gedrag reizers

• 30 oktober 2019
  • 31 reacties
  • 519 Bekeken

Ik heb het onderstaande begrepen:

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2019/gehandicapte-sven-rolstoel-uit-trein/

Beste NS

wat ik niet snap is dat men een bosje bloemen voldoende vind. 
daarnaast lijkt het me goed als de ns aangifte doet namens haar klant en de betreffende personen een reisverbod afgeeft. Lijkt me niet moeilijk om via camera beelden deze personen te vinden.

31 reacties

Reputatie 5

Een reisverbod? Dat gaat wel heel ver.

Hallo ErikBerg, welkom op de NS Community.

Dit is de eerste keer dat ik iets over dit incident lees. Het maakt me ontzettend boos dat er reizigers zijn die zoiets belachelijks bedenken en het dan ook uitvoeren. Verschrikkelijk. Hoe het zit met aangifte weet ik verder niet. Ik dacht eigenlijk dat alleen Sven dat zelf kan doen. Een reisverbod lijkt mij in praktijk onuitvoerbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Er stond gisteravond een iets andere lezing op Twitter NS_online over hetzelfde  @Maxime NS 

In het Wetboek van Strafvordering is in art. 161 bepaald dat ‘een ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit bevoegd is daarvan aangifte of klachte te doen’. Een aangifte is een kennisgeving aan de daartoe bevoegde instanties dat er een strafbaar feit is gepleegd.

Hallo ErikBerg, welkom op de NS Community.

Dit is de eerste keer dat ik iets over dit incident lees. Het maakt me ontzettend boos dat er reizigers zijn die zoiets belachelijks bedenken en het dan ook uitvoeren. Verschrikkelijk. Hoe het zit met aangifte weet ik verder niet. Ik dacht eigenlijk dat alleen Sven dat zelf kan doen. Een reisverbod lijkt mij in praktijk onuitvoerbaar.

Een reisverbod? Dat gaat wel heel ver

In het Wetboek van Strafvordering is in art. 161 bepaald dat ‘een ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit bevoegd is daarvan aangifte of klachte te doen’. Een aangifte is een kennisgeving aan de daartoe bevoegde instanties dat er een strafbaar feit is gepleegd

dus lijkt me voor de handliggend dat ns hierin zijn/haar stelling inneemt.

Reputatie 5

Dat is niet relevant als het strafbare feit in kwestie geen reisverbod rechtvaardigt. Het verhaal zoals het de ronde doet geeft aan dat het gaat om kinderachtig, brutaal, onbeschoft gedrag maar er moet wel eerst verhaal worden gedaan of dat dat verhaal klopt, en of het iets is waar andere reizigers in het vervolg ook last van zullen hebben. Een rolstoel neemt in een volle trein erg veel ruimte in; ik snap wel dat sommigen dan niet vinden dat die daar hoort. Daarom moet er eerst een totaalplaatje van de situatie worden geschetst.

Reputatie 7
Badge

Een rolstoel neemt in een volle trein erg veel ruimte in; ik snap wel dat sommigen dan niet vinden dat die daar hoort.

Na zo'n ongelofelijke en intrieste opmerking mogen ze jou wel voor goed verbannen van deze Community @MJL 

Hoe haal je het in je hoofd om zo iets onmenselijks te schrijven !

Reputatie 5

Overdreven reactie, waar slaat dat nou weer op?

Reputatie 7
Badge +3

wat ik niet snap is dat men een bosje bloemen voldoende vind. 

De persoon zelf vind het blijkbaar wel voldoende getuige wat hij schrijft op Twitter en dat lijkt me toch het belangrijkste ervan.

Super goede reactie van de @NS_online. Ze werken hard aan de reizigerservaring ook specifiek van mensen met een beperking met een groep ervaringsdeskundigen, nemen mensen met een beperking aan in een specifiek inclusie programma en sturen een bloemetje. #top #inclusie #klant

Reputatie 3

Wat die snotneuzen gedaan hebben is natuurlijk verwerpelijk, maar blijkbaar heeft de NS ook weer eens een veel te korte trein ingezet tijdens de drukte, en volle treinen roept frictie op tussen reizigers.

