gedrag reizers

• 30 oktober 2019
  • 31 reacties
  • 509 Bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

Badge +3

Mag je in trouwens zo'n geval wanneer je zelf op het balkon staat en dit ziet en de personen er niet zelf kan van weerhouden dit te doen bv aan de noodrem trekken of de deuren blokkeren met een tas of iets anders zodat de trein niet kan vertrekken en de HC naar die betreffende deur moet komen? 

Ik vind van wel, zou ook mijn eerste ingeving zijn… 

Maar als het weer een of andere fake news stunt/casus is (de beelden zullen nog wel volgen als de NS het belangrijk genoeg vinden) van een stel scholieren/studenten uit Almere… dan laat maar.

Maar goed, https://www.abnamro.com/nl/carriere/werken-bij-abn-amro/sven-romkes.html Go Sven Romkes, je staat met alle commotie met stip op #1 en niet de ‘gewone kerel’ zoals bij Man Bijt Hond, dus hier zit wat meer (reclame) achter, vermoed ik zomaar… 

Reputatie 5

Ik schrik van dit bericht en ook van bepaalde reacties naar aanleiding van dit bericht. Bizar dat mensen dit zomaar in hun hoofd halen. Deze Sven was toevallig eerder dan anderen. En hij heeft net zoveel recht om met de trein te reizen als iedereen. Want gelijke behandeling betekent niet dat de een naar binnen mag omdat die minder plaats in zou nemen dan een ander.

We gaan toch ook niet iemand die 120 kilo weegt uit de trein duwen omdat er dan twee magere sprieten kunnen staan?! Of iedereen met een koffer eruit zetten want ja dat neemt ook plek in?

Ergens hoop ik dat dit bericht eigenlijk een manier is om aandacht te vragen voor inclusiviteit en een stunt is ofzo. 

Reputatie 7
Badge +3

Mag je in trouwens zo'n geval wanneer je zelf op het balkon staat en dit ziet en de personen er niet zelf kan van weerhouden dit te doen bv aan de noodrem trekken of de deuren blokkeren met een tas of iets anders zodat de trein niet kan vertrekken en de HC naar die betreffende deur moet komen? 

Nee,@Momo dat is niet toegestaan. Doe je het wel dan is het maar net hoe het treinpersoneel dit oppakt, dat kan een compliment zijn, maar officieel gewoon een boete.

Prima, dan zeg ik “kom maar op met die boete”. Die zal ik ook gewoon betalen. Maar dan moet NS niet raar opkijken wanneer dat dan ook op Twitter en de media terecht komt. 

Badge +3

Warm @Lies87 

Ik zit vanaf het eerste moment al te denken aan een (studenten) stunt en niet zozeer een echte reiservaring van Sven van ABN.

“Ik zette mijn rolstoel weg, en werd toen (door mensen) de trein uit getild.. zittend in mijn rolstoel!”

En geen idee wie die netjes geklede en ‘bekakte’ mensen zijn/waren? Maar "Toen ik opgetild werd was ik niet meer zo beleefd”… Nou blijkbaar toch wat te mild op dat moment…

Want als het aan mij lag was die trein niet vertrokken dus!

Maar hier snel klaar mee, ook al gaan de Twitter discussies gewoon door… ter leeringh ende vermaeck van allen!

Gaat ABNA (de bank, werkgever van het slachtoffer) of de NS de GTbU (geen trein bij uitzetting) vergoeden? En een half uur wachten op de volgende (er rijdt wel meer vanaf Almere toch, meestal?)

Het wordt een bloemetje van de NS, omdat ze niet schuldig zijn….

Reputatie 5

Werkelijk te triest voor woorden@MJL 

En mij ook nog bevooroordeeld noemen omdat ik iemand in rolstoel in de familie heb, dit gaat echt te ver !

Je bent bevooroordeeld omdat je persoonlijk mee te maken hebt. Logisch. Begrijpelijk ook, maar geen aanleiding om een ander normen op te leggen. In de maatschappij hebben we geen ruimte voor individuele opvattingen en ervaringen bij het vormen van onze waarden, dat moet vanuit collectieve belangen en ideologieën komen. Geen ruimte voor individuele opvattingen betekent dat we gevoelens niet mee moeten nemen in onze overwegingen over wat goed en fout is. Het collectieve belang wil zeggen dat de groep doorgaans voorgaat op het individu. Om dat naar een praktisch voorbeeld terug te brengen: hebben we liever meer reizigers of meer comfort? In de spits moeten er zo veel mogelijk reizigers mee, dus zolang dat veilig kan gaat de kwantiteit voor op de kwaliteit.

Jammer genoeg is het al zo ver dat het vaak echt gevaarlijk druk is in de treinen. Zou het niet wijzer zijn om de deuren eerder dicht te doen, voordat er echt mensen fysiek tegen elkaar aangedrukt staan? De suggestie van NS om begintijden van scholen op te schuiven is logisch: dan kan een deel van de spitsreizigers een trein of twee later nemen. Door de normen bij te stellen en de trein eerder vol te verklaren kan het geleidelijk normaal gemaakt worden om later op het werk of op school aan te komen. Daarmee help je iedereen in die trein, en je hoeft ook geen onderscheid te maken. Het punt is alleen dat het niet aan die reizigers zelf is om te bepalen wat wel en niet mag. En al helemaal niet op deze manier, want om iemand bij een rolstoel te grijpen en weg te dragen is toch wel goed vergelijkbaar met fysiek geweld.

Reputatie 7

Zoals ik ook in een ander topic zei:

Laat het even duidelijk zijn dat ik het een misselijke actie vind die nergens op slaat.

Juridisch gezien wordt het gewoon erg lastig. 
Mishandeling is het sowieso niet. De bestandsdelen daarvan zijn dat er (fysieke) pijn moet zijn of letsel. Het zou bijvoorbeeld onder baldadigheid kunnen worden geschaard.

Het doen van aangifte door NS vind ik ook een lastige. NS heeft wel kennis van dit feit, maar enkel door via via. Niet direct. De benadeelde kan dus zelf het best aangifte doen.

Wat betreft een reisverbod - zonder heterdaad is dit nagenoeg onmogelijk, zeker als het gaat om feiten waarvoor niet direct een verbod kan worden opgelegd..

Reageer