De spoorkaart is aangepast en de lijn Roermond-Rheydt staat er niet meer op

• 4 januari 2016
  • 27 reacties
  • 735 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19245 reacties
https://forum.ns.nl/off-topic-32/ns-overzichtskaart-bevat-rare-fout-2277

Het is voor de komkommertijd maar de spoorkaart is aangepast op de kaart met personenlijnen voor Nederland. Het gaat over het lijntje Roermond-Duitsland, een onderdeel van de op dit moment theoretische IJzeren Rijn. Het mocht ook wel want het laatste personentreintje reed er in 1953. 😉 Toch was deze verbinding op de spoorkaart vorig jaar nog te zien. Nu dus niet meer. Zo zie je maar.

27 reacties

Laura NS gaf in dat andere topic op 5 juni 2014 aan dat het spoedig aangepast zou zijn, dus het zou niet mogen verbazen dat dat in januari 2016 het geval is.
Ik ga hiermee aan de slag Thom. Wel vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van deze toevoeging. Kun je dat uitleggen?
Reputatie 4
Badge
Euh, volgens mij constateert Thom juist dat dit lijntje eindelijk van de kaart is afgehaald omdat het er niet op thuishoort. Dus het moet zeker niet weer toegevoegd worden tenzij er personenvervoer over plaats gaat vinden.
Reputatie 7
Badge +4
@KJ: Er is gehandeld, Klaas-Jan - en ik geef aan dat me dat wel bevalt. Je hoeft niets te doen. De toegevoegde waarde is er dus wel: het is goed dat het is aangepast. De spoorkaart is een kaart met de personenlijnen van Nederland en ik vind toch echt dat een personenlijn, die in 1953 is opgeheven, in 2016 inmiddels niet meer op die kaart thuis hoort. Het lijkt me ondenkbaar dat je dat anders ziet. Het is misschien goed dat je het oorspronkelijke topic nog even leest ;-)
Daarmee is het wel uitgelegd, Ik had bij het starten van dit topic overigens 'dit is een vraag' even moeten afvinken, zie ik nu.

Ik geef overigens toe dat ik wel moest glimlachen toen ik ontdekte dat het lijntje er een jaar geleden nog steeds op stond. Ik duik graag wat in de historie der dingen en heb er wel lol in gehad dit nog even na te gaan. Je moet iedereen zijn afwijking gunnen, tenslotte.

@Gert-Jan: Hoewel de gave van de profetie mij ook niet is gegeven, verwacht ik, waarschijnlijk net als jij, geen personenverkeer meer op deze lijn. In theorie zou het hooguit een onderdeel van de IJzeren (goederen-) Rijn kunnen worden - maar ook dat is zeer onzeker.
Ik doe niets meer 😃
Reputatie 1
Thom, ik ben wel benieuwd over welke spoorkaart je het hebt. Als ik de kaart met de actuele situatie op het spoor bekijk (http://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor) staat het lijntje er nog steeds. Hoewel, op die pagina staat 'Roermond' er vrijwel helemaal overheen (behalve linksboven de R). Als ik alleen de kaart zonder labels bekijk (http://www.ns.nl/static/generic/1.21.1/images/storingenkaart/kaart.png) staat het lijntje er gewoon nog steeds.
Reputatie 7
Badge +4
Als ik de nieuwe website neem, staat hij er niet meer op:
Reputatie 1
Ah, dat is de plek waar je een reis plant. Daar is die dan weg inderdaad, maar op de verstoringenkaart (nog) niet!
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb even gekeken maar je hebt gelijk. Klaas-Jan moet toch nog wat doen! Heel oplettend van je. Soms ben je te snel gelukkig ;-)

Dit kaartje hoort uiteraard ook bijgewerkt, het is gewoon het oude kaartje. KJ..............
Reputatie 1
Ik heb ook ooit een wijziging voor die kaart doorgegeven (de oude route naar Utrecht Maliebaan stond er nog), maar die is daar dan weer wel weg. Er staat nu überhaupt geen lijn meer naar Utrecht Maliebaan, maar ze hebben er toch iets mee gedaan blijkbaar.
Reputatie 7
Badge +4
Tussen Antwerpen en Brussel is het ook aangepast, de Benelux rijdt via Luchthaven en dat is een echt andere route, Ik begrijp dat dat een hoge prioriteit heeft- maar het aanpassen kan dus wel.

