beantwoord

ns.nl menu abonnementen

• 7 juni 2020
  • 12 reacties
  • 187 Bekeken

Reputatie 2

Hoi,

Sinds gisteren is er op ns.nl menu abonnementen constant een wisseling tussen een oude en nieuwe versie, waarbij de saldo abonnementen alleen nog via een doolhof zijn te bereiken. Het kan natuurlijk zijn dat een webontwikkelaar in een verkeerde omgeving zit te werken, maar het kan ook zijn dat NS het bewust doet om de klant alvast te laten wennen. Of ie er een hacker aan de gang? 

icon

Beste antwoord door Momo 7 juni 2020, 18:37

Misschien zie ik iets anders dan u ziet of heeft gezien. Maar ik ervaar het niet als een doolhof, hooguit wat doorscrollen en een keer doorklikken. Via de link “abonnementen” op ns.nl kom je inderdaad eerst uit op een pagina voor Flex abonnement, maar dat was al een tijdje zo. Onderaan die pagina staat

Wil je liever geen NS Flex?

Je kunt ook nog steeds kiezen voor onze klassieke abonnementen

en via de link eronder kom je op een pagina met een overzicht met de saldo abonnementen. Dat is ook niet nieuw, is al een tijdje zo.

Na een abonnement kiezen kom je op een pagina die zo te zien wel nieuw is (had ik voor gister niet gezien) waar je voor dat abonnement de keuze kunt maken tussen Flex en Saldo. Misschien was het tijdens het aanpassen van de pagina's wel even zo dat het anders was maar dat heb ik zelf niet gezien. 

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Misschien zie ik iets anders dan u ziet of heeft gezien. Maar ik ervaar het niet als een doolhof, hooguit wat doorscrollen en een keer doorklikken. Via de link “abonnementen” op ns.nl kom je inderdaad eerst uit op een pagina voor Flex abonnement, maar dat was al een tijdje zo. Onderaan die pagina staat

Wil je liever geen NS Flex?

Je kunt ook nog steeds kiezen voor onze klassieke abonnementen

en via de link eronder kom je op een pagina met een overzicht met de saldo abonnementen. Dat is ook niet nieuw, is al een tijdje zo.

Na een abonnement kiezen kom je op een pagina die zo te zien wel nieuw is (had ik voor gister niet gezien) waar je voor dat abonnement de keuze kunt maken tussen Flex en Saldo. Misschien was het tijdens het aanpassen van de pagina's wel even zo dat het anders was maar dat heb ik zelf niet gezien. 

Reputatie 2

Hoi @Momo 

Het doolhof is geen verwijt aan de NS. Als in 2021 alleen nog het Dalvoordeelabonnement wordt gevoerd dan is het duidelijk dat je de saldo abonnementen geen prominente plaats geeft in je produktassortiment.
Ander grappig voorbeeld. Probeert u maar eens de pagina van het VoorDeelUren abonnement te vinden zonder de zoekfunctie.

Reputatie 6
Badge +1

Het zit een klein beetje verstopt, maar het VDU is ook zonder zoekfunctie niet al te moeilijk te vinden. Eigenlijk doe je dezelfde stappen als dat Momo al heeft aangegeven. Vervolgens scroll je naar beneden en druk je op 'Meer weten? Bijzondere abonnementen en antwoorden op vragen.’ Op die pagina vind je het VDU onder ‘Meer over abonnementen’

Als je nog op het ‘oude’ menu komt kan je ook op ‘Bekijk onze abonnementen op saldo’ drukken en vervolgens op ‘Meer weten?’

Met de oude en nieuwe versies van de website bedoel je waarschijnlijk het onderstaande toch?

Oude versie

Nieuwe versie

Via https://www.ns.nl/ns-abonnementen/overzicht-abonnementen/ krijg je op de oude versie alleen maar de Flex abonnementen te zien, terwijl op de nieuwe versie zowel de Flex als klassieke abonnementen op dezelfde pagina te kiezen zijn.

Reputatie 2

Hoi @loklok8 

Je moet ervan uit gaan, dat een gemiddelde VDU-abonnementhouder zelden op de NS site kijkt. Als hij op "menu" "abonnementen" klikt verwacht hij zijn abonnement te zien. Waarom staat het VDU daar niet? Het is een geldig abonnement en er zijn 700.000 abonnementhouders, dus echt bijzonder is het niet. Dat je het niet meer kan sluiten is vers 2.

Nu het VDU op de helling gaat, zullen waarschijnlijk heel wat abonnementhouders informatie zoeken.

Reputatie 6
Badge +1

Het abonnement is bijzonder in de zin dat het niet meer te bestellen is, maar nog wel verlengd wordt en geldig is. Het pas in dit geval dus niet echt in het rijtje ‘Kies het abonnement dat bij je past’, omdat dat abonnement niet meer een keuze is.