Reputatie 4

Te triest voor woorden maar helaas wel een afspiegeling van de constant verhardende maatschappij.

Er worden hierboven wat aannames gedaan (veel te korte trein) De opmerking van MJL die het blijkbaar voor de daders opneemt gaat in ieder geval veel te ver.

Ik ben zeer benieuwd wat NS met onderstaande toezegging echt gaat doen;

De NS heeft inmiddels contact gehad met Sven en gaat hem een bloemetje sturen. Het spoorwegbedrijf gaat naar aanleiding van het incident bekijken hoe het de situatie in de trein kan verbeteren voor mensen met een beperking.

Ik heb het al in mijn agenda gezet. Zal hier volgend jaar op een zeker moment op terugkomen.

Opmerkingen over het bloemetje: NS kan hier weinig aan doen, is ook zelf absoluut niet schuldig, dus elk gebaar is m.i. goed. Ik had er alleen een sigaar uit eigen doos bij gedaan in dit geval. (gratis dagkaart )

Reputatie 3

Er worden hierboven wat aannames gedaan (veel te korte trein) 

Geen aanname, dit staat letterlijk in het artikel: “Sven Romkes uit Assen zit in een rolstoel en kon nog net een plekje vinden, voorin een heel drukke en korte intercitytrein.”.

Reputatie 4

Er worden hierboven wat aannames gedaan (veel te korte trein) 

Dat staat letterlijk in het artikel: “Sven Romkes uit Assen zit in een rolstoel en kon nog net een plekje vinden, voorin een heel drukke en korte intercitytrein.”.

De dichterlijke vrijheid van journalistiek Nederland gaat soms ook wel eens ver, maar in dat geval zal je zeker gelijk hebben , want anders was Sven waarschijnlijk ook niet de trein uit getild. (Ikzelf denk meer aan een hele slechte studentengrap). Excuses. Om de leesbaarheid van het topic te behouden, zal ik het stukje zo houden. (overigens een drukke trein hoeft niet veel te kort te zijn, ik krijg soms wel eens de indruk dat elke reiziger eigenlijk 4 stoelen voor zichzelf of minimaal 2 stoelen voor zichzelf wil hebben).  

Badge +3

Tja, maar er staat ook “de conducteur stond helemaal aan de andere kant van de trein, en kan het onmgelijk gezien hebben”, dus zo’n kort treintje was het ook niet.

Wat die snotneuzen gedaan hebben is natuurlijk verwerpelijk, maar blijkbaar heeft de NS ook weer eens een veel te korte trein ingezet tijdens de drukte, en volle treinen roept frictie op tussen reizigers.

snotneuzen….tuurlijk joh, dit is in mijn ogen een smerige masochistische en discriminerend delict gepleegd door criminelen die zich beter voelen dan anderen. Ze verdienen niets anders dan een jaar lang elk weekend mensen met een beperking te helpen als straf.

En als er dan een te korte trein is maak je zelf maar plaats voor iemand in een ROLSTOEL. Menselijkheid is weer ver te zoeken

Badge

Of het nu wel of niet een korte intercity was, er was 's middags immers ook een verstoring tussen Almere en Lelystad, dat doet toch helemaal niet ter zake in dit verhaal. Wat ter zake doet is deze misselijke actie van 2 reizigers die totaal geen fatsoen of respect hebben voor hun medemens.

Ik mag dan ook echt hopen dat dit gebeurt is in een trein met camera’s op het Balkon en dat deze beelden zijn/worden veiliggesteld om hier toch actie op te ondernemen in de richting van deze reizigers.

Reputatie 7
Badge

En dan heb ik mij nog ingehouden

Familielid zit ook in een rolstoel, en @MJL kan dus wel begrijpen dat je zo iemand even uit de trein zet, als het zo uitkomt !

Reputatie 7
Badge +3

daarnaast lijkt het me goed als de ns aangifte doet namens haar klant en de betreffende personen een reisverbod afgeeft. Lijkt me niet moeilijk om via camera beelden deze personen te vinden.

