beantwoord

Al een jaar rekeningen krijgen van he dochter

• 18 december 2020
  • 12 reacties
  • 530 Bekeken

Goedemorgen! 
Ik krijg nu al ruim een jaar de rekeningen van onze dochter via de mail! Gelukkig is het na een HALF JAAR bellen en gedoe gelukt haar rekeningnummer aan haar uitgaven/treinreizen te koppelen! Daarvoor ging het bedrag van onze rekening af en moesten wij het bij haar terug vorderen. Nu (ruim een jaar verder) ontvang ik nog steeds HAAR FACTUREN via de mail! Ze woont sinds april dit jaar niet meer thuis! We snappen allemaal niet wat er zo moeilijk is om dit nu eindelijk eens in orde te krijgen…

Meerdere mensen uit 1 huishouden moeten toch ook een eigen account kunnen hebben en beheren? 
Bovendien is dit privacy schending!!!

Al met al hebben we UREN aan de telefoon gehangen met medewerkers van de NS…

Ik zou het graag eens opgelost zien! 

icon

Beste antwoord door Mark NS 19 december 2020, 11:14

Als je, naast je eigen facturen, ook de facturen voor een abonnement van je dochter in je eigen Mijn NS account ziet staan, dan ben je waarschijnlijk nog de contractant van een abonnement op de OV-chipkaart van je dochter. De contractant van een abonnement ontvangt namelijk factuurnotificaties en heeft via Mijn NS toegang tot de facturen. De enige optie zou dan zijn om het abonnement op de kaart van je dochter te beëindigen zodat zij die daarna opnieuw kan bestellen op eigen naam. 

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Facturen worden niet per mail gestuurd, waarschijnlijk ontvang je betalingsherinneringen. Die worden gestuurd als de automatische incasso is mislukt. Of worden de bedragen nog steeds van jouw rekening afgeschreven? 

Het lijkt er op dat jouw emailadres gekoppeld is aan het account van jouw dochter. Dit kan degene op wiens naam het NS account staat wijzigen. Lukt het niet om het emailadres zelf te wijzigen, dan kun je het beste toch weer contact opnemen met de klantenservice. Wij zijn een reizigers-helpen-reizigerscommunity en kunnen niet bij klantgegevens.

Badge +3

Kunnen ook factuurnotificaties van NS Flex zijn.

E-mail adres wijzigen kan via https://login.ns.nl/personal/change-email maar dat kan alleen de contracthouder doen.

Heb je ooit het abonnement voor je dochter besteld, dan ben je zelf de contracthouder. Inloggen in Mijn NS kan dan met het e-mailadres waar die facturen/notificaties op binnen komen.

MoDe: ik krijg een mail dat er een factuur is (die vanzelf automatisch voldaan wordt). In die mail staat het bedrag wat afgeschreven wordt van de rekening van mijn dochter. Het is dus een mail die naar haar zou moeten gaan. Wat zo vervelend is, is dat we hier al ruim een haar mee bezig zijn! 
En bovendien is dit iets wat beslist niet mag volgens de privacy-wet… ik heb het hier gepost omdat ik er een beetje moedeloos van wordt… We hebben al tig keer met de klantenservice gebeld....

Badge +3

Qua privacy is er weinig aan de hand, want het gaat om uw dochter en het e-mailadres is gewoon dat waarop haar (NS Flex als die facturen maandelijks is) abonnement besteld is.

Als bijv. niet u maar ik die factuur(meldingen) zou krijgen dan is dat natuurlijk wel een privacy-issue, maar de factuur zelf zit niet bij de mail dus dan zou iemand anders alleen een klantnummer weten.

Degene die in Mijn NS kan inloggen met het betreffende e-mailadres kan het gewoon zelf aanpassen in Mijn NS.

Klik anders gewoon op ‘Wachtwoord vergeten’ en volg de instructies in de mail die u krijgt.

Reputatie 7
Badge +3

Als die dochter meerderjarig is, is het wel degelijk een privacy-issue. 't Zou me eerlijk gezegd niks verbazen als er in de administratie van NS weer 's het een en ander aan elkaar gekoppeld is wat niks met elkaar te maken heeft. Net als de OV-chipkaarten met verkeerde foto's/gegevens, de problemen met tweelingen, enz.

Goedenavond Wilka en welkom bij de NS Community.

Wil je mij een privébericht sturen met jouw gegevens? Dan kijk ik graag of ik iets geks kan ontdekken, waardoor dit nog niet is opgelost. 

Stuur je jouw naam, postcode en huisnummer, geboortedatum en e-mailadres mee? 

Dit is zeker een privacy kwestie! Dochter is 23 en woont niet thuis. We hebben minstens 15 keer geprobeerd (inderdaad met de administratie) de boel op orde te krijgen! Uiteindelijk is het de laatste keer gelukt háár bankrekening aan haar kaart te koppelen zodat het bedrag nu van haar rekening wordt afgeschreven. Maar wij ontvangen dus nog steeds de mail met het factuurbedrag. Ook dit is al meerdere keren besproken met medewerkers van de NS… Het abonnement is ook niet op dit e-mailadres besteld. Het is een rommeltje qua administratie bij de NS! 

Badge +3

Heb je al geprobeerd in te loggen in Mijn NS met het e-mailadres waar die facturen op binnenkomen (desnoods via wachtwoord vergeten)?

Dan kan je het zelf eenvoudig aanpassen, zie een van mijn vorige reacties.

Dat kan niet; dat is juist het probleem… Mijn eigen factuur komt daar ook binnen. Wij hebben dit geprobeerd én dit is door NS medewerkers meerdere keren geprobeerd maar tot op heden nog niet gelukt... 

Als je, naast je eigen facturen, ook de facturen voor een abonnement van je dochter in je eigen Mijn NS account ziet staan, dan ben je waarschijnlijk nog de contractant van een abonnement op de OV-chipkaart van je dochter. De contractant van een abonnement ontvangt namelijk factuurnotificaties en heeft via Mijn NS toegang tot de facturen. De enige optie zou dan zijn om het abonnement op de kaart van je dochter te beëindigen zodat zij die daarna opnieuw kan bestellen op eigen naam. 

Badge +3

Het zou op zich wel handig zijn als je per kaart kunt instellen naar welk e-mail adres de factuurnotificaties gaan, net zoals van welk IBAN er geïncasseerd wordt.

Maar ja, als je contracthouder bent dan krijgt je dochter dan de e-mails maar kan de facturen zelf alsnog niet inzien, want dat kan alleen jijzelf. Onhandig, dus dan blijft de optie van @Mark NS over.

Maar als je dochter 23 is dan zal ze het abonnement zelf wel aangevraagd hebben toch? In dat geval zou zij via haar eigen Mijn NS account het e-mailadres kunnen wijzigen naar dat van haarzelf.

Vraag haar anders of zij de facturen zelf kan inzien, want dan is het simpel op te lossen.

Ik heb contact met Wilka gehad in een privébericht. Tot op heden heb ik geen reactie meer ontvangen, dus ik ga er vanuit dat het is opgelost. Zo niet, dan ontvang ik graag alsnog een reactie. 

Reageer