beantwoord

geld terugvragen

• 13 december 2019
  • 9 reacties
  • 299 Bekeken

Goedenavond, 

ik ben vandaag naar utrecht gereisd. Ik had al een kaartje voor terug gekocht. Alleen heeft mijn vriend een ongeluk gehad waardoor ik vanavond niet terug ga. Zou ik mijn geld terug kunnen vragen voor de ticket?

icon

Beste antwoord door Thom 13 december 2019, 22:44

Dat hangt er van af. Een e-ticket krijg je niet terug. Een gewoon kaartje, dus waarmee je in kunt checken, vaak wel als je het kaartje niet hebt gebruikt. Dat blijkt dan als er niet mee is in- of uitgecheckt. De dag er op kun je dan dat geld terugvragen,

Bij een e-ticket is niet te zien of het is gebruikt en is teruggave dus ook niet mogelijk.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dat hangt er van af. Een e-ticket krijg je niet terug. Een gewoon kaartje, dus waarmee je in kunt checken, vaak wel als je het kaartje niet hebt gebruikt. Dat blijkt dan als er niet mee is in- of uitgecheckt. De dag er op kun je dan dat geld terugvragen,

Bij een e-ticket is niet te zien of het is gebruikt en is teruggave dus ook niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Voor e-tickets wordt geen geld terug gegeven en er kan niets gewijzigd worden. Dit staat in de boorden.

Mocht je een e-ticket niet geopend/gedownload/geprint/indeappgezet hebben dan zou je nog een poging kunnen wagen bij de klantenservice.

Ongebruikte kaartjes uit de automaat kunnen vanaf een dag na de datum die erop staat bij een servicebalie ingeleverd worden.

Beterschap voor jouw vriend.

Hallo Bbriitney, welkom op de NS Community. 

Wat naar dat je vriend een ongeluk heeft gehad. Sterkte gewenst! Zoals aangegeven is er volgens de voorwaarden niets mogelijk. Als het ticket ongeopend is kan het inderdaad via onze klantenservice

Goedenavond, 

ik ben vandaag naar utrecht gereisd. Ik had al een kaartje voor terug gekocht. Alleen heeft mijn vriend een ongeluk gehad waardoor ik vanavond niet terug ga. Zou ik mijn geld terug kunnen vragen voor de ticket?

Thom  dat is onzin. De computer weet helemaal niet of hij een gewoon kaartje of e-ticket ziet of anders, het interesseert hem niet. Hij ziet bij Beiden of er wel of niet mee is in en uitgecheckt. 
Er is geen enkele valide reden om een e-ticket niet terug te betalen als die niet gebruikt is. 
Gisteren wilde ik naar Amsterdam met mijn kleinzoon, e-ticket voor hem gekocht, komen we op het station…. geen trein wegens spooronderhoud. Dus met de auto moeten gaan. Uit principe vind ik dat ik dan het e-ticket terug moet krijgen. Dit is buiten mijn schuld en de computer moet geweten hebben dat er onderhoud was en mij dat moeten vertellen en het onmogelijk moeten maken om een ticket te kopen. 

groet, Jim

p.s. En jullie gaan natuurlijk naar jullie regeltjes verwijzen, nou dan moeten die regels, waarschijnlijk opgesteld door juristen, maar veranderd worden, want technisch is het een onzin regel. Volgens mij voor de rechter niet houdbaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Goedenavond, 

Thom  dat is onzin. De computer weet helemaal niet of hij een gewoon kaartje of e-ticket ziet of anders, het interesseert hem niet. Hij ziet bij Beiden of er wel of niet mee is in en uitgecheckt. 
Er is geen enkele valide reden om een e-ticket niet terug te betalen als die niet gebruikt is. 
Gisteren wilde ik naar Amsterdam met mijn kleinzoon, e-ticket voor hem gekocht, komen we op het station…. geen trein wegens spooronderhoud. Dus met de auto moeten gaan. Uit principe vind ik dat ik dan het e-ticket terug moet krijgen. Dit is buiten mijn schuld en de computer moet geweten hebben dat er onderhoud was en mij dat moeten vertellen en het onmogelijk moeten maken om een ticket te kopen. 

groet, Jim

p.s. En jullie gaan natuurlijk naar jullie regeltjes verwijzen, nou dan moeten die regels, waarschijnlijk opgesteld door juristen, maar veranderd worden, want technisch is het een onzin regel. Volgens mij voor de rechter niet houdbaar. 

