beantwoord

Klacht indienen

• 3 July 2021
  • 17 reacties
  • 593 Bekeken

Ruim een jaar niet de trein gebruikt, omdat mijn reizen niet dringend zijn en alleen gereisd mocht worden als dat noodzakelijk was.  Wel een duur VDU met keuzedagen betaald, omdat NS het vertikte om te laten weten wanneer je bij opzegging nog een nieuw abo met keuzedagen zou kunnen aanschaffen. Nu mag eindelijk iedereen weer reizen en direct al is duidelijk dat bij NS geen steek veranderd is. Trein komt op tijd aan op overstapstation vlgs omroep van conducteur of machinist. Vlgs reisplanner 2 minuten overstaptijd voor trein op zelfde perron. We stappen uit, onze trein staat klaar aan de overkant, ongeveer 10 stappen verder, maar sluit deuren als die van onze trein open gaan en rijdt weg als we net uit de trein zijn. 

Vervolg: probeer een klacht in te dienen, kan de mogelijkheid niet vinden en na heel wat zoeken vind ik een telefoonnummer van wat NS hardnekkig “klantenservice” blijft noemen. Ik kan inderdaad een klacht indienen, moet daarvoor al mijn persoonsgegevens geven en daarna zal ik niets meer over de klacht horen, want NS geeft geen terugkoppeling wordt gezegd.

Misschien was het beter toen ik moest betalen zonder recht op reizen, toen was er niet voortdurend ergernis over het gebruik van dit slechtste bedrijf van Nederland.

icon

Beste antwoord door Sneltram 4 July 2021, 10:37

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn al diverse topics aan dit onderwerp gewijd. Daar staat alles al in en het is wijs om ze even door te lezen.Alles wat u zegt, is daar uitgebreid doorgelicht.  De geldigheid van de keuzedagen is door NS verlengd, maar het is helder aangegeven dat het niet nog eens wordt gedaan. Het is aan u een klacht in te dienen, maar er zal niets meer door veranderen. Leuker dan de werkelijkheid kunnen we het niet maken.

Er zijn al diverse topics aan dit onderwerp gewijd. Daar staat alles al in en het is wijs om ze even door te lezen.Alles wat u zegt, is daar uitgebreid doorgelicht.  De geldigheid van de keuzedagen is door NS verlengd, maar het is helder aangegeven dat het niet nog eens wordt gedaan. Het is aan u een klacht in te dienen, maar er zal niets meer door veranderen. Leuker dan de werkelijkheid kunnen we het niet maken.

Willen is kunnen, NS wil niet. En waarom moet een trein de deuren sluiten als een andere de deuren opent en mensen willen overstappen? Met twee minuten overstaptijd kun je met gemak van de ene trein in de trein die er pal tegenover staat stappen. Daar gaat mijn klacht over.

Reputatie 7
Badge +4

Als je iets wilt, moet het ook kunnen. Er is een afweging gemaakt, waarbij voor- en nadelen zijn onderzocht. Een dienstregeling werkt met raderen die in elkaar moeten draaien. Treinen vertrekken zo veel mogelijk precies op de vertrektijd om ellende verderop te voorkomen. Het is een keuze.Ik ben ook niet blij met de aansluitingen in Amersfoort, en ook niet met 11 minuten wachten in Zwolle, maar elders hebben ze voordelen.

Democratie is niet de optelsom van de individuele verlangens, de dienstregeling ook niet. Het haalbare is de norm en dat in alle redelijkheid. Veel herrie maken om je zin te krijgen en dat  zonder naar het belang van de ander te kijken is geen beleid in een samenleving.

Reputatie 5

@Daantje Kijk eens wat betreft de klacht op https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen?utm_source=forum.ns.nl&utm_medium=referral  . 

@ Tijdvoor: wat ik mis in het rijtje is: de conducteur kijkt of er nog mensen uit de zojuist gearriveerde trein rennen om hun overstap te halen. Want in de reisplanner staat dat er overstaptijd is. Deze trein is gewoon te vroeg vertrokken, net zoals overigens de volgende op datzelfde spoor.Toen ik de conducteur hoorde fluiten heb ik op de klok gekeken en toen de trein vertrok was de wijzer nog niet versprongen naar de aangekondigde vertrektijd. Het scheelde zo’n 20 seconden, niet veel, maar voor ons was dat voldoende geweest om de trein nog te halen.