Volgens de richtlijnen van het OM mag alleen een reisverbod worden opgelegd voor:

- Structurele overlast

- Structureel zwartrijden

- Geweldsdelict, incl spugen

Dat gaat in dit geval dus niet lukken. Ik vrees dat je juridisch niet verder komt dan eenmalig wangedrag waarvoor iemand een boete of een taakstrafje kan krijgen.

Overigens was er maandag ook al een incident tussen Nijmegen en Den Bosch (over een armleuning) waarbij twee reizigers elkaar zwaar te lijf gingen. De beide reizigers werden gearresteerd, de trein moest aan de kant om alle bloed te verwijderen. 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, maar er staat ook “de conducteur stond helemaal aan de andere kant van de trein, en kan het onmgelijk gezien hebben”, dus zo’n kort treintje was het ook niet.

Het kan zijn dat de trein niet zo kort was maar wel erg vol omdat er andere treinen waren uitgevallen.

Reputatie 7
Badge +3

En er is wel een verschil tussen “kort” en “te kort”. Tijdens de daluren een solo stel kan best, maar midden in de spits is dit gewoon te kort. 

En of de trein te kort was of gewoon kort en vol, dat is gewoon absoluut geen excuus om iemand met rolstoel de trein uit te tillen. 

Mag je in trouwens zo'n geval wanneer je zelf op het balkon staat en dit ziet en de personen er niet zelf kan van weerhouden dit te doen bv aan de noodrem trekken of de deuren blokkeren met een tas of iets anders zodat de trein niet kan vertrekken en de HC naar die betreffende deur moet komen? 

Reputatie 7
Badge

Mag je in trouwens zo'n geval wanneer je zelf op het balkon staat en dit ziet en de personen er niet zelf kan van weerhouden dit te doen bv aan de noodrem trekken of de deuren blokkeren met een tas of iets anders zodat de trein niet kan vertrekken en de HC naar die betreffende deur moet komen? 

Nee, @Momo dat is niet toegestaan. Doe je het wel dan is het maar net hoe het treinpersoneel dit oppakt, dat kan een compliment zijn, maar officieel gewoon een boete.

Reputatie 5

En dan heb ik mij nog ingehouden

Familielid zit ook in een rolstoel, en@MJL kan dus wel begrijpen dat je zo iemand even uit de trein zet, als het zo uitkomt !

Je geeft dus toe dat je zelf sterk bevooroordeeld bent? Dan vind ik je opmerking niet bijster waardevol.

Het lijkt me simpel: we horen allemaal gelijk behandeld te worden. Als die trein vol is is die vol. Dan is het aan het personeel (en dus niet andere reizigers) om mensen aan de deur te weigeren. Dat zou dan voor iedereen moeten gelden. Omdat een rolstoel veel meer ruimte inneemt is het dan praktisch gezien handiger om 2 of 3 reizigers mee te nemen die goed ter been zijn. Dan is de kans ook groter dat er in de volgende trein genoeg ruimte is. Waar het hier fout gaat is dat die gozers zelf besloten hebben er op een nogal asociale manier iets aan te doen. Personeel op het perron had dat veel beter aan kunnen pakken.

Reputatie 7
Badge +3

@MJLIk vind jou wel heel erg ver gaan. Iemand in een rolstoel is een mens zoals jij, ik en iedereen. En geen fiets die er bij drukte uit de trein gezet mag worden.

Als de trein vol is, is deze vol en dan zullen mensen die nog niet ingestapt zijn moeten wachten.

Reputatie 7
Badge

Werkelijk te triest voor woorden @MJL 

En mij ook nog bevooroordeeld noemen omdat ik iemand in rolstoel in de familie heb, dit gaat echt te ver !

Badge +3

Nee,@Momo dat is niet toegestaan. Doe je het wel dan is het maar net hoe het treinpersoneel dit oppakt, dat kan een compliment zijn, maar officieel gewoon een boete.

Ik zou het wel willen riskeren (ligt aan de situatie).

Als het een paar ‘netjes geklede bekakte jongemannen’ waren (zoals in de media gezegd wordt) denk ik aan balorige of bezopen studenten (of YouTubers/Influencers die bezig zijn met een filmpje of zo) en daar ga ik me niet mee bemoeien.

ik zit ook aan een stunt te denken. voor die 

Reageer