beantwoord

foutje (?) en functionaliteit treinradar

• 23 februari 2016
  • 10 reacties
  • 467 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Om te beginnen: ik heb zojuist de treinradar in de planner Xtra ontdekt en vind het een hartstikke mooi ding.
Maakt - als hij goed werkt - een extra bezoek aan ovtijden.com of aan rijdendetreinen.nl overbodig.

Maar... Er zit wel een foutje in. Zie bijgaand plaatje.

Ik zat in treinnummer 2135; de IC van (Amsterdam Centraal-)Haarlem naar Den Haag CS die om 9.14 uit Haarlem vertrekt.
Om 9.22 maakte ik het bijgevoegde screenshot van de radar.
Het beeld klopt met de feitelijke situatie: we waren onderweg van Heemstede-Aerdenhout richting Leiden, zoals de pijl ook aangeeft.
De tekst eronder zegt echter dat het gaat om de 2216 die onderweg is naar Amsterdam Centraal.

Met andere woorden: locatie, richting en snelheid van de trein worden goed weergegeven, maar treinnummer en bestemming kloppen niet.

Overigens heb ik (nog?) niet kunnen ontdekken of je in de treinradar ook op ritnummer kunt zoeken. Wel op treinstelnummer, maar het punt is dat je meestal niet weet met welk treinstel je rit gereden gaat worden als je nog op die trein staat te wachten.... Misschien een idee om die functionaliteit in te bouwen, of nog beter: om het mogelijk te maken dat je rechtstreeks doorklikt naar de treinradar zodra je de info over je trein in de planner hebt gevonden? (Zie tweede plaatje voor de plek waar zo'n functie gemaakt zou kunnen worden.) Of zie ik iets over het hoofd?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 23 februari 2016, 17:45

Wat Henk zegt; dit is een bekend probleem. Het heeft weinig te maken met de app, meer met de systemen die deze informatie aanleveren. We hopen dat dit in de toekomst sterk verbetert. Ik zal je ideeën en suggesties verder doorzetten, maar ik wil je vooral adviseren om de feedback achter te laten via de app. Je feedback komt dan rechtstreeks bij de ontwikkelaars terecht en ze geven vaak ook nog eens een reactie.
Bekijk origineel

10 reacties

Het systeem wat de treinradar voorziet van informatie heeft, laten we zeggen, wel eens moeite om het juiste stukje materieel aan een trein te koppelen. En dat is een understatement. Dat is overigens een bekend probleem.
Wat Henk zegt; dit is een bekend probleem. Het heeft weinig te maken met de app, meer met de systemen die deze informatie aanleveren. We hopen dat dit in de toekomst sterk verbetert. Ik zal je ideeën en suggesties verder doorzetten, maar ik wil je vooral adviseren om de feedback achter te laten via de app. Je feedback komt dan rechtstreeks bij de ontwikkelaars terecht en ze geven vaak ook nog eens een reactie.
Komt de feedback die via de app wordt doorgegeven ook terecht bij de mensen die verantwoordelijk zijn voor de 'systemen die deze informatie aanleveren' of alleen bij de mensen die de app bouwen en die hierin geen blaam treft?
Komt de feedback die via de app wordt doorgegeven ook terecht bij de mensen die verantwoordelijk zijn voor de 'systemen die deze informatie aanleveren' of alleen bij de mensen die de app bouwen en die hierin geen blaam treft?

De ontwikkelaars zullen dit zeker aankaarten en hebben de juiste routes dit soort zaken prioriteit mee te geven. Of het daadwerkelijk tot een (snelle) verandering leidt kan ik niet inschatten.
Maak je geen zorgen, over het falen van Virtuele Trein is al genoeg gezegd inmiddels Pe_pe 😉
Reputatie 3
Badge

Dank voor je reactie; ik zal voortaan (op zijn minst óók) via de app reageren.

Ik blijf het toch bijzonder vinden.