Een soortgelijk argument kan je ook maken voor het grensabonnement. Het abonnement is geldig en kan ook nog eens besteld worden, maar er zijn vrij weinig personen die dat abonnement bestellen waardoor er voor gekozen is om dat abonnement niet in dat lijstje op te nemen. In die zin is het grensabonnement net zo ‘moeilijk’ om te bestellen als de info opzoeken over het VDU.

Reputatie 7
Badge +3

En als de VDU-abonnementhouder het niet vindt op die manier is er altijd nog de zoekfunctie. Die is er niet voor niets. Daarnaast hebben abonnementhouders van abonnementen op saldo een mail gehad waarin volgens mij een link naar een pagina waarin de wijzigingen zijn aangegeven.

Reputatie 2

Hoi,

@loklok8 

‘Kies het abonnement dat bij je past’ Als dat het doel van "menu" "abonnement" is, dan heeft u gelijk. Persoonlijk verwacht ik iets meer, namelijk dat bestaande abonnementhouders informatie kunnen vinden. Ook vind ik dat de reiziger zelf moet bepalen welk abonnement bij hem past. Men kan toch niet ontkennen dat iedereen richting Flex wordt geduwd.

@Momo 

Ik heb nooit ontkent dat als je Voordeelurenabonnement in de zoekfunctie zet, direct op de juiste pagina komt.

Reputatie 6
Badge +1

Ik ben het met je eens dat de reiziger flink aangespoord wordt om een Flex abonnement te kiezen, maar goed, vrijwel alle abonnementen gaan naar verwachting in de loop van dit jaar over op Flex. Als de reiziger nu al Flex kiest hoeven ze bij de overgang niet de handelingen voor Flex te doen en gaat het dus veel makkelijker.

De reiziger blijft de keuze behouden tussen welk type abonnement hij/zij wilt. Bij de nieuwe versie is dat allemaal onder 'Bekijk onze abonnementen’ gebracht vanwaaruit de reiziger na het klikken op het gewenste abonnement de keuze heeft tussen Flex of op saldo en via de vergelijker direct kan inzien welke voordelen elk type heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nooit ontkent dat als je Voordeelurenabonnement in de zoekfunctie zet, direct op de juiste pagina komt.

Ik moet zeggen dat ik op de NS site voor bijna alles de zoekfunctie gebruik, trouwens op site van veel andere bedrijven, is vaak het snelst. Bedrijven bedenken vaak een structuur waarvan zij denken dat het handig is, maar die het niet altijd is voor klanten. Maar wat ik ook vaak doe is zoeken via Google, scheelt me weer een stap om eerst naar ns.nl te gaan en te zoeken. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi @loklok8 

Je moet ervan uit gaan, dat een gemiddelde VDU-abonnementhouder zelden op de NS site kijkt. Als hij op "menu" "abonnementen" klikt verwacht hij zijn abonnement te zien. Waarom staat het VDU daar niet? Het is een geldig abonnement en er zijn 700.000 abonnementhouders, dus echt bijzonder is het niet. Dat je het niet meer kan sluiten is vers 2.

Nu het VDU op de helling gaat, zullen waarschijnlijk heel wat abonnementhouders informatie zoeken.

Als VDU'er van het 1e uur weet ik dat VDU sinds 2011 niet meer te koop is en verwacht deze dan ook niet op een overzicht van abonnementen. Dat overzicht is om een keuze te kunnen maken als je een nieuw of een ander abonnement wilt hebben.

En VDU gaat niet op de helling, het blijft gewoon nog bestaan. Alleen de voorwaarden en de prijs worden zo gewijzigd, dat er vanaf 2021 geen verschil meer is tussen VDU en Dal voordeel op saldo. Beide behouden voor degenen die deze in 2020 hebben ook in 2021 Keuzedagen.

Reputatie 2

Hoi @MoDe 

U mag het Voordeelurenabonnement niet in het abonnement overzicht verwachten, maar misschien de overige 699.999 andere abonnementhouders wel.

U deelt mijn mening dat het Voordeelurenabonnement is afgegleden naar een Dalvoordeelabonnement. Glijden doen we op een (zeep)helling.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi @MoDe 

U mag het Voordeelurenabonnement niet in het abonnement overzicht verwachten, maar misschien de overige 699.999 andere abonnementhouders wel.

U deelt mijn mening dat het Voordeelurenabonnement is afgegleden naar een Dalvoordeelabonnement. Glijden doen we op een (zeep)helling.

Ik deel uw mening niet.

En VDU hoort niet in een rijtje met te bestellen abonnementen.

Reageer