Reputatie 5

@Daantje Don't shoot the messenger. :rabbit:  

Misschien dat @Jeroen nog een aanvulling kan geven op het eerste punt? :blush:

Reputatie 7
Badge +4

Kunt u exact aangeven welke trein, om hoe laat, uit welke plaats en in welke richting 20 seconden te vroeg vertrokken is?

Reputatie 5

Want dan kunnen we nagaan of het om 3 seconden ging of 3 minuten? 

Badge

@Tijdvoor , sorry maar ik ben een beetje heel erg klaar met jou dus zoek maar een ander om het antwoord welke je zelf al weet in te vullen.

Kunt u exact aangeven welke trein, om hoe laat, uit welke plaats en in welke richting 20 seconden te vroeg vertrokken is?

Amsterdam-Zuid, spoor 2, 18.34 uur. Waar hij naar toe ging weet ik niet meer, ik weet wel dat de wijzer van de klok op 34 sprong toen de trein al het station uit reed.

Reputatie 5
Badge

Dan kwam u hoogstwaarschijnlijk vanuit Utrecht/Amsterdam Bijlmer en stapte over op de trein naar Leiden/Den Haag. Beruchte overstap. Erg krap en wordt niet op gestuurd. Beide treinen hebben een eigen vrij spoor richting Schiphol. In de praktijk zal de vertreklamp, waar in eerdere posts over werd gesproken, dus altijd branden. Zeker rondom Schiphol heeft het personeel de instructie om echt op tijd te vertrekken om hinder voor andere treinen (en daarmee overlast voor een grotere groep reizigers) te voorkomen. Dus in dit geval heeft de conducteur gehandeld zoals NS dat wil. Belangrijk daarbij is dat het verspringen van de wijzers van de klok het moment van in beweging komen is, niet het moment dat de deuren dichtgaan. Ik vind dat zelf ook krom, maar het is nu eenmaal zo.

“Belangrijk daarbij is dat het verspringen van de wijzers van de klok het moment van in beweging komen is, “

De trein was al bijna het station uit toen de wijzers van de klok op de vertrektijd sprongen, dat is wat me zo stoort.

Dan kwam u hoogstwaarschijnlijk vanuit Utrecht/Amsterdam Bijlmer en stapte over op de trein naar Leiden/Den Haag. 

Nee, klopt niet. En het was niet de trein waar ik uit kwam, waarvan ik de aankomst- en vertrektijd precies kon volgen, het was een andere trein die kwam nadat ik de trein waar ik in wilde stappen had zien wegrijden. Als je dan bijna onder de klok staat te wachten op het perron valt het op als ook die trein te vroeg vertrekt. 

Ook niet het beste antwoord. Misschien kan NS toch overwegen de kwalificatie “beste antwoord” over te laten aan de vraagsteller?

Ik heb via een privébericht al verteld waarom ik deze laat staan. Ik heb tevens gevraagd welk antwoord je zelf in gedachte had waar ik spijtig genoeg geen reactie op heb gehad.

Ik heb via een privébericht al verteld waarom ik deze laat staan. Ik heb tevens gevraagd welk antwoord je zelf in gedachte had waar ik spijtig genoeg geen reactie op heb gehad.

Sorry, het privébericht was me niet opgevallen. Ik kan nog geen beste antwoord aanwijzen, omdat er geen goed antwoord is. Een trein die wegrijdt vóór de door NS vastgestelde vertrektijd, dat vind ik niet kloppen. En een trein die de deuren sluit op het moment dat de deuren open gaan bij de trein die net is aangekomen aan de overkant van hetzelfde perron, dat vind ik ook niet kloppen. Als NS dat normaal vindt dan zou in de reisplanner niet de overstaptijd moeten worden aangegeven, want die is er niet, ook niet als de trein op tijd binnenkomt, zoals werd omgeroepen.

