beantwoord

m.ns.nl opgheven?

• 10 november 2016
  • 43 reacties
  • 1849 Bekeken

Reputatie 2
Het lijkt erop dat NS stopt met het faciliteren van m.ns.nl. Ik ben benieuwd of dit klopt, en ook wat jullie daarvan vinden. Ik hoor wel wat mensen die de site missen, omdat m.ns.nl zeer snel was en erg overzichtelijk
icon

Beste antwoord door LauraR NS 10 november 2016, 15:37

De pagina m.ns.nl is inderdaad niet meer beschikbaar en linkt door naar een andere pagina. Zoals Aar schrijft, gebruiken steeds meer mensen NS Xtra. Verder kan een reis uiteraard ook nog worden gepland via de normale Reisplanner, ook via de telefoon.
Bekijk origineel

Mis je m.ns.nl?

43 reacties

Reputatie 6
Badge
Inderdaad, ik las het ook op Twitter, en het was inderdaad zeer snel te noemen.
Maar sinds de NS Xtra app uit werd gebreid met extra gegevens, zoals treinstel-informatie en dergelijke ben ik steeds vaker afgestapt van deze oude mobiele pagina, en ben ik meer de app gaan gebruiken. Vooral omdat er auto-complete en intuïtiever is, is het een stuk handiger in gebruik.
De pagina m.ns.nl is inderdaad niet meer beschikbaar en linkt door naar een andere pagina. Zoals Aar schrijft, gebruiken steeds meer mensen NS Xtra. Verder kan een reis uiteraard ook nog worden gepland via de normale Reisplanner, ook via de telefoon.
m.ns.nl behouden, absoluut. Ik begreep dat er al wat plannen waren om met een eigen versie terug te komen. Zo niet, dan wil ik ook nog wel effe kijken.
Reputatie 2
Hier ook terugkomen met die site, snel overzochtelijk en weinig data.. Zelfs op de pc gebruikte ik de site om zo snel mogelijk te weten welke treinen reden en of er vertraging was..
Ja, ik ben ook groot voorstander van deze site! Voor mijn smartphone is er bijvoorbeeld geen NS-app beschikbaar en ns.nl is veel te traag/lomp om even 'snel' vlak voor je trein vertrekt raad te plegen.

Is er een reden waarom deze site gestopt is? En mocht hij niet terugkomen: is er nog ergens een backup van deze site beschikbaar? Want dan knutsel ik zelf wel wat in elkaar...
Reputatie 7
Enige alternatief wat ik kan bedenken is : http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml?language=nl
Reputatie 1
Kan de oude mobiele site niet terugkomen? Dat was precies de site die je onderweg nodig hebt. Geen overbodige informatie. Wel: Een planner, actuele storing en actuele vertrektijden.
De site waar je nu terecht komt renderd misschien wel correct, maar staat vol met nodeloze informatie, en de actuele vertrektijden zijn niet eens terug te vinden.

Juist voor degene die veel onderweg is, was de oude site perfect. De nieuwe is eigenlijk onbruikbaar. Te langzaam, te veel nutteloze informatie en de informatie die je nodig hebt is niet te vinden.
Al die fancy meuk, zoals "responsive" onderdelen, daar zit ik helemaal niet op te wachten. Zeker als de internet verbinding eens een keer wat slechter is, is dat niet vooruit te branden. Waarom begrijpen bedrijven als de NS nou niet dat het belangrijkste onderdeel de informatie is, niet de vormgeving?
Ik ga onderzoeken of ik de beweegreden(en) kan achterhalen.
m.ns.nl was qua overzichtelijkheid en snelheid absoluut de beste optie tijdens het reizen zelf, als je tussen de weilanden doorschiet en bereik niet altijd optimaal is. Laat staan wanneer je bij zo'n zelfde weiland stil staat en graag snel wil weten wat er aan de hand is en wat voor gevolgen het heeft voor je verdere reis. Ik hoop op een terugkeer/alternatief.
Kom op jongens, wat een idioot besluit om die website op te heffen! Heb er werkelijk geen goed woord voor over. Onmiddellijke terugkeer is nodig!!
Reputatie 1
Klaas-Jan, is er al wat bekend?
Zelfs nu ik aan de website gewend ben qua layout (ik heb ondertussen ook de actuele vertrektijden gevonden) blijft het ding een drama.
Traag. Veel te veel data. Ik moet overal op klikken. Ipv een lijstje met storingen, krijg je alleen een vaag overzichtje. Moet je weer op elke storing apart klikken om de informatie ook te zien te krijgen. Niet te snel klikken, want omdat ie nog data aan het laden is verschuiven de elementen en klik je dus het verkeerde.

Tot voor kort kon ik ook medereizigers nog helpen als er iets mis ging op het spoor, momenteel ben ik al lang blij als ik zelf op tijd de benodigde informatie heb.

