beantwoord

Onderbouwing uitval trein

  • 2 December 2021
  • 1 reactie
  • 174 Bekeken

Vandaag zie ik dat op mijn traject één specifieke trein uitvalt. Is het mogelijk dat jullie op de website een onderbouwing geven op een dergelijke uitval? Dat helpt mij de uitval te begrijpen en wellicht levert dat jullie weer meer begrip op vanuit jullie klanten. Nu is er op het traject niets aan de hand maar rijdt hij dus niet. Daar gerust een logische reden voor zijn. Materieel te kort, storing in treinstel of anderzijds. Nu is het zo'n eenzijdig teleurstellend bericht waardoor begrip soms onder emotie wat afneemt omdat de aanleiding dus niet helder is. 

Daarbij is het punctualiteitstrucje wel een slimme. Een trein die uitvalt kan immers geen vertraging hebben. (Mijn vader was zijn hele carrière machinist dus ik weet hoe creatief boekhouden werkt.) De trein zelf heeft weliswaar geen vertraging want hij heeft op papier immers nooit gereden. Maar ik als rijziger heb wel degelijk een half uur hinder. Ben erg benieuwd hoe dit soort getallen aan het rijk of Rover overlegd worden. 

icon

Beste antwoord door Julian 2 December 2021, 18:36

Bekijk origineel

1 reactie

Al sinds jaren wordt de reizigerspunctualiteit op maximaal 5 minuten gerapporteerd als prestatieindicator en niet meer de punctualiteit van individuele treinen. Elke trein die uitvalt waardoor de reiziger meer dan 5 minuten later op de bestemming is levert dus gewoon een lager percentage op. Een uitgevallen trein is dus geen 'trucje' om punctualiteitscijfers te beïnvloeden.

Daarnaast is er nog aparte indicator voor treinpunctualiteit van < 3 minuten (waarin losse treinen gerapporteerd worden), maar dat is enkel ter informatie en is geen norm meer waaraan de vervoerders moeten voldoen, hoewel een hogere treinpunctualiteit uiteraard wel zal leiden tot een hogere reizigerspunctualiteit. Ook is er een losse indicator voor treinuitval.

Je kan al deze cijfers zelf bekijken op https://prestaties.prorail.nl/

 

Overigens ben ik het met je eens dat ik ook bij individuele treinuitval graag de reden vermeld zou willen zien staan. Het gebeurt gelukkig steeds vaker dat het keurig vermeld wordt, maar daarin is zeker nog een verbeterslag te maken.

Reageer