beantwoord

Is de lengte van de trein bekend bij Machinisten?

gachte dame/ heer

ik heb een vraag over machinisten. het gebeurd regelmatig dat machinisten de lengte van hun trein blijkbaar niet kennen.
Vandaag 20-03-2019 op sloterdijk een trein van 10 delen rijd gewoon tot het einde van het perron. Daar de pax in het midden van het perron staan te wachten. De pax die in het midden van het perron stond waar onder ik, moesten zeker 30 meter naar het einde van de trein. Kan er niet herkenningspunten op het perron gezet geschilderd worden. Zodat de machinist kan zien waar hij moet stoppen?
alvast bedankt. Ton Zaal.
icon

Beste antwoord door Edwin 20 maart 2019, 13:50

Een machinist weet hoe lang zijn/haar trein is. Dat we een trein niet altijd neerzetten waar het gewenst is, is dan ook niet te wijten aan het niet weten hoe lang de trein is, maar aan de regelgeving die ons gebiedt de trein neer te zetten bij de geldende borden langs het perron.
Ik weet niet waar dit op Sloterdijk was en wat voor materieel het betrof, maar in geval van SNG zijn de lengtes een beetje anders dan waar de borden (blauwe borden met witte cijfers) op gebaseerd zijn. Een trein van 10 bakken lengte zal dan bij de 7 moeten komen te staan (weet even uit m'n hoofd de omrekening niet, heb de bevoegdheid voor dat spul nog niet). Is die 7 niet aanwezig, dan gaat de neus van de trein naar het eerstvolgende bord.

Zijn er geen borden of is de opbouw 2/4 6/8 en blauw zonder witte cijfers (alle lengtes) dan zal een trein met een lengte van meer dan 8 bakken regulier mat (200 meter) naar het laatste bord gaan en dat kan nog wel een eind verderop staan.

Voor de duidelijkheid: Pax = reizigers.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge
Een machinist weet hoe lang zijn/haar trein is. Dat we een trein niet altijd neerzetten waar het gewenst is, is dan ook niet te wijten aan het niet weten hoe lang de trein is, maar aan de regelgeving die ons gebiedt de trein neer te zetten bij de geldende borden langs het perron.
Ik weet niet waar dit op Sloterdijk was en wat voor materieel het betrof, maar in geval van SNG zijn de lengtes een beetje anders dan waar de borden (blauwe borden met witte cijfers) op gebaseerd zijn. Een trein van 10 bakken lengte zal dan bij de 7 moeten komen te staan (weet even uit m'n hoofd de omrekening niet, heb de bevoegdheid voor dat spul nog niet). Is die 7 niet aanwezig, dan gaat de neus van de trein naar het eerstvolgende bord.

Zijn er geen borden of is de opbouw 2/4 6/8 en blauw zonder witte cijfers (alle lengtes) dan zal een trein met een lengte van meer dan 8 bakken regulier mat (200 meter) naar het laatste bord gaan en dat kan nog wel een eind verderop staan.

Voor de duidelijkheid: Pax = reizigers.
Hier kunnen @Edwin @Julian @Jeroen een goed antwoord op geven hoe dit exact werkt.

Wat betreft de lengte van de trein, die behoort de dienstdoende hoofdconducteur aan het begin van de rit mede te delen aan de machinist, mocht deze het zelf niet kunnen zien of weten.

Edit: ik zie dat Edwin me al te snel af is geweest 😁
Afhankelijk van het type trein en het perron klopt het geheel wat de machinist doet. Op Sloterdijk beneden (boven weet ik niet uit mijn hoofd, dat zou ik na moeten kijken) staan namelijk de borden van 4, 6 of 8 rijtuigen en daarna het eindbord. Met 10 rijtuigen zal de machinist dan door moeten rijden tot het einde.
Als het inderdaad een ander type trein is geweest met een kortere baklengte zou de omrekentabel gebruikt moeten worden die daarvoor beschikbaar is.
Reputatie 7
Badge +3
Als alles goed gaat weet de machinist de lengte van zijn trein en stopt hij aan de hand van de blauwe stopborden op de juiste plaats, eventueel rekening houdend met de kortere bakken van SLT, Flirt of SNG.

In een incidenteel geval kan er wel eens een fout gemaakt worden. Dan kan het voorkomen dat de trein te ver doorrijdt of juist niet ver genoeg.
Hallo Ton Zaal en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat de collega's hierin al gereageerd hebben en aangeven hoe het precies zit. Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt. Kunnen we verder nog iets voor je betekenen?

Reageer