geen smartphone of internet (willen) hebben is inderdaad een keuze.

Het wordt wel een lastige keuze soms, geen internet onderweg/buitenshuis!

Reputatie 7
Badge +3

Er zitten inderdaad meerdere kanten aan een verhaal als dit.

Het is in een land als Nederland inderdaad zeer verontrustend hoe snel schulden kunnen ontaarden in problematische schulden. Wat er nog bijkomt is dat er een hele sector is van bedrijven die geld verdienen aan schulden. Die sector heeft helemaal geen belang bij het verminderen van de schuldenlast. Dan heb ik het nog niet eens over de Belastingdienst die mensen achtervolgt met krankzinnige verhogingen wanneer er niet snel. betaald wordt, zelfs als de Belastingdienst zelf een fout gemaakt heeft.

Er zal in het onderwijs veel meer aandacht moeten worden besteed aan het beheren van je financiën. Net zoals je in het onderwijs aandacht zult moeten besteden aan het verdienmodel van gokken en waarom je geld weggooit wanneer je gokt. Ik kan me een economieleraar herinneren die dat haarfijn uitlegde. Dan ben je veel beter gewapend tegen allerhande verleidingen in het leven.

Dan nog iets over het opsporen van fraude binnen NS. Het is niet de eerste keer dat een dergelijk verhaal aan het licht komt. De interne controle laat blijkbaar nog steeds te wensen over. Des te schrijnender zijn daarom de situaties waarin NS ogenblikkelijk €250 in rekening brengt bij klanten terwijl ze zelf de registratie en administratie van hun OV-fietsen.niet op orde hebben.

Voor het overmaken van gelden zou een bedrijf als NS natuurlijk het 4-ogenprincipe moeten hanteren. Een betaling wordt pas uitgevoerd nadat die geautoriseerd is door een tweede persoon. Je bent als bedrijf erg naïef wanneer je uitzendkrachten ongecontroleerd betalingen laat uitvoeren.

iMark schreef:

Voor het overmaken van gelden zou een bedrijf als NS natuurlijk het 4-ogenprincipe moeten hanteren. Een betaling wordt pas uitgevoerd nadat die geautoriseerd is door een tweede persoon. Je bent als bedrijf erg naïef wanneer je uitzendkrachten ongecontroleerd betalingen laat uitvoeren.

Ik vraag mij af wat de rechter hier bijvoorbeeld van gaat vinden. Ik kan mij heel goed voorstellen dat NS in deze vanuit justitie een behoorlijke tik op de vingers krijgt en bijvoorbeeld maar een beperkte schadevergoeding.   

Reageer