Ik denk dat we toch nog een beroep moeten doen op het geheime wapen van FC Groningen 😉
KJ..............

On it!
Reputatie 1
Als je toch bezig bent Klaas-Jan: wat is die schuine losse lijn ten zuiden en zuid-westen van Maastricht?
Reputatie 7
Badge +4
Beter zou zijn als Visé -Luik er op zou staan. Inmiddels rijdt er door de week de rechtstreekse verbinding Visé-Luik-Hasselt. die verdient wel een aanduiding, veel mensen weten niet van het bestaan. De lijn heeft lang niet de impact zoals die van de Benelux maar is wel een van de twee verbindingen vanuit Nederland naar België. Het los liggende streepje Luik richting Namen (?) is denk ik per ongeluk blijven liggen. ik kan het me ook niet herinneren.
Ik heb het inmiddels doorgegeven. Als het tot verandering leidt, dan meld ik dat.
Ik heb even wat onderzoek gedaan. Het lijntje bij Roermond is is inderdaad de IJzeren Rijn en de lijn is inderdaad niet meer in gebruik, maar deze lijn is nooit geruimd. België wil de IJzeren Rijn graag reactiveren, deze discussie tussen Nederland en België loopt nog steeds. Momenteel maakt België met name gebruik van de Montzenroute voor het vervoer van goederen naar het Duitse achterland, maar deze route heeft capaciteitsgebrek en kent een aantal steile hellingen, zodat het moeilijk is lange en zware treinen te laten rijden.

Met het verzoek tot reactivering beroept België zich op het Scheidingsverdrag uit 1839 en het IJzeren-Rijnverdrag uit 1873. Dit laatste verdrag geeft België een concessie voor 99 jaar voor het rijden op de spoorlijn. In 1972 is dat recht dus verlopen. Daar komt bij dat België de spoorlijn heeft verkocht aan Nederland. Het sterkste argument van Nederland om de spoorlijn niet opnieuw in gebruik te nemen is het feit dat de spoorlijn in natuurgebied De Meinweg ligt.

Alhoewel een heropening van de lijn dus niet in de lijn der verwachtingen ligt staat hij dus nog wel op de spoorkaart. De laatste goederentrein reed overigens in 1992.

Wat die losse lijn onder Limburg is is mij ook een raadsel. Ik heb verzocht dit lijntje te verwijderen. De overige opmerkingen zal het geheime wapen van FC Groningen ook in onderzoek nemen.
Reputatie 1
De lijn onder Limburg is nog steeds niet weggehaald. Zo moeilijk zou dat toch niet moeten zijn, of moet ik Photoshop even openen voor jullie? 😃
Reputatie 6
Badge +2
Thom, ik ben wel benieuwd over welke spoorkaart je het hebt. Als ik de kaart met de actuele situatie op het spoor bekijk (http://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor) staat het lijntje er nog steeds. Hoewel, op die pagina staat 'Roermond' er vrijwel helemaal overheen (behalve linksboven de R). Als ik alleen de kaart zonder labels bekijk (http://www.ns.nl/static/generic/1.21.1/images/storingenkaart/kaart.png) staat het lijntje er gewoon nog steeds.
Inmiddels http://www.ns.nl/static/generic/2.0.2/images/storingenkaart/kaart.png.: bijdragevandennis 201608
Reputatie 7
Badge +4
Die is inderdaad zonder meer en duidelijk nog fout.
Ik heb het doorgegeven en verzocht of dit kan worden aangepast. Bedankt voor jullie oplettendheid.
Reputatie 1
En nog steeds dezelfde fouten in de spoorkaart. 11 maanden geleden gemeld, nog niet opgelost...
Ik heb er nogmaals een melding van gemaakt, ik kan niet beloven dat het nu zal worden aangepast maar ik heb het weer onder de aandacht gebracht.
De melding is aangekomen bij de afdeling die dit kan verhelpen.
Reputatie 7
Badge +4
Laat ze gelijk even kijken naar Maastricht-Luik-Hasselt 😉
Ik zal melden dat dat streepje ook uitgewist mag worden.

Reageer