Skip to main content

Mijn vraag is een algemene.. waarom heeft NS geen algemene reductie voor 65-plussers? Op mijn OV-kaart worden busritten tegen gereduceerde tarieven afgerekend. Per Gemeente is het percentage verschillend maar ligt meestal rond de 30%.

Het is dus technisch mogelijk. Waarom dan niet bij NS???

Wordt het niet tijd dit WEL in te voeren? 

Groeten, 

Morgana uit Zeist

 

Bijzonder wel dat in heel veel andere landen het spoor blijkbaar nog altijd zo flink gesubsidieerd wordt. Waarom is men daar niet allang mee gestopt, wordt het daar niet bezwaarlijk gevonden dat de belastingbetaler flink meebetaalt aan andermans treinkaartjes?

Alle vormen van vervoer zijn gesubsidieerd maar telkens op andere manieren.

In Europa wordt het spoor ook op zeer verschillende manieren gesubsidieerd. In Nederland loopt dat voor een groot deel via de infrastructuur. De kosten van ProRail worden niet helemaal door de inkomsten uit de gebruikersvergoeding gedekt en de overheid betaalt daarvan dus ook en deel. In Frankrijk bv. is de gebruikersvergoeding voor de infrastructuur een stuk hoger en hebben de vervoerders ook vaak subsidie nodig. Het is daar ook niet eenvoudig om langeafstandstreinen winstgevend te maken.


@nathairer is alleen nog een flex weekend vrij abonnement te verkrijgen, de 'gewone' (jaarabonnement, op saldo) is niet meer aan te schaffen.

dank je wel, dat was mij ontgaan, ik had zelf een weekend abonnement op saldo, op een extra OVkaart naast de 60+, maar heb dat een jaar geleden opgezegd ivm die epidemie.

Vriendelijke groet,

Yolanda


Verwart u het weekendvrij abonnement niet met het abonnement waarmee u 40 procent korting krijgt in het weekend. Het is  onverstandig om twee abonnementen op één kaart te zetten. De kaart ‘weet’ dan soms niet welk abonnement het moet kiezen. Flexabonnementen kunnen sowieso niet samengaan met Dalvoordeel plus keuzedagen. Advies: meerdere abonnementen kan, maar elk op een eigen kaart.

 

Vriendelijke groet,

Thom.

 


Overigens behoren senioren gemiddeld tot de groepen met de hoogste inkomens en is er dus ook geen reden voor kortingen.

Omdat een deel van de senioren een afbetaalde hypotheek heeft kijken we niet naar degenen die geen huis konden kopen, hun hele leven huur betaalden en ook na ingang van hun pensioen tot aan hun dood jaarlijks met hogere huren geconfronteerd worden. Wie de pech heeft premie betaald te hebben voor een mager pensioen krijgt geen toeslagen, waarop minima wel recht hebben en heeft  niet zelden een lager besteedbaar inkomen. Het zijn vooral de ouderen die weten hoe duur de gezondheidszorg is geworden, ook daar steeds hogere premies, minder vergoedingen en een verplicht eigen risico. Dus hou eens op met voortdurende de rijke ouderen erbij te slepen, er is onder ouderen veel meer verborgen armoe dan velen willen zien. De echt rijke ouderen gaan niet met de trein, die hebben andere middelen van vervoer. En de gemiddelde oudere kan het steeds moeilijker betalen.


Omdat een deel van de senioren een afbetaalde hypotheek heeft kijken we niet naar degenen die geen huis konden kopen, hun hele leven huur betaalden en ook na ingang van hun pensioen tot aan hun dood jaarlijks met hogere huren geconfronteerd worden. Wie de pech heeft premie betaald te hebben voor een mager pensioen krijgt geen toeslagen, waarop minima wel recht hebben en heeft  niet zelden een lager besteedbaar inkomen. Het zijn vooral de ouderen die weten hoe duur de gezondheidszorg is geworden, ook daar steeds hogere premies, minder vergoedingen en een verplicht eigen risico. Dus hou eens op met voortdurende de rijke ouderen erbij te slepen, er is onder ouderen veel meer verborgen armoe dan velen willen zien.

De politiek is het niet met u eens en wil daarom het treinvervoer voor ouderen niet subsidiëren zoals wel voor de bus gebeurt.

Daarnaast kun ouderen omdat ze normaliter niet gebonden zijn aan spitstijden ruimschoots profiteren van goedkope abonnementen voor de daluren. Met bijv. WeekendVoordeel kunt voor €2 per maand ieder weekend met korting reizen, voor €5.10 met DalVrij ook doordeweeks. 

En van prijsstijgingen heeft iedereen last, de welvaart daalt en dat betekent dat iedereen het met minder koopkracht zal moeten doen. De overheid kan niet alles compenseren.

 

De echt rijke ouderen gaan niet met de trein, die hebben andere middelen van vervoer. En de gemiddelde oudere kan het steeds moeilijker betalen.

Ouderen die met de trein gaan hebben zo blijkt uit onderzoek juist een wat hoger inkomen.


Als senior kun je voor goedkoop reizen beter in België wonen. Een Senior Ticket voor 7.20 euro retour, ongeacht de afstand. Daar wordt dan blijkbaar toch weer anders aangekeken tegen de oudere generatie dan hier. NS heeft dit dan niet, maar legt de focus juist op jongeren met de vrijwel evenveel kostende, spotgoedkope Jongeren (daluren) Dagkaart.

Aan de andere kant heeft NMBS weer geen goedkopere, onbeperkt vrij reizen abonnementen voor weekenden en daluren, zoals NS wel heeft. U kunt daar misschien iets betaalbaars bij vinden.


Als senior kun je voor goedkoop reizen beter in België wonen. Een Senior Ticket voor 7.20 euro retour, ongeacht de afstand. Daar wordt dan blijkbaar toch weer anders aangekeken tegen de oudere generatie dan hier. 

Wel eens gekeken wat het gemiddelde inkomen van 65+ in België is? Dat is ongeveer de 60% van in Nederland.

Een algemeen ouderdomspensioen bestaat er niet, je krijgt een pensioen gebaseerd op de afgedragen pensioenpremies in de jaren dat je gewerkt hebt, eventueel aangevuld tot bijstandsniveau (de zg. IGO regeling). Heb je in je werkende leven een wat lager salaris gehad of (zoals veel vrouwen) weinig gewerkt dan is het standaard IGO-niveau. En een circus aan inkomenstoeslagen zoals in Nederland kent België niet. 

Wil je wat meer te verteren hebben op je oudedag dan moet je in België zelf aanvullend sparen of beleggen waarbij het voordeel geldt dat vermogen in tegenstelling tot in Nederland vrijwel onbelast is.

De inkomensval na pensionering is in België alles bij elkaar dan ook veel groter dan in Nederland.


Reageer