Badge +3

Geen idee wat er werd omgeroepen in de trein die op tijd aankwam, maar ‘we zijn op tijd’ wordt inderdaad vaak met enige trots omgeroepen.

Als je cross-platform geplande overstap (trein aan andere kant zelfde perron) het daar niet mee eens is en te vroeg vertrekt (of in ieder geval niet een minuutje wacht op overstappers die een HC natuurlijk kan zien, het is een geplande overstap!) is dat een klacht waard.

Zelfde als het ‘verhaal’ waar een HC vroeg “wil je nog mee?” bij zijn nog open deur (na sluiten van de rest van de deuren). En dan iemand die “ja graag!” zegt uitlacht en zijn eigen deur sluit…

Komt blijkbaar voor, volgende keer graag een filmpje van maken of zo. Reizigers/overstappers pesten bestaat dus echt, als die verhalen kloppen waar personeel je serieus uitlacht na een spurt van perron X naar Y,,, en nu dus zelfs cross-platform voor iedereen een dikke vinger! 

“Kan me niet schelen of die andere trein er aan komt en een geldige overstap heeft, we gaan!”

Eén minuut wachten is geen optie, die lachen we dus uit (zelfs al staan ze voor mijn nog open deur) en mogen ze ons uitzwaaien en kunnen GTbV aanvragen of zo.

Omdat het kan.. en ProRail het zo wil, dus als een conducteur je op die manier uitlacht is het ook meteen niet meer zijn/haar schuld maar van de treindienstleiding.

Gelukkig hebben we @Loes nog, die dat waarschijnlijk heel anders zou oplossen (kom er maar in, liever geen fietsen en zo) en dan vetrekken we wel iets later… een minuutje, want mijn deur was toch nog open. Iedereen blij!

Hoe het in dit geval ging? Daar waren we niet bij natuurlijk… Feit blijft dat er in de trein zo trots aangekondigd werd ‘we komen op tijd aan op station X’ en de aansluiting/overstap aan de overkant vervolgens weg rijdt voor je neus.

Klagen? Bij ProRail dus!

Geen idee wat er werd omgeroepen in de trein die op tijd aankwam, maar ‘we zijn op tijd’ wordt inderdaad vaak met enige trots omgeroepen.

Als je cross-platform geplande overstap (trein aan andere kant zelfde perron) het daar niet mee eens is en te vroeg vertrekt (of in ieder geval niet een minuutje wacht op overstappers die een HC natuurlijk kan zien, het is een geplande overstap!) is dat een klacht waard.

Zelfde als het ‘verhaal’ waar een HC vroeg “wil je nog mee?” bij zijn nog open deur (na sluiten van de rest van de deuren). En dan iemand die “ja graag!” zegt uitlacht en zijn eigen deur sluit…

Komt blijkbaar voor, volgende keer graag een filmpje van maken of zo. Reizigers/overstappers pesten bestaat dus echt, als die verhalen kloppen waar personeel je serieus uitlacht na een spurt van perron X naar Y,,, en nu dus zelfs cross-platform voor iedereen een dikke vinger! 

“Kan me niet schelen of die andere trein er aan komt en een geldige overstap heeft, we gaan!”

Eén minuut wachten is geen optie, die lachen we dus uit (zelfs al staan ze voor mijn nog open deur) en mogen ze ons uitzwaaien en kunnen GTbV aanvragen of zo.

Omdat het kan.. en ProRail het zo wil, dus als een conducteur je op die manier uitlacht is het ook meteen niet meer zijn/haar schuld maar van de treindienstleiding.

Gelukkig hebben we @Loes nog, die dat waarschijnlijk heel anders zou oplossen (kom er maar in, liever geen fietsen en zo) en dan vetrekken we wel iets later… een minuutje, want mijn deur was toch nog open. Iedereen blij!

Hoe het in dit geval ging? Daar waren we niet bij natuurlijk… Feit blijft dat er in de trein zo trots aangekondigd werd ‘we komen op tijd aan op station X’ en de aansluiting/overstap aan de overkant vervolgens weg rijdt voor je neus.

Klagen? Bij ProRail dus!

Beste antwoord!

Reageer