beantwoord

NS website: Fout in "Opslaan in agenda" .ics file

Hoi,

De aangemaakte .ics file op de NS-website bij reisadviezen bevat twee foute velden (DTSTART / DTEND). Hierdoor interpreteert Google Calendar bij het importeren het event als een all-day event (in plaats van op de juiste tijden).

Het gedeelte ";VALUE=DATE" zou niet in de .ics file moeten worden opgenomen bij de velden DTSTART en DTEND. Wanneer je dit gedeelte dan ook verwijdert gaat het goed.

FOUT: DTSTART;VALUE=DATE:20160524T060700
GOED: DTSTART;20160524T060700

Wellicht kan dit aangepast worden (zodat de events goed geimporteerd kunnen worden in Google Calendar?)
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 8 juli 2016, 11:38

Het probleem is inmiddels bekend en geregistreerd. Ik heb begrepen dat er toch nog redelijk veel ontwikkeltijd in zit en de afdeling heeft een boel werk liggen. Het staat in ieder geval officieel op de "to-do-list"!
Bekijk origineel

20 reacties

Bedankt voor het melden mdbraber. Had je dit ook al via Twitter gemeld?
Ik heb werkelijk waar geen idee wat je precies bedoeld, maar mijn collega's van ns.nl vast wel.
Inderdaad - ook via Twitter gemeld
Bedankt voor het melden mdbraber. Had je dit ook al via Twitter gemeld?
Ik heb werkelijk waar geen idee wat je precies bedoeld, maar mijn collega's van ns.nl vast wel.

Het gaat om de functie 'plaats in agenda' (of iets dergelijks) van de reisplanner. Je weet wel: Die knop die alleen in bepaalde browsers zichtbaar is vanwege die bug die jullie nog niet hebben opgelost. Als je die knop ziet en je klikt erop, wordt er een bestandje gedownload met de extensie .ics. Daarin staat in leesbare tekst onder meer wanneer een activiteit begint en hoe lang die duurt of wanneer die eindigt en meer van dat soort gegevens. Die laad je dan in een elektronische agenda. Kennelijk voldoet het bestandje dat jullie reisplanner produceert niet helemaal aan de standaard en dan snapt niet iedere elektronische agenda het meer.
Nog bedankt voor de toevoeging Pe_pe. Ik heb het doorgemaild en ga proberen om een terugkoppeling te krijgen.
Nog geen terugkoppeling, wel een ontvangstbevestiging.
Ik heb helaas geen terugkoppeling meer ontvangen. Is er al iets veranderd mdbraber?
Met een geschikte browser is dat eenvoudig na te gaan:

code:
BEGIN:VCALENDAR
VERSION:2.0
BEGIN:VEVENT
CLASS:PUBLIC
DESCRIPTION:Uw reis van Kampen naar Zwolle, vertrek maandag 13 juni 2016 20:33.\n\nBekijk de actuele informatie van uw reis op:\nhttp://www.ns.nl/reisplanner/#?vertrek=Kampen&vertrektype=treinstation&aankomst=Zwolle&aankomsttype=treinstation&tijd=2016-06-13T19:40&type=vertrek&onbeperktReizen=false&hash=-60831569\n\n\n20:33 Kampen spoor 1\nNS Sprinter richting Zwolle\n20:43 Zwolle spoor 12\n\n\n
DTSTART;VALUE=DATE:20160613T203300
DTEND;VALUE=DATE:20160613T204300
SUMMARY;LANGUAGE=en-us:Uw reis van Kampen naar Zwolle
END:VEVENT
END:VCALENDAR

De fout staat er dus nog in.

(En een andere bug in het forum: de essentie van een "code"-omgeving is dat de tekst niet wordt geïnterpreteerd, dus dat een dubbelepunt-P geen 😛 wordt.)
Ik kan niet veel anders doen dan het opnieuw doorzetten, dat ga ik dan ook nú doen...
Het probleem is inmiddels bekend en geregistreerd. Ik heb begrepen dat er toch nog redelijk veel ontwikkeltijd in zit en de afdeling heeft een boel werk liggen. Het staat in ieder geval officieel op de "to-do-list"!

Dank voor het aanjagen Klaas-Jan - zou je nog eens willen informeren of het nog steeds op de lijst staat en of er zicht is wanneer het aangepast kan worden?

Maarten
Dat wil ik uiteraard.
Update: Nog geen reactie vanuit de verantwoordelijke afdeling
@Klaas-Jan dank voor de update. Ik wacht af 🙂
Het staat voor Q4 op de agenda, dus voor 31 december verwacht ik een aanpassing.
@Klaas-Jan inmiddels december, dus ik dacht ik check weer eens even 😉
Ik weet nog steeds niet of we dit gaan halen. Hopelijk merk je voor 31 december dat we het opgelost hebben.
Het staat voor Q4 op de agenda, dus voor 31 december verwacht ik een aanpassing.

Vraagje van mij zijde: Q4 (citaat: "Het staat voor Q4 op de agenda") waar staat in dat geval Q4 voor Klaas-Jan NS?

Vraagje van mij zijde: Q4 (citaat: "Het staat voor Q4 op de agenda") waar staat in dat geval Q4 voor Klaas-Jan NS?

Q4 is een veel gebruikte afkorting voor het 4e kwartaal, aangezien Klaas-Jan zelf ook de deadline 31-12-2016 noemt zal dit dus om het 4e kwartaal van 2016 gaan.
Oke thanx!
Het is opgelost! Het duurt even, maar heel fijn dat het opgepakt. Dank voor het pushen ook @Klaas-Jan NS!

Reageer