Sticky

De abonnementenpagina is vernieuwd!

Namens mijn collega's van NS Online:

Dag Forummers,

Per vandaag hebben we de sectie abonnementen op ns.nl geheel vernieuwd. Zoals wel vaker is dit versie 1.0. De komende weken zullen we een aantal extra functies toevoegen. Gezien jullie inhoudelijke kennis en scherpe blik horen we graag wat jullie ervan vinden. Graag vertellen we jullie waarom we sommige keuzes hebben gemaakt.

Korte uitleg
De abonnementenwijzer raakte technisch behoorlijk verouderd, was steeds lastiger te onderhouden en was niet meer goed berekend op verandering. Dat vroeg om een oplossing. Bovendien was de gebruikerservaring niet ideaal: om uitzonderingen op de regel te kunnen herkennen werden er vaak veel vragen gesteld. Daar komt bij dat een abonnementenwijzer in deze vorm al snel een ‘black box’ is: er komt een antwoord uit, zonder dat je als bezoeker goed kunt zien hoe dat advies tot stand is gekomen. Weinig transparant dus. Ten slotte viel op de manier van aanbieden van abonnementen op ns.nl (buiten de abonnementenwijzer) wel wat aan te merken.

Oplossing
Door de abonnementen overzichtelijker weer te geven, kun je gemakkelijker en sneller vergelijken en zelf bepalen wat het best past bij hoe je reist.

Meer overzicht
  • Een sterk afgeslankt overzicht van abonnementen, onder andere door het samenvoegen van de maand- en jaarabonnementen
  • Direct zichtbaar: wanneer krijg je korting en wanneer reis je vrij? Zo kunnen abonnementen direct worden vergeleken op basis van prijs en korting, zonder heen- en weer te hoeven klikken
  • Aantrekkelijkere pagina’s, meer orde in informatievoorziening en (hopelijk) duidelijker verwoord

Wat we op korte termijn nog toevoegen
  • Keuzehulp: op ns.nl/abonnementen voegen we een filteroptie toe, waarmee met 1 klik abonnementen kunnen worden geselecteerd die van toepassing zijn op veelvoorkomend reisgedrag, zoals vooral in de spits, op 1 traject of in het weekend. De keuze wordt daarmee teruggebracht van 6 naar bijvoorbeeld 2 of 3 abonnementen.
  • ‘Schakelaars’ waarmee op de pagina van een abonnement klasse en looptijd kunnen worden gekozen. De prijs wordt direct aangepast.
  • Verbeteringen van overzicht op mobiele toestellen (meer abonnementen in 1 blik)

Goede ideeën voor verdere verbetering zijn altijd welkom!

14 reacties

Reputatie 6
Badge +1
De pagina ziet er overzichtelijk uit 🙂 Dat is zeker een verbetering! Je ziet nu duidelijk de 6 producten waar je uit kunt kiezen.
Je vergissen tussen maand- en jaarabonnementen wordt nu iets minder gemakkelijk, je moet duidelijk kiezen voor een maand- of een jaarabonnement. Dat is ook positief.

Ik heb de indruk dat ook de informatieve teksten op de pagina's van de verschillende producten zijn herschreven? Ze zijn goed leesbaar.
Alleen bij Traject Vrij staat niet zo heel duidelijk dat het tarief voor reizen buiten het eigen traject bepaald wordt aan de hand van het moment van inchecken. Bovendien mist hier een klein stukje extra uitleg hoe de prijs voor reizen buiten het vaste traject wordt bepaald. Verder zou een linkje naar het grensabonnement niet heel gek zijn als de introductietekst 'reizen op een vast traject' is.

Onderaan iedere productpagina staat "Anderen kozen ook". Dat staat een beetje knullig, er zijn denk ik niet zoveel mensen met twee verschillende abonnementen.