Dus voor de duidelijkheid: Dat het beeld er nog goed uit ziet op een mobiel apparaat, maakt het nog geen mobiele site!
Een mobiele site moet zo simpel en duidelijk mogelijk zijn. Kijk, een deel van het userinterface drama, daar kan de NS niets aan doen. Tegenwoordig denkt iedereen dat het er goed uit ziet als alles "plat" is, geen 3d effect meer om de knopjes, enz. Geen idee waarom, maar juist op een tocuh screen moet je dus maar overal op duwen om te zien of het toevallig iets is wat je aan kunt klikken of niet. Als je dat nou per se wil op je gewone site, vooral lekker doen, maar doe dat soort dingen nou niet op de mobiele site.

Maar goed: Een mobiele site is dus niet je gewone site, maar dan op een klein beeldscherm.
Reputatie 7
Nogmaals, probeer deze eens http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml?language=nl
Reputatie 2
Nogmaals, probeer deze eens http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml?language=nl

bij deze planner mist de handige actueele vertrektijden voor een station en ook werkzaamheden/verstoringen kan je hier niet snel opzoeken, misschien nog wel de belangrijkste functies uit m.ns.nl
http://rpln.nl/

(niet van mij verders)
Reputatie 6
Sic transit gloria mundi. Vroeguh... toen ik nog gewoon de NS Reisplanner onder DOS in XTM op de Psion 5mx kon draaien. En de conducteurs dezelfde Reisplanner op hun HP200LX. Iedereen blij.

Nog vroeguh... toen ik gewoon de geplastificeerde mini-versie van de vertrekstaat (op A3-formaat) bij de vriendelijke lokettist kon krijgen. Later hoorde ik, dat dat één creatieve lokettist was en dat die vetrekstaten niet als wanddecoratie aan de klanten mochten worden gegeven.

@ Henk (en NS): die site lijkt me een mooi alternatief. Zijn de aankomst- en vertrektijden openbare informatie waarmee iedereen zijn eigen ding mag maken ? Of is dit een 'hack' ?
Openbaar :)

Heb laatst nog gekeken of de oude 88/89 DOS-planner te voorzien zou zijn van een nieuwe dataset, maar dat zou teveel gedoe worden om de manier van opslaan te achterhalen.
Reputatie 1
@Ferdinand. Op zich heeft de online reisplanner wel voordelen boven die Psion. Up-to-date informatie bijvoorbeeld. Ik heb het alleen niet zo met vernieuwing om de vernieuwing. Zoals userinterfaces veranderen, zonder dat er daadwerkelijk functionaliteit wordt toegevoegd. Al helemaal als dat userinterace aantoonbaar slechter is dan een voorgaande standaard.
Maar we dwalen af:
Heb even op die site gekeken en het blijkt dat je de informatie rechtstreeks bij de NS kunt ophalen. Je zult er alleen zelf een website omheen moeten programmeren.
http://www.ns.nl/reisinformatie/ns-api
Je zend een html request, en krijgt een xml antwoord.
Api toegang aanvragen is binnen 5 minuten gebeurd. Nu alleen "even" mijn php skills afstoffen en mijn eigen interface eromheen knutselen 🙂
Je kunt het inderdaad bij de NS API ophalen, en als je serieus met reisinformatie aan de slag wilt: www.ndovloket.nl 🙂
Belachelijk dat de mobiele site opeens is verdwenen. Ik neem niet aan dat hij veel geld kostte...
Wanneer de NS site storing had, werkte deze altijd nog wel.

Grappig dat iemand m.ns.nl gelijk heeft nagebouwd op http://rpln.nl/

Trouwens de Android app Rijden de Treinen reisplanner vind ik ook erg fijn werken.
Ze moeten alleen even de drukte-indicatie toevoegen.
Ze moeten alleen even de drukte-indicatie toevoegen.
Helaas wil NS deze informatie niet openbaar maken.
Nog even een officieel antwoord op de vraag waarom m.ns.nl is opgeheven:

Omdat onze site responsive is geworden. De site past zich automatisch aan aan de grootte van het scherm.
Reputatie 6
Badge
Maar het neemt niet weg dat de vorige veel sneller laadde. Ook op trage netwerken en verbindingen stond de site er in een 'floep'. Als ik de compacte broncode zou vergelijken met de huidige site, is er een hoop extra dingen (JS, CSS) wat ingeladen moet worden.
Daar heb je gelijk in Aar. Er moet meer ingeladen worden. Edoch zal m.ns.nl niet meer terugkeren.
Inderdaad van groot belang dat wwww.m.ns.nl weer zsm de lucht in gaat. Wellicht heeft de afdeling IT een fout gemaakt, temeer deze site door veel mensen veelvuldig wordt gebruikt, in in het belang is van NS, die streeft immers goede klanten service na.
NS zou er goed aan doen eerst te vragen aan haar cliënten alvorens zomaar een goede site off-line te zetten

Reageer