geld terug bij vertraging keuzedag eerste klas

  • 14 August 2023
  • 14 reacties
  • 232 Bekeken

Bewust heb ik gekozen om mijn keuzedagen eerste klas te reizen. Ik betaal bij aanschaf per dag ruim 7 Euro.

Op een keuzedag uren vertraging, overvolle treinen, gestaan in de eerste klas. Dan krijg je 3.50 Euro terug. Tegen die vergoeding maakte ik in een reactie op die mail bezwaar. Een reactie daarop volgde ca een maand later: dat staat in het vergoedingen overzicht met een verwijzing naar de website. Dat klopt, maar dat vind ik principieel onjuist. Je hebt immers recht op het hele bedrag bij een vertraging van meer dan 60 minuten. Op dat argument is echter niet ingegaan. De klantenservice verwijst me naar de community, bij deze…….


14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt immers recht op het hele bedrag bij een vertraging van meer dan 60 minuten.

 

Bij vrij reizen-abonnementen en Keuzedagen geldt dat niet. Dat kun je principieel onjuist vinden, maar zo heeft NS het bedacht.
Ik vind het overigens wel vreemd dat de vergoeding voor een 1e klas Keuzedag gelijk is aan 2e klas.

Reputatie 7
Badge +4

Hier heeft u de tabel waar het duidelijk in staat:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1686044323582/content/assets/ns-nl/handleidingen/tabel-geld-terug-bij-vertraging-nieuw.pdf

Het bedrag is inderdaad de helft van uw keuzedag. 

 

Reputatie 7
Badge +3

De vergoeding voor een vertraging van meer dan 60 minuten met een Keuzedag 60+ is €3,50. Voor het extra vervoerbewijs eerste klas (Toeslag 2->1 Keuzedag 60+) is het ook nog €5 volgens het vergoedingenoverzicht.
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1686044323582/content/assets/ns-nl/handleidingen/tabel-geld-terug-bij-vertraging-nieuw.pdf
Dit had Klantenservice natuurlijk ook kunnen zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar als je van tevoren al 1e klas Keuzedagen hebt, heb je natuurlijk niet zo'n upgrade. Daarom vind ik het ook vreemd dat die vergoedingen gelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Overigens wordt alleen Geld terug bij vertraging vergoed. Dat u moest staan in de eerste klas wordt niet gecompenseerd. Formeel heeft u een vervoersbewijs, geen recht op een zitplaats. Helaas worden deze zitplaatsen vaak ingenomen door mensen zonder geldig kaartje, maar dat geeft u geen rechten. U heeft bij een eerste klas keuzedag na een uur vertraging ook geen recht op volledige teruggave, zoals u veronderstelt. 

Reputatie 7
Badge +3

Dus als ik het goed begrijp kost een 1e klas keuzedag bij aanschaf vooraf €7,67 per dag.en een keuzedag 2e klas €3,93.

Het is ook mogelijk om keuzedagen 2e klas te kopen à €3,93per dag en daarbij de Toeslag 2-1 te kopen voor €5 per dag, totaal €8,50 per dag.

Dan is het inderdaad nogal vreemd dat je voor een vertraging van meer dan een uur maar €3,50 terugkrijgt. Dat zou voor een keuzedag 1e klas van €7,67 euro ook het volledige bedrag van de keuzedag moeten zijn, of minimaal €7,00. Het bedrag van €3,50 is nogal vreemd omdat het minder is dan de kosten per dag van een keuzedag 2e klas.

Om in een voorkomend geval volledige GTbV te kunnen krijgen bij reizen in de eerste klas kun je dus beter keuzedagen 2e klas kopen met losse Toeslagen 2-1. Het is weer typische NS-logica.

Reputatie 7
Badge +3

Dus als ik het goed begrijp kost een 1e klas keuzedag bij aanschaf vooraf €7 per dag.

Het is ook mogelijk om een keuzedag 2e klas te kopen `ã €3,50 per dag en daarbij de Toeslag 2-1 te kopen voor €5 per dag, totaal €8,50 per dag.

Dan is het inderdaad nogal vreemd dat je voor een vertraging van meer dan een uur maar €3,50 terugkrijgt. Dat zou voor een keuzedag 1e klas van €7 euro ook het volledige bedrag van de keuzedag moeten zijn.

7 keuzedagen kosten inmiddels €27,50. NS heeft de vergoeding nooit aangepast en gaat er nog uit van de prijs van €24,50 voor keuzedagen 2e klas. Er is nooit een vergoedingsbedrag voor 1e klas keuzedagen opgenomen geweest het GTbV-overzicht. Dat is een onmissie.