Tot slot mis ik nog twee linkjes op de overzichtspagina
1) de pagina over het Voordeelurenabonnement lijkt verdwenen.
2) Ik zou het logisch vinden als er ergens een linkje zou staan naar de pagina van OV fiets. Dat is immers ook een soort van 'abonnement'.
Ik vind onder het kopje Dal Voordeel nogal verwarrend staan. Er staat € 4,17 per maand met een gele balk er onder U betaalt € 50 per jaar. De meeste mensen weten toch niet of ze dan per maand of per jaar moeten betalen. Ik vind het dat het voor de duidelijkheid € 50 per jaar moet staan. Voor weekend vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij worden de 1e klasse prijzen niet duidelijk van te voren goed aangegeven. Staan alleen 2e klasse prijzen vermeld.
Reputatie 7
Badge +4
De layout is beter en het gedeelte 'Voor wie', is verhelderend.

Er mag nog wel even geredigeerd worden, bijvoorbeeld bij Dalvrij:

Als u veel reist en u kunt buiten de spits reizen is Dal Vrij erg voordelig.

Verder wordt er steeds gesproken over 'bij reizen buiten de spits'. Een aantal malen zelfs - terwijl het eigenlijk is: 'Bij inchecken buiten de spits'. Ik begrijp het waarom wel maar het is ook verwarrend. Gelukkig wordt het uiteindelijk wel goed vermeld:

Checkt u buiten de spits in maar in de spitsuren uit? Dan reist u gewoon vrij.

Op een aantal plaatsen lees ik:

Slechts 10 euro saldo nodig om in de spits in te checken (buiten de spits reist u vrij)

Eigenlijk vind ik dat er vermeld moet worden dat er voldoende saldo op moet staan om bij uitchecken de reis te kunnen betalen. De tien euro saldo bij inchecken is de helft van het verhaal. Bij TrajectVrij staat: 'Geen saldo nodig'. Er is hier sprake van een ander traject met afrekenen maar bij inchecken in de vrije uren is ook geen saldo nodig.

Het staat niet vermeld dat nul euro saldo voldoende is als er wordt ingecheckt in de vrij-reizen uren.

De Keuzedagen voor ouderen horen op de startpagina te vinden te zijn. Zestigjarigen en ouder zijn in veel gevallen minder snel met Internet.

Wanneer reist u precies met korting?

De marge van vijf minuten wordt niet aangegeven.

Waarom staat OV-Vrij bij overige abonnementen?

Social media worden vermeld, maar het Forum ontbreekt. Nou kun je je inderdaad afvragen of het daaronder valt. Een betere vermelding van het forum lijkt op zijn plaats.

De kritiek op de abonnementenwijzer is begrijpelijk maar is het laten vervallen ervan wel een goede zet? Was verbetering niet mogelijk geweest?.

Ik kijk nog even verder 😉
Het verschil tussen een verbintenis van een maand of jaar is intuïtief wel duidelijker, maar niet voor iedereen.
Het ziet er netjes uit.

• De pagina van Altijd Vrij is veel duidelijker dan de pagina van OV Vrij. De layout is niet consequent toegepast op OV Vrij in vergelijking met andere abonnementspagina's.
  • Op de pagina van OV Vrij zie je meteen de links naar 2 productvoorwaarden. Op de pagina van Altijd Vrij is de het beetje "weggemoffeld". Dat zal wel liggen aan de toegepaste layout. Zie vorig punt.
  • Op de pagina van Altijd Vrij onder de hoofdstuk van "Voordelen van een abonnement van NS" zie je in de derde regel direct na de tekst "Beheer uw abonnement in 1 handig overzicht met Mijn NS." een verdwaalde letter "B". Je leest dan "B Gemakkelijk reizen..." Of er moet ergens daarvoor een letter "A" ontbreken, dus een soort opsomming (A.... en B....).
Reputatie 6
Badge +2
Rhido NL schreef:

Voor weekend vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij worden de 1e klasse prijzen niet duidelijk van te voren goed aangegeven. Staan alleen 2e klasse prijzen vermeld.

