Feest

• 23 december 2020
  • 6 reacties
  • 297 Bekeken

De NS wenst mij in een e-mail prettige feestdagen. Dat doen ze met de mededeling dat ik de komende 3 maanden niet kan reizen. Terwijl ze mijn weekendvrij-abonnement gewoon blijven incasseren. Staaltje vervelende boodschappen als feestje verkopen. Vergelijk vroeger "De trein heeft een half uur vertraging" met nu: "De trein komt om 8 uur aan". 

Als ik op de mail reageer krijg ik de boodschap dat het een no-reply mail betrof - nergens was dat vooraf gemeld. Loze moeite, nog meer irritatie. Benieuwd of mijn boodschap hier tenminste wel aankomt. Mijn ervaring is hier dat ze er overigens toch niks mee doen.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als u denk niet te gaan of kunnen reizen de komende 3 maanden kunt u uw abonnement stopzetten of wijzigen naar NS flex zonder abonnement. Dan betaalt u die maanden geen abonnementsgeld en kunt u wanneer u weer gaat reizen weer wijzigen naar uw abonnement. 

Momo, kijk, dat is nou nuttige informatie. In plaats van iedereen prettige feestdagen te wensen met de aankondiging dat je drie maanden niks aan je abonnement hebt, hadden ze alle abonnementshouders - en vergelijkbare gevallen - een mailtje kunnen sturen met die opties: zet je abonnement een tijdje stop of zeg het op. Met uitleg hoe dat te doen. En wat de consequenties zijn, want soms kan je je abonnement niet onder dezelfde voorwaarden oversluiten.Maar ja, dan gaan veel te veel mensen dat doen en kost het ze geld.

Badge +3

Onder dezelfde voorwaarden kan eigenlijk alleen nog met Dal Voordeel op saldo, de rest is allemaal op rekening (Flex) geworden per 1 december. De prijzen per maand zijn wel verlaagd tot die van de vroegere jaarabonnementen.

Maar verder veranderen eigenlijk alleen de voorwaarden van het ‘antieke’ Voordeelurenabonnement, qua geldigheid bij inchecken in de doordeweekse middagspits. En bij Flex geen Keuzedagen meer voor 60+

Hoe dat te doen? Zie https://www.ns.nl/nsflex/webshop Voor bestaande klanten zijn er geen €10 administratiekosten.

Wie denkt bovenstaand advies op te volgen moet rekening houden met de gevolgen.

Citaat:

Denk jij erover om je abonnement op saldo om te zetten in een NS Flex abonnement? Houd er dan rekening mee dat NS abonnementen op saldo vanaf december 2020 niet meer verkoopt. Hetzelfde geldt voor de Bijabonnementen, het OV Voordeel abonnement en IC Direct Altijd Toeslagvrij. Neem contact op met onze klantenservice voor een persoonlijk advies.”

Ik heb een abonnement op saldo en wil dat houden - maar goed, dan moet ik me maar door de klantenservice heenworstelen.

Dit moet ik allemaal toevallig achterhalen, waarom deelt NS dit niet actief aan abonnementshouders mee? Ze weten donders goed dat velen drie maanden niks aan hun abonnement zullen hebben.

Badge +3

Voor zover je abonnement in 2021 niet meer op saldo verkrijgbaar is, krijg je daar minimaal 3 maanden van tevoren bericht over.

Heb je een Voordeelurenabonnement (van voor 2012) dan heb je als het goed is daar vorig jaar oktober al een eerste bericht over gehad, en in de afgelopen maanden nogmaals.

De korting voor 65+ blijft bij NS Flex, en IC Direct Altijd Toeslagvrij is ook al een tijdje beschikbaar/te combineren met NS Flex.

De NS kondigt mij in een "prettige feestdagen" e-mail aan dat ik drie maanden niet mag reizen. En incasseert vervolgens drie maanden geld zonder dat ik daar door die overmacht gebruik van mag maken.

De NS is snoeihard.
Op de NS-site wordt in bovengenoemd citaat gesuggereerd dat er individueel een mouw aan te passen is als je niet op flex wil overstappen. Er staat "Neem contact op met onze klantenservice voor een persoonlijk advies." Dat is er dus niet. Dat merk ik na chatten met NS. Pauzeren kan niet met "op saldo" ondanks overmacht door corona. Je moet of je abonnement opzeggen (dan kan je niet meer terug), of overstappen op het door mij ongewenste flex. 

Reageer