Reputatie 5

Bij een gewone dagkaart voor de trein krijg je bij een uur vertraging of meer ook niet het volledige bedrag terug. Je krijgt dan de helft. Ik begrijp niet zo goed waarom dit voor keuzedagen anders werkt. De vergoedingen zitten sowieso vreemd in elkaar voor keuzedagen zie ik nu. Bij een uur of meer het volledige bedrag bij 2e klas en bij 1e klas minder dan de helft. Dat slaat nergens op.

Om het volledige bedrag van een normale dagkaart terug te krijgen moet je dus twee keer minstens een uur vertraging hebben. Bij een half uur krijg je een kwart. Voor actiedagkaarten gelden trouwens dezelfde regels, maar ik heb die al een tijdje niet voorbij zien komen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een gewone dagkaart voor de trein krijg je bij een uur vertraging of meer ook niet het volledige bedrag terug. Ik begrijp niet zo goed waarom dit voor keuzedagen anders werkt. De vergoedingen zitten sowieso vreemd in elkaar voor keuzedagen zie ik nu, het volledige bedrag bij 2e klas en bij 1e klas minder dan de helft. Dat slaat nergens op.

Om het volledige bedrag van een normale dagkaart terug te krijgen moet je dus twee keer minstens een uur vertraging hebben. Bij een half uur krijg je een kwart. Voor actiedagkaarten gelden trouwens dezelfde regels, maar ik heb die al een tijdje niet voorbij zien komen.

Dagkaart wordt vergeleken met een retour. Dat gebeurde ook met actiekaarten en met spoordeelkaarten.

Reputatie 7
Badge +3

Er is wel wat voor te zeggen om er per reisrichting naar te kijken. Maar dan zou je ook per reisrichting GTbV moeten kunnen claimen.

Maar als je alleen op de heenreis vertraging hebt gehad dan is het niet onlogisch dat je niet het gehele bedrag van je dagkaart terugkrijgt. Maar dan zou je bij ook een uur vertraging op de terugreis wel twee keer GTbV moeten kunnen claimen.

Badge +3

Er is wel wat voor te zeggen om er per reisrichting naar te kijken. Maar dan zou je ook per reisrichting GTbV moeten kunnen claimen.

Maar als je alleen op de heenreis vertraging hebt gehad dan is het niet onlogisch dat je niet het gehele bedrag van je dagkaart terugkrijgt. Maar dan zou je bij ook een uur vertraging op de terugreis wel twee keer GTbV moeten kunnen claimen.

Dat zou je wel denken maar zal niet zomaar werken, alhoewel twee claims voor een retourtje uiteindelijk wel zal lukken. Dat van die 1e klas (verschil tussen een upgrade of 1e klas Keuzedag) is natuurlijk ook een dingetje, want zoveel goedkoper dan een 2e klas Keuzedag + upgrade is die 1e klas Keuzedag niet.

Reputatie 5

 

Dat zou je wel denken maar zal niet zomaar werken, alhoewel twee claims voor een retourtje uiteindelijk wel zal lukken. 

Bij dagkaarten kun je probleemloos bijvoorbeeld twee keer een uur vertraging claimen en bij retours werkt dit ook. Dan zou het voor keuzedagen ook moeten kunnen werken .

Geen idee of dit nog steeds zo is, maar je kon zelfs meerdere claims indienen voor een enkele reis. Ik heb wel eens het verkeerde eindstation (Amersfoort Centraal) ingevuld en daarna een nieuwe claim met het correcte eindstation (Amsterdam Centraal). Ik had NS toen gevraagd de foutieve claim te verwijderen of af te wijzen, maar dit kon blijkbaar niet en beide claims zijn gelijktijdig toegewezen voor hetzelfde e-ticket. 

Dank voor de reacties, ben niet de enige die de vergoedingen vreemd vindt…..De vergoeding in het weekend bedraagt trouwens intussen 6 euro en door de week 10 Euro.

Dat ik meldde dat ik had moeten staan, deed ik alleen om aan te geven hoe druk het was en dat drukte nu juist een reden is om een eerste klas kaartje te kopen. Het is mij bekend, dat je geen recht op een zitplaats hebt…..

Wat ik in de reacties mis, is een reactie van de NS. De klantenservice verwijst je naar de community met de suggestie, dat deze meldingen ook door NS bekeken worden. Maar wat is niet is, dat kan misschien nog komen?????

Badge +3

Dank voor de reacties, ben niet de enige die de vergoedingen vreemd vindt…..De vergoeding in het weekend bedraagt trouwens intussen 6 euro en door de week 10 Euro.

Een Keuzedag upgraden naar 1e klas (bij een automaat) kost inderdaad 6 euro, maar die 10 euro komt me niet bekend voor.

Bij meer dan 59 minuten vertraging met een 1e klas Keuzedag zou je dan eigenlijk € 3,50 + € 6,00 moeten krijgen, want iemand die met een 2e klas Keuzedag + upgrade reist krijgt dat ook?

Al heeft die ander wel 6 euro extra betaald voor 1e klas, uzelf wat minder.

Reageer