Ook de 65plus-prijzen en die van de bijabonnementen ontbreken. Het zou logisch zijn als bijvoorbeeld op de Dal Vrij pagina alle vier bedragen staan die in http://www.ns.nl/binaries/_ht_1484823524466/content/assets/ns-nl/klantenservice/2017/tarieven-2017.pdf over Dal Vrij staan. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Dat klemt des te meer omdat juist deze leeftijdscategorie het niet te moeilijk moet worden gemaakt. Probeer het maar eens te vinden, zeker als je niet vertrouwd bent met het zoeken op Internet. Het is voor ouderen ook niet bij voorbaat duidelijk dat je een Dalvoordeelabonnement moet hebben als je keuzedagen wilt.

Ik pleit eigenlijk voor een apart kopje op de hoofdpagina met de kortingsmogelijkheden voor ouderen. Daar vind je dan de Keuzedagen en de kortingen voor WeekendVrij en Dalvrij. Als je van die laatste twee niet weet, vind je ze haast niet.

Wat extra uitleg in een ouderenkopje lijkt op die plek voor jonge webbeheerders niet logisch, maar sluit wel aan bij wat de zestigplusser zoekt. Een uitgebreidere versie van 'Speciaal voor zestigplussers', zoals op ns.nl

Er mag best wat rekening gehouden worden met ouderen. De wat jongere senioren lukt het vaak nog wel, maar zeker bij de oudere helft is er sprake van weinig zelfvertrouwen. Dit ondanks het feit dat er sprake is van een inhaalslag in deze leeftijdscategorie.
Van mijn collega's bij Online:

Dank allemaal voor jullie opmerkingen. In veel van de dingen die jullie noemen kunnen we ons vinden. We verzamelen de adviezen en gaan kijken hoe we daarmee de pagina’s kunnen verbeteren.

Een aantal wat algemene opmerkingen:

Details versus leesbaarheid
De producten van NS kennen soms een aantal uitzonderingen en erg specifieke eigenschappen – denk bijvoorbeeld aan het 5 minuten van tevoren inchecken of het reizen-versus-inchecken tijdens de spits. Dat is soms inherent aan het reizen met de trein of bijvoorbeeld het reizen met meerdere vervoerders op het spoor. We vonden dat de pagina’s tot nu toe te snel in detail traden, wat de leesbaarheid en begrijpelijkheid van de informatie niet altijd goed deed.

Vergeet niet dat er weinigen in Nederland beter ingevoerd zijn in die details dan jullie. Dan vallen sommige dingen direct op. De meeste mensen die zich echter oriënteren op een abonnement, willen (vermoedelijk) zo snel mogelijk de hoofdlijnen ervan kunnen doorgronden. Als reizigers afhaken omdat ze door de bomen het bos niet meer zien, doen we iets fout. Wat we daarom hebben geprobeerd te doen is geleidelijk, van bovenaan een pagina naar beneden, verder in detail te treden.

We begrijpen dat dat betekent dat we misschien in een bepaalde zin wat kort door de bocht gaan. Het idee is dat we dat later op de pagina verduidelijken. We houden, samen met NS Klantenservice, goed in de gaten of dat altijd goed uitpakt en waar we daadwerkelijk iets over het hoofd hebben gezien. Onder andere door het aan jullie voor te leggen ;-)

Prijzen
Zie onze eerdere aankondiging van schakelaars of ‘toggles’, waarmee de eersteklasprijs beschikbaar komt. Bovendien lost dit de, misschien wat gekke, situatie op waarin er 2 bestelbuttons staan.