Kennelijk is er een systeem perfect in staat om op ieder willekeurig moment te bepalen waar een treinstel zich bevindt en in welke richting het rijdt. Dat is ongelooflijk dynamische informatie.
Maar is een ander systeem niet in staat om te bepalen (of fatsoenlijk door te geven) welk ritnummer op dat moment met dat treinstel wordt gereden. Of omgekeerd: met welk treinstel een bepaald ritnummer gereden moet worden. Die info wordt volgens mij elke dag op papier uitgedeeld aan het personeel dat treinen moet splitsen, combineren, wegrangeren en voorrijden; en die is dus ruim van tevoren bekend. Dat zou veel gemakkelijker moeten zijn....
Er is een onderhoudssysteem waarin, materieelgebaseerd, GPS-posities en dergelijke beschikbaar zijn. Daar is dus maar beperkt een koppeling van materieel met trein.

In Virtuele Trein wordt materieel aan trein gekoppeld, en dat gaat niet altijd goed. De materieelbalans is overigens dynamisch en wordt in weer een ander systeem geregeld.

Er bestaan véél mooiere manieren om materieelinzet zichtbaar te maken, maar helaas is dat momenteel niet de bron. De waarom-vraag beantwoord ik liever niet.
Reputatie 3
Badge
Inmiddels dankzij een tip van Pe_pe een beetje bijgelezen over de bijzondere kwaliteiten van de diverse informatiesystemen van NS. Veel dank aan Henk en Pe_pe voor dit inkijkje. Ik moet erom lachen, maar word er niet vrolijk van 🙂.

Overigens begrijp ik nu dus dat er een systeem is dat weet waar de treinstellen 8658 en 9581 zich om 9 uur vanochtend bevonden. Een ander systeem weet dat rit 2133 met een VIRM-6 plus een VIRM-4 gereden wordt. Maar het is kennelijk niet mogelijk in de treinradar de koppeling te leggen dat rit 2133 met de 8658 (VIRM-6) en de 9581 (VIRM-4) gereden wordt.

Vervolgens komt rit 2133 op spoor 10 van Den Haag Centraal aan, waar keurig mensen klaar staan om de 9581 weg te rangeren. Die mensen hoeven helemaal niet te weten welke rit ermee gereden is, of voor welke rit hij later weer gebruik gaat worden. Er is dus een groep mensen die feitelijk alleen de materieelnummers hoeven te kennen, niet de ritnummers.
Omgekeerd komt er rond 9.30 op spoor 10 een machinist die weet dat hij/zij rit 733 richting Groningen moet gaan rijden, maar (wellicht) niet dat hij/zij dat met de 8658 gaat doen. Dat doet er ook niet zoveel toe; als de machinist maar bevoegd is om die trein te rijden over dat baanvak. Er is dus ook een groep mensen die wel de ritnummers moeten kennen, maar niet per se de materieelnummers. Dat verklaart ook waarom ik (in ieder geval tot voor kort) machinisten bij het overdragen van de trein vaak hoor(de) zeggen uit hoeveel bakken de trein bestaat; kennelijk weten ze dat niet altijd van tevoren, en dan weten ze ook niet waar ze moeten stoppen langs een perron.

Het lijkt allemaal net te kunnen functioneren, maar het komt wel nogal houtje-touwtje over....
Je hebt het onderhoudssysteem wat voorziet in de GPS-posities van die treinstellen, en je hebt de materieelbalans waarin staat welk treinstel waar rijdt. Even uit mijn hoofd via Infoplus wordt er een koppeling gemaakt tussen die GPS-posities en de treinnummers. Dat kan in de regel gewoon op materieelnummer en zou dus ook perfect aan moeten sluiten op de realiteit.

Als je je inleest in het Cognos / Virtuele Trein-project, dan leer je dat het systeem origineel is ontwikkeld voor de iNStApp. Dat project heeft als werknaam "Cognos" gehad. Zie bijvoorbeeld https://www.computable.nl/artikel/praktijkcases/mobility/4702766/1508217/instapp-van-ns-vergemakkelijkt-instappen.html

Dat systeem wordt nu gebruikt voor een treinradar. An sich werkt het prachtig en leuk, alleen de koppeling tussen trein en materieel faalt soms hopeloos om voor mij verder onbekende redenen.
Reputatie 3
Badge
Het werkt inderdaad heel aardig, en mijn eigen actieve ICT-leven ligt ook al weer een paar jaar achter ons, dus ik wil ook helemaal niet zuur doen. Ik verbaas me alleen af en toe wel over dat soort haperingen.

Ik houd hoop dat het beter wordt....

Reageer