Met een e-ticket kan niet ingecheckt worden, de computer kan dus niet zien of een e-ticket gebruikt is. De code op het ticket is alleen om de poortjes te openen.

Werkzaamheden/verstoringen/vertragingen worden in de reisplanner aangegeven. U had als u deze geraadpleegd had om uw reis te plannen de werkzaamheden kunnen zien.

E-tickets kunnen niet meer gewijzigd worden en er wordt geen geld voor teruggegeven. Dat staat in de voorwaarden. Aan uw principes heeft u hier niets.

@Jizkid welkom op de NS Community. Op een e-ticket staat een QR-code. Deze kan worden gebruikt om gesloten poortjes te openen. Op stations waarbij geen poortjes staat hoef je met het ticket niet in te checken. De paaltjes die daar staan kunnen dat niet en het ticket is enkel een zichtbewijs, dus dat is niet nodig. Het staat al op naam en datum, dat maakt het een geldig ticket. Inchecken kan er niet mee. In een ticket uit de automaat zit een chip. Die registreert wel waar en wanneer er wordt in- of uitgecheckt. Daardoor kunnen we bij ongebruikte eenmalige OV-chipkaarten uit de automaat wel iets betekenen wanneer er niet is gereisd en bij ongebruikte e-tickets niet. Het spijt me dat jullie de reis gisteren niet met de trein hebben kunnen maken en met de auto zijn gegaan. Omdat dit niet te controleren is, zal onze klantenservice waarschijnlijk niets voor je kunnen betekenen. E-tickets zijn ook geldig in de bussen die we inzetten en mosterd na de maaltijd vrees ik, maar check voor het bestellen van tickets of er werkzaamheden zijn. Mijn excuses voor het ongemak.

Goedenavond, 

groet, Jim

Met een e-ticket kan niet ingecheckt worden, de computer kan dus niet zien of een e-ticket gebruikt is. De code op het ticket is alleen om de poortjes te openen.

Werkzaamheden/verstoringen/vertragingen worden in de reisplanner aangegeven. U had als u deze geraadpleegd had om uw reis te plannen de werkzaamheden kunnen zien.

E-tickets kunnen niet meer gewijzigd worden en er wordt geen geld voor teruggegeven. Dat staat in de voorwaarden. Aan uw principes heeft u hier niets.

Hahaha, 

typische ongenuanceerde superuser reactie. 
misschien het systeem aanpassen dat een e-ticket wél gescand wordt en niet het probleem afwentelen op de reiziger. 

overigens dat het e-ticket alleen nodig is om de poortjes te openen is nieuw voor mij, goed om te weten. Hoe dan ook is het mogelijk om een e-ticket dus uit te lezen bij een poortje, die informatie zou je kunnen gebruiken om het ook te valideren in de systemen. 
In ieder geval weet ik nu wel dat ik een e-ticket nooit meer vooraf ga aanschaffen, dat ga ik pas in de trein/station zelf doen.

Reputatie 7
Badge +3

@JizkidAls een reactie niet is wat u wilt horen, dan is deze ongenuanceerd?

Superusers zijn over het algemeen mensen die veel weten over alles rondom het reizen met de trein. Een superuser word je niet zomaar.

Badge +3

Simpel,

De meeste stations hebben helemaal geen scanners voor e-tickets, alleen chipkaarten. Steeds meer bussen e.d. trouwens wél.

Poortjes geven dus (voorlopig) de melding Passage OK en registreren verder niets.

Reageer