Dal Voordeel in het overzicht
Een belangrijk doel was het overzicht en de vergelijkbaarheid over/van de abonnementen vergroten. De prijs per jaar van Dal Voordeel, zo vonden we, maakte juist het vergelijken erg lastig. In 1 oogopslag leek Dal Voordeel duurder dan bijvoorbeeld Weekend Vrij. Daarom wilden we graag de (virtuele) maandprijs noemen. Anderzijds zou het ook gek zijn als je daarop klikt en dan ‘€ 50 per jaar’ op de pagina ziet staan (of zelfs pas tijdens het bestellen). Daarom bedachten we deze oplossing. We hopen dat dit duidelijk genoeg is – maar wachten vooral de mening van reizigers (waaronder jullie) af.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat maar weinig 65 plussers de optie kunnen vinden dat ze korting hebben op Dalvrij en Weekendvrij. Dat steekt des te meer omdat juist deze groep vaak wat minder creatief is met zoekopdrachten.

Het behoort veel nadrukkelijker vermeld te worden en op een voor de hand liggende plaats. Op de site hiervoor werd het nog aangegeven, nu zie ik het niet meer bij Dalvrij, noch bij Weekendvrij, dat was eerder nadrukkelijk wel het geval.
Ik vind dat niet juist. NS presteert het toch niet dit af te schaffen, kort voor ik 65 ben he ;-)

Wel grappig voor de forumleden: Hoe snel en waar vind je deze informatie?
Reputatie 6
Badge +2
Er staat nu op http://www.ns.nl/abonnementen/altijd-vrij.html ''Iedereen van 65 of ouder krijgt tot meer dan 50% korting op de prijs van Altijd Vrij''. Dit correspondeert met wat wordt aangegeven in http://www.ns.nl/binaries/_ht_1484823524466/content/assets/ns-nl/klantenservice/2017/tarieven-2017.pdf, maar is waarschijnlijk een consequente vergissing, zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/65-jaar-ouder-2-25636/index1.html#post157531. bijdragevandennis
Van onze collega's:

Dag Forummers,

Zoals sommigen misschien al gezien hebben, hebben we nu de (aangekondigde) keuzehulp online gezet. Bezoekers kunnen op ns.nl/abonnementen nu kiezen of ze hoofdzakelijk in de spits reizen, op 1 traject, buiten de spits of in het weekend. Op basis daarvan worden 2 of meer voorstellen gedaan, van abonnementen die daarbij het beste passen.

We hebben er uitdrukkelijk voor gekozen de opties die niet bij een keuze passen, niet weg te laten. Zij blijven staan onder het kopje ‘overige abonnementen’. Zo blijf je zien welke abonnementen we voor dat reistype selecteren en welke verder nog beschikbaar zijn.

65+
Op basis van de terechte commentaren van Dennis en Thom, hebben we bij Dal Vrij en Weekend Vrij een alinea toegevoegd over 65-pluskorting. We denken nog na over een betere oplossing, bijvoorbeeld rond de bestelbutton.

@Dennis: Kwalijke fout, dank voor het opmerken. Situatie is inmiddels gecorrigeerd.
Reputatie 6
Badge +2
''Kies een reismoment'' zou veranderd kunnen worden in bijv. ''Selecteer''. Toegevoegd zou hier kunnen worden ''Per maand afsluitbaar''. Wie dat selecteert moet dan wel liefst bij de geselecteerde abonnementen de prijs van de maandversie zien. bijdragevandennis
Dames en heren Forumleden,

We hebben weer een aantal functionaliteiten toegevoegd aan ns.nl/abonnementen.

• Toegevoegd: Keuzemogelijkheid tussen 2e en 1e klas, met direct prijsinformatie
• Toegevoegd: Keuzemogelijkheid tussen maand en jaar met direct prijsinformatie
• Aangepast: Update van de keuzehulp (reismomenten) op grote schermresoluties
• Toegevoegd: Compacte weergave van van abonnementen in het overzicht op mobiele schermen, om vergelijken te vergemakkelijken. Inclusief mogelijkheid om het abonnement uit te klappen en de eigenschappen (kortingen) van het abonnement te bekijken

We zijn benieuwd wat jullie ervan vinden.
Het ziet er goed uit.

Reageer